یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سینما در ایران با فیلم سینمایی «دختر لر» در سال ۱۳۱۲ وارد چرخه حرفه‌ای تولید فیلم شد و با توجه به علاقه و اشتیاق مردم برای شناختن این هنر - صنعت، روند تولید فیلم به مرور در کشور افزایش یافت؛ روندی که منجر به ساخت سالن‌های سینمایی در استان‌های کشور شد.
به گزارش یافته به نقل از ایسنا، اکنون سال‌هاست سینمای ایران از مشکلات فراوانی رنج می‌برد. این مشکلات موجب شده که رفته‌رفته هنر هفتم که از قدمت طولانی در ایران برخوردار است مخاطبان خود را از دست دهد و کم‌کم شاهد سالن‌های خلوت و بعضاً بدون تماشاگر سینما باشیم. امروزه اگر به هر استان و یا شهرستانی در کشور سر بزنید، حتماً با سردر یک سالن سینما روبرو می‌شوید که شاید سال‌ها از آخرین نمایش فیلم در آن می‌گذرد و یا به حدی از نظر کیفی زیر سطح استاندارد سالن‌های سینما است که مخاطب تمایلی به تماشای فیلم در آن‌ها ندارد.
طبق استاندارد جهانی به ازای هر 10 هزار نفر باید یک سالن سینما وجود داشته باشد اما لرستان تنها 7 سینمای فعال دارد و مابقی سالن‌های آن تبدیل به مخروبه یا بخشی از بافت فرسوده شده‌اند و تعدادی نیز به دلیل مشکلات مالی هیچ‌وقت افتتاح نشده‌اند.
این در حالی است که سینما به عنوان یک فعالیت جمعی می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد فرهنگ اجتماعی داشته باشد به همین دلیل توسعه سالن‌های سینما علاوه بر رشد اقتصادی، رشد اجتماعی هم به دنبال دارد و روشن است که هفت سینمای فعال نمی‌توانند شکاف عمیق بین مردم استان و سینما را پر کنند یا دست‌کم آن را کاهش دهند.
21 شهریورماه روز سینماست؛ به همین مناسبت خبرنگار ایسنا وضعیت سالن‌های سینما در شهرستان‌های لرستان را مورد بررسی قرار داده است.
سید غلامرضا نعمت ‎ پور، مسئول امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان دراین‌باره به ایسنا گفت: 11 سینما در سطح استان وجود دارد که در حال حاضر هفت سالن از آن‌ها در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و کوهدشت فعال است. با افتتاح دو سالن سینما در شهرستان پل‌دختر و کوهدشت، تعداد سینماهای استان به هفت مورد رسیده که البته این تعداد سالن برای استان کافی نیست. بعد از انقلاب چهار سینمای استقلال، ایران، فلسطین و حکمت در خرم‌آباد وجود داشت که در حال حاضر تنها سینمای استقلال فعال است.
این کارگردان تصریح کرد: سینمای فلسطین به‌طور کامل تخریب‌شده است و سینمای حکمت نیز به مرحله افتتاح نرسید و به دلیل بدهی‌هایی که با بانک داشت مورد بهره‌برداری قرار نگرفت. متأسفانه در کل کشور به دلیل سیاست‌های اشتباه به‌مرور زمان سینما ضعیف شده و وضعیت وخیمی دارد.
نعمت‎ پور گفت: در کشوری مانند آمریکا هر فیلم که اکران می‌شود تا پنج سال اجازه انتشار در رسانه‌های تصویری ندارد درحالی‌که در ایران یک تا دو هفته بعد از اکران یک فیلم، با کمترین هزینه می‌توان آن را در سینمای خانوادگی دید.: وجود ماهواره و بحث اقتصادی اشخاص در خرید بلیط را نیز نباید در کم شدن استقبال مردم از سینما بی‌تأثیر دانست.
وی به پایین بودن کیفیت سالن‌های سینما و فیلم‌ها اشاره داشته و تصریح کرد: این مسائل نیز شوق حضور مردم در سینما را می‌گیرد. حرفه‌ای نبودن فیلم‌سازان و عدم کار گروهی با یکدیگر باعث شده که کیفیت تولیدات فیلم لرستان پایین آید. استان‌های دیگر در این حوزه از لحاظ فنی بسیار پیشرفت کرده‌اند ولی عملکرد لرستان در تهیه فیلم کیفی، ضعیف است.
این کارگردان با اشاره به مشکلات فیلم‌سازان لرستانی یادآور شد: کمبود امکانات در استان بیداد می‌کند و این مسئله به صورتی است که فیلم‌سازان مجبورند برای تهیه یک سه‌پایه دوربین چند روز معطل بمانند. این مسائل هزینه و زمان تولید فیلم در استان را بالا برده است.
 
در همه استان‌ها تهیه‌کننده حرفه‌ای وجود ندارد
شمس‌الدین آروند، فیلم‌ساز و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: مشکلات سینمای استان را می‌توان به‌کل کشور تعمیم داد و در همه ‎ استان‌ها تهیه‌کننده حرفه‌ای وجود ندارد که بخواهد در تولید یک فیلم قوی سرمایه‌گذاری کند. این قضیه باعث شده که کارگردانان برای تهیه فیلم به تهران مراجعه کنند و از همان‌جا نیز مجوزها را دریافت کنند. متأسفانه امکانات تولید در استان وجود ندارد و کسی که قصد ساخت فیلم دارد باید برای تهیه تجهیزات به تهران مراجعه کند.
این کارگردان یادآور شد: متأسفانه در کشور ما آن‌چنان که باید به سینمای بومی و کودک اهمیت داده نمی‌شود و تولید فیلم بیشتر به سمت موضوعات طنز پیش رفته است. در استانی همچون بوشهر از بودجه فرهنگی استان برای احیای سینماها و تولیدات فیلم استفاده شد و شاهد تغییرات خوبی در این خصوص بودیم اما در لرستان حمایت آن‌چنانی از هر نظر از طرف مسئولان انجام نمی‌شود و اگر هم مساعدتی باشد برای افرادی است که زد و بند دارند.
آروند با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر فیلم بومی باکیفیتی در استان تولید نشده است، ادامه داد: درگذشته استقبال مردم لرستان از فیلم‌های بومی استان خوب بود اما چون بسیاری از فیلم‌سازان لرستانی به تهران رفته‌اند، استقبال کمتر شده است.
این کارگردان با اشاره به کمبود سالن‌های سینما در استان گفت: این قضیه تأثیر چندانی بر استقبال از حضور در سینما نداشته بلکه این مضمون فیلم و کیفیت است که تماشاگران را به سینما می‌کشاند. در مرکز استان تنها یک سینمای فعال وجود دارد که جمعیت مردمی که برای تماشای فیلم در آنجا حضور می‌یابند کمتر از نصف تعداد صندلی‌هاست.

یک پردیس سینمایی در لرستان راه‌اندازی شود
امیدیان، رئیس حوزه هنری لرستان نیز در ادامه به ایسنا گفت: مجوز تولید آثار سینمایی با وزارت ارشاد و دستگاه‌های متبوعش و اکران فیلم‌ها نیز از طریق سینماهای دولتی یا خصوصی است. ه سینماهای دولتی در اختیار حوزه‌های هنری و سینماهای غیردولتی در مالکیت بخش خصوصی‌اند. سینما استقلال خرم‌آباد و سینما آزادی و استقلال بروجرد تحت مالکیت ما هستند.
امیدیان اضافه کرد: سینما استقلال خرم‌آباد در حدود شش سال پیش بازسازی شد و دارای یک سالن کوچک با 115 صندلی و یک سالن بزرگ با 300 صندلی ظرفیت است که هم‌زمان امکان اکران دو فیلم در این سینما وجود دارد.
رئیس حوزه هنری لرستان با بیان اینکه سینما آزادی بروجرد در حال حاضر مستهلک بوده و حدود هشت سال است که تعطیل است، خاطر نشان کرد: طرح احداث "پردیس سینمایی" به‌جای این سینما در شهرستان مطرح‌شده به این صورت که شهرداری، شورای شهر و فرمانداری برای تغییر کاربری فضای موجود مساعدت کنند و از محل فروش آن در مکانی دیگر از شهر بروجرد زمینی واگذار شود تا یک پردیس سینمایی با بخش‌های فرهنگی، مراکز خرید و شهربازی راه‌اندازی شود. تحقق این طرح نیازمند یک طرح اولیه و البته پیگیری مسئولین شهرستان است.
امیدیان گفت: همچنین طی جلساتی که در شهرستان برگزار شد قرار بر این شد که سینما استقلال بروجرد بازسازی شود و بخشی از هزینه آن را حوزه هنری متقبل خواهد شد و بخشی دیگر با پیگیری‌های نماینده بروجرد در مجلس محقق خواهد شد.
وی افزود: بخش خصوصی حضور پررنگی در بحث سالم‌سازی سینما در شهرهای کوچک ندارد. در چنین شرایطی شورای شهر، استانداری و دیگر نهادهای مرتبط در یک شهرستان یا استان وارد میدان شده و دست به ساخت و یا تجهیز سالن‌های سینما در سطح شهر می‌زنند.
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمود 1396-06-22 14:57
سینما فلسطین بروجرد نه استقلال!!!
نقل قول کردن
#2 اسدی 1396-06-22 22:29
شهرستانهای خرم آباد و چگنی به همراه پنج بخش با جمعیت هشتصد هزار نفری تنها یک سینما دارند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا