یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور:‌45 درصد کشته‌ ها ناشی از تصادفات جوانان هستند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، جواد هدایتی در حاشیه ششمین نشست تخصصی کارگروه ایمنی و ترافیک کشور که با حضور مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و روسای 12 استان کشور در خرم‌آباد برگزار شد گفت: انتخاب لرستان به عنوان ششمین استانی که نشست تخصصی در آن برگزار شد دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه جای این بحث در غرب کشور خالی بود.
هدایتی افزود: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی زاگرس و تمرکز جمعیتی استان‌های غرب کشور متاسفانه در دوره‌های ارزیابی 10 سال گذشته کمترین آهنگ کاهش تلفات در این استان‌ها مشاهده شده در حالی که استان لرستان استثنا بوده و توانسته در طول برنامه پنجم با متوسط کاهش 9 درصد سالیانه رتبه سوم کشور را کسب کند از این رو به منظور قدردانی از همکاران و ضرورت توجه به استان به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های حمل‌ونقلی نشست را در استان لرستان برگزار کردیم.
وی استفاده از تجربه موفق لرستان را برای دیگر استان‌های هم‌جوار از دیگر انگیزه‌های میزبانی ششمین نشست تخصصی ایمنی و ترافیک در این استان عنوان کرد.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: وضعیت موجود ایمنی و کاهش تلفات ناشی از تصادفات موضوع مهمی است که متأسفانه سالانه 7 درصد از تولید ناخالص داخلی به این حوادث اختصاص می‌یابد.
وی گفت: در حال حاضر سالانه 16 هزار و 500 نفر کشته‌ی ناشی از تصادفات در تمامی راه‌های درون و برون‌شهری کشور ثبت می‌شود و 320 هزار نفر مجروح و مصدوم که بعضاً مصدومیت‌ها مادام‌العمر است. از این رو برای حفظ سرمایه انسانی کشور بحث ایمنی نکته‌ای بسیار مهم و دغدغه‌ای جهانی است.
وی افزود: در کشور ما با وجود کمیسیون ایمنی راه‌ها و هدف‌گذاری برنامه پنجم توسعه و همچنین برنامه ششم باید این آمار را به کمتر از 10 هزار نفر در سال برسانیم.
هدایتی گفت: برای تحقق این هدف‌گذاری باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه با ادغام راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ظرفیت جدیدی ایجاد شده، گفت: با توجه به شرایط اجرایی کشور و مضایق بودجه‌ای باید برنامه‌ریزی اقدامات متناسب با شرایط و امکانات اجرایی کشور برای تحقق این هدف‌گذاری داشته باشیم که این ضرورت بحث آمار را به عنوان یک نکته بسیار مهم و کلیدی نشان می‌دهد.
وی گفت: در این نشست به دنبال احصاء راهکارها در مرحله پایلوت و تعمیم آن به کشور هستیم اینکه با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
وی گفت: آمار بهترین ابزار در تمام دنیا برای مدیریت ایمنی، رصد وضعیت موجود و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و بر اساس آن اولویت‌بندی و اقدامات اجرایی و تخصیص بودجه است. تا زمانی که اطلاعات و آمار درست، دقیق و باکیفیتی نداشته باشیم معمولاً رسیدن به هدف با فراز و نشیب همراه و ممکن است با خطا روبرو شود.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: برای ادامه روند از 16 هزار نفر کشته در سال به کمتر از 10 هزار نفر که سخت‌تر از مرحله اول است نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و جدی است و این ضرورت برداشت آماری را بیش از پیش روشن می‌سازد.
وی افزود: این طرح برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در استان اصفهان اجرا و بعد به کل کشور تعمیم داده می‌شود و با یک برنامه مدون به سمت آن می‌رویم تا بر اساس ارزیابی موجود برنامه اجرایی سازمان را برای ورود به برنامه ششم توسعه تدوین می‌کنیم.
وی ایمنی را نیاز روز کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات به ازای هر یک‌صد هزار نفر در دنیا 5/17 نفر است که این شاخص در شرق مدیترانه که ایران نیز جزو آن است 5/19 نفر و در ایران 21 نفر است از این رو می‌توان گفت نسبت به دنیا وضعیت خیلی بدی نداریم.
هدایتی گفت: نکته مهم این است که طی ده سال اخیر آمار تلفات ناشی از تصادفات را به میزان 12 هزار نفر کاهش داده‌ایم و توانسته‌ایم از 28 هزار کشته ثبت‌شده سال 85 به 16 هزار نفر برسانیم البته هنوز هم آمار بالاست و باید تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه 45 درصد کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای جوان هستند، گفت: نکته بسیار مهم و قابل تأمل این است که گروه سنی جوان بین 20 تا 40 سال به عنوان نیروی مولد کشور و سرمایه انسانی، بیشترین آمار کشته‌ها را به خود اختصاص داده و این سرنوشت کشور را به مخاطره می‌اندازد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی دربی دارد.
 
 
سیر نزولی لرستان در حوادث جاده‌ای
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: خرسندیم که میزبان اولین نشست تخصصی کارگروه ایمنی و ترافیک کشور بعد از ادغام هستیم.
علی زندی‌فر هدف از این نشست را بررسی نقشه راه صدور دستورالعمل‌های مراکز معاینه فنی، نحوه بررسی و تجزیه و تحلیل آمار تصادفات و سایر آمارهای ایمنی و چگونگی استفاده از ظرفیت ادغام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برشمرد.
وی گفت: علاوه بر مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و معاونان وی، روسای ایمنی و ترافیک 12 استان کشور نیز حضور دارند.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: هدف اصلی این نشست افزایش ایمنی در جاده‌ها و روند کاهشی تلفات ناشی از تصادفات در سطح محورهای کشور است.
زندی‌فر با اشاره به علت انتخاب استان لرستان به عنوان میزبان گفت: در ارزیابی آمار تلفات ناشی از تصادفات ده استان زاگرس نشین در 10 سال گذشته مشخص شده همه روند صعودی و تنها استانی که سیر نزولی داشته لرستان بوده است.
وی افزود: همکاران ما از سال 89 تاکنون اقدامات خوبی انجام داده‌اند به طوری که آمار کشته‌های ناشی از تصادفات در محورهای لرستان از 550 نفر در سال ۸۹ به 340 نفر در سال ۹۴ رسیده است البته خودمان هم از این رقم راضی نیستیم و باید به جایی برسد که هیچ کشته‌ای ناشی از تصادفات در محورهای استان نداشته باشیم.




خبر: رضا عبدی

دیدگاه‌ها  

#1 حسینی 1395-08-05 20:53
عجب
نقل قول کردن
#2 میر مقدم 1395-08-06 19:27
از مسولین و نمایندگان استان عاجزانه تقاضا داریم که محور پلدختر به خرم آباد را که روزانه هزاران تریلر از آن تردد میکنند را چهارخطه و ایمن کنند چون روزی نیست که خبر تصادف را نشنویم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا