یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد ارتقاء بهره‌وری در لرستان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، روز چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه 96، پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد ارتقاء بهره‌وری با حضور میرمحمد صادقی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران، اشرف؛ دبیر کل اتاق ایران، پدرام سلطانی نایب‌رییس اتاق ایران، دکتر طباطبایی رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران، بیجندی معاون جهاد دانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان و استاندار لرستان در سالن آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد.


مشکلات حوزه صنعت و دانشگاه را باید در مفاهیم جستجو کرد
نایب‌رییس اتاق ایران گفت: دانشگاهی که نمی‌تواند بودجه صنعتی بگیرد و در مسیر یکپارچگی کشور گام بردارد، باید تعطیل شود.
دکتر پدرام سلطانی نیز در این همایش اظهار داشت: مشکلات ما در حوزه صنعت و دانشگاه را باید در مفاهیم جستجو کرد. ما در مفاهیم مشکل داریم؛ به طوری که هنوز نتوانسته‌ایم مفاهیمی به وجود آوریم که از مرحله تعامل عبور کرده باشیم.
وی به چگونگی ارتباطات و تعاملات افراد در گذشته‌های خیلی دور اشاره کرد و گفت: بعد از هزاران سال از تمدن ایران ما از تعامل و تبادل سخن به میان می‌آوریم و همین امر سبب جدایی سازمان‌ها از همدیگر شده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید زمانی دانشگاه از هم‌نشینی و تعامل با صنعت منتفع خواهد شد که این تعاملات و ارتباطات مؤثر باشد، تصریح کرد: بر ارتباط کم صنعت و دانشگاه در کشور انتقاد وارد است و ما در حالی از تعامل بین این دو صحبت می‌کنیم که نظام آموزش و پرورش با آموزش عالی تعامل ندارد.

سلطانی با بیان این‌که برای رسیدن به مرحله تبادل و یکپارچگی به شبکه‌های ارتباطی نیاز داریم، خاطر نشان کرد: برای این منظور بایستی با پارک‌های علم و فناوری که در حکم مفصل‌های دانشگاه و صنعت هستند، ارتباط بگیریم.
وی با تأکید بر این‌که اگر صنعتگران به سمت تغییر مدل کسب و کار روی نیاورند و دانشگاه خود را با دانشگاه نسل چهارم تناسب نکند، نه تنها پیشرفت نمی‌کنیم که به رکود و پس رفت خواهیم رسید.
نایب‌رئیس اتاق ایران خطاب به همکارانش در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور گفت: از شما می‌خواهم پارک‌های علم و فناوری استان خود را از نزدیک ببینید و نگذارید متروکه بماند و فعالان صنعتی باید از ظرفیت این پارک‌ها استفاده کنند. اگر این کار را انجام ندهید در آینده‌ای نه چندان دور به خیل بازنشستگان و ورشکستگان خواهید پیوست.
سلطانی در پایان سخنان خود گفت: دانشگاهی که نمی‌تواند بودجه صنعتی بگیرد و در مسیر یکپارچگی کشور باشد باید تعطیل شود. سنجه‌های دانشگاهی ما باید روی تربیت کارآفرین و تعداد فارغ‌التحصیلانی که توانسته اند به سرعت کار یابند مورد سنجش قرار گیرد.




اگر صنعت به تکنولوژیهای روز دنیا مجهز نشود، می‌میرد

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران: اگر صنعت به تکنولوژیهای روز دنیا مجهز نشود، می‌میرد.
دکتر رؤیا طباطبایی نیز در پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد بهره‌وری گفت: خیلی خوشحالم در استان زیبای لرستان هستم و همیشه از زیبایی‌ها، هوای مطبوع و طبیعت دل‌انگیز آن لذت برده‌ام.
وی باتأکید بر اینکه رویکرد بهره‌وری اهمیت این همایش را دو چندان کرده است، تصریح کرد: اگر صنعت و دانشگاه اثربخش نباشند، نمی‌توانند به وظایف خود جامه عمل بپوشانند.
رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: باید صنعت به تکنولوژیهای روز دنیا مجهز شود؛ در غیر این‌صورت نمی‌تواند به حیات اقتصادی خود ادامه دهد.
طباطبایی به نامگذاری سال 96 توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد ملی، تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: تعاریف متفاوتی برای واژه اقتصاد مقاومتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه‌ای خاص به این موضوع توجه کرده است. در این میان تعریف جامع و کامل از واژه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در سال 1391 ارائه شده است و فرمودند: «اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که برای یک ملت، حتی در شرایط فشار و تحریم، زمینه‌ی رشد و شکوفایی را فراهم می‌کند».
حفظ دستاوردهای کشور، تداوم پیشرفت، تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی، تحقق سند چشم‌انداز بیست ساله، دستیابی به اقتصاد متکی به دانش و فناوری(دانش‌بنیانی)، تحقق عدالت بنیانی در اقتصاد، درون‌زا سازی روندهای اقتصادی، برون‌گرا بودن نگاه مسئولان در اقتصاد، پویا و پیشرو بودن اقتصاد، تحقق سیاست‌های کلی اصل 44 و برقرارسازی الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام؛ یازده محور تغییرناپذیر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بود که رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران به آن اشاره کرد.
طباطبایی همچنین از ارتباط و همبستگی در سیاست‌های کلی اشتغال، سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان تجلی بخش شعار سال جاری یاد کرد.
وی در ادامه بهره‌وری و دستیابی به اهداف «اقتصاد مقاومتی» را تشریح و اضافه کرد: افزایش بهره‌وری، بدون افزودن به مقدار نهاده‌های تولید (نیروی کار و سرمایه و...) حاصل و دستاورد تولید افزوده می‌شود.
رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: در واقع به منظور دستیابی به رشد اقتصادی کشور، علاوه بر انباشت بیشتر عوامل تولید، می‌توان با ارتقای بهره‌وری، تولیدات داخلی را بدون تغییر در نهاده‌های تولید افزایش داد. از طرفی با افزایش بهره‌وری و در نتیجه آن افزایش تولیدات داخلی، توان رقابت‌پذیری و به دنبال آن تقاضا افزایش خواهد یافت و بنابراین ارتقا بهره‌وری می‌تواند تاثیر مثبت بر افزایش اشتغال داشته باشد.
طباطبایی افزود: بنابراین با توجه به مطالب بالا و همچنین جایگاه بهره‌وری در سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، «اشتغال» و «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» ارتقای بهره‌وری به عنوان یکی از محورهای اصلی مقاومت شناخته می‌شود که بهبود آن باعث تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» خواهد شد.
وی در بخش پایانی سخنان خود پروژه «اجرای چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در ده بنگاه بزرگ اقتصادی منتخب» از مجموعه پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي در 30 بهمن ماه 1392، اقدامات بايسته در جهت جلب مشاركت گسترده همه نهادها و آحاد جامعه در فعاليت‌هاي اقتصادي براي دستيابي به رشد پويا و تحقق اهداف سند چشم‌‌انداز بيست‌‌ساله ساماندهي شد. بنابراین در راستای دستیابی به هدف مذکور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.
رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان این‌که این ستاد اقدام به تدوین 12 برنامه ملی نمود و اولین برنامه ملی تدوین شده توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، برنامه ملی ارتقای ‌‌بهره‌وری ‌می‌باشد، اعلام کرد: کارگروه برنامه ملی ارتقای ‌‌بهره‌وری با برگزاری 19 جلسه در نهایت 18 پروژه را با رای اعضای کارگروه به تصویب رساند. از 18 پروژه مصوب کارگروه، در نهایت 13 پروژه توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب که از این تعداد 10 پروژه برای اجرا در سال 1395 توسط این ستاد ابلاغ شد.



تعداد مدعیان ایجاد اشتغال از کل اشتغال‌های ایجاد شده بیشتر است
معاون جهاد دانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان: تعداد مدعیان ایجاد اشتغال از کل اشتغال‌های ایجاد شده بیشتر است
دکتر محمدصادق بیجندی نیز در این همایش به تشریح «دانشگاه‌ها در گذر زمان و نقش آن‌ها در ارتقاء و بهره‌وری» پرداخت.
وی با اشاره به مفهوم و نگرش بهره‌وری، اضافه کرد:  بهره‌وری مفهومی جامع و به معنای كارایی و اثربخشی است.  بهره‌وری نگرشی واقع‌گرایانه به كار و زندگی و فرهنگی است كه در آن انسان با فكر و هوشمندی، فعالیت‌هایش را با ارزش‌ها و واقعیت‌ها منطبق می‌سازد تا بهترین نتیجه را در جهت اهداف مادی و معنوی حاصل كند.
رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان تعریف بهره‌وری و نظام ارتقای بهره‌وری را این‌گونه بیان کرد: بهره‌وری به استفاده مؤثرتر از منابع (نیروی كار، سرمایه، زمین، مواد، انرژی، ماشین‌آلات و ابزار، تجهیزات و اطلاعات در فرآیند تولید كالاها و خدمات) اطلاق می‌شود.
بیجندی با اشاره به این‌که نظام ارتقای بهره‌وری به همه تلاش‌های سیستماتیك ساختاریافته برای حذف یا كاهش تلفات ناشی از مواد، ماشین‌، انسان و یا تعامل نادرست بین آنها، گفته می‌شود، اعلام کرد: سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان آمادگی دارد درخدمت صنعت باشد.
وی از دانشگاه نسل اول به عنوان دانشگاهی که فقط آموزش ارائه می‌دهد نام برد و ادامه داد: دانشگاه نسل دوم در کنار آموزش، پژوهش را نیز مد نظر قرار داده است.
معاون جهاددانشگاهی کشور با بیان این‌که دانشگاه نسل سوم؛ آموزش، پژوهش و مهارت آموزی (کارآفرین) را به دانشجویان ارائه می‌دهد، دانشگاه نسل چهارم را این‌گونه تعریف کرد: این دانشگاه‌ها جدا از وظایف دانشگاه‌های سه نسل گذشته، ماموریت دارند تا در شکل‌دهی آینده جامعه خود نقش ایفاء نمایند. تشخیص  اینکه جامعه‌شان در چه و ضعیتی است و در چه وضعیتی باید باشد؟
بیجندی در خصوص دانشگاه نسل سوم گفت: در عصر جدید دانشگاه دیگر فقط مکانی برای یادگیری یک سری مفاهیم آکادمیک و انجام پروژه‌های علمی نیست؛ بلکه فارغ‌التحصیلانی را تربیت می‌کند که به عنوان یک مولد اصلی برای سرمایه‌گذاری و توسعه یک جامعه تلقی می‌شوند و با استفاده از دانش خویش در کنار پژوهش‌های کاربردی با نوآوری و خلاقیت به کار آفرینی می‌پردازند.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سوم به اصلاح و به روزرسانی زیرساختار مدیریت آموزش دانشگاه‌ها، اصلاح و ارتقاء نسبت‌ها، اجرای طرح‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان توجه ویژه دارد.
معاون جهاد دانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، ارتباط با صنعت، روحیه کارآفرینی، آموزش‌های مهارت‌های شغلی و مدیریتی، وجود مراکز رشد و و پارک‌های علم فناوری، بالا بودن کیفیت برنامه‌های آموزش عالی و ساده نمودن آموزش و یادگیری، بازآموزی، نوسازی و بهبود مهارت‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی همه اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان و در نهایت ساز و کارهای حمایتی از اعضای هیات علمی و دانشجویان را از مهم‌ترین شاخص‌های نسل سوم برشمرد.
بیجندی ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به منظور ارتقاء بهره‌وری برنامه‌هایی برای:  بهبود، توسعه و تربیت نیروی انسانی ارزش‌مدار متخصص، پژوهشگر، ماهر وکارآفرین مورد نیاز جامعه (مبتنی بر آمایش سرزمین) و هچنین توجه و تمرکز لازم بر افزایش مسئولیت پذیری علمی، اجتماعی و نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی محقق شدن دانشگاه نسل سوم و چهارم در ایران اشاره و اضافه کرد: برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی متناسب با نیازهای استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تناسب لازم بین رشته‌ها و اهداف آموزش عالی، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی متناسب با اهداف، ساختارسازی، ایجاد نهاد تضمین کیفیت و نظارت مستمر، تدوین استانداردها و شاخص‌های کمی و کیفی هر یک از زیرنظام‌ها و ارتقاء اثربخشی آنها، ایجاد ارتباط مؤثر بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی وغیر دولتی در جهت ارتقاء مهارت و به کارگیری یافته‌های علمی در جامعه موجب محقق شدن دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در کشور خواهد شد.
معاون جهاد دانشگاهی با تأکید بر این‌که بسیاری از طرح‌های ما رسوب گرفته است، خاطر نشان کرد: برای تحقق دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در کشور حاضریم با اتاق ایران همکاری کنیم.
بیجندی اذعان داشت: لازمه حرکت موفقیت‌آمیز و مستمر دانشگاه‌ها در جهت بهبود نظام ارتقاء و بهره‌وری کشور مستلزم؛ شناخت برنامه‌ها، اهداف، چشم‌انداز و برنامه‌های آمایش در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی است.
وی در پایان سخنان خود از حوزه IT به عنوان حوزه اول اشتغال دنیا نام برد و افزود: تعداد مدعیان ایجاد اشتغال از کل اشتغال‌های ایجاد شده بیشتر است، با خودمان رو راست باشیم. باید دانشگاهیان و مسئولان در اتاق‌های بازرگانی از کارخانجات بازدید به عمل آورند و خواستار تدوین خواستار تدوین پایان نامه‌های علمی و دانشجویی باشند.

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با استانداری لرستان به منظور راه‌اندازی شبکه علمی
مدیر شبکه علمی کشور از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با استانداری لرستان به منظور راه‌اندازی شبکه علمی در این استان خبر داد.
حسن مقدم‌فر نیز در پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با اعلام این خبرافزود: این تفاهم‌نامه همکاری برای همکاری در برنامه توسعه کسب‌وکارهای الکترونیکی در راستای اشتغال­زایی و طرح ملی تکاپو تنظیم و به امضاء طرفین رسیده است.
وی از تسهیل شرایط و هماهنگی با دستگاه‌هاي اجرايي استان در جهت رفع موانع حضور شرکت در لرستان، هماهنگی با اتاق بازرگانی، صنایع و معادن لرستان در راستای اجرای منشور همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و... از جمله تعهدات استانداری برشمرد.
مدیر شبکه علمی کشور در ادامه به تعهدات دیگر طرف قرارداد اشاره کرد و گفت: از جمله این تعهدات می‌توان به تولید، تامین، نصب، راه‌اندازي و بهره‌برداری شبكه علمي استان لرستان و ارائه خدمات نرم‌افزاری، محتوایی و ارزش‌افزوده علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، حوزوی، دانشگاهی، پزشکی و درمانی در سطوح مختلف مشترکین به عنوان بخشی از وظایف پروانه شبکه علمی کشور؛ تامين منابع مالی ريال ستادی و اجرائی پروانه و... اشاره کرد.
مقدم‌فر به تأثیرات مثبت برجام نیز اشاره کرد و گفت: بعد از برجام توانستیم ارتباط علمی خود را با جامعه اروپا برقرار کنیم.

 

اصل فرهنگ پذیرش در تعامل صنعت و دانشگاه حائز اهمیت است
دبیرکل اتاق ایران گفت: اصل فرهنگ پذیرش در تعامل صنعت و دانشگاه حائز اهمیت است.
علیرضا اشرف نیز که در پنجمین همایش ملی صنعت و دانشگاه سخن می‌گفت، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب همواره بر تعامل صنعت و دانشگاه تأکید شده، اما توفیقات حاصله در حد انتظار نبوده است.
وی ادامه داد: اگر  می‌خواهیم در دستیابی به توسعه پایدار دانش‌محور موفق عمل کنیم و بتوانیم در هر لحظه نیازهای علمی کشور را تأمین نماییم و جامعه‌ی پویایی داشته باشیم، نقش تعامل صنعت و دانشگاه پررنگ‌تر می‌شود.
دبیرکل اتاق ایران، پایش عملکرد در هر دو حوزه را مهم تلقی کرد و بیان داشت: تولید علم در دانشگاه‌ها بایستی براساس نیاز جامعه و تولید کالا در صنعت نیز باید متناسب با هزینه‌ی صرف شده باشد.
اشرف با تأکید بر این‌که در ایران، سه نهاد دولت، صنعت و دانشگاه می‌خواهند در سه فضای مختلف با هم کار کنند، با اظهار تأسف تصریح کرد: 90 درصد صنعت و علوم و دروس دانشگاه‌های ما وارداتی است. بایستی تخصص خود را در صنعت وارد کنیم. باید علم تولید اقتصادی داشته باشم. در این صورت صنعتگر جرأت بیان مشکلات خود به دانشگاهیان را خواهد داشت.
وی با بیان این‌که اصل فرهنگ پذیرش در تعامل صنعت و دانشگاه حائز اهمیت است، اذعان داشت: فرهنگ باور و نیاز را در چهره صنعتگران و دانشگاهیان نمی‌بینم. باید با تعامل صنعت و دانشگاه بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

 

دیدگاه‌ها  

#1 صدیق 1396-02-13 23:20
باسلام
راستی چندتا از رؤسا ویا مسؤلین دانشگاههای استان در این جلسه حضوردارند؟ بنده که نمی بینم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا