یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در ماه‌های گذشته با وجود کش‌وقوس‌های موجود اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه خاتم برای اجرای 4 پروژه زیرگذر و تقاطع غیرهمسطح منعقد کردند.
بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که اجرای پروژه‌های عمرانی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه به شمار می‌رود، اما با این وجود نباید شهرداری‌ها برای انجام این اقدامات هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.
 تاریخ ساخت پروژه زیرگذر بلوار بهارستان به چند سال پیش باز می‌گردد، در آن روزها کار تا جایی پیش رفت که تفاهم و توافق لازم نیز با پیمانکار برای این پروژه انجام شد، اما به یک‌باره بنا به دلایل مختلف شاهد توقف این پروژه بودیم.
در ماه‌های گذشته بر اساس تصمیم مدیریت ارشد و مسئولان استان پیشنهادهایی برای اجرایی و عملیاتی‌کردن 4 تقاطع غیرهمسطح و زیرگذر میان شهرداری و قرارگاه خاتم ارائه شد.
در همان روزها مسئولان استان اعلام کردند که 30 درصد از هزینه‌های اجرای این طرح‌ها را متقبل شده و بقیه هزینه‌ها نیز از محل فروش املاک شهرداری تأمین خواهد شد؛ اما به یک‌باره اعلام شد که به دلیل تناقض‌های موجود و قانونی استانداری نمی‌تواند 30 درصد از بودجه اعلام شده را به صورت مستقیم برای اجرای این طرح‌ها پرداخت کند. این در حالی بود که در اذهان عمومی موضوع اجرای این طرح‌ها مطرح شده بود در نتیجه با کش‌وقوس‌های فراوان، اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد کلیات اجرای این 4 پروژه را به تصویب رساندند. به هر حال اکنون چند ماه از آغاز عملیات اجرایی زیرگذر بهارستان می‌گذرد اما بسیاری از همشهریان خرم‌آبادی از پیشرفت بسیار اندک این پروژه نگران هستند و معتقدند با توجه به آغاز فصل سرد سال و بارش‌ها احتمال بروز مشکلات وجود دارد.

 
گلایه از پیشرفت کند زیرگذر بهارستان
یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: با وجود این‌که چند ماه از آغاز عملیات اجرایی بلوار بهارستان می‌گذرد، اما پیشرفت چندانی حاصل نشده است.«محمدرضا میلادی» عنوان می‌کند: بلوار بهارستان به عنوان ورودی شهر خرم‌آباد به شمار می‌رود و روزانه عبور و مرور زیادی در این منطقه صورت می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل باید هرگونه عملیات عمرانی با سرعت زیاد و در کمترین زمان ممکن در این محل انجام شود.این شهروند خرم‌آبادی اظهار می‌کند: به دلیل آغاز عملیات عمرانی این زیرگذر، روزانه ترافیک سنگینی در این محل داریم و همین موضوع موجب گلایه‌مندی مردم شد. مسئولان باید هرچه سریع‌تر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.
 
موافقت شورا با گرفتن وام
در همین زمینه رئیس کمیسیون توسعه عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد درگفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: با توجه به پیشنهاد شهردار خرم‌آباد در روزهای گذشته شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با دریافت 10 میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای عملیات 4 پروژه عمرانی موافقت کرد.
«حسن آذری» ادامه می‌دهد: با توافق‌های صورت گرفته شهرداری خرم‌آباد باید برای آغاز فعالیت و تجهیز کارگاه مبلغی در حدود 5 درصد را به قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پرداخت کند.
وی عنوان می‌کند: در ابتدای آغاز رایزنی‌ها برای تصویب 4 پروژه تقاطع غیر همسطح و زیرگذر در شهر خرم‌آباد قرار بر این بود که 30 درصد از هزینه‌های مورد نیاز توسط استانداری پرداخت و بقیه این اعتبارات نیز از محل فروش املاک تأمین شود.
این مسئول می‌افزاید: به هر حال پس از تبیین این موضوع و تصویب 4 پروژه در شورای اسلامی شهر، مشخص شد که استانداری نمی‌تواند سهم خود را به صورت مستقیم پرداخت کند.
 
پرداخت 30 درصد سهم استانداری
عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: به همین دلیل با رایزنی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسه های مختلف مسئولان اعلام کردند که سهم 30 درصدی را از سایر محل‌ها به شهرداری خواهند داد.
آذری در ادامه با اشاره به نگرانی برخی از شهروندان از کند بودن روند اجرای پروژه زیرگذر بهارستان می‌‌گوید: نگرانی‌هایی در زمینه آب‌های سطحی و دفع آن‌ها از دیرباز در این محل وجود داشته و این نگرانی به حق است.
وی عنوان می‌کند: البته با رایزنی‌های صورت گرفته قرار بر این شده تا در ابتدا قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه زمینه را برای هدایت آب‌های سطحی از قسمت شرق به غرب مهیا كند تا شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه نباشیم.
این مسئول می‌افزاید: پروژه زیرگذر بهارستان تاکنون پیشرفت مناسبی نداشته اما با توجه به تصویب موضوع دریافت تسهیلات شهرداری، با رایزنی‌های صورت گرفته این روند با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در ادامه با اشاره به اعتبار لازم برای اجرای 4 پروژه عمرانی در خرم‌آباد می‌گوید: برای اجرای این طرح‌ها به اعتباری بیش از 200 میلیارد تومان نیازمند هستیم.
 
بدهی میلیاردی شهرداری
آذری بیان می‌کند: با وجود این‌که قرار بر این شده تا بخش زیادی از هزینه‌های این طرح‌ها از محل فروش املاک شهرداری تهیه شود، اما شواهد نشان می‌دهد، تحقق این موضوع به دلیل مشکلات بسیار زیاد شهرداری کار دشواری است.
این مسئول می‌افزاید: شهرداری با بدهی 100 میلیارد تومانی مواجه است و حتی پرداخت این بدهی‌ها نیز کار بسیار دشواری است. امید می‌رود بتوان با برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه گام برداشت.
 
نداشتن اعتبار مشخص برای اجرای پروژه
در همین زمینه یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: بحث‌های زیادی در جلسه های مختلف در مورد 4 پروژه تقاطع غیر همسطح و زیرگذر صورت گرفته، اما واقعیت این است که هیچ یک از این طرح‌ها اعتبار مشخصی نداشته‌اند.
«رضا حاصلی» ادامه می‌دهد: در یک مقطع مدیریت ارشد استان اصرار داشت که فعالیت‌های عمرانی در حوزه شهری صورت بگیرد و وعده‌های زیادی نیز برای کمک به تأمین اعتبار این طرح‌ها دادند، اما بعدها شاهد عقب نشینی در این مورد بودیم.
وی عنوان می‌کند: به هر حال با توجه به بحث‌های صورت گرفته در افکار عمومی، کلیات مورد نیاز برای اجرای 4 پروژه توسط قرارگاه خاتم به تصویب شورا رسید.
این مسئول می‌افزاید: البته در بسیاری از پروژه‌ها روال کار قرارگاه خاتم به گونه‌ای بود که پروژه‌ها را با توان اقتصادی خود پیش می‌برد و شاهد معطلی طرح‌های اجرا شده توسط این نهاد نبودیم.
این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: جلسه هایی با مدیران قرارگاه برگزار و حساسیت زیرگذر بهارستان برای آن‌ها بازگو شد و اعلام کردیم که نباید قرارگاه همچون سایر پیمانکاران بر اساس گرفتن صورت وضعیت کار را پیش ببرد. حاصلی ادامه می‌دهد: برای شروع فعالیت این پروژه شورای اسلامی شهر با دریافت 10 میلیارد تومان تسهیلات توسط شهرداری موافقت کرد.
این عضو شورای شهر خرم آباد می‌افزاید: البته در همان ابتدا در مورد نحوه و حتی اولویت اجرا شدن این پروژه نیز تناقض‌هایی وجود داشت.
 
تحقق نیافتن وعده‌های مسئولان
این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ادامه می‌دهد: در ابتدا قرار بر این بود که حدود 30 درصد از هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای این 4 پروژه توسط استانداری تأمین شود و یکی از مواردی که مدیران شهری برای عملیاتی شدن این طرح‌ها موافقت کردند نیز همین بوده است.
وی عنوان می‌کند: اکنون مسئولان استان اعلام می‌کنند که بر اساس قوانین و مقررات نمی‌توان این مبلغ را برای اجرای پروژه‌ها به شهرداری پرداخت کرد، در واقع بر اساس قوانین سرفصلی برای پرداخت سهم استانداری وجود ندارد.
این مسئول می‌افزاید: در سال‌های گذشته از محل تملک دارایی‌ها و ماده 180 پایین‌ترین ارقام به شهرداری پرداخت شده اکنون چگونه می‌توان انتظار داشت که از سایر محل‌ها این 30 درصد به شهرداری پرداخت شود.
حاصلی بیان می‌کند: شهرداری توان مالی لازم برای پرداخت اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها را ندارد.
 
تجهیز کارگاه قرارگاه
مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان می‌گوید: شهرداری خرم‌آباد برای پرداخت مبلغ و مورد نیاز برای تجهیز کارگاه به قرارگاه خاتم، مصوبه های لازم را از شورای شهر برای دریافت 10 میلیارد تومان تسهیلات گرفته است.
«سید علی موسوی» ادامه می‌دهد: با توجه به حل‌وفصل شدن این موضوع در روزهای آینده شاهد سرعت یافتن روند اجرای پروژه زیرگذر بهارستان خواهیم بود.
وی عنوان می‌کند: در مورد وضعیت دفع آب‌های سطحی بلوار بهارستان نیز بر اساس تصمیم‌گیری‌ها صورت گرفته، توسط قرارگاه خاتم شاهد حل‌وفصل همیشگی این معضل خواهیم بود.
 
علی عبداله‌زاده ـ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 یاری 1395-08-04 06:03
پس تقاطع کوی بسیج برای دسترسی ایمن به مسکن مهر کمالوند چی؟
چرا خبری از اون نیست
نقل قول کردن
#2 بيرانوند 1395-08-04 07:38
حقيقتا اين زير گذر هيچگونه توجيه اقتصادي و ترافيكي ندارد نمي دانم مسوئلين چه اصراري بر ساخت آن دارند!!!!!!!
نقل قول کردن
#3 سعید 1395-08-04 07:48
سرعت پیشرفت این پروژه خیلی خیلی پایینه
برای دفع آبهای سطحی حتما باید کارخانه ژنراتورسازی قسمت اضافی را عقب نشینی کند
برای بلوار بهارستان مسیرهای موازی از طریق خیابان آهوان و ادامه دادن ساحلی ایجاد کنید
نقل قول کردن
#4 همشهری 2 1395-08-04 07:49
با سلام در حالی که شهرداری دارای بدهی میلیاردی در حدود 100 میلیارد تومان است تعریف پروژه هایی با عنوان بزرگترین ،بلندترین باشکوه ترین مفرح تریت و پر از ترین شهردار برای چه می باشد ،مدیریت بر هزینه و درآمد را باید به کار گیرند ،یک پروزه کلیدی را اقدام و سپس پروژه کلیدی دیگر را احداث نمایند،در خبرها آمده است پروژه کیو روند کندی دارد ،پروژه آبشار و شاپوری هم به نظرم اعتبار کافی را ندارد ،می دانید چه اتقاق نامبارکی خواهد افتاد؟همه پروژه ها اقدام می باشد تا کارنامه کاری شهرداری به سرانجام برسد اما کمیت پروژه ها فدای کیفیت آنها می شود ،بعد از چند ماه بهره برداری شاهد هزینه های چندبرابری تعمیرات و نگهداری خواهیم شد .صدو چند پروژه خوب است اما مدیریت علمی و عملی نیز باید رعایت شود ...واقعا شهردار محترم خدا قوت دارد ...اما به فکر سرمایه گذار باشید ...بازاریابی گردشگری و...
نقل قول کردن
#5 علی 1395-08-04 08:20
تبریک به استاندار عزیز و شهردار محترم به خاطر پروزه خیلی ضروری زیرگذر بهارستان وقتی نگاه میکنیم میبینیم تمام خیابانهای داخل شهر خداروشکر تعریض شدن و فقط همین منطقه از شهر مشکل داشت که عرض خیابان خیلی باریک بود تشکر از مدیریت خوب مسئولین که هیشه تصمیماتشون با کارشناسی هست
نقل قول کردن
#6 احمد 1395-08-04 11:12
زیر گذر شدن پروژه بهارستان با توجه به توپوگرافی دره ای خرم آباد و همچنین تجربیات قبلی در احداث زیرگذرها در خرم آباد بزرگترین ظلم در تاریخ خرم آباد در دهه ۹۰ هست
نقل قول کردن
#7 سپهر 1395-08-04 11:48
تکمیل این زیرگذر از مطالبات همیشگی مردم خرم آباد بوده اما کاش ساخت برج های دوقلوی کیو سنتر هم مثل پروژه بهارستان شتاب می گرفت!
چون مزایای این مجتمع چند منظوره با هیچ پروژه دیگری قابل مقایسه نیست
نقل قول کردن
#8 محمود 1395-08-04 11:56
سلام، پیشنهاد میکنم خیابان سمت پاگر به طرف میدان فردوسی را جهت جایگزین موقت و کاهش ترافیک تکمیل نمایند.
نقل قول کردن
#9 مصطفی 1395-08-04 12:22
باسلام.به نظرم استاندار نسبت به مرکز استان خیلی کم توجه هستند !
نقل قول کردن
#10 سعيد 1395-08-04 12:35
بجاي اين همه هزينه درجايي كه هيچ توجيهي نداره خيابان انقلاب رو تعريض و فكري بحال خانه هاي غيرمجاز كنيد كه هم اسايش از شهروندان گرفتن و هم مانع خدمات رساني شهرداري ميشوند
نقل قول کردن
#11 کریمی 1395-08-04 13:08
به نقل از بيرانوند:
حقيقتا اين زير گذر هيچگونه توجيه اقتصادي و ترافيكي ندارد نمي دانم مسوئلين چه اصراري بر ساخت آن دارند!!!!!!!

از شما بعیده…با توجه به رشد جمعیت و ساخت و ساز و همچنین ورودی شهر حتمأ ساختن این تقاطع لازمه.ولی با این رشد و پیشرفت لاک پشتی شاید چندین سال طول بکشه.
نقل قول کردن
#12 واران 1395-08-04 13:15
چرا اصرار دارن که زیرگذر اجرا بشه؟ چرا روگذر را با توجه به توپوگرافی و دره شکل بودن خرم آباد اجرا نمیکنن واقعا چرا؟ خوبه در فصل بارندگی همه میبینیم که زیرگذرهامون پر آب میشن
یعنی مسولین این چیزا رو نمیبینن؟؟؟؟؟؟ :o
نقل قول کردن
#13 احمدی 1395-08-04 14:58
با سلام. چطور واسه پروژه های میلیاردی در قسمتهای شمالی شهر بودجه دارند هزینه کنند ولی حالا به جنوب شهر که رسید بودجه تموم شد و بدهکار شدند. چرا اینقدر فرق بین دره گرم با گلدشت و ماسور میذارند. مردم ماسور به رغم پرداخت عوارض به شهرداری متاسفانه فاقد هر گونه امکانات لازم شهری هستند. اون دنیا باید جوابگو مردم ماسور باشند
نقل قول کردن
#14 لرستان 1395-08-25 22:16
یهو همه پروژه ها رو ببرید شمال شهر..این پروژه در ده بیست سال اینده کارآیی خودشو با رشد جمعیت نشون خواهد داد..این جاده اصلی شمال به جنوبه هموطنان از این جاده عبور میکنن ن خ انقلاب
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا