یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: ۸ اثر لرستان در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.

ثبت جگروز در فهرست آثار ناملموسبه گزارش یافته، زهرا بهاروند در جمع خبرنگاران از ثبت هشت اثر لرستان در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد و اظهار داشت: در جلسه کمیته ثبت آثار ناملموس به ریاست مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی طبیعی سازمان، پرونده هشت اثر ناملموس استان مطرح شد که با اکثریت آرا ثبت این آثار به تصویب اعضای کمیته رسید.
وی افزود: این آثار شامل ترانه‌های بزران، بزمیری، گل گیس و به نا به نا، مراسم آیینی تاز، نوحه‌خوانی سنتی خرم‌آباد، منظر فرهنگی سقاخانه‌های خرم‌آباد و غذای جگروز است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: با ثبت این پرونده‌ها تعداد آثار ناملموس ثبت‌شده لرستان در فهرست آثار ملی به 45 اثر می‌رسد.

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر از خرم آباد 1397-12-25 21:09
تبریک به تمام لرستانیها
نقل قول کردن
#2 سپهر از خرم آباد 1397-12-25 21:10
میراث فرهنگی لرستان برای ثبت ملی گله بریژ و کباب بروجرد هم اقدامات لازم رو انجام بده
نقل قول کردن
#3 آرمین شیران 1397-12-25 22:12
جگر وز یک غذای وسوسه انگیز و هوس انگیز هست ;-) یعنی من دیدم طرف از تهران میاد خرم آباد فقط واسه جگر وز 8) خدایا چیه این جگروز؟ عادل فردوسی پور اگر بیاد خرم آباد جگروز بخوره علاوه بر گفتن جمله ی جونم بیرانوند جونم جگروز رو به زبان خواهد آورد
نقل قول کردن
#4 محمد 1397-12-26 08:44
میراث فرهنگی به جای گله بریژآثار بکر وناشناخته استان که با کشورهای اروپایی مقایسه میشوند به ثبت جهانی برساند .
نقل قول کردن
#5 چگنی 1397-12-26 12:08
بعضی از غذاها یا موسیقی ها بین مردمان زاگرس مشترک است مثلأ نان برساق در استانهای همدان و لرستان و کرمانشاه و ایلام و کردستان درست میشود و احتمالا از باسلق مراغه گرفته شده است حالا چرا این میراث مشترک باید تنها بنام یک گروهیا طایفه ثبت شود؟ این مسائل در زاگرس به اشتباه جا افتاده و اساسأ ثبت یک اثر برای حفظ آن در خاطره جمعی است اما در استانهای زاگرس نشین که اشتراکات فراوان دارند به محلی برای تنش و اختلاف افکنی بدل شده است بنظرم مسؤلان میراث فرهنگی در این مسئله باید تجدید نظر کنند. یافته عزیز کامل چاپ کن شاید تلنگری به همگی باشد
نقل قول کردن
#6 محمد 1398-05-04 19:55
جگروز به طور مشترک بین ایلام و لرستان به ثبت رسیده است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا