یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کمیته بازرگانی ستاد محصولات سالم - یافته

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه‌ی کمیته بازرگانی ستاد محصولات سالم با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق، حساب‌شده و عمومی در مورد ضرورت تولید و استفاده از محصولات کشاورزی سالم، گفت: متأسفانه هرج‌ومرج گسترده‌ای در زمینه‌ی توزیع سموم کشاورزی در استان لرستان وجود دارد.

 به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مرتضی هادی‌پور اظهار داشت: متأسفانه در حوزه‌ی فروشگاه‌های ارائه‌ی سموم استان هیچ نظارتی وجود ندارد و همین باعث گردیده هر کس اراده کند، بدون دریافت مجوزهای لازم و حتی آشنایی با سموم مختلف و کاربردشان، به راحتی اقدام به راه‌اندازی چنین فروشگاهی نماید.

وی افزود: مگر نباید بر اساس قانون هر کدام از این فروشگاه‌ها، کارشناس فنی مخصوص به خودشان را داشته باشند؟ آیا این مسأله در فروشگاه‌های استان رعایت می‌شود؟ معلوم است که رعایت نمی‌شود، چون نظارت مناسبی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

مرتضی هادی‌پور - یافتههادی‌پور با اشاره به این‌ اصطلاح که "ما ماهی را از دُم‌اش گرفته‌ایم" تصریح کرد: اگر قرار است در حوزه‌ی تولید و مصرف محصولات سالم در لرستان اتفاق پسندیده‌ای رخ بدهد، باید همه‌ی جوانب امر دیده شوند و نمی‌شود که از یک حلقه‌ی این زنجیر غافل باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: مادامی که اهمیت و ارزش تولید و مصرف محصولات سالم کشاورزی برای جامعه تبیین نشود، نمی‌توان انتظار کسب نتیجه‌ی مطلوب داشت و این اتفاق نمی‌افتد مگر رسانه‌های گروهی استان و به صورت ویژه صدا و سیما برنامه‌های ویژه و گسترده‌ای را تدارک ببینند.

مرتضی هادی‌پور با تأکید بر این‌که برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب باید در سیاست‌های غلط گذشته تجدیدنظر نماییم، افزود: باید همه‌ی جوانب امر در نظر گرفته شوند؛ اگر محصول سالم تولید شود، یقیناً مشتری خودش را پیدا خواهد کرد چون اعتقاد عموم بر این است که باید غذای سالم تولید شود، چون مصرف‌کننده‌ی آن در نهایت خودمان هستیم.

 

در حوزه‌ی بازرگانی محصولات به کمک اتاق خرم‌آباد نیازمندیم

اردشیر رستمی- یافتهمعاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در این جلسه با اشاره به تأکید سازمان بر استفاده‌ی حداقلی از سم در تولید محصولات کشاورزی گفت: به دنبال این هستیم که در پایان برنامه‌ی پنجم توسعه 25 درصد از محصولات کشاورزی‌مان به صورت سالم و ارگانیک تولید شود.

اردشیر رستمی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در زمینه‌ی محصولات سالم، فراهم نمودن امکان عرضه‌ی این محصولات به بازار است که امیدواریم با همراهی اتاق بازرگانی در این حوزه شرایطی فراهم شوند تا محصولات سالم کشاورزی به راحتی در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه‌ی مدیریت حفظ نباتات تولید کمی و کیفی محصول است، افزود: علی‌رغم کنترلی که ما انجام می‌دهیم ممکن است از برخی مبادی ورودی سم غیرمجاز وارد شود.

 

به دنبال برطرف کردن چالش‌های عرضه محصولات سالم هستیم

سارا سیاهپوش - یافتهکارشناس مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در این جلسه اظهار داشت: از آنجا که یکی از مشکلات حوزه‌ی محصولات سالم کشاورزی، عرضه‌ی مناسب آن است، کمیته‌ی بازرگانی به عنوان زیرمجموعه‌ی ستاد محصولات سالم در جهاد کشاورزی استان تشکیل شد تا در این حیطه، با رفع مشکلات موجود، زمینه‌ی عرضه و فروش تولیدات این عرصه را فراهم نماید.

سارا سیاهپوش گفت: بر این اساس امروز از افراد و شرکت‌هایی دعوت کرده‌ایم که در زمینه‌ی تولید و صادرات محصولات کشاورزی فعالیت دارند، تا با همفکری و همکاری آن‌ها بتوانیم چالش‌های عرضه‌ی مناسب محصولات سالم کشاورزی استان را برطرف نماییم.

وی افزود: در همین رابطه شاخصه‌هایی تعریف کرده‌ایم که امروز بناست بر اساس آن‌ها از میان افراد حقیقی و شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، نمایندگانی که دارای این شاخصه‌ها هستند، انتخاب شوند تا با شناسایی آن‌ها جلسات به صورت محدودتری در این حوزه برگزار شود و به نتایج مطلوب برسیم.

کارشناس مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر لزوم تمکن مالی افراد و شرکت‌های متقاضی، تصریح کرد: توانایی بسته‌بندی، امکاناتی از جمله انبار و سردخانه در زمینه‌ی بازار مصرف برای ما حائز اهمیت است.

سیاهپوش با بیان اینکه در سال‌های گذشته در این حوزه‌ها با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم، بیان داشت: امیدواریم تعداد بیشتری از متقاضیان شرایط مورد نظر را داشته باشند و بتوانیم برای همیشه موانع موجود در این مسیر را برطرف نماییم.

نباید از ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش غافل باشیم

سیده سمیه حسینی - یافتهبه گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در ادامه‌ی جلسه کارشناس مدیریت مرکز ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم با اشاره به ضرورت و اهمیت فرهنگ‌سازی اظهار داشت: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم جامعه را وادار به گرایش و استفاده از محصولات سالم کشاورزی کنیم.

سیده سمیه حسینی گفت: هم در زمینه‌ی تولید محصولات سالم کشاورزی و هم در زمینه‌ی مصرف این محصولات در جامعه، نباید از ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش غافل باشیم.

وی افزود: به دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب، نه تنها بین محصولات سالم کشاورزی و غیر از آن تفاوتی نیست که بعضاً محصولات سالم با قیمت پایین‌تری هم به فروش می‌رود.

حسینی عنوان داشت: از طرف دیگر از آنجا که بسیاری از کشاورزان استان خرده‌پا هستند، بسیاری از آن‌ها امکان حضور در نمایشگاه‌ها و بازارها را به صورت مستقل ندارند.

کارشناس مدیریت مرکز ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های لازم را فراهم نماییم، تصریح کرد: در زمینه‌ی توزیع نهاده‌های بیولوژیک مشکلاتی وجود دارد و به دلیل نبود شرکت‌های بومی، باید در این زمینه درخواست‌ها را از تهران پیگیری کنیم.

این مقام مسئول با انتقاد از موازی‌کاری افزود: متأسفانه نهادها و ارگان‌ها و مراکز بسیاری هستند که در یک زمینه فعالیت می‌کنند که لازم است برای رسیدن به نتایج مطلوب، بین آن‌ها هماهنگی‌های اساسی وجود داشته باشد.

 

انتظارات یک‌جانبه و مشخص‌نشده‌ای از دولت داریم

بابک غضنفری- یافتهمدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی هم در این جلسه با اشاره به این‌که تنوع محصول و کشاورزی خرده‌مالکی در همه‌ جای کشور وجود دارد، اظهار داشت: مشکل ما این است که انتظارات یک‌جانبه و مشخص‌نشده‌ای از دولت داریم؛ این در حالی است که اصلاً سیستم تولید محصولات گواهی‌شده، داوطلبانه است و اصلاً نمی‌تواند ارتباطی به دولت داشته باشد.

بابک غضنفری گفت: اگر کسی به تولید این محصول باور داشته باشد، طبیعتاً می‌تواند از پسِ مشکلات موجود هم بربیاید و آن‌ها را پشت سر بگذارد.

وی با تأکید بر این‌که انتظاری که این ستاد از تولیدکنندگان و فعالان این عرصه دارد، انتظار به‌جایی نیست، افزود: مادامی که مشخص نکینم محصولی که تولید می‌کنیم تحت چه نظامی و در چه ساختاری تولید شده است، نمی‌توانیم انتظار بروز نتایج دلخواه داشته باشیم.

غضنفری با انتقاد از عدم صدور به‌موقع گواهی‌ها و استانداردها تصریح کرد: متأسفانه فرایند صدور این گواهی‌ها طولانی است و در بسیاری از مواقع زمانی به دست تولیدکننده می‌رسد که ناگزیر محصولات باغی‌اش را به فروش رسانده است.

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی با "من‌درآوردی" توصیف کردن "گواهی سلامت" عنوان داشت: باورم این است که اگر بر اساس استانداردهای تأیید‌شده‌ی موجود محصولی تولید شود، حتماً مشتری و بازار مناسب خودش را پیدا خواهد کرد.

 

باید بدانیم کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برسیم

عبدالرضا صیاد منصور- یافتهمدیرعامل شرکت هومیان هم که در زمینه‌ی آموزش و تولید محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند، در این جلسه با تأکید بر مسأله‌ی آموزش و فرهنگ‌سازی گفت: باید بدانیم کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برسیم و برای رسیدن به آن از چه مسیرهایی حرکت کنیم.

عبدالرضا صیادمنصور تصریح کرد: مادامی که تقاضا برای محصولات سالم و ارگانیک وجود نداشته باشد، یک جای کار به صورت اساسی می‌لنگد و این جلسات هم قادر نخواهند بود کارایی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به بازارپسند بودن شکل و شمایل محصولات غیر ارگانیک افزود: اگر می‌خواهیم مسیر درستی برویم باید روی مصرف‌کننده متمرکز شویم و او را برای استفاده از محصولات سالم کشاورزی آموزش بدهیم؛ در ابتدای امر هم باید به سراغ مصرف‌کننده‌ی بومی برویم و اگر توانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم، حیطه‌ی عمل را به مصرف‌کننده‌ی غیر بومی گسترش دهیم.

صیادمنصور با تأکید بر این‌که تا کشاورز در شرایط اضطرار قرار نگیرد نباید انتظار داشت با دستورالعمل، در زمینه‌ی تولید محصولات سالم مجاب شود، عنوان داشت: این اضطرار زمانی به وجود می‌آید که او ببیند محصول سالمی که تولید می‌کند با قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر محصولات به فروش می‌رسد و نهایتاً با این روش به سود بیشتری نائل می‌شود.

این مشاور و تولیدکننده‌ی محصولات کشاورزی بیان داشت: فرهنگ‌سازی برای رسیدن به این امر از عهده‌ی بخش خصوصی خارج است.

 

مشکلات تولیدکننده‌های محصولات سالم کشاورزی

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این جلسه تولیدکنندگان محصولات سالم کشاورزی به مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هم اشاره کردند.

بخشی از این مشکلات ناشی از نداشتن گواهی تولید محصولات ارگانیک است که در نبود آن کشاورزان قادر نیستند صحت ادعای خود را مبنی بر ارگانیک بودن محصولات‌شان به اثبات برسانند. از قرار؛ فرایند صدور گواهی فرایند زمان‌بری است که متقاضیان قادر به تهیه‌ی آسان آن نیستند.

همچنین برخی از کشاورزان تأکید داشتند که در فرایند صدور گواهی ارگانیک و تولید محصولات سالم ضروری است سازمان جهاد کشاورزی ساختاری به وجود بیاورد تا کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بتوانند ضمن کسب آموزش‌های لازم، گواهی دریافت نمایند و به پشتوانه‌ی ارائه‌ی این گواهی، امکان ارائه‌ی محصولات تولیدی‌شان را با قیمت مناسب داشته باشند.

 

جلسه تولیدکنندگان محصولات سالم کشاورزی - یافته

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا