یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موضوع تخصیص آب از کرخه به اراضی استان لرستان دوباره به سرخط مباحث مطرح‌شده در جلسات استان رفته است تا این بار بعد از استاندار لرستان برخی از نمایندگان استان تهدید به استعفا کنند.
به گزارش مهر، بحران آب به ویژه در شهرهای جنوبی استان لرستان به سریالی تکراری تبدیل شده است، سریالی که هر بار در روایتی مشابه در یکی از شهرستان‌های استان اکران می‌شود تا هر ساله کم و بیش مردم و مسئولان با این معضل درگیر باشند و تدابیر اندیشیده شده تنها نقش مُسکن را بازی کنند.
این در حالیست که استان لرستان به رغم دارا بودن ۱۱ درصد آبهای جاری کشور سهمی کمتر از یک درصد در مهار آبها داشته است. از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه ۶۶ درصد از سیمره تخلیه و ۳۳ درصد باقی مانده از حوزه کشکان شهرستان پلدختر خارج می شود.
این وضعیت موجب انتقادات مسئولان استان لرستان شده است تا بارها نسبت به تخصیص سهم استان از محل آب کرخه انتقاد کنند. موضوعی که امروز نیز به شورای برنامه ریزی استان کشیده شده است.
 
استانِ پرآب سهمی از آب ندارد
سید حمید رضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهار نظر استاندار لرستان مبنی بر استعفا به خاطر عدم تخصیص آب حوزه کرخه به استان لرستان اظهار داشت: استان لرستان در زمینه آب شرب با مشکل مواجه است و این در حالیست که این استان چهارمین استان پرآب کشور محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه آب سرشاخه های دز و کرخه از طریق استان لرستان تامین می شود عنوان کرد: این در حالیست که وزارت نیرو در اختصاص سهم لرستان و حقابه این استان هیچ گونه توجهی نداشته است.
 
تهدید به استعفای مجمع نمایندگان لرستان
در همین جلسه می گویم که اگر سهم تخصیص آب استان لرستان توسط وزارت نیرو اختصاص پیدا نکند غیر از استاندار، مجمع نمایندگان لرستان و همچنین مدیران مرتبط با حوزه آب استان نیز با هم استعفا می دهیم
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخیرا مدیریت ارشد استان عنوان کرده که در صورتی که وزارت نیرو به لرستان تخصیص آب ندهد استعفا می دهم گفت: من در حال حاضر و در همین جلسه می گویم که اگر سهم تخصیص آب استان لرستان توسط وزارت نیرو اختصاص پیدا نکند غیر از استاندار، مجمع نمایندگان لرستان و همچنین مدیران مرتبط با حوزه آب استان نیز با هم استعفا می دهیم.
این سخنان کاظمی نماینده مردم پلدختر با واکنش هوشنگ بازوند استاندار لرستان مواجه شد تا وی بگوید: «وزیر نیرو به من گفته است به جای اینکه شما استعفا بدهی نمایندگان لرستان باید استعفا بدهند.»
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی سخنان خود را اینگونه ادامه داد که به طور حتم ما طی سالهای آینده با معضل جدی آب در استان مواجه خواهیم بود گفت: ما باید از الان فکر اساسی برای این موضوع داشته باشیم و پیگیر حقوق مردم لرستان در حوزه آب باشیم.
واکنش نماینده مردم خرم آباد
محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به موضوع استعفای استاندار لرستان به خاطر عدم تخصیص آب به لرستان اظهار داشت: قبل از اینکه اینگونه ما دیگران را نقد کنیم انتقاداتی که نسبت به ما وجود دارد را پاسخ بدهیم.
وی گفت: من به وزارتخانه ای مراجعه کردم و گفتم که ما در این بخش ضعیف هستیم و به ما مجوزی بدهید تا چهار نفر نیروی شرکتی را مشغول به کار کنیم، این وزارتخانه به من گفت که ما قبلا ۶۵۰ مجوز را به لرستان داده ایم وقتی که آنها را به کار گیری کردید باز هم به شما مجوز جدید می دهیم.
وی ادامه داد: وزارت نیرو گفته است که ما تخصیص آب سد «زیبا محمد» را به لرستان داده ایم و زمانی که این سد را ساختید بیاید و پیگیر تخصیص آب استان باشیم.
نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین وزارت نیرو اعلام کرده که ما تخصیص آب سد «کاکاشرف» را داده ایم و زمانی که آن را به سرانجام رساندیید بیاید تا تخصیص آب به لرستان بدهیم ادامه داد: ما باید کارهای گذشته را انجام دهیم و کارهای جدید را همزمان پیش ببریم.
بیرانوندی با بیان اینکه ما از گذشته طلب داریم و برای گرفتن آن از هر تلاش مضایقه نخواهیم کرد گفت: ما در این زمینه برنامه های ویژه ای داریم اما ما هنوز کارهای داخلی و گذشته را نتوانسته ایم به سرانجام برسانیم که پیگیر کارهای دیگر باشیم.
 
ادامه انتقادات استاندار از وزارت نیرو
این سخنان محمد بیرانوندی نیر موجب واکنش استاندار لرستان شد تا در سخنانی بگوید: بله ما تخصیص آب داریم ولی به چه نسبتی؟
وقتی که لرستان ۴۴ درصد بارش حوزه کرخه را دارد چرا باید بین دو تا سه درصد تخصیص به این استان داده شود؟
بازوند با بیان اینکه سوال ما این است که آقای وزیر محترم نیرو وقتی که لرستان ۴۴ درصد بارش حوزه کرخه را دارد چرا باید بین دو تا سه درصد تخصیص به این استان داده شود؟ گفت: در مورد سد «کاکاشرف» درست بوده تخصیص آب ندارد ولی سدهای زیبا محمد و مخملکوه تخصیص آب دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث سد سازی در قالب ماده ۵۶ عمل می شود گفت: در قالب این قانون سدها توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شوند و نمایندگان لرستان نیز کمک کنید تا از طریق اجرای این قانون سدهای استان عملیاتی شوند.
استاندار لرستان با تاکید بر اینکه قانون ماده ۵۶ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در قالب آن دولت ۲۰ درصد بحث اعتبارات پروژه های سد سازی را متقبل می شود و بخش خصوصی نیز ۸۰ درصد در این زمینه سرمایه گذاری می کند و سد هر میزان خروجی آب داشت به دولت فروخته می شود.
بازوند با بیان اینکه نمایندگان لرستان اینگونه سرمایه گذاران را برای اجرای پروژه های سدسازی لرستان پیدا کنند گفت: وزارت نیرو خیلی هنر نکرده است که سالی ۱۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب از طریق سد زیبا محمد به لرستان داده است چرا که خیلی بیشتر از این باید تخصیص می دادند.
 
ضرب الاجل استاندار نتیجه نداشت
این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز استاندار لرستان از عملکرد وزارت نیرو در زمینه تخصیص آب حوزه کرخه برای این استان انتقاد کرده و گفته بود: این وزارتخانه باید ظرف یک ماه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
هوشنگ بازوند در جلسه کارگروه آب و کشاورزی لرستان در سخنانی با بیان اینکه آب سرمایه ما است و مردم باید از آن استفاده کنند، اظهار داشت: متاسفانه وزارت نیرو عملکرد مطلوبی در زمینه تخصیص آب حوزه کرخه برای اراضی شیب دار لرستان نداشته است.
وی گفت: در صورتی که وزارت نیرو پس از یک ماه نسبت به تخصیص آب مورد نیاز اراضی شیبدار و باغات لرستان از محل حوزه کرخه اقدام نکند موضوع تخصیص آب را از طریق شورای تامین مصوب و آن را به شرکت آب منطقه ای استان برای اجرا ابلاغ می کنیم.
وی بیان داشت: اگر این موضوع از سوی وزارت نیرو بعد از یک ماه عملیاتی نشود آن را از طریق شورای تامین پیگیری می کنیم چرا که مسئله آب برای لرستان بسیار مهم بوده و می تواند تاثیر فراوانی در رفع بیکاری استان داشته باشد که در حال تبدیل شدن به یک بحران است.
استاندار لرستان با بیان اینکه مصوبات شورای تامین برای همه لازم الاجرا است، افزود: در مواقع بحرانی این مصوبات ابلاغ می شود.
بازوند با بیان اینکه مشکلات استان به خاطر فرصت سوزی ها بوده است، عنوان کرد: وزارت نیرو نمی تواند در مقابل مصوبه شورای تامین بتواند مقاومت کند.
 
وزیر نیرو: مباحث مطرح شده را رد می‌کنم
این مباحث در حالیست که حمید رضا چیت چیان وزیر نیرو در سفر اخیر به لرستان در واکنش به انتقادات در مورد عدم تخصیص آب به لرستان از حوزه کرخه گفته بود: ما این موضوع را به طور کامل رد می کنیم چرا که بیشترین تخصیص آب حوزه کرخه برای مردم لرستان است.

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-06-28 14:30
ای لرستان مظلوم - تمام آبادانی دزفول و اندیمشک و شوشتر و ...ونیمی از خوزستان از آبهای جاری لرستان هستش ...اونوقت برا مصادره آبشار تله زنگ یا شوی که در تاریخ لرستان ثبت هستش ...ببین دزفولی ها چه کردند.... اونوقت سرمایه طبیعی ما به کام دیگران هستش و سکوت کردیم و شاهد نابودی جوانان و روستاهامون هستیم .حتی سد جدید الیگودرز هم مکمل سد دز هستش و سودی برای لرستان ندارد.
نقل قول کردن
#2 لراصیل 1395-06-28 15:33
خدا را شماکریم که استاندار و نمایندگان با هم متحد شده اند مردم هم با شما هستند چونکه مایه تاسف است استانی که روی آب خوابیده مردمش با تانکر و دبه آب تهیه می کنند خوزستان چه سهمی از آب ما دارد چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است دورود بر استاندار تعصبی و نمایندگان شجاع مخصوصا سید شجاع جناب آقای کاظمی عزیز بهترین راه وادار کردن وزیر نیرو همین است امیدوارم این تهدید عملی شود
نقل قول کردن
#3 شهروند لر 1395-06-28 15:36
متاسفانه دست اندارکاران عزیز چون نتوانسته اند کشور را بیابان زدایی کنند ظاهرا دست به دست هم داده اند تا استان لرستان را نیز مانند سایر استان ها به بیابان برهوت تبدیل کنند. از سمت شرق آب را به قم و شهرهای دیگر انتقال می دهند و از سمت غرب به استان های دیگر.
جای بسیار تاسف دارد.
نقل قول کردن
#4 آریان 1395-06-28 16:04
مرگ یکبارشیون یکبار
ای کاش نمایندگان ومسوولین ترازاول استان برای اولین وآخرین بارهم شده درخصوص عدم توجه دولت ومسوولین به مشکلات لرستان استعفای خودراعملی کنند
چراپس ازگذشت 37سال ازانقلاب استان غنی مابازهم بایدمحروم بماند
تاکی این لکه زشت برروی نام لرستان باشد
نقل قول کردن
#5 شهروند خرم اباد 1395-06-28 16:08
با تشکر از استاندار پرتلاش و نماینده محترم خرم اباد در خصوص پیگیری مجدانه انان برای تخصیص اب بیشتر ولی انچه که عیان است علاوه بر کم لطفی وزارت نیزو متاسفانه مسولین امور اب استان نیز به عناوین مختلف از دادن مجوز برداشت اب به کشاورزان وباغدارن استان خوداری می نمایند که حتی این موضوع اعث تذکر جدی استاندار را در ماههای گذشته در پی داشته است لذا جا دارد مدیر و کارشنتاسان امور اب استان تحرزک و جدیت بیشتری در این خصوص داشته باشند.
نقل قول کردن
#6 محرومیت و محجوبیت 1395-06-28 16:33
افسوس که چه دیر متوجه غارت شدنمان میشویم...آب و خاکمان را هم بردند با شیون و زاری کاری پیش نمیرود
نقل قول کردن
#7 محرومیت و محجوبیت 1395-06-28 16:35
بوعه مردم سی لرسو...
نقل قول کردن
#8 خادم ملت 1395-06-28 18:47
احسنت بر کسانی که با تعصب برای مردم شریف خرم آباد از خود گذشتگی می کنند. آقای وزیر نیرو اول که احساسی به مسئله نپرداز خوزستان ؛خوزستانه و لرستان ؛ لرستان!! هر کدوم از این دو استان جزئی از ایرانن و به صورت مساوی باید پیشرفت داشته باشند . حضرت آقا در باب عدالت خواهان پیشرفت برای همه نقاط ایران به صورت مساوی هستن. دوم سد کاکاشرف که حضرت آقا به آنجا در سال 70 عزیمت نمودن و از نزدیک شاهد محرومیت آنجا در کمال ناباوری به دلیل موقعیت خاص از جهت خاک غنی بوده چرا باید سد نداشته باشه؟ سوم لرستان علاوه بر آب ؛ گاز و نفت و خاک بی نظیر داره چرا علاوه بر سد ما نباید پالایشگاه داشته باشیم؟
نقل قول کردن
#9 خادم ملت 1395-06-28 18:53
و اما آقای بیرانوند شماباید به استاندار بگید که برخی مدیرانش رو تغییر بده چرا که مدیر ضعیف باعث گذشته ضعیف خواهد شد وقتی که از سهمیه های استخدامی به خوبی استفاده نمیشه و یک مدیر ضعیف برای خوب بودن پیش مسئولین بالاتر از یک نیرو به جای چند نیرو کار میکشه و جرات نمیکنه بگه چارت سازمانی مجموعه های تحت امرمن با کمبود نیرو مواجه هست باید اون شخص به شما اون حرف رو بزنه. یه آمار ازادارات کل استان بر اساس چارت سازمانی بگیرید و اون رو با استانها و شهرهای دیگه مقایسه کنید متوجه سهمیه هایی که استفاده نشده و الان نیز میشه ازشون استفاده کرد خواهید شد. لازم به ذکره تمامی ادارات شهرستانها رو بازرسی کنید نه اینکه یک شهرستان رو مبنا قرار بدید.همچنین بازرسی به صورت مستقیم و توسط بازرسین زبده انجام بگیره.
نقل قول کردن
#10 خادم ملت 1395-06-28 19:45
با فراخوان دادن به کارشناسان و متخصصین بومی ومرتبط در سراسر ایران و به تبع نظرات کارشناسی شده و با برنامه میشه همه کار کرد.متاسفانه از متخصصین بومی ولی ساکن استانهای دیگه درست استفاده نمی کنیم.
نقل قول کردن
#11 موسوی 1395-06-28 19:52
میانگین زمینهای آبی در کشور ۴۳ درصد است آنوقت در چهارمین استان پرآب کشور که آب استانهای مرکزی,قم,غرب اصفهان و شمال خوزستان را تامین میکند ۲۳ درصد است.لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی داره که ۹۰ درصدشون دیم هستند.منبع معیشت مردم هم تنها کشاورزیه.خواهش میکنم پیگیر حق آبه استان باشید
نقل قول کردن
#12 رک رک 1395-06-29 00:30
از اول انقلاب تابحال اولین باری است که همه مسولین در مورد ظلم به لرستان متحد شده اند. درود بر شما
نقل قول کردن
#13 کریم 1395-06-29 07:44
ای کاش نمایندگان هم مثل استاندار جرات وتعصب داشتندوپشت سر استاندار غیور از حق مردم محروم لرستان دفاع میکردن.این همه موهبت الهی که لرستان داره سمندر لرستانی که در دنیا تکه غار ماهی کور جنگل آبشار سراب ولی حیف که مدیران ونمایندگان بیغیرت در گذشته از حق مردم دفاع نکردن.چرا آبشار تله زنگ باید به اسم شوی دزفول ثبت بشه وهیچ مدیری پیگیری یا اعتراضی نمیکنه
نقل قول کردن
#14 T 1395-06-29 10:23
ببینیم وتعریف کنیم
نقل قول کردن
#15 مهدیه 1395-06-29 14:47
تانکرهای حامل سوخت عراقی که ازجاده کوهدشت وپلدخترعبورمی کنندوبه علت وقوع حادثه برایشان سبب آلودگی محیط زیست لرستان وازبین رفتن باغات وزمین های کشاورزی لرستان میشوند
چرادولت سهم درآمدوبودجه ای برای لرستان تخصیص نمی دهد
نقل قول کردن
#16 هداوند 1395-06-29 14:58
به نقل از شهروند:
ای لرستان مظلوم - تمام آبادانی دزفول و اندیمشک و شوشتر و ...ونیمی از خوزستان از آبهای جاری لرستان هستش ...اونوقت برا مصادره آبشار تله زنگ یا شوی که در تاریخ لرستان ثبت هستش ...ببین دزفولی ها چه کردند.... اونوقت سرمایه طبیعی ما به کام دیگران هستش و سکوت کردیم و شاهد نابودی جوانان و روستاهامون هستیم .حتی سد جدید الیگودرز هم مکمل سد دز هستش و سودی برای لرستان ندارد.

دزفول ۳۰۰هزارنفر جمعیت داره اگه تلویزیون آبشار شوی رو نشون بده و ننویسه دزفول همه اون ۳۰۰هزارنفرزنگ میزنن رسانه ملی!!!لرها نمیدونن چهگنجینه ای را دارن از دست میدن
نقل قول کردن
#17 دریکوند 1395-06-29 15:04
به نقل از رک رک:
از اول انقلاب تابحال اولین باری است که همه مسولین در مورد ظلم به لرستان متحد شده اند. درود بر شما

آبشار تله زنگ بلندترین و عریض ترین آبشار خاورمیانه است ودرکتاب اطلس راههای ایران صفحه۱۳۹جزو شهرستان دورود آمده.چرا باید براحتی ازحقتان بگذرید.تا سال ۱۳۶۲ شمال خوزستان از جمله حسینیه و الوار جزو لرستان بود.تمام مردم اطراف شوی بزبان لری بختیاری گپ میزنند حالا چرا باید نصیب دزفول شود؟چرا در نقشه گردشگری لرستان نام این آبشار نیامده؟
نقل قول کردن
#18 سالاری 1395-06-29 17:21
لرها به آبشار تاف میگویند نام قدیم آبشار شوی هم تاف بود و بدلیل نزدیکی به ایستگاه راه آهن تله زنگ دورود لرستان به آبشار تله زنگ هم معروفه.این آبشار راه دسترسیش از طرف دورود لرستانه.شوی جنب کوه مالگه مراده و تمام ساکنین شوی همگی از ایل چهارلنگ بختیاری و طایفه تات خیری هستند و بزبان لری بختیاری حرف میزنند.طبیعت منطقه هم کوهستانی و پوشیده از جنگل بلوط هست که خاص منطقه لرستان است.نقشه جی پی اس هم نشون میده که در خاک لرستان است حالا عده ای میخواهند این را برای معرفی و جلب گردشگر جزو یه جای گرم وخشک نشون بدن.مسؤلان ما نباید نسبت به داشته های استان بیتفاوت باشند.
نقل قول کردن
#19 نمازی 1395-06-29 23:42
خرم آباد,کوهدشت,پلد ختر,چگنی مشکل آب دارند
نقل قول کردن
#20 لراصیل 1395-06-30 14:11
خرم آباد,کوهدشت,پلد ختر,چگنی مشکل آب دارند. دوست عزیز این مطلب شما چه ارتباطی با موضوع بحث دارد لطفا فقط راجب موضوع مطلب بنویسید همه مشکلات را با هم قاطی نکنید بله لرستان سراسر مشکل است ولی همه نمیشه در.یک موضوع وارد کرد اینجوری موضوع اصلی بحث گم می شود هدفمند بحث کنیم
نقل قول کردن
#21 رضاسگوند 1396-04-28 20:18
باسلام ٬٬٬چطوره خوزستان نفت داره همه دارن ازش استفاده میکنن ازطریق پروژها (پتروشیمی پالایشگاهو..... .)پس ماهم باید باید باید از آبهای استان استفاده کامل بشه ما این همه بیکار داریم باتخصیص آب خیلی اشتغالزایی میشه دولت فقط به فکر خوزستان واصفهان وقم وتهران و..... هست بابا مردم لرستانم حقی دارن٬٬واین هم وظیفه مسئولینه که کارها روانجام بدن وازدولت بخوان ٬٬مثلاسد زیبا محمد تخصیص آب گرفته اما هیچ
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا