یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رودخانه خرم‌آباد یکی از کم‌نظیرترین رودخانه‌های درون‌شهری است که از وسط خرم‌آباد می‌گذرد و می‌تواند به‌عنوان یک‌قطب گردشگری ویژه برای این شهر باشد.
 در این سال‌ها نه فقط اقدامی برای احیا و ساماندهی این رودخانه انجام نشده، بلکه با بتن‌ریزی قسمتی از بستر آن، معضلات زیست محیطی بیش‌تری برای خرم‌آباد ایجاد شده است.
شاید بتوان شهر خرم‌آباد را یکی از معدود شهرهای کشور دانست که چنین رودخانه‌ای با ویژگی‌های منحصربه‌فرد همیشه جاری از وسط آن می‌گذرد و توانسته است با وجود تمامی دستبردها حیات خود را از روزگاران دراز تا کنون ادامه دهد.
 در بسیاری از شهرهای بزرگ که از چنین ویژگی‌ای برخوردار هستند، با حفظ الزامات زیست‌محیطی، ساماندهی رودخانه‌ها و تبدیل آن‌ها به تفرج‌گاه‌ها و فضاهای گردشگری در دستور کار قرار گرفته و این موضوع نقش چشمگیری در جذب گردشگر داشته است.
 در این سال‌ها اقدامی برای ساماندهی و تهیه طرح جامع رودخانه انجام نشده و همچنان شاهد فرصت‌سوزی‌ها در این بخش هستیم.
با وجود تمامی موارد اشاره شده به دلیل تصمیم‌های سلیقه‌ای مدیران اسبق استان نزدیک به هزار متر از بستر این رودخانه به‌صورت کامل بتن‌ریزی شده است.
به‌ هر حال انتظار مردم خرم‌آباد ساماندهی خرم‌رود و تبدیل این رودخانه به یکی از مقاصد گردشگران است، اما در حال حاضر به‌خوبی می‌توان نتیجه دستبرد غیر کارشناسی به بستر طبیعت را در این رودخانه و معضلاتی که برای مردم ایجاد کرده، مشاهده کرد.
انتقاد از تغییر کاربری رودخانه
 در همین زمینه مدیر عامل انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط ‌زیست لرستان با انتقاد از تغییر کاربری قسمتی از بستر رودخانه خرم‌آباد بیان می‌کند: فضای سبز و درختان خود رویی که در بستر رودخانه وجود داشتند، باعث طراوت بیش‌تر و کاهش آلودگی هوا می‌شدند.
"مظفر افشار" مي‌گويد: در سال‌های گذشته مسئولان به دلیل کمبود پارکینگ به تغییر کاربری قسمتی از رودخانه و بتن‌ریزی آن اقدام کردند که این کاری نادرست و به شدت مورد انتقاد است.
وی توضیح می‌دهد: چرا فضای سبز را باید به پارکینگ تبدیل کرد، این بودجه توسط یونسکو به شهر خرم‌آباد اعطا شد، اما مسئولان سابق به جای هزینه آن برای توسعه زیرساخت‌های زیست‌محیطی و گردشگری شهر، به بتن‌ریزی قسمت‌هایی از بستر رودخانه اقدام کردند.
ایجاد فضای سبز در بستر رودخانه
این فعال محیط ‌زیست در ادامه به بیان راه‌کارهایی برای ساماندهی رودخانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: فعالان محیط‌ زیست نیز با ساماندهی رودخانه مخالف نیستند، می‌توان محل جریان آب را ساماندهی کرد، اما در فضای اطراف آن باید به ایجاد فضای سبز و انواع درختان متناسب با شرایط رودخانه اقدام کرد.
افشار ادامه می‌دهد: اکنون درختانی وجود دارند که توانایی رویش در چنین شرایطی را دارا هستند، باید از این نوع درختان برای ساخت فضای سبز در بستر رودخانه استفاده کرد هر چند در دهه‌های گذشته در مسیر رودخانه درختان زیادی وجود داشتند که حتی در برابر بارندگی‌ها و سیلاب‌های بسیار شدید نیز مقاومت می‌کردند.
افشار با بیان این‌که باید بتن کاری صورت گرفته به طور کامل تخریب شود، می‌افزاید: وجود این بتن‌ها باعث جلوگیری از نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی است، مشاهده می‌کنیم که جریان آب با سرعت چند برابر از این مسیر عبور می‌کند و حتی این اقدام باعث افزایش زیان‌هایی نیز شده است.
وی می‌گوید: یکی از عواملی که باعث گرم شدن هوای خرم‌آباد شده همین بتن‌ریزی کف رودخانه است. اکنون حدود هزار و 500 متر از مسیر 10 کیلومتری رودخانه که از ابتدا تا انتهای شهر است، بتن ریزی شده و امیدواریم مسئولان برای حل این مشکل با جدیت بیشتری اقدام کنند.
مدیر کل دفتر فنی استانداری لرستان در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: خرم‌رود از ابتدای ورودی شهر از سمت دره‌گرم شروع می‌شود و تا بعد از پل شاپوری ادامه می‌یابد، با توجه به این‌که در گذشته شاهد باران‌های شدیدی در خرم‌آباد بوده‌ایم، این رودخانه نیز دچار سیلاب بود و همواره منجر به بروز خسارت شده است.
"سید علی موسوی" ادامه می‌دهد: در عین حال این رودخانه ظرفیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دارد و می‌تواند به‌ عنوان یک فرصت بسیار مناسب برای جذب گردشگر محسوب شود.
وی اضافه می‌کند: نمونه‌های مشابهی درکشورهای مختلف وجود دارد که چنین رودخانه‌هایی به فرصت‌هایی برای بخش‌های تفریحی، توریستی و تفرجگاهی و زیباسازی شهرها تبدیل شده اند.
مدیر کل دفتر فنی استانداری لرستان می‌افزاید: بتن کردن روش ساده‌ای است که چشم‌انداز زیبا و آثار مثبت و خوبی ندارد، بتن آب را با سرعت بیش‌تری هدایت و زمان ‌ماندن را کمتر می‌کند و در سال‌های پرباران باعث بروز سیلاب می‌شود.
لزوم تعطیلی پارکینگ‌ها
این مقام مسئول می‌گوید: اکنون شهرداری از کف رودخانه به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌کند که این اقدامي نادرست بوده و به این سازمان تذکرات لازم نیز داده ‌شده است.
وی ادامه می‌دهد: بستر رودخانه جای پارکینگ نیست و البته مسئولان شهرداری خرم‌آباد قول مساعد داده‌اند که استفاده از این پارکینگ‌ها از دستورکارخارج شود و با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی کمبودهای شهر را برطرف کنند.
مدیر کل دفتر فنی استانداری عنوان می‌کند: در سفری که معاون معماری و شهرسازی وزارت مسکن به استان داشت، مسئولان ارشد استان ظرفیت‌های ارزشمند رودخانه خرم‌آباد را بازگو کردند و قول مساعد دادند تا مطالعات ویژه روی این رودخانه انجام گیرد.
همچنین بتوان یک طرح تفرجگاهی، توریستی و گردشگری با حفظ الزامات زیست‌محیطی توسط مشاور تهیه كرد و اعتبارات لازم را نیز در دستور كار قرار داد.
انتخاب مشاور تا یک ماه آینده
موسوی ادامه می‌دهد: مطالعات ساماندهی این رودخانه در حال انجام است، به‌محض انجام مطالعات در کمترین زمان طرح تهیه و عملیات اجرایی آغاز می‌شود. وزارت راه و شهرسازی شرح خدمات مشاور را آماده کرده و امیدواریم تا یک ماه آینده مشاور طرح انتخاب شود.
وی با بیان این‌که در طرح جدید به‌هیچ‌عنوان بتون‌کاری با شیوه کنونی در دستور کار قرار نخواهد گرفت، می‌افزاید: امیدواریم بتوان در آینده نزدیک شاهد طرحی زیبا متناسب با فرهنگ معماری ایرانی اسلامی برای خرم رود باشیم.این مسئول معتقد است، عزم مسئولان استان، ساماندهی رودخانه با محوریت حفظ محیط‌زیست و تبدیل آن به یک فضای نمونه گردشگری و تفرجگاهی است.
تبدیل رودخانه به قطب گردشگری
در همین زمینه معاون فنی و عمرانی شهرداري خرم‌آباد نیز اظهار می‌کند: در حال انجام مطالعات برای ساماندهی کلی رودخانه خرم‌آباد هستیم، طرح جدید با درنظر گرفتن نظرات تمامی دستگاه‌های مربوطه اجرایی می‌شود.
"سعید فتوحی" ادامه می‌دهد: به هر حال بتن کردن بستر رودخانه و تبدیل آن به پارکینگ اقدام مناسبی نیست زیرا رودخانه خرم‌آباد از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و باید هر گونه اقدامی با در نظر گرفتن تمامی جوانب انجام شود.
فتوحی با بیان این‌که در ساماندهی رودخانه از به‌روزترین و زیباترین طرح‌ها استفاده خواهد شد، می‌افزاید: تلاش شهرداری استفاده از مشاوران برتر کشور است تا بتوان بهترین طرح را برای ساماندهی رودخانه در نظر گرفت.
وی اضافه می‌کند: باید این رودخانه یکی از زیباترین مقاصد گردشگران و منطقه توریستی تبدیل شود و اولویت اصلی شهرداری نیز همین موضوع خواهد بود.
منبع: روزنامه همشهری (ضمیمه لرستان)
 خرم‌رود خرم‌آباد تبديل به منطقه گردشگری می‌شود

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-10-16 00:55
خرم آباد در مسیر خرم و آباد شدن است.
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-10-16 01:01
استان لرستان و شهر خرم آباد پتانسیل های بزرگ و بی نظیری در عرصه اکوتوریسم و گردشگری درون شهری دارند.وقت آن رسیده که همه برای شکوفایی این استعدادهای منحصر به فرد تلاش کنیم.برای آبادانی لرستان و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان عزیز.به امید خدا توسعه صنعت گردشگری گره گشای بسیاری از مشکلات خواهد شد.اما توسعه پایدار گردشگری در لرستان در درجه اول بستگی به پرونده جهانی شدن دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک دارد.
نقل قول کردن
#3 مرکزفرهنگی دوکوهه خرم آباد 1394-10-16 09:02
باسلام و عرض خسته نباشید

همیشه که نمیشه شکایت کرد

در اینجا لازم میدان که از معاون فنی عمرانی شهرداری خرم آباد جناب آقای سعید فتوحی که تو این مدت کم مسولیت این معاونت رو به عهده گرفتن شاهد اقدامات خوبی از طرف ایشون و معاونت فنی شهرداری بودیم
انشاالله که به همین صورت ادامه دهند و شاهد آبادتر شدن خرم آباد باشیم
نقل قول کردن
#4 حامد 1394-10-16 09:49
قبل از هرچیز فراخوان بدید و جایزه تعیین کنید و بهترین طرح رو انتخاب کنید ، چند جا سربزنيد، رودی که اطراف میدان تجریش تهران هست و از نزدیک ببینید ، خیلی ساده درست شده و خیلی زیبا ، همه چیز درخت کاشتن نیست که ، باید شیب به رو خانه داد که موجب سیلاب نشود ، دوطرف آن پارک و صندلی گذاشت شبیه زیبا کنار ، انواع درخت های با رشد سریع درکنار بذر بلوط استفاده بشه چون منابع آبی زیاده داره ، درخت های تزیینی و نخل و میوه . اما بدونيد چنین طرحی که سودی برای برخي مسئولین نداره درحد حرف باقی مي مونه متاسفانه .
نقل قول کردن
#5 کوروش 1394-10-16 10:16
به گمان من با استفاده از شرکت‌های مشاوره خارجی و تهیه طرح گردشگری مناسب می توان از ظرفیت 20 کیلومتری برای حتی جابجایی درون شهری و تور رودخانه و حاشیه سازی فضای سبز به بهترین وجه بر جذابیت‌هایی شهری خرم‌آباد افزود.
نقل قول کردن
#6 کیوان 1394-10-16 12:04
بهتری کارشناسان مردمی هستند که در این شهر زتدگی میکنند
روزی که می خواستند پروزه بتن ریزی رود خانه رو درست کنند همه مردم به نوعی اعتراض کردنند که که این طرح خوبی نیست ولی متاسفانه به رغم مخالفت ها این کار انجام شد و در حال حاضر فهمیده شده که این طرح اشتباه بوده
حال نیز مردم خرم اباد مخالفت خود را نسبت به واگذاری باغ گلستان اطراف قلعه رو اعلام كرده اند ولی متاسفانه کسی گوش نمیده و چند سال بعد ..... که میشه نوش دارو
حال شما رسانه مثل همیشه صدای مردم را به گوش مدیران ارشد استان و کشور برسونید با تشکر
نقل قول کردن
#7 کرمی 1394-10-16 13:25
با سلام
درود بر زحمتکشان و دلسوزان
امیدواریم این وعده های امیدوارانه ب زودی ب سرانجام برسه.
نقل قول کردن
#8 شهروند خرم آبادی 1394-10-16 14:24
خداکنه راست باشه ماکه یه عمرمنتظرموندیم این یک ماهم روش ببینیم قرارچکارکنن یافته ام پیگیرباشه ((لطفاازرونداجر ای پارک مینیاتوری گزارش تهیه کنید))
نقل قول کردن
#9 حسین 1394-10-16 15:19
معلومه رودخانه های زیبای شهرهای دیگه مثل کارون سپیدرود زاینده رود و... رو ندیدی که به این فاضلاب میگی رود خانه
توروخدا بس کنید. فکرمی کنید شهرای دیگه هیچ اثار دیگه ای ندارند و مردم له له میزنند برا دیدیدن بیغوله های شما
نقل قول کردن
#10 بیرانوند 1394-10-17 01:03
به نقل از حسین:
معلومه رودخانه های زیبای شهرهای دیگه مثل کارون سپیدرود زاینده رود و... رو ندیدی که به این فاضلاب میگی رود خانه
توروخدا بس کنید. فکرمی کنید شهرای دیگه هیچ اثار دیگه ای ندارند و مردم له له میزنند برا دیدیدن بیغوله های شما

شما اگر در خانواده ای متمدن بزرگ شده بودی این مدل صحبت نمیکردی. تربیت و شعور اکتسابیه و مشخصه خانواده شما در این مورد به شما ستم کردن
نقل قول کردن
#11 شهروند خرم آبادی 1394-10-17 01:07
به نقل از حسین:
معلومه رودخانه های زیبای شهرهای دیگه مثل کارون سپیدرود زاینده رود و... رو ندیدی که به این فاضلاب میگی رود خانه
توروخدا بس کنید. فکرمی کنید شهرای دیگه هیچ اثار دیگه ای ندارند و مردم له له میزنند برا دیدیدن بیغوله های شما

واقعا بمب روحیه ای ! ماهم حرفمون اینه این رودخانه بشه مثل زاینده رود حتی بهتر. مطمین باش شدنیه// اعتبار می خواد همراه با مدیریت ((انشاالله))
نقل قول کردن
#12 سپهر 1394-10-17 01:08
به نقل از کوروش:
به گمان من با استفاده از شرکت‌های مشاوره خارجی و تهیه طرح گردشگری مناسب می توان از ظرفیت 20 کیلومتری برای حتی جابجایی درون شهری و تور رودخانه و حاشیه سازی فضای سبز به بهترین وجه بر جذابیت‌هایی شهری خرم‌آباد افزود.

آقا کوروش عزیز در صورتی که خرم آباد به عنوان کلانشهر بودجه دریافت کند شاهد اجرای پروژه بزرگ ترین مونوریل درون شهری ایران به طول22 کیلومتر روی رودخانه خرم رود خواهیم بود. جمعیت و مساحت شهر خرم آباد حتی از اراک بیشتر است اما متأسفانه هنوز از مزایای فراوان کلانشهرها برخوردار نشده است!
نقل قول کردن
#13 سپهر 1394-10-17 01:15
به نقل از شهروند خرم آبادی:
خداکنه راست باشه ماکه یه عمرمنتظرموندیم این یک ماهم روش ببینیم قرارچکارکنن یافته ام پیگیرباشه ((لطفاازرونداجرای پارک مینیاتوری گزارش تهیه کنید))

همشهری عزیزم ایشالا در صورت ساماندهی رودخانه زیبای خرم رود و افتتاح پروژه های بزرگ گردشگری که اکنون در حال اجرا هستند شاهد تبدیل شدن خرم آباد به مقصد محبوب و مطلوب گردشگران خواهیم بود.از سایت یافته تقاضا دارم علاوه بر پروژه پارک مینیاتوری و دریاچه شاپوری از روند احداث پروژه44هکتاری آبشار طلایی در شمال شهر خرم آباد گزارش تهیه و منتشر کنید.
نقل قول کردن
#14 شهروند 1394-10-17 01:37
دوستان عزیز این رودخونه نمیشه که درخت کاشت صندلی زد یا تبدیلش کرد به فضای سبز خودتون که دیدین بارون میومد چطور میشد سطح آب چه قدر بالا میومد لطفا عاقلانه برخورد کنید
نقل قول کردن
#15 سپهر 1394-10-17 18:29
به نقل از حسین:
معلومه رودخانه های زیبای شهرهای دیگه مثل کارون سپیدرود زاینده رود و... رو ندیدی که به این فاضلاب میگی رود خانه
توروخدا بس کنید. فکرمی کنید شهرای دیگه هیچ اثار دیگه ای ندارند و مردم له له میزنند برا دیدیدن بیغوله های شما

ادبیات شما خیلی زشته.اگر چشم دیدن زیبایی های شهر خرم آباد رو ندارید مشکل شخصی خودتونه. روزی که رودخانه خرم رود ساماندهی و تبدیل به یک جاذبه گردشگری میشه قیافه امثال شما خیلی دیدنیه!
نقل قول کردن
#16 حمید ت 1394-10-18 01:38
به نقل از شهروند:
دوستان عزیز این رودخونه نمیشه که درخت کاشت صندلی زد یا تبدیلش کرد به فضای سبز خودتون که دیدین بارون میومد چطور میشد سطح آب چه قدر بالا میومد لطفا عاقلانه برخورد کنید

با نظر شما کاملا موافقم ...اگر در این رودخانه درخت کاشته شود ان موقع معلوم نیست در مواقع سیلاب چه فاجعه ای رخ دهد... مطلب دوم اینکه در وسط شهر خرم اباد ابهای زیر زمینی خیلی بالا هستند و یه متر زمین را چال کنی به اب میرسی پس ابخیز داری معنی ندارد و در اخر اینکه ظاهرا خیلی از همشهریان یادشون رفته که قبل از اجرای بتن کاری رودخانه چه بوی تعفنی از رودخانه خرم اباد به مشام میخورد...بتن کاری رودخانه بهترین طرح ممکن بود که انجام شد چشمتون به بارندگیهای خوب امسال خورده فکر کردید میشه بتن کاریها رو برداشت و یه چشم انداز خوب درست کرد ..نه خیر عزیزان النینو که امسال برود بازم خشکسالی میاد ... پس الکی طرح و نقشه ندید و بگذازید باد بیاد.
نقل قول کردن
#17 حمید ت 1394-10-18 14:08
[quote name="حسین"]معل ومه رودخانه های زیبای شهرهای دیگه مثل کارون سپیدرود زاینده رود و... رو ندیدی که به این فاضلاب میگی رود خانه
توروخدا بس کنید. فکرمی کنید شهرای دیگه هیچ اثار دیگه ای ندارند و مردم له له میزنند برا دیدیدن بیغوله های شما[ :-x زاینده رودی که میفرمایید که خشک شده و در طول سال و در بیشتر فصلها اب نداره در ضمن پیش خودت چی فکر کردی؟ اب رودخانه کارون از روان ابهای استان لرستان درست شده... بعدش هم یه سر فصل بهار بیا خرم اباد تا با چشم خودت ببینی که مردم سراسر کشور برای دیدن این بقول شما بیغوله چگونه به شهر خرم اباد سفر میکنن . ...از شما میپرسم کدام شهر کشور اینقدر سراب بزرگ در داخل شهر داره .. سراب کیو سراب گلستان سراب سرچشمه(شوا) سراب گرداب و دهها چشمه دیگر .... خرم اباد بر روی کوهپایه های کوههای گوناگون ساخته شده است همگان به زیبایی این شهر معترفن به نظر خودتان ایا صحبتهای شما از روی عقده نیست.
در ضمن ما داریم شهر خودمان را اباد میکنیم تو رو سننه؟
نقل قول کردن
#18 مجهول 1394-10-19 14:53
آقای حسین عزیزم لطف کن وقتی در ارتباط با خرم آباد زیباترین شهر لرستان و ایران و مردم عزیز و با فرهنگش حرف میزنی ادب رو رعایت کن.
تو خودت بچه ی کجایي که انقد راحت بی حرمتی میکنی بگو تا مام راجع ب شهرت اینجور نظر بدیم ببینیم ناراحت نمیشی؟
بیبغوله همون شهر و دیاریه که شما توش بزرگ شدی بی ادب
نقل قول کردن
#19 کاندیدا 1394-10-20 08:59
خدا نکنه بشه مثه زاینده رود .
زاینده رود که خشکه :cry:
نقل قول کردن
#20 سپهر 1394-11-07 19:52
اجرای پروژه مونوریل خرم آباد در رودخانه خرم رود باید با جدیت پیگیری شود چرا که در صورت اجرا شدن و ساماندهی این رودخانه صنعت گردشگری در شهرمان به طور بی سابقه ای رونق می یابد.وقت آن رسیده که خرم آباد خرم و آباد شود
نقل قول کردن
#21 بابک 1394-11-17 06:30
خرم آباد علاوه بر سرمایه گذاری دولتی نیاز به مشارکت نهاد های مردم نهاد و نیز حضور بیشتر مردم خصوصا افراد خیر بعنوان بانیان طرحهای عام المنفعه توسعه ای نظیر باشگاهها و استادیومهای ورزشی _ مکانهای فرهنگی تفریحی نظیر موزه های تاریخی -طبیعی و نیز راه اندازی پروژه های گروشری سلامت-اکوتوریست -توریسم فرهنگی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا