یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چاپ و انتشار آگهی‌نامه‌های بدون مجوز در سطح شهرستان دلفان مدتی است كه باب شده است.
اين اقدام بدون هیچ‌گونه عكس‌العمل يا برخوردی از سوی اداره ارشاد شهرستان دلفان صورت مي‌گيرد و این آگهی‌نامه‌ها به شکلی قارچ‌گونه روز به روز بر تعداد‌شان افزوده می‌شود تا جایی که طي هفته گذشته یکی از این آگهی‌نامه‌ها به نام کسب وکار دلفان منتشر شده و منتشر کننده خود را مدیر مسوول آن ذکر کرد!
این در حالی است که صاحب امتیاز و مدیر مسوول روزنامه کسب و کار خانم دکتر مینا مهرنوش در تهران می‌باشد که به صورت روزانه این روزنامه در سطح کشور منتشر می‌نمايد.
حتی در صورتی که این نشریات بی‌مجوز به نام کانون تبلیغاتی نيز منتشر شوند می‌بایستی علاوه بر مجوز داشتن کانون تبلیغاتی، مجوز انتشار آگهی‌نامه را نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارشاد دریافت نمایند.
اينك سوالی که پیش می‌آید این است که مسوولان ارشاد شهرستان دلفان از وقايع حوزه خود اطلاع دارند و برخوردي نمي‌كنند یا خود را به ندانستن می‌زدنند که بر اين اساس از این قبيل تخلفات دفاع می‌کنند!
کدام یک از منتشر کنندگان چنين آگهي نامه‌هايي این شرط مندرج در آیین‌نامه را دارند: داشتن حداقل 5 سال سابقه کار موثر در ارتباط با کار تبلیغات به تایید کمیته سازمان‌های تبلیغات یا مدرک تحصیلی معادل دانش‌نامه لیسانس در رشته‌های بازرگانی (مدیریت بازرگانی و اقتصاد بازرگانی‌)، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات یا علوم اجتماعی‌(با کلیه گرایش‌ها)
یا مورد دیگر این که کدام یک از این آگهی‌نامه‌ها شناس‌نامه منطبق با جدول وزارت ارشاد تدوین شده است‌؟         
حتی اگر بنا را بر این بگذاریم که ممکن است برخی از این آگهی‌نامه‌ها مجوز داشته باشند که ندارند می‌بایستی شرایط چاپ آگهی‌نامه را که توسط وزارت ارشاد تعیین شده است رعايت كنند در صورتی که چنین نیست!
 پیشتر اداره ارشاد شهرستان دلفان در روندی نه چندان قانونی طی 7 سال گذشته با وجود 2 دفتر مطبوعاتی فعال در شهرستان، آگهی‌های "ميم. الف" ارشادی را به نسبت 95 درصد به 5 درصد توزیع نموده که این امر باعث اعتراض به اداره کل ارشاد  استان و اعزام بازرس اداره کل به ارشاد دلفان نيز شده بود.
متأسفانه اداره كل ارشاد لرستان توان برخورد با رسانه‌هاي متخلف در استان را ندراد و اين مسأله‌ كم كم بتعث مي‌شود كه هر كسي به خود جرأت داده و بدون طي كردن روال قانوني وارد عرصه تبليغات و رسانه شود و با چاپ آگهي‌نامه يا رزاه‌اندازي يك سايت، سودجويي نمايد و كسي هم نيست جلوي اين قانون شكني‌ها را در لرستان بگيرد!
مطابق بند2 قانون مطبوعات کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند انتشار آگهی‌های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بدون ذکر نام نشریه، اقدام نمایند. وزارت مذکور نیز با در نظر گرفتن اهداف دستگاه‌ها، نوع مخاطبان، میزان فراگیری و عدالت در حمایت از رسانه‌ها، آگهی‌های دولتی را توزیع می‌کند.
همچنين توجه شما را به بند 3، 8، 16 و 17 اين قانون و جزييات آن جلب مي‌كنيم تا ببينيد چه قانون‌شكني ها كه در دلفان و لرستان در اين زمينه انجام نمي‌شود:
بند3. آگهی دولتی به نشریات واجد شرایطی تعلق می‌گیرد که اسامی آن‌ها هر سال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود. نشریات چاپی شامل نشریات محلی، استانی، منطقه‌ای و سراسری در صورت احراز موارد ذیل واجد شرایط خواهند بود:
1-3) حداقل 6 ماه بطور منظم مطابق با دوره انتشار و گستره توزیع مصوب خود منتشر شده باشند.
2-3) همواره دارای 8 صفحه یا بیش‌تر باشند.
بند8. کلیه نشریات با هر گونه دوره انتشار، در صورت عدم مغایرت با ضوابط آگهی مورد سفارش، قابلیت درج آگهی‌های دولتی را دارند، مشروط به آن که در 6 ماه منتهی به تاریخ سفارش، به صورت مرتب منتشر شده باشند.
بند16. به منظور شفافیت، نحوه توزیع 6 ماهه آگهی‌ها در فروردین و مهرماه هر سال به صورت عمومی و به تفکیک سراسری و استان‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. (گزارش اول شامل: نام رسانه، رتبه، تعداد کل آگهی، جمع کادر آگهی، مبلغ کل، و گزارش دوم شامل: نام دستگاه، مبلغ کل و تعداد آگهی‌های آن)
وظایف دستگاه‌های اجرایی جهت انتشار آگهی دولتی
 بند17. به منظور سفارش چاپ آگهی دولتی در نشریات رعایت موارد ذیل ضروری است:
1-17) درخواست درج آگهی در سربرگ اداری آگهی دهنده تنظیم شود.
2-17) در سفارش درج آگهی موارد ذیل مشخص باشد:
شماره نامه آگهی‌دهنده- تاریخ ارسال- موضوع آگهی- تعداد نشریات مورد تقاضا- تعداد نوبت درج در هر نشریه و جمع کل آن‌ها- تاریخ‌های درج- محل درج- شماره تلفن واحد سازمانی آگهی دهنده- سایر ملاحظات.
3-17) متن آگهی، تایپ و توسط آگهی‌دهنده تنظیم و لزوماً فایل الکترونیکی آن به انضمام نسخه مکتوب ارسال شود. در صورت نیاز به درج آرم دستگاه، ضرورت دارد عین آرم و ملحقات آن به طور رنگی و واضح در صدر متن آگهی قرار گیرد و عبارت «درج همراه با آرم» پس از تعیین محل درج آگهی، در نامه درخواست قید شود.
4-17) هر فقره آگهی که موضوع مستقل دارد، طی درخواست مستقل سفارش داده شود.
7-17) درج آگهی در نشریات چاپی به تناسب قیمت از زیاد به کم در صفحات اول، آخر، دوم یا سوم و داخلی تعریف می‌شود. در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها نیز به تناسب لایه و هر لایه با اسکرول مشخص می‌شود.
34. اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها موظفند انتشار مستقیم هرگونه آگهی دولتی در رسانه‌ها خارج از گردشکار یادشده را رصد و به منظور جلوگیری از تداوم آن، موضوع را به مراجع ذی‌ربط گزارش نمایند.
35. نظارت بر رعایت این دستورالعمل به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای استانی آن خواهد بود.
___________________________
اما نوری‌زاده مدیر فرهنگ و ارشاد دلفان در صحبتی تلفنی با بیان این که تنها یک نشریه بدون مجوز در شهرستان منتشر می‌شود ومنتشر کننده با وساطت یکی از فرهنگیان و عذر‌خواهی سرپرست استانی آن نشریه به دادگاه معرفی نشد!(علی‌رغم تخلف آشکار  و مستند) و قضیه فیصله یافت. در مورد آگهی‌نامه‌ها هیچ‌کدام بدون مجوز نیستند و کانون‌های آگهی می‌توانند نسبت به چاپ آگهی‌نامه اقدام نمایند.
انتظار می رود مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با جلوگیری از این بی‌قانونی‌ها و برخورد با افراد خاطی، اجرای قانون و عدالت را به فضاي رسانه‌اي دلفان و لرستان بازگرداند.

نویسنده: سيد حسين‌علي  حسيني / نمایندگی مطبوعات در دلفان
 

دیدگاه‌ها  

#1 دلفانی 1393-12-05 13:57
ممنون وسپاس فراوان
نقل قول کردن
#2 محمد 1393-12-05 21:21
متاسفانه خود اقای حسینی هم تخلف میکند. این را می تونید بپرسید ضمنا در نوراباد هیچ گونه نشریه بدون مجوز وجود ندارد من که ندیدم نسیم دلفان تنها نشریه مجوز دار است که بعضی اوقات چاپ می شود در ضمن اقای حسینی چرا وجدان خود را زیر پا میگذارید. ارشاد با ان نشریه برخورد کرد و اجازه چاپ نداد دیگر نمیتوان که اعدامش کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا