یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 میزان سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در مناطق کم‌تر توسعه یافته‌ای چون لرستان قابل قبول نیست، به همین دلیل دولت‌‌ها برای بهبود این وضعیت سازوکارهای مختلفی را تبیین کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار روزنامه همشهری‌، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان به عنوان یکی از اصول اساسی برای توسعه اقتصادی منطقه ارزیابی می‌شود که متأسفانه با وجود تهیه طرح ایجاد این منطقه در خرم‌آباد و تصویب آن در دولت هنوز این موضوع عملیاتی نشده و منتظر تصویب آن در مجلس شورای اسلامی است.
متأسفانه با توجه به وضع کنونی بخش تولید، ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالاست و سرمایه‌گذاران برای حضور در مناطق مختلف احتیاط بیشتری از خود نشان می‌دهند و اولویت سرمایه‌گذاری این قشر با مناطقی است که بتوانند زمینه را برای حضور آن‌ها تسهیل کند.
ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان می‌تواند یکی از شاه‌کلیدهای اصلی توسعه اقتصادی محسوب شود.

تصویب شهرک صنعتی شماره 3 خرم‌آباد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی
 
شرایط جذب سرمایه‌گذار فراهم نیست
در همین زمینه یک کارشناس اقتصاد می‌گوید: متأسفانه لرستان شرایط مناسبی در جذب سرمایه‌گذاران ندارد و در این زمینه با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم.
«محمدحسین یحیوی» می‌افزاید: برای حضور این افراد در استان باید حمایت‌های ویژه‌ای از سوی مسئولان در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاری آن‌ها تضمین شود.
این کارشناس اضافه می‌کند: به عنوان نمونه تسهیل در امر سرمایه‌گذاری، ارائه معافیت‌های مالیاتی، وجود امکانات زیرساختی در استان، پرداخت تسهیلات بانکی با بهره کم و حمایت سازمان‌های مختلف از آن‌ها از مهم‌ترین الزامات برای جذب سرمایه‌گذاران به شمار می‌روند.
این کارشناس اقتصاد ادامه می‌دهد: در نظام اقتصادی روز دنیا مناطق ویژه اقتصادی نقش برجسته‌ای در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارند.
یحیوی می‌افزاید: به نحوی که در این مناطق یک تولیدکننده می‌تواند از معافیت مالیاتی چندساله برخوردار شود، امکانات زیرساختی موردنیاز وی فراهم است و تمامی مراحل تولید، صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز آن‌ها در همان منطقه انجام می‌شود. از سوی دیگر این افراد برای واردکردن فناوری و مواد اولیه مجبور به پرداخت عوارض گمرکی نیستند.
 
اهمیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در خرم‌آباد
یحیوی در ادامه به اهمیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در خرم‌آباد اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر خواهان توسعه اقتصادی هستیم، باید در شهرستان خرم‌آباد منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کنیم.
وی اضافه می‌کند: این شهرستان زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران را دارد و در صورت احداث این منطقه ویژه اقتصادی شاهد توسعه بسیار مناسب اقتصادی در منطقه خواهیم بود.
این کارشناس اقتصاد می‌گوید: نباید انتظار داشت که با قوانین سخت‌گیرانه کنونی تولید شاهد حضور فعال سرمایه‌گذاران بود. برای توسعه باید تمامی مسئولان ارشد استان نگاهی یکپارچه داشته باشند و از برخوردهای سلیقه‌ای بپرهیزند.
 
زمین برای ساخت منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان هم با اشاره به این‌که طرح احداث منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد به تصویب هیأت وزیران رسیده و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده، می‌گوید: ایجاد شهرک‌های صنعتی تنها به مصوبه هیأت وزیران نیاز دارد، اما برای احداث مناطق ویژه اقتصادی علاوه بر مصوبه هیأت وزیران، به مصوبه مجلس هم نیاز است.
«فرزاد محمدی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد، زمینی به مساحت 80 هکتار در شهرک صنعتی شماره 3 این شهرستان در نظر گرفته شده و در صورت تصویب ساخت این منطقه ویژه اقتصادی، این میزان مطمئناً افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان ادامه می‌‌دهد: هرچند نمی‌توان اعتبار خاصی برای ایجاد این منطقه ویژه در نظر گرفت، اما برای ایجاد زیرساخت‌ها به‌طور میانگین 40 تا 50 هزار تومان برای هر مترمربع اعتبار نیاز است.
محمدی می‌گوید: برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی باید زیرساخت‌هایی چون استقرار گمرک در منطقه، زیرساخت‌های آب، برق، گاز و امکانات زیربنایی تأمین شود.
 
مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در ادامه به مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این مناطق یک عرصه استراتژیک به شمار می‌روند و افزون بر این‌که مزایای شهرک‌های صنعتی را دارند، دارای معافیت مالیاتی و ارزش‌افزوده، معاف از پرداخت حقوق گمرکی برای واردات ماشین‌آلات و فناوری مورد نیاز خط تولید، تابع قوانین مناطق آزاد، دارای شرایط مناسب روابط کارگر و کارفرما و بی‌نیاز از ثبت سفارش نیز هستند.
محمدی اضافه می‌کند: این مزیت‌ها بستر را برای تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مهیا کرده و باعث تحقق تولید صادرات محور خواهد شد.
 
ظرفیت منحصربه‌فرد خرم‌آباد
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان می‌کند: به دلیل نزدیکی به کریدور شمال به جنوب، وجود ایستگاه راه‌آهن، فرودگاه و موقعیت جغرافیایی مناسب، ظرفیت بسیار ویژه‌ای برای احداث این منطقه در خرم‌آباد وجود دارد.
وی اضافه می‌کند: حتی سند تفکیکی این منطقه نیز تشکیل شده و به احتمال زیاد این طرح در مجلس به تصویب خواهد رسید.
محمدی می‌گوید: مسئولان در ابتدای امر باید از تمام ظرفیت خود برای تصویب این منطقه استفاده کنند و در مرحله دوم تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کار گیرند.
 
طرح در نوبت بررسی در مجلس
نماینده خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه به همشهری می‌گوید: لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد به تصویب دولت رسیده و حالا به مجلس ارسال شده است.
«ایرج عبدی» توضیح می‌دهد: این طرح باید در کمیسیون‌ها و پس از آن در صحن مجلس در دستور کار قرار گیرد و به تصویب برسد، اما با توجه به این‌که لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفته، این طرح در برنامه روزانه مجلس نیست، اما امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان طرح احداث منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد تصویب شود تا بتواند به مرحله اجرا برسد.
 
کاهش بیکاری با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی
عبدی ادامه می‌دهد: متأسفانه لرستان وضعی مناسبی از نظر اشتغال ندارد و در فهرست آمار بیکاری همیشه در صدر جدول قرار دارد.
این نماینده مجلس می‌افزاید: یکی از راهکارهای اساسی برای حل معضل بیکاری در استان، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری است.
 
معافیت‌ مالیاتی 20 ساله مناطق ویژه اقتصادی
نماینده خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس با اشاره به این‌که اکثر استان‌های کشور مناطق ویژه اقتصادی دارند، ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذار در مناطقی سرمایه‌گذاری خواهد کرد که مشوق‌های ویژه‌ای برایش در نظر گرفته باشند.
«ایرج عبدی» می‌گوید: ایجاد منطقه اقتصادی در لرستان هم باعث جذب سرمایه‌گذاران به استان به خصوص خرم‌آباد خواهد شد.
وی می‌افزاید: در گذشته معافیت مالیاتی تنها برای شهرک‌های صنعتی با شعاع بیش از 30 کیلومتر در نظر گرفته می‌شد. به همین دلیل این امکان وجود نداشت که شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌هایی چون خرم‌آباد از معافیت مالیاتی برخوردار شوند اما با اقدام‌های انجام شده در مجلس شورای اسلامی این موضوع حل‌وفصل شده و اکنون شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مراکز استان‌ها از معافیت‌های مالیاتی 20 ساله برخوردار می‌شوند.


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا