یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «آینده روشن با خانواده کتاب خوان» از روز شنبه بیستم الی جمعه بیست و ششم آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار شده است.
 طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نخستین روز این هفته برابر با ۲۰ آبان‌ با عنوان «کتاب، اهالی قلم و رسانه»، یکشنبه ۲۱ آبان‌ «کتاب، فضای مجازی و جهان دیجیتال»، دوشنبه ۲۲ آبان‌ «کتاب و جامعه دانشگاهی»، سه‌شنبه ۲۳ آبان «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده»، چهارشنبه ۲۴ آبان‌ «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، پنج‌شنبه «کتاب، ناشران، کتاب‌فروشان و اقتصاد» و آخرین روز این هفته نیز «کتاب، حیات طیبه و انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شده است.
بدون شک هفته کتاب فرصتی مغتنم جهت بررسی دقیق و آسیب‌شناسی علمی از وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در استان است.
 شعارهای زیبا و فریبنده‌ای هرساله در ایام مختلف سال نسبت به فرهنگ و ارتقاء فرهنگی در استان به گوش می‌رسد. الفاظ و اشعاری از قبیل «فرهنگ زیربنای توسعه»، «فرهنگ پایه توسعه»، «توسعه فرهنگی پیش‌نیاز توسعه اقتصادی» و... که متأسفانه فقط در حد حرف باقی می‌ماند و عملکرد مسئولین در ادوار مختلف متناسب با جایگاه و پیشینه فرهنگی این قوم نیست. حتی اگر ما از میان تمام میراث تمدنی و فرهنگی خود، همین یک «سنگ‌نوشته» را به‌عنوان میراث فرهنگی خود و نشان‌دهنده ارتباط قوم لر با «کتاب» و «خواندن» معرفی می‌کردیم شاید امروزه در حوزه مطالعه و کتاب، کتابخانه وضعیت بهتری می-داشتیم!(سنگ‌نوشته‌ها از اولین شکل‌های کتاب در طول تاریخ بوده‌اند!).
 پانزده پروژه کتابخانه‌ای در استان که پیشرفتی بین 10 تا 95 درصد دارند نشان‌دهنده فراموشی حوزه فرهنگ به‌ویژه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در استان است. معطلی بیش از 16 ساله کتابخانه مرکزی خرم‌آباد با پیشرفت فیزیکی حدود 75 درصد، هم نمادی دیگر از فرصت سوزی و بی‌توجهی به حوزه گران‌سنگ فرهنگ است.
متأسفانه طبق آمارهای موجود نیز سرانه فضای مطالعه در استان ما از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است و با احتساب نرخ جمعیت متأسفانه در رتبه آخر قرار داریم این در حالی است که طبق سرشماری سال 95 استان لرستان شانزدهمین استان پرجمعیت کشور است. از سوئی دیگر میزان با-سوادی در جمعیت 6 ساله و بیشتر طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در لرستان 97/82 درصد باسوادند این در حالی است به‌طور میانگین کشوری شاخص 64/87 درصد را نشان می‌دهد. همین دو شاخصه شاید کفایت نماید تا مسئولین محترم استان و نمایندگان محترم توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگ در لرستان داشته باشند.
رتبه انتهای سرانه فضای کتابخانه‌ای در کشور (برحسب جمعیت) نشانگر خلأهای فراوانی در این حوزه است که امید است در این هفته کتاب به شناسایی و انشا الله رفع این نواقص کمک نماییم.

نصرت‌اله امیری‌خواه
 
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا