یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در بهار ۹۶، بيكاري استان لرستان با نرخ 11.8 درصد در رتبه پانزدهم کشور قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری یافته، طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران در بهار ۹۶، آمار بيكاري استان لرستان، با نرخ 11.8 درصد در رتبه پانزدهم کشور قرار گرفت؛ این در حالی است که استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه در بهار سال 96 بالاترین نرخ بیکاری را به میزان 20.4 درصد، 20.3 درصد و 20.2 درصد داشته‌اند.
استان‌های مرکزی با 7.4 درصد، سمنان با 8.8 درصد و همسایه دیواربه‌دیوار ما یعنی استان همدان با 8.9 درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند.
بررسي نرخ بيكاري لرستان نشان مي‌دهد كه اين شاخص نسبت به بهار 1395، 2.5 درصد و نسبت به زمستان 1395، 1.0 درصد کاهش داشته است.
در بهار 95 نرخ بیکاری لرستان 14.3 درصد (رتبه 7 بیکاری کشور) بود و در زمستان 95 این نرخ به 12.8 درصد (رتبه 15 بیکاری کشور) رسید. این در حالی است که نرخ بیکاری استان لرستان در بهار 96 نرخ 11.8 درصد را نشان می‌داد.
 
آمار پر ابهام
در یک سال گذشته آمارهای اعلام شده در خصوص کاهش نرخ بیکاری در لرستان، انتقادات بسیار زیادی را به دنبال داشته و برخی اعتقاد به آمار سازی دارند. این در حالی است که گروهی نیز معتقدند کاهش نرخ بیکاری در لرستان به دلیل مهاجرت نیروی کار به استان‌های دیگر است و عملا" برای کاهش نرخ بیکاری اتفاق خاصی در لرستان نیفتاده است.
 
کاهش نرخ بیکاری داشته‌ایم
استاندار لرستان در فروردین‌ماه امسال به این ابهام پاسخ گفت. وی اظهار داشت: کشورها در بخش‌های مختلف تابع مقررات بین‌المللی هستند و مورد بیکاری نیز چنین موضوعی وجود دارد و کشور ما تابع قوانین بین‌المللی بوده و این موضوع تنها مختص به این دولت نیست و در تمامی سال‌های گذشته نیز این موضوع را می‌توان مشاهده کرد به‌گونه‌ای که حتی رئیس مرکز آمار ایران تا چند ماه پیش به عنوان رئیس مرکز آمار در دولت گذشته مشغول به کار بود؛ در مورد استان لرستان نیز باید گفت که در ابتدای آغاز به کار دولت در استان بر اساس آمارهای رسمی حدود 113 هزار بیکار وجود داشت؛ از همان ابتدای فعالیت‌مان در لرستان با بررسی‌های دقیق دریافتیم که باید سالانه 5 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری شود تا بتوان وضعیت بیکاری لرستان را سامان بخشید، چرا که برای ایجاد هر شغل به مبلغی در حدود 200 میلیون تومان نیازمند داریم؛ از سوی دیگر سالانه 12 هزار فرد جویای کار در استان لرستان به جمعیت بیکاران لرستان اضافه می‌شود، لذا باید علاوه بر ایجاد اشتغال برای این تعداد افراد جویای کار، شرایط را برای اشتغال و کاهش تعداد 113 هزار انباشت بیکاری مهیا کرد. به صورت فصلی نرخ بیکاری استان در برخی از مواقع کمتر از میزان سالانه بوده، اما آمارهای کلی نشان‌دهنده کاهش 4 یا 5 رتبه‌ای بیکاری در لرستان دارد. بر اساس آمارها لرستان جز استان‌هایی بوده که در سال 95 در مقایسه با استان‌های مختلف با کاهش نرخ بیکاری مواجه شده است، با این وجود هنوز هم 87 هزار بیکار در لرستان وجود دارد." گفتگو با فارس/ 19 فروردین‌ماه "96.
 
آماری که قابل‌اتکا نیست
امین روشن پور (کارشناس ارشد جامعه‌شناسی) در این خصوص نظر دیگری دارد، وی اعتقاد دارد که: معلوم نیست چگونه لرستان یک‌مرتبه از پله‌های آخر جدول به میانه‌های جدول کشیده می‌شود! طبق فرمول محاسبه‌شده توسط مرکز آمار ایران، «افرادی که تا یک ساعت در هفته کار می‌کنند به‌عنوان افراد شاغل محسوب می‌شوند». واقعیت امر این است که معیار محاسبات تعداد شاغلان که همان یک ساعت کار در هفته است، آماری قابل‌اتکا نیست و باید این نرخ بر اساس واقعیات اقتصادی کشور محاسبه و اعلام شود. با توجه به شاخص‌های متعددی از جمله افزایش جمعیت فعال استان، ریزش نیروی کار، تعطیلی کارخانه‌های استان یکی پس از دیگری، فضای یاس و ناامیدی در بین فارغ تحصیلان جویای کار، روند سیر تصاعدی مهاجرت و سونامی از آسیب‌های اجتماعی در لرستان (ازجمله تراکم جمعیت کیفری بیش از چهار هزار زندانی در استان، رشد تصاعدی شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در بین جوانان، نرخ بالای خودکشی و میزان بزهکاری در بین نوجوانان و ...) خود گواه تناقض این آمار با واقعیات موجود در این استان است.
در هر حال، این آمار دردی را از جامعه بیمار ما درمان نمی‌کند و انتظار می‌رود که متولیان استان یا به‌طور شفاف به این ابهام عمومی پاسخ دهند و یا لیستی شامل مراکزی که جذب نیرو در آن‌ها صورت گرفته است، منتشر کنند.

خاطرنشان مي‌سازد اطلاعات و آمار کلی نرخ بيكاري کشور در بهار 1396 از طریق سایت مرکز آمار ایران قابل‌دستیابی است.
 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1396-04-15 15:51
جناب روشن پور این تعاریف. قرارداد بین المللی هستن نمیشه آنها را دست کاری کرد قبلا طی یک هفته بود الان فرق کرده
نقل قول کردن
#2 توضیح یافته در خصوص برخی پیام‌ 1396-04-15 18:10
توضیح یافته در خصوص برخی پیام‌ها
یافته: ضمن پوزش از خوانندگان گرامی، به اطلاع می‌رساند برخی پیام‌ها به علت مشکلات فنی، ناخواسته حذف گردید که بدین‌وسیله عذرخواهی می‌گردد.

یافته
نقل قول کردن
#3 شهروند 1396-04-15 19:13
یافته جان میشه فرمایشات مسئولین در مورد بیکاری رو کلا دیگه پخش نکنیدما مردم وبیکاران قبولشون نداریم اینجوری خیلی بهمون بر میخوره
نقل قول کردن
#4 آیت میردریکوند 1396-04-15 23:32
این آمار خیلی جای بحث دارد. هزاران نفر از اهالی لرستان در کارگاهها و شرکتهای یزد مشغول به کارهستند چطور ممکنه یزد این همه بیکار داشته باشه؟
نقل قول کردن
#5 خخخ 1396-09-28 01:53
خدایی تو مشهد اکثر جوانان بیکارن شما برین بالا۲۰درصد
نقل قول کردن
#6 ی.ش 1396-11-15 22:59
به نظرم به جای اینکه روی آمار تمرکز کنیم بهتره یه چرخی تو شهر و بخصوص پارکها بزنیم تا ببینیم چقدر بیکار داریم!
خیلیایی که مشغول هستنم خیلی خوشحال نیستن پس عموما وضعیت اشتغال و رضایت از اشتغال زیر بحث هست.
تقریبا به مرز اضمحلال رسیده اییم.
موفق باشید.
نقل قول کردن
#7 شهره 1396-11-18 15:53
یعنی وضعیت بی کاری در زنجان بهتر از اصفهان و مشهد است!!!!!!!! جل الخالق!!!! از زمان ریس جمهور خاتمی تا الان هیچ کس سرکار نرفته است!!!! این آمار اشکال دارد....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا