یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: از اوایل سال آینده پتروشیمی لرستان به مرحله تولید می‌رسد.
پتروشیمی لرستان به تولید می‌رسدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، "محمدحسن پیوندی" با اعلام این خبر افزود: منتظر راه‌اندازی پارس جنوبی هستیم که خوراک مورد نظر خود را تأمین نماییم؛ از اوایل سال آینده پتروشیمی لرستان، سنندج، کردستان، مهاباد به مرحله تولید می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود یک‌میلیون و 200 هزار تن افزایش انواع پلی‌اتیلن را داشته باشیم همچنین واحد خرم‌آباد و کرمانشاه نیز در مرحله تولید قرار خواهند گرفت.
وی گفت: مبنای مذاکرات برای تعیین نرخ پتروشیمی‌ها 13 سنت است در همین زمینه وزیر نفت و مجلس باید تصمیم بگیرند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه چالش‌های پیش روی پتروشیمی جهان و ایران این است که زغال‌سنگ چین با تولید اولفین و متانول ایران تأمین می‌شود و باید این محصول از تغییر گاز طبیعی اجرای نفتا و کاندسیت که سرمایه‌گذاری زیادی را انجام می‌دهد به طوری که فعال سنگ به دلیل حجم زیاد تبدیل به گاز سنتز می‌شود که نقش زیادی در تولید گاز طبیعی و متان دارد.
پیوندی ادامه داد: چین تصمیم گرفته است این محصول را از طریق متانول ایران تأمین نماید به‌طوری‌که طی چند سال آینده در قاره آسیا به‌طور خاص تولید می‌شود.
وی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی گفت: مبنای مذاکرات 13 سنت است و قیمت خوراک کنترل تحت صنایع ملی پتروشیمی نیست چون ما نمی‌توانیم در این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم و در همین زمینه وزیر نفت و مجلس باید تصمیم بگیرند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از برگزاری دوازدهمین کنفرانس صنعت پتروشیمی IPF  با حضور 368 شرکت ایرانی و 97 شرکت خارجی خبر داد و گفت: در این همایش 793 نفر از مسئولین شرکت‌های داخلی و خارجی از جمله کشورهای استرالیا، آذربایجان، بلژیک، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، هندوستان، ایتالیا، ژاپن، قطر، روسیه، سنگاپور، کره جنوبی، سوئیس، تایوان، ترکیه، انگلیس و یک شرکت آمریکایی و امارات حضور دارند.
پیوندی ادامه داد: صنعت پتروشیمی برای توسعه نیاز به گسترش زنجیره تولید در صنایع پایین‌دستی و میان دستی دارد بنابراین برای رسیدن به اهداف مورد نیاز باید صنایع پایین‌دستی همسو با صنایع بالادستی در جهت توسعه گام بردارند.
وی تصریح کرد: این صنعت موردتوجه سرمایه‌گذاران خارجی بوده است به‌طوری‌که اکثر هیأت خارجی وارد ایران شدند بیشتر به فکر توسعه همکاری در این صنعت هستند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که این صنعت هم‌اکنون با آن مواجه است تأمین خوراک پروپیلین است که اغلب این‌ها وابسته به دانش فنی است که از طریق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه صنعت نفت باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تأکید کرد: در سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر تأکید ما علاوه برجذب سرمایه‌گذاری انتقال دانش فنی در صنایع کلیدی پتروشیمی است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: شرکت‌های خارجی توجه بیشتری به پتروشیمی ایران دارند که علت اصلی آن به خاطر داران بودن ظرفیت توسعه صنعت در دل کشورهای مطرح دنیا است.
پیوندی افزود: کلید توسعه پتروشیمی با توجه به توسعه زیرساخت‌ها توسط دولت می‌تواند بازگشت سرمایه خوبی را به همراه داشته باشد به همین منظور سواحل خارجی را برای توسعه پیش‌بینی کرده‌ایم چراکه در اکثر کشورهای مطرح دنیا اکثر جمعیت به سمت سواحل متمرکز هستند و باید ما این موضوع را در سواحل کشور عملیاتی کنیم.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در خصوص تأثیر کاهش قیمت نفت بر بازار پتروشیمی اظهار داشت: قیمت نفت نباید روی صنایعی که خوراکشان که اتان و متان است تأثیرگذار باشد اما قیمت گاز می‌تواند تحت تأثیر بازارهای منطقه‌ای قرار گیرد در تحول تأخیر که در حوزه نفت خام صورت گرفته حدود 1.5 تریلیون دلار از تولیدکننده به مصرف‌کننده منتقل شده است.
وی تأکید کرد: همایش بین‌المللی IPF تأثیر بسیاری در جذب سرمایه‌گذاری دارد چراکه این صنعت یکی از دروازه‌های کلیدی اقتصاد کشور است در همین راستا برای توسعه دانش فنی مجوز لازم را برای تولید متانول و پروپیلین در ماهشهر مصوبه هیأت مدیره را اخذ کردیم و این موضوع منتظر تصویب شورای اقتصاد است چرا که اقتصاد خود مسیر توسعه را پیدا می‌کند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تأکید کرد: برآورد پیش‌بینی‌شده حدود 2 میلیون تن محصول پتروشیمی نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت به‌طوری‌که ظرفیت 44 میلیون تنی سال گذشته به 46 میلیون تن ارتقا می‌یابد همچنین فروش کل که در سال گذشته 32 میلیون تن بوده به 35 میلیون تن اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: منتظر راه‌اندازی پارس جنوبی هستیم که خوراک مورد نظر خود را تأمین نماییم از اوایل سال آینده پتروشیمی لرستان، سنندج، کردستان، مهاباد به مرحله تولید می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود یک‌میلیون و 200 هزار تن افزایش انواع پلی‌اتیلن را داشته باشیم همچنین واحد خرم‌آباد و کرمانشاه نیز در مرحله تولید قرار خواهند گرفت.
پیوندی درباره میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی از ابتدای تشکیل این صنعت در ایران تاکنون گفت: باید تاکید کنم که صنعت پتروشیمی به صورت عملی متعلق به بعد از انقلاب است و ما پیش از انقلاب تنها واحدهای کوچک خاک کربن اهواز و کود شیمیایی رازی و شیراز را داشتیم و پتروشیمی بندر امام (ایران-ژاپن) نیز در بحبوحه انقلاب با پیشرفت 84 درصدی متوقف شد.
وی افزود: بقیه صنعت پتروشیمی بعد از انقلاب به تدریج در اراک، تبریز، اصفهان و خراسان ایجاد شد و سپس سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی در مناطق ویژه ماهشهر و عسلویه برای تولید محصولات پتروشیمی انجام شد.
پیوندی ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم پیش از انقلاب به صورت محدود در پتروشیمی‌های آبادان، کربن اهواز، خوراک و رازی انجام شد و بعد از انقلاب تنها سرمایه‌گذاری مستقیم پتروشیمی واحد آریاساسول بود که به صورت 50-50 سرمایه‌گذار خارجی حدود نیمی از کل سرمایه‌گذاری یک و سه‌دهم میلیارد دلاری را تأمین کرد و سرمایه‌گذاری‌های کوچکی نیز در پتروشیمی کارون و امثال آن از سوی سوئیسی‌ها انجام شد.
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1394-09-14 21:11
یعنی تا بحال پتروشیمی لرستان کار نمیکرده؟ مگه جند سال پیش افتتاح نشد و اعلام کردن که تولیدات داره...
نقل قول کردن
#2 حامد 1394-09-15 07:24
حیف این طبیعت نیست پتروشیمی در اونجا و در حومه شهر قرار گرفته ؟ باید در بخش زاغه ایجاد میشد
نقل قول کردن
#3 آرمین 1394-09-15 23:36
به امید پیشرفت و رفع بیکاری
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا