یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سال تحصیلی جدید در کشور با حضور 12 و نیم میلیون دانش‌آموز ثبت نام شده در مقاطع مختلف تحصیلی و با حضور 947 هزار کارکنان فرهنگی از سوم مهرماه به صورت رسمی آغاز گردید.
در استان لرستان نیز زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در 4207 آموزشگاه با حضور 320 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و با حضور 30 هزار فرهنگی به صدا در آمد.
از آنجایی که هر نظام آموزشی به دنبال کیفی سازی برنامه‌های خود است
همین امر بهانه‌ای شد تا به اهمیت «کتاب», «کتاب‌خوانی» و «کتابخانه» در ارتقا کیفی نظام آموزشی اشاره شود (اینکه چه مقدار از مدارس ما دارای کتابخانه و در چه متراژ و تعداد عناوین و نسخه هستند و در مقیاس و رتبه کشوری در چه وضعیتی قرار دارند! در فرصت‌های بعد اشاره خواهد شد).
بدون شک آثار آموزش و پرورش را در همه عرصه‌های بنیادین زندگی علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... می‌توان مشاهده کرد. از سویی دیگر کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان «دانشگاه عمومی» نقش بی‌بدیلی در «تقویت و تثبیت آموخته‌های نظام آموزشی» در روح و جان افراد ایفا می‌کند. اگر یکی از اهداف نظام آموزشی را «توسعه تفکر انتقادی» دانش آموزان بدانیم، بدون شک این امر تنها از طریق ارائه « کتب درسی», هرچند خوب هم تهیه شده باشد! حاصل نمی‌شود و دانش‌آموز به عنوان عنصری اجتماعی حق دارد با دیدگاه‌های دیگر و تعابیر گوناگون از پدیده یا رویدادی واحد آشنا شوند. تحقیقات جدید نشان داده است اگر فرزند من و شما «درسخوان» شود احتمالاً در اولین فرصت از درس خواندن باز می‌ایستد در حالی که اگر «کتاب‌خوان» شود تا آخر عمر کتاب را به عنوان دوست و رفیق بسیار با ارزش با خود خواهد داشت.
کتابخانه عمومی این امکان را در دسترس افراد می‌دهد که فارغ از هر سن، جنس، رنگ، نژاد و لهجه‌ای و... به مطالعه و امانت گیری کتب بپردازند. به همین منظور والدین و معلمین می‌توانند با برپایی تورهای بازدید از کتابخانه‌های عمومی و دعوت و ترغیب نسل دانش‌آموز به استفاده از کتب مختلف، کتاب‌خوانی را در وجود فرد «نهادینه» نمایند.
 
نصرت‌اله امیری‌خواه

دیدگاه‌ها  

#1 نیک نام 1395-07-04 19:57
کتابخانه مرکزی پانزده سال است که هنوز تکمیل نشده
نقل قول کردن
#2 علی 1395-07-04 23:27
شما اینقدر بد برخورد میکنید تو کتابخانه های خرم آباد که کسی رغبت نمیکنه بیاد مطالعه کنه...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا