یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: مرحله نخست عملیات ثبت یک‌صد پل تاریخی لرستان در فهرست میراث ملی کشور به پایان رسید.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "غلامرضا سلیمانی" افزود: بر اساس آنکه سال‌ها آرزو داشته تا لرستان را به عنوان یک سرزمین پل ساز به جهان بشناسانیم، ثبت ملی و جهانی پل‌های تاریخی این دیار را در اولویت کاری پایگاه پل‌های تاریخی لرستان قرار داده‌ایم.
سلیمانی با بیان اینکه ثبت ملی پل‌های تاریخی استان لرستان تا قبل از انقلاب ۱۲ مورد و تا سال 88 به 79 پل رسیده بود افزود: با پیگیری‌های فراوان و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ثبت 21 اثر دیگر را در دستور کار قرار دادیم که به‌زودی با ثبت ملی این پل‌ها و ثبت در شورای مرکزی، به یک‌صد پل می‌رسند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری لرستان اظهار داشت: با حمایت‌های استاندار لرستان و راه‌اندازی مجدد پایگاه پل‌های تاریخی، شاهد این موفقیت در حوزه ثبت ملی پل‌های تاریخی استان هستیم.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هم گفت: لرستان سرزمین پر آبی است و وجود رودهای خروشان در آن موجب شده که بیشترین پل‌های تاریخی کشور در این سرزمین ساخته شوند.
زهرا بهاروند، پل‌های تاریخی کشکان، کلهر، سی پله، پل‌دختر، گاومیشان، زال و شاپوری خرم‌آباد را از جمله پل‌های ثبت‌شده در فهرست آثار ملی برشمرد و افزود: شناسایی، مطالعه، پژوهش، حفاظت، معرفی و ثبت ملی و جهانی پل‌های تاریخی لرستان از آرزوهای دیرینه همه دوست داران میراث فرهنگی این مرزوبوم است که می‌بایست با برنامه‌ریزی دقیق و جهت‌دار به سرانجام برسد.
مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان هم گفت: برای حفظ یک اثر، نخستین کار ممکن ثبت ملی آن بشمار می‌آید و با ثبت ملی، آثار صاحب جایگاه و متولی می‌شوند و به عنوان یک هویت ملی پا به عرصه ظهور در می‌آورند.
علی جعفر مصطفی نژاد اضافه کرد: با اتمام این پروژه و ثبت ملی یک‌صد پل تاریخی استان، لرستان وارد مرحله جدیدی در راستای سرزمینی پل‌ساز در کشور خواهد شد.

دیدگاه‌ها  

#1 یزدان 1396-05-14 20:57
کار ثبت جهانی پل های لرستان به کجا کشید
نقل قول کردن
#2 غمخوار خرم آباد 1396-05-14 23:11
به نقل از یزدان:
کار ثبت جهانی پل های لرستان به کجا کشید

به دلیل انجام مرمت های غیر اصولی هویت و اصالت پلها از بین رفته.همچنین ریزش بخشی از پلهای تاریخی لرستان در پی عدم اجرای طرح استحکام بخشی،ثبت جهانی آنها را غیر ممکن ساخته.
نقل قول کردن
#3 سپهر از خرم آباد 1396-05-14 23:31
در هیچ کجای دنیا این تعداد پل تاریخی وجود ندارد،افسوس که پل های تاریخی لرستان و شهر خرم آباد با قدمت چند هزار ساله از ثبت جهانی شدن محروم شده اند.در حالی که پل های تاریخی شهر اصفهان با قدمت چهارصد سال ثبت جهانی می شوند...!
نقل قول کردن
#4 غمخوار خرم آباد 1396-05-14 23:50
به نقل از سپهر از خرم آباد:
در هیچ کجای دنیا این تعداد پل تاریخی وجود ندارد،افسوس که پل های تاریخی لرستان و شهر خرم آباد با قدمت چند هزار ساله از ثبت جهانی شدن محروم شده اند.در حالی که پل های تاریخی شهر اصفهان با قدمت چهارصد سال ثبت جهانی می شوند...!

به قول یکی از دلسوزان و معتمدان خرم آباد دست های در کارند تا مانع مطرح شدن خرم آباد به عنوان قطب گردشگری ایران شوند.کمی فکر کنیم درمی یابیم بیراه هم نگفته،وضعیتی که برای قلعه و جلوگیری از ثبت جهانی آن ایجاد کردند جای تأمل فراوان دارد
نقل قول کردن
#5 علی 1396-05-15 00:08
پل گاومیشان را در سکوت خبری به نام ایلام تازه تاسیس مینویسندبعید نیست فردا قلعه فلک افلاک هم به نام اصفهان ثبت شود .تا کی وچرا از فرهنگ غنی لکی ولریمان گریزان شدیم .شاید روزی لرستان از خواب غفلت بیدارشد .وسربرزی خورماوه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا