یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وجود ترافیک سنگین در بیشتر خیابان‌های شهر از چالش‌های حوزه مدیریت شهری خرم آباد است.
این خیابان‌ها  متناسب با جمعیت 50 سال پیش ساخته شده اند و امروز پاسخ‌گوی این حجم خودرو نیستند؛ یابان حافظ از خیابان‌های قدیمی شهر و یکی از مسیرهای پرتردد عبور خودروها از شمال به جنوب شهر خرم آباد است.
این خیابان در محدوده بافت قدیمی شهر قرار دارد. عرض کم خیابان سبب شده است بیشتر اوقات شاهد گره کورترافیکی در این مسیر باشیم؛ علاوه بر بار ترافیکی تحمیل شده به این خیابان، تردد این حجم خودرو بافت قدیمی و سنتی شهر را با مشکل روبرو کرده است؛ وجود آثار تاریخی و ارزشمندی مانند حمام گپ، بازار طلافروشان، حمام آسیا و میدان گپ اهمیت این خیابان را دوچندان کرده است.
هر چند در سال‌های نه چندان دور طرح‌های متعددی در مورد تعریض خیابان حافظ ارائه شد؛ اما به دلیل قرار گرفتن این خیابان دربافت قدیمی با این اقدام موافقت نشد.
به هر حال باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد بر همین اساس طرح ساخت خیابانی موازی خیابان حافظ برای کاهش بار ترافیکی در این مسیر تصویب شد.
تکمیل خیابان جایگزین حافظ خرم‌آباد معطل 10میلیارد تومان تبدیل این خیابان به پیاده راه در جذب گردشگر موثر است
موقعیت خیابان جدید
مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم‌آباد هم در این زمینه می‌گوید: خیابان جایگزین خیابان حافظ به طول 755 متر و عرض 36 متر درحال اجراست.
"زهره خدایی" با اشاره به این که از 175 پلاک در مسیر خیابان جایگزین 59 درصد آنها تملک شده است، می‌افزاید: 40 درصد کارتملک واحدها باقی مانده است که پیگیر اجرای آن هستیم.
منزل میرزا سیدرضا؛ نمادی از زندگی پیشینیان در خرم‌آباد/ نماد بازار شهروی با اشاره به مسیرخیابان جدید می‌گوید: این خیابان ازکمربندی مرکز شهر یعنی خیابان اردشیر کرمی آغاز و به مسجد توسلی ختم می‌شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امکان تعریض خیابان حافظ وجود ندارد، می‌گوید: به دلیل وجود آثار تاریخی مانند حمام گپ، میرملاس و دیگر آثار چنین امکانی وجود ندارد.
خدایی می‌افزاید: مشکل ترافیک باید حل شود بنابراین تصمیم گرفته شد که خیابان جایگزین ساخته شود.
وی با اشاره به تاریخ تصویب طرح عنوان می‌کند: این طرح سال 90 تصویب و از همان زمان هم اقدامات مورد نیاز انجام شد.
خدایی می‌گوید: سازمان نوسازی بهسازی شهرداری خرم‌آباد متولی تملک املاک در مسیرساخت خیابان است.
مدیرعامل سازمان نوسازی وبهسازی  ساخت این خیابان را وابسته به تأمین اعتبار می‌داند و می‌گوید: با توجه به این موضوع که شهرداری منبع مالی مناسبی ندارد نیاز است شهروندان در پرداخت عوارض همکاری لازم را داشته باشند.
خدایی درمورد میزان اعتبار مورد نیاز برای تملک دیگر واحدها اظهارمی کند: نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان اعتبار مورد نیاز انجام داد زیرا قیمت ملک مرتب در حال تغییر است.
مدیرعامل نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم آباد با بیان این که عمده‌ترین منبع درآمدی شهرداری  از دریافت عوارض است، تأکید می‌کند: بنابراین باید فرهنگ سازی مناسبی در مورد پرداخت عوارض توسط شهروندان صورت بگیرد.
خدایی معتقد است: پیشبرد چنین طرح‌هایی نیازمند پرداخت عوارض از سوی شهروندان است زیرا اجرای این پروژه به اعتباری کلان نیاز دارد.
مدیر عامل سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری خرم آباد با اشاره به دیگرمعضل پیش روی ساخت خیابان جایگزین می‌گوید: توافق نکردن برخی مالکان با شهرداری برای واگذاری ملک هم موجب کندی کار می‌شود.
خدایی بیان می‌کند: متولی تملک واحدهای واقع در مسیر خیابان جایگزین، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری خرم آباد است.
وی تأکید می‌کند: درصورت تأمین منابع مالی خیابان جایگزین درکوتاه‌ترین زمان به بهره برداری می‌رسد.
 
عرض خیابان کم است
شهردارخرم آباد اشاره می‌کند: خیابان حافظ از پرتردد‌ترین خیابان‌های شهر است.
"یحیی عیدی‌بیرانوند" می‌افزاید: عرض 14 متری این خیابان که ساخت آن به نیم قرن پیش برمی‌گردد گنجایش این تعداد خودرو را ندارد.
وی بیان می‌کند: این خیابان مسیر عبورخودروهایی است که از شمال قصد عبور به جنوب یا بافت قدیمی و مرکزی شهر را دارند.
عیدی‌بیرانوند ادامه می‌دهد: سال‌ها پیش موضوع تعریض خیابان حافظ توسط برخی مطرح بود اما به دلیل وجود آثار تاریخی مانند «بازارطلا فروشان»،«حمام گپ»، « میدان گپ» و دیگر موارد اداره کل میراث فرهنگی استان با این طرح موافقت نکرد.
شهردارخرم آباد با اشاره به این که خیابانی موازی با خیابان حافظ ساخته می‌شود، تأکید می‌کند: با توجه به این‌که ارزش معماری خیابان حافظ و بافت قدیمی بسیار زیاد است بنابراین تعریض آن گران محسوب می‌شد.عیدی بیرانوند معتقد است: با ساخت خیابان جایگزین حافظ می‌توان به بافت قدیمی شهر نفوذ کردکه این خود ارزش افزوده بافت قدیمی را افزایش می‌دهد.
وی به اعتبار مورد نیاز برای تملک واحدهای باقیمانده اشاره می‌کند و ‌می‌گوید: به اعتباری 10میلیارد تومانی نیاز داریم تا 40 درصد واحد باقی مانده را تملک کنیم.
شهردار خرم آباد می‌گوید: تبدیل خیابان حافظ به پیاده راه را طراحی می‌کنیم که براساس آن تردد وسایل نقلیه محدود شود.
عیدی‌بیرانوند می‌افزاید: برای جذب گردشگر موضوع استفاده از درشکه، ارائه خدمات پذیرایی و رستوران‌های سنتی را هم در دستور کارخود داریم.
وی تأکید می‌کند: برای اجرای این طرح نیازمند مشارکت مردم و همکاری آنان در پرداخت عوارض هستیم.
 
نظر كارشناس درباره طرح
یک دکترای برنامه‌ریزی شهری هم می‌گوید: خیابان حافظ یکی از شریان‌های اصلی درجه 2 شمال به جنوب شهر خرم‌آباد است که در محدوده بافت قدیمی قرار دارد.
"سلیمان میرزاپور" می‌افزاید: این خیابان بیش از 50 سال است که ساخته شده است ولی باعرض 14 متر پاسخگوی این همه خودرو نیست.
وی با اشاره به این که طرح ساخت خیابان موازی خیابان حافظ طرح خوبی است می‌گوید: این طرح خوبی است به شرط این‌که معماری تاریخی آن دست نخورده باقی بماند.
میرزاپور می‌گوید: اگر اصول معماری تاریخی در ساخت خیابان رعایت شود این محدوده از انزوا خارج می‌شود.
این دکترای برنامه ریزی شهری معتقد است: تبدیل خیابان حافظ به پیاده راه در جذب گردشگر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از آثار ثبت شده ملی در این محدوده قرار دارند.
وی ادامه می‌دهد: میدان گپ نماد معماری دوران صفوی است، در واقع الگویی در مقیاس کوچک‌تر از میدان نقش جهان اصفهان است.
 میرزاپور با اشاره به این که در همه دنیا مراکز و بافت قدیمی سنگفرش می‌شود، اظهار می‌‌کند: ایجاد پیاده راه در این محدوده امنیت را در بافت مرکزی شهر افزایش می‌دهد.
وی با تأکید بر جلوگیری از تردد خودرو در این محدوده می‌گوید: نصب نیمکت، ایجاد پاتوق، ساخت آب نما در کنار میدان گپ  همچنین کاشت چمن کنار میدان و مرمت حجره‌های اطراف آن هم باید انجام شود.
فاطمه كمالی/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 خادم ملت 1395-05-25 08:54
زحمت کشان بی ریا سپاس
نقل قول کردن
#2 هوشنگ 1395-05-25 10:01
من خرم آبادی غیر مقیم هستم از راه دور دست مسئولین را می بوسم این تفکر عالی است اگر عملیاتی شود تحول بزرگی است. خرم آباد واقعا نیاز به کارهای عمرانی فراوانی دارد نمایندگان حتما بایستی تلاسش کنند بودجه های ملی برای این تموذ اخذ کنند.
نقل قول کردن
#3 دد 1395-05-25 10:31
بااین طرح ها همه خیابانهای خرم اباد باید سنگفرش وتبدیل به پیاده رو برای گردشگران شود ویک سری خیابان موازی اجرا نمود
متاسفانه امروزه همه چیز تحت تاثیر حرف جذب گردشگران قرار میگیرد مگر ما در بهترین حالت ممکن در طول سال میزبان چند گردشگر هستیم ان هم با توجه به سابقه اکثرا عبوری برای رفع گره کور ترافیکی خرم اباد نیاز به یک عزم جدی دارد انهم با یک کار کارشناسی دقیق وتوسط یک مشاور کار کشته
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1395-05-25 10:35
میگن چرا مردم این شهر روحیه مطالبه گری ندارند ......جواب بسیار سادست. سی ساله که صدها مقاله،طرح و نقشه در مورد تعریض خیابانهای باریک خرم آباداز رسانه ها می بینیم و میشنویم و دهها وعده از مسئولین این شهر در این رابطه میشنویم .ولی اقدام عملی صفر حالا به نظر شما دیگه برا آدم روحیه مطالبه گری باقی می ماند؟!بخاطر همینکه تا این بحث ها رو در داخل کوچه و خیابان را میندازی فوراً بهت میگن :برو بابا دلت خوشه
نقل قول کردن
#5 علی 1395-05-25 10:41
با سلام : میشه آقای شهردار محترم تکلیف این خانه های قدیمی و غیرقابل سکونت خیابان هفده شهریورخرم آباد نزدیک سه راه دارائی را نیز مشخص فرماید . یا اجازه ساخت ویا اجازه فروش آنها را صادر فرماید .
نقل قول کردن
#6 احسان 1395-05-25 12:26
با سلام.میلیاردها تومان بدون کارشناسی واسه پروزه زیرگذر گلدشت میخوان هزینه کنن جای که از نظر ترافیک مشکلی نداره بعد پروزه های که بالای پنجاه سال هست مسکوت موندن و قفل ترافیک شهر و باز میکنن انجام نمیشه
نقل قول کردن
#7 رامین 1395-05-25 14:22
به نقل از دد:
بااین طرح ها همه خیابانهای خرم اباد باید سنگفرش وتبدیل به پیاده رو برای گردشگران شود ویک سری خیابان موازی اجرا نمود
متاسفانه امروزه همه چیز تحت تاثیر حرف جذب گردشگران قرار میگیرد مگر ما در بهترین حالت ممکن در طول سال میزبان چند گردشگر هستیم ان هم با توجه به سابقه اکثرا عبوری برای رفع گره کور ترافیکی خرم اباد نیاز به یک عزم جدی دارد انهم با یک کار کارشناسی دقیق وتوسط یک مشاور کار کشته

واقعا انسان تعجب میکنه از این اظهار نظر غیر کارشناسی اینو یه بچه هم می دونه که برای جذب گردشگر باید زیرساخت و جاذبه گردشگری ایجاد کرد
نقل قول کردن
#8 امیدوار 1395-05-25 15:05
امیدواریم این طرح جایگزین خیابان حافظ و سنگفرش نمودن خیابان حافظ با درایت استاندار و مسولین شهرداری هر چه زودتر عملیاتی شود همانطوریکه خانم خدایی عنوان نموده اند یکی از دلایل پیشرفت اینگونه طرحها عدم همکاری و دندان گردی برخی مالکین در مسیر طرح می باشد تا می شنوند قرار است طرحی اجرا شود دنبال فروش بالاتر از قیمت عرف و کارشناسی بوده و همین مسئله مسولین مربوطه را با مشکل مواجه می کند چند سال پیش در گوشه پل دارایی زاده منزل کلنگی بود و به هیج وجه مالک حاضر به فروش ان به قیمت کارشناسی نبود و همین مسئله باعث شد زیر گذر مربوطه بصورت ناقص ساخته و بعد از ساخت زیر گذر راضی به فروش شدند که دیگر ارزش ساخت انچنانی نداشت و شهرداری ان را به فضای سبز تبدیل کرد متاسفانه این معضلی شده برای شهر ما .
نقل قول کردن
#9 حسام 1395-05-27 15:15
شهردارنصیری چندسال پیش قصد داشت با احداث زیرگذر روبروی پمپ بنزین کمربندی پشت بازار مشکل کم عرضی و ترافیک حافظ را حل کند.اما بودجه نداشتند.شهرداری میتواند مشکلاتش را برای دولت اراعه دهد و بودجه بگیرد.تقاطع گلدشت دوسال پیش توسط معاون اول رییس جمهور کلنگ زده شد ولی بلاتکلیف رهاشده.درختان وفضای سبز ورودی جنوبی شهر را تخریب کردند وخبری ازتقاطع نشد.مطمعن باشید با نساختن تقاطع گلدشت گره کور ترافیکی باقیمانده و چندسال دیگر حادتر میشود.
نقل قول کردن
#10 دیارا 1395-05-28 16:32
خیابان ۱۷ شهریور و حافظ اینقدر کم عرض است که اگر خودرویی پارک کند پشتش یا تصادف میشود یا ترافیک.طرح تعریضش برمیگردد به سال ۵۲ زمان شهردارمرحوم محمدعلی ساکی ولی با انتقالش به مرکز دنبال نشد.واقعأ رانندگی در این مسیر که شریان حیاتی و متصل کننده شمال به جنوب شهر هم هست خیلی اذیت کننده است.امیدوارم یه همت جهادی داشته باشند پرسنل شهرداری و کادرشورای شهر…آمین
نقل قول کردن
#11 شاکرمی 1395-07-28 00:39
مگرچیزی باقی می ماند..که گردشگر بخواهد از آن دیدن کند..
احداث این خیابان موازی باخیابان حافظ باعث تخریب چندین وچند خانه ارزشمند دوره قاجار وپهلوی اول شده که به مراتب ارزششون از خیابان حافظ چه از نظر قدمت وچه از نظر سبک معماری بیشتره واگه همین خونه ها تخریب نمی شدن ومرمت می شدن خیلی ازنظرجذب گردشگر موفق تربودیم تااینکه فقط سنگ فرش خیابان حافظ رو انجام میدادیم ،
یه نگاه به کشور های غربی بندازید که حتی یک خشت از بناهای قدیمیشون رو حاضر نیستن به هر قیمتی تخریب کنن، اگه می خواید مشکل ترافیک روحل کنید،حمل ونقل عمومی روتوسعه بدید،چهارتا اتوبوس حسابی نداریم.. مترو ومونوریل که دیگه سر جاش،کاری روکه الان ماداریم توبافت قدیمی برای عبور ماشین انجام میدیم بیش از 80سال پیش رضاخان انجام داد بازار خرم آباد روتخریب(خیابان حافظ کنونی) کنونی روساخت،به نظر شما الان ماهم باید بعد از 80سال همین کار رو تکرار کنیم
نقل قول کردن
#12 عارف 1395-09-06 17:13
باید از چهار راه بانک تا.شقایق تله کابین بزنند :D
نقل قول کردن
#13 حمید 1396-06-10 11:36
سی ساله یه نفر پیدا نشده بییاد این طرح خیابان حافظو اجرا کنه
نقل قول کردن
#14 خاطره مغانی 1399-08-21 21:14
این بافت بافت ارزشمندی است و ایجاد یک معبر در ان موجب تخریب چندین برابر ان میشود. مشکل ترافیک در این شهر نیازمند برنامه ریزی دقیق و ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی است و احداث یک خیابان مشکلی را را رفع نمیکند. احداث یک معبر باید از جنبه های اجتماعی،اقتصادی ،کالبدی و ... بررسی شود.
نقل قول کردن
#15 بی نام 1400-08-15 20:10
مااونجا یه زمین داریم به خدا پوستمونو در اوردن از بس دنبال پولش دویدیم تو خدا این انصافه همونجا زمین متری ۵۰ تا۸۰ میلیونه اما زمین ما جون تو طرح دولته متری ۳یا ۴میلیونه ما با این پول نمیتونیم یه خونه خرابه ام اجاره کنیم حداقل باید متری ۲۰ میلیون باشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا