یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اولين روز ماه ذی‌القعده، روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، دختر عالمه موسي بن جعفر (ع) و خواهر مهربان امام رضا (ع) است. در ايران نيز به حرمت اين بانوي بزرگوار، روز ولادت ايشان "روز دختران" نام‌گذاری شده است.
 
نگاهي گذرا بر فضايل حضرت معصومه (سلام‌الله عليها)
مقام علمي حضرت معصومه (س)
حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گران‌قدر و والامقام جهان تشيع است و مقام علمي بلندي دارد. نقل‌شده که روزي جمعي از شيعيان، به‌قصد ديدار حضرت موسي بن جعفر (ع) و پرسيدن پرسش‌هایی از ايشان، به مدينه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش‌های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکي خردسال بيش نبود، تحويل دادند. فرداي آن روز براي بار ديگر به منزل امام رفتند، ولي هنوز ايشان از سفر برنگشته بود. پس به‌ناچار، پرسش‌های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدي به خدمت امام برسند، غافل از اين که حضرت معصومه (س) جواب پرسش‌ها را نگاشته است. وقتي پاسخ‌ها را ملاحظه کردند، بسيار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاري فراوان، شهر مدينه را ترک گفتند. از قضاي روزگار در بين راه با امام موسي بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجراي خويش را باز گفتند. وقتي امام پاسخ پرسش‌ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدايش.
 
کريمه اهل‌بیت
حضرت معصومه (س) در زبان دانشمندان و فقيهان گران‌قدر شيعه، به لقب? کريمه اهل‌بیت؟ ياد می‌شود. از ميان بانوان اهل‌بیت، اين نام زيبا تنها به آن حضرت اختصاص‌یافته است. بر اساس رؤیای صادق و صحيح نسب‌شناس گران‌قدر، مرحوم آیت‌الله مرعشي نجفي، اين لقب از طرف امام صادق (ع) بر حضرت معصومه (س) اطلاق شده است. در اين رؤيا، امام صادق (ع) به آیت‌الله نجفي که با دعا و راز و نياز، تلاش پيگيري را براي يافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرده خطاب فرمود: برتو باد به کريمه اهل‌بیت.
 
شفاعت حضرت معصومه (س)
بالاترين جايگاه شفاعت، از آن رسول گرامي اسلام است که در قرآن کريم، از آن به؟ مقام محمود؟ تعبير شده است. همین‌طور دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم اسلام، شفاعت گسترده‌ای دارند که بسيار وسيع و جهان‌شمول است و می‌تواند همه اهالي محشر را فرا گيرد. اين دو بانوي عالی‌قدر، صديقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا (س) و شفيعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه (س) هستند. در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا (س) همين بس که شفاعت، مهريه آن حضرت است و به هنگام ازدواج، پيک وحي طاقه ابريشمي از سوي پروردگار آورد که در آن، جمله؟ خداوند مهريه فاطمه زهرا را، شفاعت گناهکاران از امت محمد (ص) قرار داد؟ اين حديث از طريق اهل سنت نيز نقل شده است. پس از فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگي شفاعت، هیچ بانويي به شفيعه محشر، حضرت معصومه (س) نمی‌رسد. بر همين اساس است که حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت می‌شوند؟
 
 
دختر؛ هديه الهي
در سيره امامان معصوم (علیهم‌السلام) نيز اگر کسي از داشتن فرزند دختر احساس ناخشنودي می‌کرد، آن بزرگواران با آنان برخورد می‌کردند و سعي داشتند تا رسومات جاهلي را از ذهن آنان پاک کنند.
 
در حديثي چنين نقل‌شده که فردي از ياران امام جعفر صادق (علیه‌السلام) دختردار شد، حضرت نزد او رفت، ديد خشمگين است، فرمود: «اگر خداوند به تو وحي کند که آيا می‌خواهی چيزي را من براي تو انتخاب کنم يا تو براي خودت انتخاب می‌کنی؟ چه پاسخ می‌دهی؟» آن مرد گفت: به خدا عرض می‌کنم: آنچه را تو برايم بپسندي و انتخاب کني، می‌پسندم.
 
امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «اکنون خداوند فرزند دختر را براي تو انتخاب کرده است.» سپس فرمود: «آن عالم و وليّ خدا (خضر علیه‌السلام) که همراه موسي (علیه‌السلام) بود و آن پسربچه را کشت، خداوند از قول او فرمود: ما آن پسر را کشتيم چرا که بيم آن بود پدر و مادرش را به طغيان و کفر وادارد، از اين رو خواستيم پروردگارشان به‌جای او فرزندي پاک‌تر و بامحبت‌تر به آن پدر و مادر بدهد.»
 
امام صادق (علیه‌السلام) در ادامه فرمود: خداوند به آن دو، دختري عنايت کرد که از او و نسل وي هفتاد پيامبر به دنيا آمدند.
 
در سخنان معصومان علیهم‌السلام از دختران با واژه‌هایی چون: ريحانه (گل)، قوارير (بلورها) و حسنه (نيکي) ياد شده است؛ که هر يک، نشان از امتياز و ويژگي خاصّ طبيعي و روحي دختران دارد.
 
نگاه قرآن به دختر
نگاه اسلام و قرآن به زن به عنوان موجودي از نظر آفرينش و خلقت همسان از مرد می‌باشد و خداوند می‌فرماید: هو الذي خلق لکم من نفس واحده و جعل لکم منها ازواجا؛ (نساء آيه 1)
در اسلام و قرآن احترام به دختر به عنوان يک ويژگي انساني مورد توجه و تأکيد قرارگرفته است. احترام به دختر می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که در عمل خود را نشان دهد. از اين روست که در آموزه‌های قرآني اين احترام به شکل عملي نشان داده می‌شود و تنها در حرف و شعار بسنده نمی‌شود. احترام به شخص به معناي احترام به عقل و هوش اوست و اين که از پيشنهادها و آرا و نظريات وي استفاده شود. در داستاني که قرآن درباره دختران شعيب گزارش می‌کند، شيوه درست برخورد با دختران به‌روشنی تبيين می‌گردد و احترام واقعي و عملي نشان داده می‌شود. حضرت شعيب (ع) هنگامی‌که با پيشنهاد به‌کارگیری حضرت موسي (ع) به دليل قدرت بدني و امانت از سوي دختران رو به رو می‌شود، آن را می‌پذیرد و نشان می‌دهد که مشاوره با دختران و زنان هنگامي که با دليل و برهان همراه باشد نه تنها نادرست نيست بلکه امري درست و راست می‌باشد. دختران شعيب (ع) به جهت تيزهوشي دريافته بودند که حضرت موسي (ع) شخصي افزون بر قدرت و قوت بدني که در مواجه با ديگر چوپانان و آب دهي به گوسفندان نشان داده بود، داراي رفتاري درست می‌باشد و فردي امين می‌باشد. آنان در يک گفت‌وگوی کوتاه و برخوردي ساده دريافته بودند که حضرت موسي (ع) انساني امين می‌باشد. (قصص آيات 62 تا 92)
 
نگاه پيامبر (ص) به دختر
در انديشه و بينش قرآني دختران آن چنان از جايگاه و مقام والايي برخوردار می‌باشند که پيامبر (ص) در مهم‌ترین مسائل اجتماعي و سياسي آنان را وارد می‌سازد و در مسئله مباهله دختر خويش را به همراه می‌برد. اين در زماني است که اعراب دختران را زنده‌به‌گور می‌کردند و از شنيدن دختر ننگ و عار را در خانه تجسم می‌کردند. پيامبر با همراه بردن دختر خويش نشان داد که دختران در پيشگاه خداوند از چنان مقام و منزلتي برخوردارند که با دختران می‌توان به مباهله رفت و به نام ايشان از خداوند خواست تا دشمنان را نيست و نابود کنند. اين رفتار بيانگر چند مطلب است: نخست این‌که مقام دختر در نظر پيامبر (ص) همانند مقام پسران است؛ دوم اين که در مسائل مهم و اساسي می‌توان از مشارکت ايشان بهره برد هر چند که اين امور اساسي و مهم در مسائل سياسي و اجتماعي باشد. سوم آن که دختران در پيشگاه خداوند از مقام و منزلتي برخوردارند که می‌توان به آن قسم ياد کرد و در اموري چون مباهله از اين مقام و منزلت بهره برد. چنان که شخص براي شفاعت می‌کوشد تا شخصي را که داراي وجه وجيهي است با خود همراه ببرد. دختران در نزد خداوند از چنين مقامي برخوردارند. چهارم آن که دختران می‌توانند به همراه بزرگ‌تر خويش در مسائل اجتماعي و سياسي مشارکت فعال داشته باشند. (آل‌عمران آيه 16)
 
نگاه روايات به دختر
مستحب است انسان، در صورتى که از دختر داشتن محروم است، دست نياز به جانب حق بردارد و براى دختردار شدن با حال اخلاص به درگاه حق دعا کند و بنالد. ابراهيم خليل آن پيامبر بزرگ با داشتن فرزندى چون اسماعيل و اسحاق به درگاه حق جهت دختردار شدن ناليد.
اگر کسى دختر نداشت ولى داراى خواهر بود، باز هم درى از رحمت حق بر وى باز شده است.
رسول حق (ص) فرمود: دختران چه خوب‌اند، مهربان و نرم‌خو، مددکار و آماده‌به‌کار، انيس انسان، بابرکت و علاقه‌مند به پاکيزگى.
امام ششم (علیه‌السلام) فرمود: کسى که دو دختر، يا دو خواهر، يا دو عمه، يا دو خاله را سرپرستى کند، سرپرستى آن دو او را از آتش جهنم حفظ می‌کند.
امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: پسران نعمت حق‌اند، بر حسنات بهره می‌دهند و از نعمت بازپرسى می‌کنند.
رسول حق فرمود: خداوند به دختر مهربان‌تر از پسر است، کسى که باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قيامت او را خوشحال می‌کند.
رسول حق (ص وسلم) درباره ارزش دختر داشتن فرمود: بهترين فرزندان شما دختران هستند.

پایگاه خبری یافته اين روز را به همه دختران ایران‌زمین تبريک می‌گوید.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا