یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیا بین انتخاب استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی و توسعه گردشگری رابطه وجود دارد؟
انتخاب لرستان به همراه استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی را باید به فال نیک بگیریم و این نکته از آن‌جا حائز اهمیت مي‌باشد که در صورت اجرا، قرار است نزدیک 7 هزار میلیارد تومان در لرستان سرمایه‌گذاری صورت پذيرد. البته 20 درصد این منابع از طریق دولت و مابقی آن با جذب سرمایه‌گذار خصوصی است.
اگر بخواهیم دلایل انتخاب استان‌های مذکور را برشماریم ادله زیادی وجود دارد؛ این که آذربایجان شرقی به عنوان اولین استان صادر کننده محصولات غیر‌نفتی در کشور خود یک دليل قوی و کافی هست، یا استان کرمان كه با وجود صنایع مادر و سنگین زیاد، باز هم مورد توجه قرار گرفته است، اما استان لرستان به عنوان پایتخت اکو‌توریسم کشور آن‌طور که باید و شاید در ادوار گذشته توجهي به آن نشده و اينك با توجه به اين انتخاب، بیشتر مورد توجه قرار مي‌گیرد.
 یکی از بخش‌هايی که می‌توان در استان لرستان براي شكوفا كردن وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم روي آن حساب باز كرد، بحث گردشگری است. توسعه گردشگری جریان مستمری است که طی آن موقعیت فعلی جاي خود را به موقعیت مطلوب مي‌دهد.
 در اين نوع توسعه، نوعي تغييرات انجام مي‌شود که در آن هدف از تغییر، دست‌یابی به هدفی مطلوب در کلیّت صنعت گردشگری است، لذا با توجه به جذابیت‌های طبیعی و تاریخی و قدمت چندین هزار ساله استان که خاستگاه انسان‌های متمدن بوده، برای تبدیل این مزیت بالقوه به یک مزیت بالفعل سرمایه‌گذاری، نگاه دقیق‌تری از مسئولین کشوری و استانی را می‌طلبد، چرا که لازمه جذب توریست و تبدیل گردشگری مبدأ به گردشگری مقصد، نيازمند زیرساخت‌های لازم است که باید مسئولین استان و كشور همت کنند تا این زیرساخت‌ها در استان تأمين شود و شعار «لرستان بهشت سرمایه‌گذاری» را در عمل پياده نمايند.
حال به سراغ مبحثي مهم برويم. اجزای برنامه‌ریزی گردشگری از عوامل مختلفي تشكيل شده كه ما به موارد مهم آن مي‌پردازيم:
جاذبه‌ها و فعالیت‌های گردشگریشامل تمامی ویژگی‌های خاص تاریخی، فرهنگی، طبیعی و انسان‌ساخت و فعالیت‌های گردشگری که دلیل جذب گردشگران و انگیزه بازدید آن‌ها می‌باشد. استان لرستان بهشت این جاذبه محسوب می‌شود و این یک موهبت الهی محسوب می‌شود که لازم است از این عطیه الهی جهت افزایش سرمایه‌گذاری و برون‌رفت از سایر مشکلات اجتماعی، مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.
این جاذبه‌ها به 3 دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند:
الف- جاذبه‌های طبیعی
 ب- جاذبه‌های فرهنگی
ج- جاذبه‌های ویژه (انسان‌ساخت)
با توجه این که استان لرستان دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی به صورت خدادادی هست به جاذبه‌های ویژه (انسان‌ساخت) نگاه دقیق‌تری شود، زيرا زیرساخت‌ها شامل دسترسی حمل‌ و نقل است که مبادی ورودی را به نواحی گردشگر‌پذیر و مناطق گردشگری و یا جاذبه‌ها متصل می‌کند و انواع آن شامل خدمات حمل ‌و نقل در حوزه‌های زیر زمینی، هوایی و ریلی هستند. علاوه بر حمل و نقل، زیرساخت‌های دیگر شامل شبکه آب‌رسانی، برق، سیستم دفع زباله، مخابرات، تلفن، اینترنت، و رادیو نيز بايد تامين گردد.
در پایان این سؤال را از مسؤولین ارشد استانی و کشور دارم که انتخاب لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی چه کمکی قرار است به توسعه گردشگری و جاذبه‌های استان بنمايد؟
 
محسن سپهوند


دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1395-04-18 12:23
درود بر عزیزان یافته وجناب آقای سپهوند بخاطر مقاله بسیار خوب تان ، حقیقت این است که تا سوت قطار در شهر خرم آباد شنیده نشود وآزاد راه خرم آباد اراک ساخته نشود وتا فرودگاه خرم آباد مجهز وتکمیل نشود ماشاهد توسعه نخواهیم بود لذا باید نمایندگان واستاندار ومدیر کل راه وشهرسازی باید روزانه وشبانه روزی برای تکمیل این طرح ها تلاش کنند.
نقل قول کردن
#2 جواد 1395-04-18 14:36
سلام ادب واحترام برپایگاه خبری یافته وجناب محسن سپهوند کارشناس وتحلیگر مسائل اقتصادی استان تشکر فراوان از تحلیل کارشناسی وتوضیحی که درمورد اقتصاد مقاوتی و دلیل انتخاب استان جهت پایلوت اقتصاد مقاوتی،
جناب سپهوند هنوز بعضی وشاید اکثریت مدیران استان تعریفی وجایگاه اقتصاد مقاوتی دراستان ودستگاه اجرایی محل خدمتشون نمیدون ای کاش از نظرات وتحلیلهای وتعریف شما درمورد نقش اقتصاد مقاومتی وپایلوت قرارگرفتن استان استفاده کنن
باتشکر ازشما به امید سرافرازی ایران اسلامی ولرستان عزیز
نقل قول کردن
#3 جواد 1395-04-18 14:41
سلام وادب احترام جناب سپهوند کارشناس مسائل اقتصادی استان وپایگاه خبری یافته تشکر فراوان ازجناب سپهوند بابت تحلیل کارشناسی وتعریفی که ازاقتصاد مقاوتی دارید درجهت انتخاب استان برای پایلوت اقتصاد مقاوتی ونقش آن در رشد وتوسعه استان
نقل قول کردن
#4 سیما سرلک 1395-04-18 16:33
سلام
جالب بود./ اما تجربه نشان داده، توسعه گردشگری در ایران، بویژه در زمینه گردشگری طبیعت چیزی بجز ایجاد آلودگیهای وسیع و تخریبهای گسترده طبیعت در بر نخواهد داشت.
من دیروز تونل برفی بودم، واقعا وضعیت بحرانی است.حجم زیاد خودروها و پراکندگی تاسف آور زباله های تجزیه ناپذیر زنگ خطری برای آن منطفه بود.
این نوع رواج گردشگری هیچ فرقی با نابود کردن جنگلهای بلوط برای استخراج سنگهای ساختمانی ندارد.
مواظب باشیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا