یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بهرام بيرانوند - نماينده بروجرد در مجلس- يافتهنماینده مردم بروجرد در مجلس از ورود ویژه‌خواران در ساخت و سازهای غیرقانونی گلدشت بروجرد خبر داد و گفت: ویژه‌خواران که در بین آنها برخی از مسوولان دولتی نیز دیده می‌شوند با صرف پول‌های هنگفت ویلاهای اشرافی به سبک کانادا در این منطقه ساخته‌اند که اگر متوقف نشوند این میراث ارزشمند به نابودی کشیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، "بهرام بیرانوند" درباره ساخت و سازهای غیر‌مجاز در منطقه گردشگری گلدشت، گفت: با پی‌گیری‌های جهاد کشاورزی قالب ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در اراضی کشاورزی این منطقه‌، منجر به تشکیل پرونده و پی‌گیری در سیستم قضایی شده است.

 ساخت و سازهای غیرمجاز چند 10 ساله در گلدشت بروجرد

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که بحث ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه گردشگری گلدشت، سابقه‌ای چند 10 ساله دارد، افزود: متاسفانه طی یکی دو سال اخیر پای ویژه‌خواران، که متاسفانه تعدادی از آنها مسوولیت دولتی دارند به این پرونده باز شده و بر وسعت این تهدید و آسیب افزوده است.

بیرانوند ساخت و سازهای غیرقانونی را تهدیدی جدی برای گردشگری شهرستان بروجرد، عنوان کرد و گفت: برخی ویژه‌خواری‌های مشاهده شده در این قضیه که بسیار جدی و وسیع است، سرعت انجام این ساخت و سازهای غیرقانونی را نسبت به گذشته افزایش داده بنابراین اگر با این افراد سودجو برخورد قانونی صورت نگیرد، باید شاهد نابودی منطقه گردشگری گلدشت باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر این که اهالی منطقه گلدشت نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز رخ داده در این منطقه آگاهی کامل دارند، تصریح کرد: اگر از اهالی سوال کنید که کدام مسوول اقدام به تخریب اراضی و ساخت و سازغیر قانونی کرده است نام تک تک آنها را اعلام خواهند کرد.

 ساخت ویلاهای اشرافی به سبک کانادا درگلدشت بروجرد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت ویلاهای اشرافی به سبک کانادا توسط سودجویان و ویژه خواران در منطقه گردشگری گلدشت، افزود: عده‌ای وجود دارند که پولهای کلانی هزینه می‌کنند و به صورت غیرقانونی ویلاهای اشرافی و تالار های بزرگ در این منطقه برپاکرده‌اند.

بیرانوند بااشاره به جذابیت منطقه گردشگری گلدشت برای مردم مناطق دیگر حتی ساکنان شهرهای حاشیه خلیج فارس، تصریح کرد: متاسفانه افرادی از شهرهای حاشیه خلیج فارس به این منطقه می‌‌آیند و با قیمت نازل‌تر از سایر نقاط کشور زمین خریداری کرده و به صورت غیر‌قانونی اقدام به ساخت و ساز ویلا، حفر چاه و گرفتن امتیازات آب، برق و گاز می‌کنند.

نمانیده مردم بروجرد در مجلس با بیان این که منطقه گلدشت به دلیل محصور شدن لابه‌لای درختان و باغات در دسترس و امن است، گفت: این منطقه به دلیل حالت برزخی که دارد و در محاصره باغات و درختان قرار گرفته امن است به همین دلیل ساخت و سازها غیرقانونی در حال انجام به راحتی قابل مشاهده نیست.

وی تاکید کرد: گلدشت منطقه ورودیه شهرستان به واسطه چسبیده بودن به شهر و امن بودن، جذاب‌ترین فضای گردشگری بروجرد است که متاسفانه اگر فکری به حال ساخت و سازهای غیرمجازآن نشود، ویژه‌خوران آن را نابود خواهند کرد.

میراث فرهنگی عنصر غایب پرونده

وی درباره اینکه مسوولیت اصلی پی‌گیری و ممناعت از ادامه این ساخت وسازهای غیرمجاز که محیط زیست منطقه را تهدید می‌کند، بر عهده چه دستگاه یا دستگاه‌هایی است، توضیح داد: این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مجاورت شهر و حالت برزخی که دارد، تا مدت‌ها اختلاف وجود داشت که متولی اصلی جلوگیری از این ساخت و سازها شهرداری است یا جهاد کشاورزی؟

وی ادامه داد: باتوجه به این که بعضی از ساخت و ساز‌ها در حوزه حریم جاده‌ها قرار دارد، اداره راه و شهر‌سازی موظف به پی‌گیری و جلوگیری از آنها است که امیدواریم اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده بروجرد در مجلس نهم با تاکید بر این که منطقه گلدشت با وسعت بیش از 500 هکتار روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه را دربر می‌گیرد و از پتانسیل‌های گردشگری شهرستان و کشور محسوب می‌شود،گفت: متاسفانه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و ساماندهی این منطقه گردشگری هیچ اقدامی نکرده و عنصر غایب این پرونده است.

بیرانوند بابیان این که بخش دیگر این پرونده به حوزه وزارت نیرو و اداره آب مربوط می‌شود، گفت: امیدواریم وزارت نیرو، اداره آب و راه و شهرسازی نیز همانند جهاد کشاورزی به صورت جدی برای پیگیری این پرونده و توقف ساخت و سازهای غیرمجاز ورود پیدا کنند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم با اشاره به این که در سطح شهرستان در این رابطه جلساتی برگزار و جهادکشاورزی موظف به پیگیری موضوع شده است تصریح کرد: جهادکشاورزی دررابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز گلدشت در بحث شناسایی، تشکیل پرونده، ارجاع به دادگاه و بعضا صدور حکم برای برخی متخلفان تغییر کاربری‌ها اقدامات قابل توجهی انجام داده است ولی تلاش بیشتری را طلب می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: در بحث جلوگیری از ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه گلدشت که سابقه چند 10ساله دارد بعضاً، برخی مسوولان تلاش‌هایی داشتند که تاکنون موفقیت 100 درصدی نداشته است.

قابل ذكر است گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز و تا کپرگه ادامه دارد.

گلدشت ناحیه ییلاقی شهرستان بروجرد به حساب می‌آید که مهمان نوازی روستائیان خونگرم و زیبایی‌های منحصر به فرد این منطقه باعث شده تا این ناحیه در فصول بهار و تابستان به خصوص در ایام تعطیل شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بروجرد و مسافران و گردشگران باشد.

این منطقه گردشگری مشتمل بر چندین روستا است که روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه از جمله روستاهای مهم این منطقه گردشگری هستند. دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول 12 کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکانپذیر است.

در این دره آبرفتی چشمه‌ها و سرابهای گوناگونی جاری است که آب این چشمه‌ها از ذوب برف‌های قلل کوه گرین تامین شده و در نهایت باعث روان شدن رودخانه‌ای دائمی در این ناحیه شده است.

دو طرف جاده گلدشت بروجرد مملو از باغ‌های سیب است به طوری که در فصل بهار شکوفه‌های درختان چشم هر رهگذری را به خود خیره کرده و انتهای این باغها نیز به رودخانه پر آب گلرود ختم می‌شود.

متاسفانه همه این زیبایی‌ها طی سالهای اخیر با طمع سودجویان در منطقه و استمرار ساخت و سازهای غیرمجاز تحت‌الشعاع قرار گرفته است و نکته تلخ ماجرا این است که حرف از دست داشتن خود مسوولان، کسانی که مسوولیت حفظ و نگه‌داری چنین امکاناتی را بر عهده دارند و باید این مناطق را توسعه دهند، وجود دارد.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا