یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای کار فرهنگی باید به زبان فرهنگ مسلط بود.
به گزارش پایگاه خبری یافته، محمدمهدی احمدی در در جلسه‌ی برنامه‌ریزی جشنواره‌ی منطقه‌ای شعر رضوی که در دفتر امام‌جمعه‌ی شهرستان سلسله برگزار شد، ضمن تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های اداره کل در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، گفت: برگزاری و اجرای تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، فقط یک بهانه است که به‌وسیله‌ی آن بتوانیم فطرت الهی انسان‌ها را رشد داده و بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام به یک جامعه‌ی مترقی دست پیدا کنیم.
وی افزود: انتقال پیام پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) نیازمند ابزارهایی است که جشنواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله جشنواره‌های رضوی از آن دسته‌اند که می‌توانند ضمن تأثیر فوق‌العاده بر مخاطبین، محتواهای مدنظر را به‌درستی در سطح جامعه بسط و گسترش دهند.
احمدی تصریح کرد: انسان چون فطرتاً اجتماعی است، پس نیازمند به الگو بوده و از همین روی باید سعی شود در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری، شیوه و روش انسان‌های بزرگی همچون اهل‌بیت (ع) را به‌عنوان الگوهای کامل و مترقی در بین اقشار مختلف جامعه ترویج کرد.
مدیر کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه ویژه‌ی هنرمندان به نیازهای اجتماعی درزمینهٔ ی خلق آثار هنری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: هنرمندان باید در قالب شعر، قصه، تئاتر، فیلم، سریال و سایر شاخه‌های هنری، همگام و متناسب با نیازهای اجتماعی جامعه به ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی بپردازند که این موضوع نیازمند داشتن معرفت و شناخت درست از امامان معصوم (ع) است زیرا این معرفت و شناخت می‌تواند در سطح جامعه گسترش‌یافته و موجب ایجاد محبت به اهل‌بیت در بین مردم شود و در این صورت است که می‌توان در جهت شکل‌دهی و رسیدن به جامعه‌ی مترقی اسلامی گام‌های مؤثری برداشت.
احمدی توجه ویژه به اخلاق و رفتار ائمه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فردی را مهم دانسته و ابراز داشت: یک اثر هنری فاخر می‌تواند از صدها خطابه تأثیرگذارتر باشد و به جریان سازی در سطح جامعه منجر شود، از همین روی باید گفت هنرمند واعظی است که باید از هنر خود برای برقراری ارتباط درست با مخاطب استفاده کرده و آموزه‌های دینی و اسلامی ایرانی را در قالب آثار هنری به جامعه معرفی نماید.
وی با اشاره به اینکه گفتمان ائمه‌ی و اهل‌بیت مبتنی بر اخلاق و عقلانیت بوده و نه تعصب و جمود، اظهار داشت: متد و روش امام رضا در مناظره‌ها بر اساس اشتراکات بوده است و نه تفاوت‌ها و ما باید از همین روش برای تکمیل و احیای اخلاق در جامعه که متأسفانه امروز از ناهنجاری‌های ماست بهره گرفته و بداخلاقی‌های موجود را با انتقال زیبایی‌ای‌ها در بین جامعه کاهش دهیم.
مدیر کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از دیدگاه خداوند متعال و بر اساس آموزه‌های اسلام، بدبینی و تخریب افراد محکوم است، گفت: جامعه باید به‌جایی برسد که یک فعل زشت را با شناخت از زشت و ناپسند بودن آن انجام ندهد و ما باید در حوزه‌ی فرهنگ شیوه‌های را اتخاذ کنیم که سطح فکری مردم به حدی برسد که با معرفت و شناخت، از ارتکاب به بدی‌ها و زشتی‌ها پرهیز نماید و این همان روش تبلیغی و ترویجی پیامبر اسلام (ص) است که با ایجاد معرفت در بین مسلمانان، زمینه‌های گناه و جاهلیت را برچید و عرب جاهلی که دخترش را زنده‌به‌گور می‌کرد به درجه‌ای از شناخت دست یافت که کاتب قرآن شد.
وی در پایان، ایستادن در مقابل تکنولوژی را امری غیرفرهنگی دانست و تصریح کرد: ما باید به دنبال این باشیم که شیوه‌های درست استفاده از فنّاوری‌هایی مانند، اینترنت، ماهواره، شبکه‌های مجازی و ... را به جامعه معرفی کنیم، نه اینکه بگوییم استفاده از تکنولوژی‌های روز با دین ما مغایرت دارد که این موضوع امری اشتباه و نادرست است.
 
 
جشنواره‌ی رضوی بستر ترویج قول و سیره‌ی اهل‌بیت (ع) است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان برگزاری جشنواره‌های رضوی را بستری مناسب برای ترویج قول، سیره و روش اهل‌بیت (ع) در سطح جامعه دانست.
حجت اسلام حمیدرضا حنان در این جلسه‌ گفت: شیعه‌ی واقعی کسی است که در عمل وزندگی خود به طور کامل قول، سیره و روش اهل‌بیت را سرلوحه قرار دهد و برگزاری جشنواره‌های رضوی بستری مناسب برای ترویج فرهنگ اهل بیت در سطح جامعه است.
وی ادامه داد: استان لرستان طی تیر ماه و مردادماه سال جاری، میزبان دو جشنواره‌ی منطقه‌ای شعر رضوی و جشنواره‌ی سراسری خوشنویسی رضوی خواهد بود که نشان می‌دهد لرستان در برگزاری جشنواره‌های رضوی موفق بوده و از همین روی بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) امکان میزبانی از دو جشنواره‌ی مهم را برای استان ما فراهم نموده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تصریح کرد: شناخت شاخصه‌ها و اندیشه‌های امام رضا (ع) و معرفی آن به جامعه از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره‌های رضوی است و هنرمندان شرکت‌کننده باید به این موضوعات نگاه ویژه داشته باشند.
حنان، داشتن تحمل در حیطه‌ی اجرا و تحمل اندیشه‌های مخالف را از مهم‌ترین شاخصه‌های شخصیتی امام هشتم (ع) دانست و گفت: با توجه به اینکه عصر امام هشتم (ع) عصر تعدد و تکثر عقاید و باورها بود، اما ایشان ضمن برگزاری مناظره با مخالفین و حتی کسانی که باورهای اعتقادی سست و غلطی نیز داشتند، به ترویج درست آموزه‌های دینی می‌پرداخت که این موضوع باید در شرایط امروز نیز بسیار موردتوجه قرار گیرد.
وی مهم‌ترین وظیفه‌ی شرکت‌کنندگان در جشنواره‌های رضوی را حرکت در مسیر تبلیغ و ترویج اندیشه‌های سیاسی، فقهی، علمی و عملی امام رضا (ع) دانست و خاطرنشان ساخت: آنچه باید به عنوان ماحصل این جشنواره‌ها در سطح جامعه نمود و ظهور داشته باشد، ریشه دواندن سیره و روش اهل‌بیت (ع) به‌خصوص امام رضا (ع) در بین نسل جوان و نوجوان است.
 
موضوع فرهنگ از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است
امام‌جمعه‌ی شهرستان الشتر گفت: موضوع فرهنگ از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که بارها بر آن تأکید داشته‌اند.
حجت‌الاسلام سید سجاد موسوی در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در جامعه، گفت: فرهنگ اگر درست پرداخت نشود، نمی‌تواند مؤثر واقع‌شده و ابتر خواهد ماند.
وی افزود: لازمه‌ی کار فرهنگی این است که ابتدا فرهنگ را مقدس شمرد و این بدان معنا است که باید به کیفیت آن بیشتر توجه شود و در این صورت است که فرهنگ به اولویت امور تبدیل خواهد شد.
امام‌جمعه الشتر ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) در موضوع ترویج دین مقدس اسلام و مقابله با جاهلیت، بیشتر به کیفیت عمل توجه داشتند و این موضوع باید در مورد کارهای فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام موسوی، برنامه‌ریزی فرهنگی را یکی دیگر از لازمه‌های کار فرهنگی دانست و گفت: نمی‌شود از ترویج فرهنگ حجاب در جامعه سخن گفت، اما بزرگ‌ترین رسانه‌ی کشور مبلغ بی‌حجابی و بی‌دینی باشد و در فرم و شکل برنامه‌هایش از الگوهای غیر اسلامی بهره بگیرد.
وی اظهار داشت: متأسفانه ما در برخورد با تهاجم فرهنگی دشمن، بیش از آنکه با اقدام درست، مردم را از سوق یافتن به سمت ماهواره بر حذر داریم، با دیش مبارزه کرده‌ایم و این به معنای برنامه‌ریزی غلط در حوزه‌ی برخورد با نفوذ فرهنگی دشمن است که بارها توسط مقام معظم رهبری (مدالظله العالی) مورد تاکید قرار گرفته است.
نماینده‌ی ولی‌فقیه در شهرستان الشتر اضافه کرد: در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی باید به‌گونه‌ای عمل شود که محتواهای ارائه‌شده توسط دستگاه‌های متولی در مرکز، بر اساس داشته‌های فرهنگی هر منطقه تنظیم شود تا دچار سردرگمی و تقلید بدون محتوا در این حوزه نشویم.
حجت اسلام موسوی در پایان، برگزاری جشنواره‌ی منطقه‌ای شعر رضوی در الشتر را فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌های این شهرستان، دانست و گفت: ما در این‌گونه برنامه‌ها باید به دنبال ترویج ارزش‌های مدنظر ائمه معصومین (ع) در جامعه باشیم و منظور مقام معظم رهبری از آتش به اختیار نیز همین است که هر کس در شاخه‌ای که در آن تخصص دارد، ازجمله هنرمندان، از توانایی‌های خود در جهت تقویت پایه‌های نظام مقدس اسلامی بهره‌برداری کند.


دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1396-04-07 21:33
بله برای کار فرهنگی می بایست با زبان فرهنگ مسلط شد مثلا با تفنگ نمیشه کار فرهنگی کرد .
نقل قول کردن
#2 زندی 1396-04-09 00:32
کتابخانه مرکزی خرم آباد فقط یک طبقه دارد که آن هم بیش از ۱۶ سال است که نیمه تکمیل به حال خود رها شده است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا