یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نمایندگان مجلس با تاکید بر توجه مسئولان به موضوع حبس‌زدایی از نگاه مثبت رئیس قوه قضاییه مبنی بر ساماندهی زندان‌ها و کاهش تراکم جمعیت کیفری زندان‌ها استقبال کردند.
کاهش تعداد زندانیان و تراکم زندان‌ها امروز یکی از موضوعات مورد بحث و توجه میان کارشناسان حوزه حقوقی و قضایی همچنین مسئولان قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها است، طبق نظر رئیس سازمان زندان‌ها در حال حاضر تراکم جمعیت بیش از ظرفیت زندان‌ها مشکلات بسیاری را میان زندانیان به لحاظ فضای موجود، امکانات بهداشتی و درمانی و ... به وجود آورده است و متأسفانه به دلیل نبود امکانات و اعتبار لازم سازمان زندان‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند، بنابراین لازم است که وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها در این حوزه به سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه کمک کند.
البته وزیر بهداشت و درمان نیز چندی پیش با بیان اینکه ورود به این حوزه در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست، گفت: اما این وزارتخانه حاضراست در راستای حفظ حقوق شهروندی و در جهت رفع مشکلات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه را یاری کند.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری برای حبس زدایی و کاهش تعداد زندانیان اصلاح برخی قوانین آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی را در دستور کار قرار دادند و در این حوزه برخی قوانین اصلاح شد، البته طبق گفته نمایندگان مجلس اصلاح قوانین یکی از راهکارهای کاهش تعداد زندانیان و ساماندهی زندان‌ها است، بنابراین مسئولان ذی‌ربط باید با اتخاذ راهکاری دیگر این مهم را اجرایی کند.
قابل ذکر است رئیس قوه قضاییه در روزهای اخیر بخشنامه‌ای را در جهت ساماندهی زندان‌ها و کاهش تراکم جمعیت کیفری زندان‌ها صادر کرد که به گفته نمایندگان مجلس این بخشنامه نقش مهم و تأثیرگذاری در کاهش ورودی افراد به زندان‌ها دارد، بنابراین قضات در محاکم قضایی باید به این دستورالعمل توجه کنند.
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت بر این باورند که قانون به‌روشنی موارد را برای قضات مشخص کرده است و قضات به دلیل اختیارات عمل گسترده می‌توانند بر اساس میزان و نوع جرم مجازات‌های مختلفی را اعمال کنند، اما بهتر است در راستای کاهش تعداد زندانیان به حبس زدایی توجه ویژه شود.
نماینده مردم بروجرد و اشترینان و همچنین نماینده کوهدشت و رومشگان هم در این خصوص نقطه نظرات خود را مطرح کردند:

بخشنامه رئیس قوه قضاییه در جهت ساماندهی زندان‌ها هوشمندانه است
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: با توجه به تراکم زندان‌ها و نبود فضای مناسب همچنین عدم تناسب تعداد زندانیان با فضای زندان‌ها باید به‌نوعی زندان‌ها ساماندهی شوند هرچند به نسبت جمعیت تعداد زندانیان در مقایسه با کشور آمریکا بسیار کمتر است.
علاءالدین بروجردی، بخشنامه رئیس قوه قضائیه را هوشمندانه و منطقی خواند و افزود: دستورالعمل رئیس قوه قضاییه در خصوص ساماندهی زندان‌ها تأثیر قابل قبولی در ایجاد تناسب بین فضای زندان‌ها با زندانیان دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستورالعمل رییس قوه قضاییه برای همه قضات لازم‌الاجرا است، تصریح کرد: به طور قطع قضات و مسئولان قوه قضاییه باید به این دستورالعمل عمل کنند.
 
انتقاد از آمار بالای زندانیان در زندان‌ها
الهیار ملکشاهی با اشاره به اینکه تعداد زندانیان در مقایسه با فضای زندان‌ها بسیار زیاد است به خبرگزاری خانه ملت، گفت: بسیاری از زندانیان در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی و شرایط اقتصادی کشور در زندان‌ها هستند، همچنین اینکه برخی زندانیان به جهت اختلافات خانوادگی و مهریه در زندان‌ها هستند که شاید بهتر باشد از ورود این افراد به زندان جلوگیری شود.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین فعلی قضایی در آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی از ظرفیت لازم برای مساعدت با متهمان برخوردار است، افزود: بنابراین قضات باید به هر نحو ممکن از این ظرفیت‌ها به نفع محکومان و محبوسان استفاده کنند، ازاین رو دستورالعمل رییس قوه قضاییه اقدام مثبت و بسیار خوب است اما دستورالعمل‌ها همه در راستای اجرای قانون هستند و خود به تنهایی حکمی ایجاد نمی‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه قضات باید از این بخشنامه به درستی استفاده کنند، گفت: قضات باید تا جای ممکن از مجازات حبس استفاده نکرده یا اینکه به زمینه‌های لازم برای آزادی زندانیان و استفاده از فرصت مرخصی را برای فرد زندانی فراهم کنند.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون قضات را مجاز به انجام و عدم انجام برخی اقدامات کرده است، افزود: به طور قطع این دستورالعمل جهت‌دهی‌های لازم را ایجاد می‌کند تا قضات از مجازات حبس کمتر استفاده کنند، البته قضات این مسائل را رعایت می‌کنند اما ممکن است برخی قضات نیز چنین دستورالعمل‌هایی را نادیده بگیرند.

دیدگاه‌ها  

#1 بهاروند 1395-07-01 13:12
وقتیکه کار نباشد بزهکاری رشد میکند
نقل قول کردن
#2 دریکوند 1395-07-01 22:49
امیدوارم اقتصاد رونق بیشتری بگیره تا بزهکاری کمتر بشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا