یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پارک خودرو در خیابان‌های کم‌عرض خرم‌آباد به صورت مجاز و غیرمجاز یکی از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی است، امری که وقوع آن هم به ترافیک و هم به بی‌نظمی در شهر منجر شده است.
پارک خودرو در مکان‌های توقف ممنوع بیشتر در هسته مرکزی شهر رخ می‌دهد. معضل دیگر که انتقاد شهروندان را در پی دارد پارک خودرو در کوچه‌هاست که در بسیاری از محله‌ها مانند کوچه‌های روبروی بیمارستان شهید رحیمی، بیمارستان شهدای عشایر، علوی، کوچه مخابرات «شهدا» شاهد آن هستیم.
نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است بازدارنده نبودن جرائم برای رانندگان متخلف است.

 
پارک خودرو در کوچه‌ها و سد معبر
یکی از شهروندان خرم‌آبادی که در کوچه ارزاق ساکن است، می‌گوید: بسیاری از افرادی که به بیمارستان شهید رحیمی مراجعه می‌کنند خودروهای خود را در کوچه‌ها پارک می‌کنند که این امر مخل آرامش ساکنان شده است.
«علی امیری» بیان می‌کند: در حالی رانندگان خودرو خود را در کوچه‌ها پارک و سد معبر ایجاد می‌کنند که طبق قانون این کار تخلف محسوب می‌شود.
وی می‌افزاید: کمبود پارکینگ در برخی نقاط شهر موجب شده است بار پارک خودروها بر مردم تحمیل شود که متولیان باید راهکاری برای آن در نظر بگیرند.
 
پیامد پارک در محل‌های توقف ممنوع
دیگر شهروند خرم‌آبادی هم با گلایه از پارک خودروها در خیابان امام (ره) می‌گوید: در حالی توقف در این مکان ممنوع است که بسیاری از رانندگان بدون توجه به این موضوع خودرو خود را پارک می‌کنند.«علیرضا چگنی» معتقد است: به نظرمی رسد دریافت جریمه از رانندگان متخلف کارساز نبوده است زیرا همواره شاهد پارک خودرو در زیر تابلوهای توقف ممنوع به‌ویژه در هسته مرکزی شهر هستیم. به گفته وی پارک خودرو به صورت غیرمجاز و حتی مجاز با توجه به عرض کم خیابان‌ها و معابر علاوه بر این‌که به ترافیک شهر دامن می‌زند یک نوع بی‌نظمی هم در شهر ایجاد می‌کند.
 
تعداد تخلف ساکن رانندگان
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان با اشاره به این مطلب که جریمه برای برخورد با متخلفان رانندگی راهگشا نبوده است، می‌گوید: 6 ماه اول سال جاری 70 هزار فقره تخلف ساکن رانندگی در خرم‌آباد داشته‌ایم که شامل پارک خودرو زیر تابلو توقف ممنوع یا پارک منجر به سد معبر بوده است.
سرهنگ «منوچهر مرادی» بیان می‌کند: به تعبیری روزانه حدود 350 تخلف مربوط به پارک خودرو در مکان‌های توقف ممنوع در معابر شهر خرم‌آباد به شکل‌های مختلف مانند پایش تصویری و حضور میدانی پلیس ثبت می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: بیشترین تخلف شامل پارک خودرو در محل‌های توقف ممنوع بوده است که درصد قابل‌توجهی از آن در هسته مرکزی خرم‌آباد رخ داده است.
 
بی‌توجهی به ساخت پارکینگ
مرادی با اشاره به این مطلب که بنابردستورالعمل قانون شهرسازی در زمان ساخت ساختمان‌های تجاری و درمانی باید پارکینگ جانمایی شود، می‌افزاید: این موضوع در خرم‌آباد نادیده گرفته‌شده و موجب بروز مشکلاتی معابر شده است.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در مراکز اداری، تجاری، بانک‌ها و بازارچه‌ها در هسته مرکزی شهر خرم‌آباد پارکینگ تعبیه نشده است.
وی بیان می‌کند: بیشتر پارک خودروها در خیابان‌های شهر مربوط به مغازه‌داران و کارمندانی است که در این محله‌ها مشغول هستند و در همان ساعات اولیه معابر را اشغال می‌کنند.
مرادی می‌گوید: زمانی که دیگر افراد به شهر مراجعه می‌کنند و جایی برای پارک خودرو پیدا نمی‌کنند ناچار می‌شوند خودرو را یا به‌صورت دوبله در خیابان‌ها یا این‌که در کوچه پارک کنند.
این مسئول راهنمایی و رانندگی لرستان بیان می‌کند: در حالی که خیابان امام (ره) از 24 متری تا چهار راه فرهنگ سمت چپ توقف ممنوع است اما باز هم شاهد پارک خودرو هستیم.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در صورت پارک خودرو زیر تابلو توقف ممنوع این خودروها با جرثقیل به خارج از شهر حمل می‌شوند و صاحبان آن‌ها تا 72 ساعت نمی‌توانند خودرو را تحویل بگیرند.
 
پارک در کوچه‌ها ممنوع است
سرهنگ مرادی در پاسخ به انتقاد شهروندان مبنی بر پارک خودروها در کوچه‌ها هم توضیح می‌دهد: طبق قانون توقف در کوچه‌ها ممنوع است و به عنوان سد معبر محسوب می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در صورت تماس و گزارش شهروندان با راهنمایی و رانندگی جریمه‌ای برای آن‌ها مشخص می‌کنیم. در این مورد خود رانندگان باید این موضوع را رعایت کنند.
 
راهکارهایی برای جلوگیری از سد معبر
مرادی با اشاره به این مطلب که اعمال قانون وظیفه پلیس است اما ایجاد پارکینگ بر عهده شهرداری است، تأکید می‌کند: شهرداری باید نسبت به ساخت‌وساز پارکینگ در هسته مرکزی شهر توجه کند.
فراهم کردن بسترهای مورد نیاز مانند ایجاد پارکینگ یکی از راهکارهایی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان به آن اشاره می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: باید مردم هم کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده و سعی کنند برای تردد و انجام امور روزانه خود از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند، زیرا تجربه ثابت کرده است که جرائم راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند به‌تنهایی بازدارنده باشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان با بیان این مطلب که نصب پارکومتر یکی از مطالبه‌های پلیس است، می‌گوید: نصب پارکومتر از خیابان شهدا تا خیابان انقلاب موردتوجه ماست که شروع این کار باید از طریق شهرداری باشد.
 
برخی معابر استاندارد نیستند
نصب كارت رانندگان تاکسی خرم‌آباد روي داشبورد/ مردم سوار خودروي شخصي نشوندمعاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد هم با اشاره به این مطلب که توقف در برخی خیابان‌ها مانند هسته مرکزی شهر ممنوع است، به همشهری می‌گوید: شاهد هستیم که رانندگان به پارک خودرو در معابر کم‌عرض اقدام می‌کنند.
«اردشیر سالارپور» با بیان این مطلب که معابر خرم‌آباد از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، می‌افزاید: بیشتر مراکز تجاری، آموزشی در هسته مرکزی هستند و با کمبود پارکینگ روبرو هستیم.
وی ادامه می‌دهد: فقط یک پارکینگ مدرن و طبقاتی در سبزه‌میدان است که نه‌فقط جانمایی مناسبی ندارد بلکه ورود و خروج آن‌هم مطلوب نیست.
وجود سرویس مدارس در خیابان‌های منتهی به چهارراه فرهنگ هم یکی دیگر از معضلاتی است که وی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع موجب شده خودروها به‌صورت سوبله هم پارک کنند که در این زمینه آموزش‌وپرورش مقصر است.
سالارپور می‌گوید: طبق ماده 15 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی در شبکه‌های معابر شهری پرترافیک که برابر مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوعیت توقف وجود ندارد شهرداری‌ها می‌توانند برای مدیریت پارک‌های مجاز حاشیه‌ای ابزار و وسایل لازم مانند ایست‌سنج (پارکومتر) یا کارت پارک نصب کنند.
وی اضافه می‌کند: برای توقف بیش از نیم ساعت در محدوده زمانی 7 تا 9 شب، میزان حق توقف مناسب به پیشنهاد شوراهای اسلامی شهر تعیین می‌شود تا طبق مقررات مربوط به دریافت عوارض از خودروها اقدام شود.
این مسئول در شهرداری خرم‌آباد اضافه می‌کند: تلاش ما در نصب پارکومتراست و در این مورد قیمت پیشنهادی را ارائه کرده‌ایم که به‌محض موافقت فاز اول آن را در هسته مرکزی شهر اجرا خواهیم کرد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد معتقد است: نصب پارکومتر به دلیل پرداخت هزینه اهرم بازدارنده‌ای برای پارک در خیابان‌های شهر است.
سالارپور هم در مورد انتقاد شهروندان نسبت به پارک خودرو در کوچه‌ها بیان می‌کند: این انتقاد را می‌پذیریم زیرا ما کوچه‌ها را به عنوان دسترسی‌های محلی تعریف می‌کنیم.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد می‌افزاید: پارک خودرو در کوچه‌ها ممنوع است بنابراین مالکان باید موارد را به پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاع دهند.
 
 کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر
مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری خرم‌آباد با اشاره به این مطلب که فقط چند پارکینگ عمومی در هسته مرکزی شهر وجود دارد، می‌گوید: فقط پارکینگ خرم رود، پارکینگ روبروی استانداری و پارکینگ طبقاتی سبزه‌میدان را در هسته مرکزی شهر داریم.
«هدایت الله دالوند» به پارکینگ‌های خصوصی و موقت مانند پارکینگ شهدای شرقی، پارکینگ‌های پشت بانک ملی در چهارراه بانک، پارکینگی در کوچه مخابرات اشاره کرد.
وی با بیان این مطلب که با کمبود شدید پارکینگ به ویژه درهسته مرکزی روبرو هستیم، تأکید می‌کند: بنابرقانون مراکز تجاری و درمانی باید فضایی را برای ساخت پارکینگ تعیین کنند یا در غیر این صورت جریمه آن را بپردازند.
به گفته مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری خرم‌آباد ساخت پارکینگ بر عهده سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری خرم‌آباد است.

نسرین صفر بیرانوند/ همشهری
 

دیدگاه‌ها  

#1 آرمین 1395-07-28 11:30
کوچه ارزاق و کوچه شهید صارمیان هم همین وضعیت دارن
نقل قول کردن
#2 دریکوند 1395-07-28 13:15
باید در خیابان علوی,شهدا,مطهری ,انقلاب,بیمارست ان شهیدرحیمی وشهدای عشایر پارکینگ طبقاتی ولو کوچک با کمک بخش خصوصی ساخته شود
نقل قول کردن
#3 پارکینگ طبقاتی 1395-07-28 13:44
بلوار علوی و بلوار انقلاب واقعأ محتاج پارکینگ طبقاتی است
نقل قول کردن
#4 میلاد پارسا 1395-07-28 13:47
بخدا قسم مردیم از بس جریمه شدیم.
خب یعنی چی نه ما راضی هستیم گوشه خیابان پارک کنیم نه مردم نه ماموران زحمت کش. باید یه پارکینگ طبقاتی احداث بشه تا از این بی نظمی جلوگیری بشه
تورو خدا یه فکری بکنید.
نقل قول کردن
#5 محمدی 1395-07-28 18:39
سبزه میدان احتیاج به پارکینگ طبقاتی دارد
نقل قول کردن
#6 رسول 1395-07-28 21:12
در بلوار انقلاب پارکینگ طبقاتی ساخته شود
نقل قول کردن
#7 شهروند خرم اباد 1395-07-28 23:58
یکی معضلات ومشکلات دیگر علاوه بر موارد ی که به ان شاره شد حذف خود سرانه پلهای متصل به خیابانهای اصلی شهر می باشد که جا دارد شهرداری و یا شورای ترافیک بطور حدی با این مورد برخورد نمایند.
نقل قول کردن
#8 رفیعی 1395-07-29 14:28
وظیفه شورای شهر و شهرداری است که در مناطق شلوغ پارکینگ طبقاتی احداث کند
نقل قول کردن
#9 ع 1395-08-01 10:49
اين همه پول حذف پاركينگ و جريمه پاركينگ كه به حساب شهرداري ميرود و قرار است با آن پاركينگ عمومي بسازند شهرداري كه نميسازه شورا شهر كه وظيفه نظارت دارد كجاست كه ببينه اين پول هاي حذف پاركينگ و جريمه كجا شهرداري خرج ميشه و چرا شهرداري به وظيفه اش عمل نمي كند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا