یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به همت خانه معدن استان لرستان همایش بررسی مشکلات معدن‌کاران الیگودرز و ازنا در سالن کمال مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ برگزار شد.
به گزارش یافته، در این همایش که سه شنبه 31 مردادماه در الیگودرز برگزار شد، مومیوند معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به انجام اقداماتی که منافع بهره‌برداران را تأمین می‌کند گفت: از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵ مورد به استان تفویض اختیار شده است که یکی از آن‌ها تشکیل شورای عالی معادن در لرستان می‌باشد که فواید خوبی برای استان دارد.
وی افزود: یکی از مشکلات ما بررسی پرونده‌ها و زمان‌بر بودن آن‌ها هست که با تشکیل این شورا رسیدگی به پرونده‌ها به حداقل زمان ممکن خواهد رسید.
وی با اشاره به سیاست‌های کوچک شدن دولت‌ها در دنیای امروز گفت: تشکیل خانه معدن در استان با هدف واگذاری امور به خود مردم صورت گرفته است که باید از ظرفیت آن استفاده نماییم.
مومیوند با اشاره به اینکه در حال حاضر اتاق بازرگانی جایگاه خوبی در استان پیدا نموده افزود: خانه معدن نیز گام‌های خوبی برداشته است اما نیازمند است که تلاش بیشتری جهت ارتقاء جایگاه خود بردارد.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی تلاش بهره‌برداران را در راستای تولید و اشتغال ستودنی دانست و گفت: بهره‌برداران همین‌که با دست‌خالی از بیکاری و تبعات آن جلوگیری می‌کنند نشانه رشادت آن‌ها می‌باشد.




وی از بهره‌برداران خواست خانه معدن را حمایت نموده و در راستای رفع مشکلات خود از این ظرفیت استفاده نمایند چرا که معارضات و اختلافات را می‌توانند در این مکان بی‌طرف رفع نمایند.
در ادامه این همایش دکتر مومیوند و مسوولین واحدهای سازمان صنعت، معدن و تجارت به پرسش‌ها و مشکلات معدن داران پاسخ دادند.
دکتر مومیوند در خصوص بخشودگی جرائم حقوق دولتی گفت: بحث جرائم حقوق دولتی یک مبحث ملی است و تنها مختص استان ما نیست و معادنی در کشور داریم که جرائم ده‌ها میلیاردی دارند.
وی افزود: وزارتخانه در سال ۹۶ مصوبه هیات دولت را گرفت و درنهایت امیدواریم تا اول مهرماه آیین‌نامه بخشودگی این جرائم ابلاغ شود و ما هم منتظر این ابلاغیه هستیم و قول می‌دهیم اولین استانی باشیم که نسبت به اعمال بخشودگی‌ها اقدام نماییم.
وی همچنین در خصوص بحث ارزان‌فروشی و لاشه فروشی نیز گفت: سازمان به‌هیچ‌عنوان نمی‌پذیرد که سنگ کپ به لاشه تبدیل شود اما در مواقعی معادن به نسبت عمر آن‌ها قابلیت کپ‌ دهی را ندارند که به‌ناچار به لاشه تبدیل می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در سطح معادن استان حدود یک‌میلیون تن باطله وجود دارد افزود: متقاضیان برداشت باطله می‌توانند مراجعه نموده و برای تقویت فعالیت خود مجوز فروش باطله را دریافت نمایند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص برق‌رسانی به معادن شاقز و اتصال جاده این معادن به شهرک صنعتی که خواسته بسیاری از حاضرین بود گفت: مطالبه سازمان نیز برق‌رسانی به منطقه شاقز می‌باشد که مکاتباتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و به‌صورت حضوری با معاون وزیر نیز رایزنی شده و از مسؤولین امور برق استان نیز قول مساعد گرفته‌ایم و یقیناً اولین اولویت ما برق‌رسانی و امتداد جاده شاقز می‌باشد و امیدواریم در این دولت انجام شود.
دکترمومیوند در رابطه با ارزش پروانه‌های بهره‌برداری معادن گفت: این پروانه‌ها ارزشی برابر با اسناد ثبت‌شده در ادارات ثبت‌اسناد دارند اما متأسفانه برخی بانک‌ها از دریافت آن‌ها به‌عنوان وثیقه سر باز می‌زنند که با تأسیس صندوق بیمه در استان که نمایندگی ۶ استان غرب کشور می‌باشد این مشکل رفع شده است و بهره‌برداران چنانچه بانک‌ها پروانه را به‌عنوان وثیقه قبول نکردند به صندوق بیمه استان مراجعه کنند تا مشکل آن‌ها رفع شود.
وی با اشاره به اینکه نیمی از معادن استان به دلیل تعطیلی و نیمه فعال بودن سلب صلاحیت خواهند شد گفت: تعداد زیادی از این معادن در الیگودرز واقع‌شده‌اند که پس از سلب امتیاز به مزایده گذاشته‌شده و پیمانکاران می‌توانند با شرکت در مزایده به‌عنوان بهره‌بردار فعالیت خود را آغاز نمایند.
معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به اکتشافات و زمین‌شناسی گفت: متأسفانه در این حوزه آن‌گونه که باید در استان کاری صورت نگرفته است در حالی که بیش از یک میلیارد تومان هزینه مطالعات اکتشاف شده اما به خروجی خوبی نرسیده‌ایم.
وی گفت: سال گذشته در بحث طلا و سرب و روی مطالعات خوبی در الیگودرز صورت گرفت و سه‌نقطه طلا پیدا شد و نقاطی هم با کانی‌های سرب و روی کشف شده است.
وی با اشاره به پروژه‌های الیگودرز و ظرفیت‌های استان گفت: اگر این ظرفیت‌ها در استانی دیگر باشد بهتر از آن استفاده می‌کنند.
وی همچنین به ظرفیت‌های منطقه شاقز و لزوم توجه به این منطقه اشاره نمود و گفت: در شهرستان ظرفیت‌های دیگری داریم که باید موردمطالعه قرار بگیرد.
وی در خصوص مشکلات سوخت نیز گفت: اگر مشکلی در این حوزه وجود دارد مکاتبه شود یقیناً در کارگروه ستاد تسهیل استان مطرح و رفع خواهد شد.
وی همچنین در رابطه با استفاده‌های غیرمجاز از مواد ناریه گفت: با توجه به اینکه حساسیت‌ها در این مورد افزایش‌یافته از بهره‌برداران انتظار این است که به بازار خرید و فروش مواد ناریه ورود پیدا نکنند که یقیناً در صورت بروز اتفاق و یا دستگیری از سوی مراجع ذیصلاح برخورد سختی با آن‌ها صورت خواهد گرفت و در صورت نیاز با مراجعه به سازمان مواد ناریه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

 

وی در خصوص فرسودگی ماشین‌آلات معادن نیز گفت: خوشبختانه نگاه دولت و آقای شریعتمداری وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازسازی تولید نگاهی مثبت می‌باشد به‌واسطه لزوم تجهیز معادن به تکنولوژی جدید پیگیرهای صورت گرفته و منجر شد به پرداخت تسهیلات با سود ۱۳ درصد که بهره‌برداران برای استفاده از این تسهیلات باید در سامانه بهین یاب ثبت‌نام نمایند و این شرایط مربوط به کسانی است که ابتدا اطلاعات خود را در سایت کاداستر در اسرع وقت ثبت نمایند.
این مسوول در رابطه با استفاده از پنل های خورشیدی گفت: استفاده از انرژی خورشیدی طرح خوبی است و وزارت نیرو استقبال می‌کند و حتی ضمن پرداخت تسهیلات برق را با قیمت بالا از بهره‌برداران خریداری می‌کند.
وی در خصوص مشکلات با منابع طبیعی نیز گفت: امروزه ۷۰ درصد از زمین‌های استان در اختیار منابع طبیعی می‌باشد و چیزی برای معدن باقی نمی‌ماند و این دوگانگی در سازمان صنعت و منابع طبیعی وجود دارد و باعث مشکلاتی شده است اما با مجموعه جدید تعامل خوبی بین ما برقرار شده و تاکنون مشکل پرونده‌هایی نیز با همین تعامل رفع شده است ولی به‌هرحال دچار بوروکراسی بسیاری است که برای بهره‌بردار هزینه‌بر و زمان‌بر هست.
وی ازجمله مشکلات موجود استان را معضلات جذب سرمایه‌گذار و نبود اعتبار دانست و گفت: متأسفانه مصارف بانکی استان در سال گذشته مبلغ ۵۴۰۰ میلیارد تومان و منابع جذبی و سپرده‌ای بانک‌ها 2700 میلیارد تومان بوده است.
معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص انتقادات به شرکت‌های عمران توسعه و پیرتاک نیز گفت: مشکلاتی که در حوزه معدن شهرستان وجود دارد به فعالیت این دو شرکت برنمی‌گردد و چنانچه این شرکت‌ها از نیروهای غیربومی و اتباع استفاده می‌کنند ما برخورد می‌کنیم ولی با بررسی‌های صورت گرفته تمام نیروهای این شرکت‌ها الیگودرزی هستند و در جهت اشتغال منطقه فعالیت می‌کنند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا