یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان به عنوان مسیر ترانزیتی لوله‌های نفت شناخته شده و این در حالی است که در منطقه پل‌دختر شماری چاه نفت وجود دارد و از آن‌ها استفاده نمی‌شود!
مردم لرستان سال‌هاست که از مسئولان مطالبه ساخت پالایشگاهی در منطقه پل‌دختر را دارند، اما این درخواست حدود ۹ سال است که به فراموشی سپرده شده و آنان در بلاتکلیفی بسر می‌برند.
به اذعان کارشناسان، ساخت پالایشگاه و بهره‌گیری از چاه‌های نفت منطقه، پیشرفت اقتصادی و اشتغال بومی بسیاری از جوانان لرستان را به دنبال دارد.
آنان با توجه به وجود منابع غنی آب و خاک در منطقه که از الزامات ساخت پالایشگاه محسوب می‌شود، بر این باورند که لرستان با نرخ بالای بیکاری روبه روست و با ساخت پالایشگاه، می‌تواند در آینده نزدیک به یکی از مناطق توسعه یافته کشور تبدیل شود.
 
بلاتکلیفی ۹ ساله ساخت یک پروژه
در همین زمینه نماینده مردم پل‌دختر در مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: در دولت گذشته، مجوز ساخت پالایشگاه با خوراک ۳۰ هزار بشکه در منطقه پل‌دختر صادر شد، اما به علت نبود سرمایه‌گذار، این پروژه ۹ سال است که متوقف‌شده و بلاتکلیف مانده است.
حمیدرضا کاظمی می‌افزاید: به‌تازگی طی جلساتی با وزیر نفت این موضوع مطرح شد و سرمایه‌گذارانی آمادگی خود را برای ساخت، به‌شرط افزایش میزان خوراک پالایشگاه، اعلام کردند.
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار می‌دارد: چنانچه سرمایه‌گذاری به طور قطعی ساخت پالایشگاه را به عهده بگیرد، خوراک پالایشگاه تا ۱۰۰ هزار بشکه تأمین خواهد شد.
وی به اعلام آمادگی فعالیت یک سرمایه‌گذار در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: این سرمایه‌گذار حاضر است «مینی پالایشگاهی» با ظرفیت ۵۰۰۰ بشکه در روز، تولید ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن قیر، همچنین تولید بنزین، گازوییل، نفت سفید و دیگر مشتقات، بسازد.
 
موضوع همچنان در دست بررسی
کاظمی خاطرنشان می‌کند: این موضوع به وزارت نفت منتقل‌شده و مسئولان این وزارتخانه با موضوع تولید قیر آن موافقت کرده‌اند اما با تولید روزی ۵۰۰۰ بشکه موافقتی از سوی آنان اعلام‌نشده و همچنان موضوع در دست بررسی است.
وی تصریح می‌کند: مسئولان و نمایندگان لرستان بر این موضوع تأکید دارند که مجوزی از سوی وزیر برای ساخت پالایشگاه و تصفیه روزانه ۵۰۰۰ بشکه برای مینی پالایشگاه پل‌دختر صادر شود.
نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار می‌دارد: اولویت وزارت نفت، استفاده از میدان‌ها مشترک است و برای استفاده از منابع داخلی، ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی را انتظار دارد.
 
اراده‌ای برای همکاری وجود ندارد
وی می‌گوید: به نظر می‌رسد، بدنه وزارت نفت قصد همکاری و جدیتی در این خصوص ندارد.
وی می‌افزاید: نمایندگان و مسئولان لرستان چنانچه یقین پیدا کنند که موافقتی در خصوص ساخت پالایشگاه نیست، موضوع را از راه‌های دیگری پیگیری خواهند کرد.
کاظمی خاطرنشان می‌کند: ساخت پالایشگاه در منطقه پل‌دختر بر اقتصاد، اشتغال و بهبود معیشت مردم لرستان تأثیر بسزایی خواهد داشت.
 
اشتغال به کار ۸ هزار بیکار
در همین حال یک کارشناس صنعت نفت در لرستان به خبرنگار ما می‌گوید: با ساخت پالایشگاه هزاران شغل ایجاد می‌شود.
ایرج میر دریکوند می‌افزاید: در پل‌دختر هفت تا هشت چاه نفت وجود دارد که مدت‌هاست بسته شده و این در حالی است که با بهره‌گیری از آن‌ها هفت تا هشت هزار نفر در استان لرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
وی به موقعیت این چاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: چاه‌های موجود در پل‌دختر در نزدیکی سفره‌های زیرزمینی غرب کشور قرار دارد و می‌تواند به چاه‌های نفت شهر سرازیر شود و کشور عراق ممکن است از این سفره نفتی بهره ببرد.
 
پروژه‌ای که سال‌ها رهاشده
این کارشناس صنعت نفت لرستان، ساخت پالایشگاه در پل‌دختر را ضروری می‌داند و می‌گوید: حدود ۹ سال پیش طی مراسمی، کلنگی به‌منظور ساخت پالایشگاه در این منطقه به زمین زده شد، اما با گذشت چندین سال، هنوز از ساخت آن خبری نیست.
وی خاطرنشان می‌کند: در آن زمان عملیات تسطیح و استقرار تجهیزات اولیه در کارگاه ساخت پالایشگاه انجام شد، اما به دلیل همکاری نکردن معاونان وزیر و انجام نشدن پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط، این پروژه سال‌هاست که به حال خود رها شده است.
وی تصریح می‌کند: ساخت پالایشگاه و بهره‌گیری از ذخایر نفتی کاری تولیدی و عام‌المنفعه است و اشتغال را به دنبال دارد و به نفع مملکت است.
«میر دریکوند» به پتانسیل‌های استان لرستان در زمینه استخراج و پالایش نفت خام اشاره می‌کند و می‌گوید: آب و زمین مناسب و ارزان از الزامات ساخت یک پالایشگاه است و استان لرستان از این نعمت برخوردار است.
وی یادآور می‌شود: چهار خط لوله انتقال نفت خام از کنار چاه‌های مسدود شده پل‌دختر می‌گذرد که این موضوع به عنوان ظرفیتی مفید برای ساخت پالایشگاه محسوب می‌شود.
وی تصریح می‌کند: استان لرستان شاهراه انتقال نفت خام کشور به شمار می‌آید ولی از چاه‌های نفت خام در منطقه بهره‌برداری نمی‌شود.
 
بهانه‌هایی برای ساختن پالایشگاه
این کارشناس صنعت نفت لرستان یادآور می‌شود: در بازدید مسئولان شرکت ملی و پخش فرآورده‌های نفتی از تلمبه‌خانه‌ای در کوهدشت لرستان، درخواستی مبنی بر ساخت پالایشگاه در کنار چاه‌های مسدود شده پل‌دختر مطرح شد.
وی اظهار می‌دارد: مدیرعامل شرکت ملی و پخش فرآورده‌های نفتی، ورود بخش خصوصی را راهکار ساخت پالایشگاه در پل‌دختر عنوان می‌کند.
«میر دریکوند» می‌افزاید: چنانچه مجوزی برای ساخت پالایشگاه توسط بخش خصوصی از سوی وزارت نفت داده شود، مسئولان و نمایندگان استان می‌توانند بخش خصوصی را که در این زمینه فعالیت می‌کند، معرفی کنند.
وی می‌گوید: وزارت نفت می‌تواند در پل‌دختر سرمایه‌گذاری کند و چاه‌های منطقه را فعال کند، اما به نظر می‌رسد، واگذاری به بخش خصوصی نوعی بهانه باشد.

منبع: قدس آنلاین

دیدگاه‌ها  

#1 محمدآریان 1396-02-19 20:10
مردم ونمایندگان مجلس ونخبگان مقصرندچون مطالبه گر نیستنداگرتوجیه اقتصادی داردچرا عملی نمیرشود
نقل قول کردن
#2 علی 1396-02-19 21:06
بله اگر روزی هم پالایشگاهی در آن منطقه از لرستان عزیز ساخته شود ما جوانان لرستان را استخدام نخواهند کرد یادم هست که وقتی در آزمون شرکت نفت شرکت کردم تنها استانی که سهمیه بومی نداشت لرستان بود
نقل قول کردن
#3 آرمین 1396-02-20 03:13
گرد و خاک و آلایندگی صنایع نفتی و بی توجهی به محیط زیست نفس لرستان را بریده است. تنها نامزدی که محیط زیست را مهمترین اولویت خود میداند هاشمی طبا است. هاشمی طبا صد در صد.
نقل قول کردن
#4 اکبر-ظ 1396-02-20 08:18
یکی از دوستان من در باره دادن فرصت های شغلی به افراد غیر بومی خاطره ایی تعریف میکرد میگفت در یک قسمت از شرکت ؟؟؟لرستان اقایی از خوزستان بصورت پیمانکاری حوزه ایی را بصورت خصوصی گرفته بود و کلیه نیروهایش را از استان خوزستان استخدام کرده بود و حتی یک نفر هم از لرستان نبود می گفت با کلی بحث و گفتگو و پارتی بازی و با بی میلی قرار شد یک خانوم از افراد بومی را پذیرش کند .
نقل قول کردن
#5 رویا 1396-02-20 23:43
اگه پالایشگاهی هم ساخته بشه تنها کسی که استخدام نمیشه لرستانیها هستند مثل پتروشیمی که در خرم آباد ساخته شد تمام کارکنان یا ترک هستند یا شمالی یا دیگر شهرهای ایران در حالی که جوانان زیادی در خرم آباد هستند که هم مدرکشون بالاتر ه هم لیاقتشون بیشتر. واقعا متاسفم جوانان زیادی از همشهری های خودم رو میشناسم با داشتن مدرک مهندسی توی تهران دارن کارگری میکنن نمونش پسر خودم مهندس نفت کارگر فصلی شهرداری تهرانه با حقوق 500 تومن در ماه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا