یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اتاق بارزگاني خرم‌آباد - تامين اجتماعي - يافتهدر ادامه‌ی سلسله‌ جلسات بررسی مشکلات پیمانکاران و فعالان اقتصادی در زمینه‌ی سازمان تأمین اجتماعی لرستان؛ باز هم مسوولان سازمان تأمین اجتماعی استان در کمیسیون «بیمه، مالیات و امور بانکی» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد حاضر شدند و در کنار فعالان اقتصادی به بررسی مشکلات مورد نظر پرداختند.

به گزارش روابط‌ عمومی اتاق بازرگاني خرم‌آباد؛ در این جلسه با حضور نماینده‌ی اتاق بازرگاني خرم‌آباد در هیأت بدوی تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی موافقت شد.

رييس كميسيون «بيمه، ماليات و امور بانكي» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه به تيم مذاكره كننده ايران در ژنو با گروه 5+1 اشاره كرد و گفت: ضرورت دارد كميسيون بيمه، ماليات و امور بانكي اتاق خرم‌آباد روش تيم مذاكره‌كننده‌ی ايران در ژنو را الگوي خود قرار دهد و با مذاكره، تعامل و اتحاد اعضا بتواند مشكلات پيش روي خود را مرتفع نمايد.

گلايه از عدم تحويل به موقع‌ ابلاغيه به كارفرمايان

نماينده‌ي شركت‌هاي توليدي لرستان نيز از عدم تحويل به موقع ابلاغيه‌ي تأمين اجتماعي استان به كارفرمايان گلايه كرد و گفت: متأسفانه اين كار براي همكاران ما مشكل‌ساز شده است.

"محمدسمیع زيدي‌زاده" اضافه كرد: مشكل به اين مورد ختم نمي‌شود؛ چرا كه در بيش‌تر موارد فرم ابلاغي را به شخص ديگري چون نگهبان تحويل مي‌دهند كه يا به دست كارفرما نمي‌رسد و يا دير به دستش مي‌رسد.

ابلاغ 30 هزار پرونده‌ي مطالباتي زمان‌بر است

معاون مديركل تأمين اجتماعي لرستان در پاسخ به طرح اين مشكل گفت: ما هرساله يك سال از سال مالي عقب هستيم؛ اوراق محاسباتي از ارديبهشت‌ماه تا پايان تيرماه محاسبه مي‌شود و از اين مدت به بعد شروع به ابلاغ فرم‌هاي محاسباتي مي‌كنيم. ابلاغ 30 هزار پرونده‌ي مطالباتي زمان‌بر است.

"محمد ياراحمدي" ادامه داد: طي چند سال اخير اداره‌پست لرستان به ابلاغ فرم‌هاي تأمين اجتماعي اقدام كرده است. بايد پذيرفت اوراق ابلاغ‌ها زمانبر است و چاره‌اي نيست. هر وقت ابلاغ به دست افراد برسد از آن تاريخ به بعد براي كارفرمايان الزام‌آور است.

وي افزود: براي برون‌رفت از مشكل تحويل ابلاغ به غير از شخص اصلي، لازم است كارفرمايان شخصي را به عنوان نماينده‌ي خود به سازمان تأمين اجتماعي معرفي كنند تا ابلاغيه‌ها به او تحويل داده شود.

ياراحمدي تأكيد كرد: اداره‌كل تأمين اجتماعي لرستان براي برون‌رفت از اين مشكل اقدام به ابلاغ از طريق ارسال پيامك نموده است كه فعلاً به صورت پايلوت انجام مي‌شود و در آينده‌ي نزديك فراگير خواهد شد.

ابلاغ ناصحيح براي همه مشكل مي‌آفريند

رييس كميسيون بيمه، ماليات و امور بانكي اتاق خرم‌آباد هم گفت: «ابلاغ» شروع پروسه‌ي بيمه و ماليات است. اگر ابلاغ ناصحيح باشد مشكلاتي را براي دستگاه‌اجرايي و بيمه شده به وجود مي‌آورد.

واليزاده اضافه كرد: شخصيت حقوقي تعريف شده است و ابلاغ براي آنان بايد به صاحبان امضاء تحويل داده شود. ابلاغ بايد تابع قوانين حقوقي باشد.

مسئول اتاق تعاون لرستان نيز، 7 درصد سهم بيمه‌اي كارگر و 23 درصد سهم بيمه‌گذار را منطقي ندانست و گفت: متأسفانه تمام مزايا و منافع نصيب كارگر مي‌شود، نه كارفرما. بخشي از مشكلات تأمين اجتماعي  به اين موضوع برمي‌گردد. كارفرما به راحتي ماليات مي‌پردازد اما حق تأمين اجتماعي را نه؛ چون فقط از كارفرما پول مي‌گيرد، اما هيچ خدمتي به او نمي‌دهد.

سهرابي ادامه داد: اين موضوع در كارفرمايان ايجاد رغبت نمي‌كند و حق بيمه‌ي كارگران خود را به تأمين اجتماعي نمي‌پردازند.

وي تأكيد كرد: يكي ديگر از مشكلات اين است كه تأمين اجتماعي فقط به گزارش بازرس خود اعتماد مي‌كند و آنرا حق مي‌داند.

معاون مديركل تأمين اجتماعي لرستان در پاسخ گفت: بيمه براي كارگران امنيت شغلي و آرامش به همراه دارد و موجب مي‌شود آن‌ها با انگيزه كار كنند و همين امر كارايي و بهره‌وري را بالا مي‌برد،‌ براي كارفرمايان چه سودي بالاتر از اين. در موقع بروز حادثه براي كارگران، تأمين اجتماعي با ارائه‌ي خدمات مناسب به آن‌ها به كمك كارفرما مي‌آيد.

ياراحمدي با تأكيد بر اينكه اصل و اساس، گزارش بازرسان نيست، يادآور شد: اگر كارفرما خود اقدام به ارائه‌ي ليست بيمه‌ي كارگران خود به تأمين اجتماعي كند، ملاك براي ما ليست بيمه خواهد بود. در صورت كوتاهي كارفرما است كه گزارش بازرسان ما حق قلمداد مي‌شود.

وي اظهار داشت: تأمين اجتماعي دو جانبه عمل مي‌كند و رسيدگي به حق شخص مهم است. حق اعتراض براي بيمه شده و كارفرما وجود دارد.

معاون مديركل تأمين اجتماعي لرستان يادآور شد: اعتراض به ميزان برآورد حق بيمه‌ي كارگر حق كارفرماست. كارفرما با ارائه‌ي مستندات خود مي‌تواند حق‌اش را بازپس گيرد.

"سپيده چگني" نيز در ادامه‌ي اين جلسه خواستار حضور نماينده‌ي فعال اتاق در هيأت‌هاي‌ بدوي‌ تشخيص ‌مطالبات ‌سازمان ‌تأمين اجتماعي شد.

چگني افزود: حضور نمايندگان بخش خصوصي در اين هيأت موجب كسب نتايج بهتر مي‌شود.

معاون مديركل تأمين اجتماعي لرستان در پاسخ به اين خواسته گفت: نمايندگان هر بخش با حكم سه ساله مشغول به فعاليت هستند؛ به محض اتمام دوره‌ي قبل حتماً اطلاع مي‌دهيم تا نماينده‌ي رسمي اتاق خرم‌آباد در هيأت بدوي عضو شود.

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا