یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان از ضعف کارنامه فرهنگی اساتید دانشگاه لرستان انتقاد کرد.

به گزارش يافته، حجت‌الاسلام "محمدرضا خدایی" در اين خصوص گفت: کارنامه بسیاری از اساتید دانشگاه لرستان در زمینه­ کرسی‌های آزاد‌اندیشی، هم‌اندیشی اساتید و حضور در محافل دینی خصوصاً نماز جماعت، کم رنگ و غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به این که متاسفانه برخی از اساتید علی‌رغم حقوق و مزایای کافی، تحرک لازم در حوزه فرهنگی را ندارند به ارائه آماری از برگزاری جلسات کمیسیون ارتقاء فرهنگی اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان پرداخت و افزود: تا کنون طی 7 جلسه 21 پرونده اساتید را در این کمیسیون مورد ارزیابی قرار داد‌ایم؛ تا به حال آیین نامه ارتقاء فرهنگی را علیه هیچ استادی به کار نگرفته‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: انتظارمان از دانشگاه لرستان، این است که در سال 92 نسبت به برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی اقدام کنند.

حجت‌الاسلام خدایی به آسیب‌شناسی رویکرد فرهنگی اساتید دانشگاه لرستان پرداخت و ادامه داد: برخی از اساتید دانشگاه گمان می‌کنند چون رشته تحصیلی آن‌ها علوم تجربی است دیگر نباید به مقوله امربه معروف و نهی ازمنکر وارد شوند؛ در حالی که از نظر آیت‌الله جوادی‌آملی فرق استاد حوزه و دانشگاه و به تعبیر من، فرق استاد تفسیر و فیزیک آن است که یکی می‌گوید خدا چه گفت و دیگری می‌گوید خدا چه کرد؛ پس هر دو از خدا حرف می‌زنند،  با این حال آن استادی که بین کار خود و حوزه معارف دینی مرزبندی می‌کند، سخت در اشتباه است.

وی از جهان‌نگری به عنوان یکی دیگر از این آسیب‌ها نام برد و تصریح کرد: همانطور که اگر استاد معارف عالما و عامدا حدیثی را به دروغ ارائه دهد، روزه‌اش باطل است؛ اگر استاد فیزیک نیز با زبان روزه، قانون چهارم ترمودینامیک را غلط ارائه کند، روزه او هم باطل است، چون هر دو از خدا می‌گویند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: بعضی از اساتید اعم از معارف، علوم فنی و پایه حرف های خوبی دارند، اما خوب حرف نمی‌زنند، شیوه جذاب بیان مطلب به نوبه خود هنری است که اساتید موفق بدان آراسته‌اند، مثلاً آن استاد زمین‌شناسی که مخزنه علمی‌اش پر است؛ اما روش ارائه مطلب را نمی داند، مثل چشمه‌ای می‌ماند که جمعیت تشنه‌ای گرد او جمع اند؛ اما نمی‌توانند از آن بنوشند و استفاده کنند با این حال این آسیبی است که برخی از اساتید دانشگاه لرستان با آن دست به گریبان هستند.

حجت‌الاسلام خدایی تصریح کرد: مهارت مدیریت کلاس در برخی اساتید ضعیف است، به عنوان مثال استادی که در اولین جلسه ترم شروع به شوخی و مزاح می‌کند، در ادامه ترم نمی‌تواند دانشجویان خود را وادار به قبول قوانین نظام بخش کلاس کند.

وی همچنین افراط و تفریط در فضای حاشیه‌ای کلاس را ناشی از عدم توانمندی استاد در مدیریت کلاس دانست و افزود: همان طور که اگر استادی بابی از هدایت را بر دانشجویی مفتوح کند تا زمانی که مخاطب به آن کار خیر و نیک عمل می‌کند معلم هم در ثواب آن شریک است؛ همان طور هم اگر استادی موجبات ضلالت و گمراهی شخصی را فراهم سازد در خسارت دنیوی و اخروی او سهیم خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان نسبت به عدم رعایت مدیریت زمان و نظم در رفتار برخی از اساتید در طول ترم گلایه کرد و گفت: ارائه الگوی نظم و انظباط در رفتار اساتید از مولفه‌های شاگرد‌پروری است.

 

 

احمد تلوري/ يافته

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا