یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نام خرم‌آباد، همان‌گونه که با دلیر مردی و شیرزنی درآمیخته شده، به همان میزان با نام قلعه تاریخی فلک الافلاک و بلوط و حماسه و مردان و زنان نام‌دارش بر سر زبان‌ها است.
از ازل تاکنون، مردان و زنان بسیاری در لرستان زیسته‌اند و سر به دیده تراب نهاده‌اند و فراموش شده‌اند اما در این میان بودند و هستند کسانی که یاد و نامشان پس از بدرود حیات، در ذهن و دل و جان و زبان هر لرستانی زنده مانده است و جاوید.
مظفر خان مظفری کاکاوند در سال 1308 خورشیدی، درست 3 سال پس از تأسیس شهرداری خرم‌آباد در هرسین استان کرمانشاهان دیده به جهان گشود.
او فرزند نصراله‌خان ملقب به «سردار» و نوه باقرخان ملقب به «اعظم‌السلطنه، رئیس ایل کاکاوند و از سران کرمانشاهان و لرستان» بود.



تردیدی نیست که نصراله‌خان و همسرش، بی‌خبر بودند از تصمیم سرنوشت. از اینکه تقدیر، مظفرخان جوان را پس از کسب مدرک دیپلم علمی، در دهه 30 راهی خرم‌آباد می‌کند تا او در کسوت کارمند شهرداری انجام وظیفه نماید.
سال‌ها می‌گذرد تا مظفرخان مظفری کاکاوند، پس از یک دهه کسب تجربه، در مقام معاون شهردار خرم‌آباد «زنده‌یاد علی‌محمد ساکی» راه خدمت به مردم را در پیش می‌گیرد. پس از آن است که با شهردار ساکی همراه می‌شود تا تفکرات توسعه‌طلبانه او را محقق کرده و یادگارانی بس نیک به‌جای بگذارند.
با یک نگاه اجمالی به دفتر خوش‌رنگ زندگی مظفرخان، می‌توان به هم عهدی و هم عقیدگی او با علی‌محمد ساکی پی برد. چه زمانی که دوشادوش شهردار خوش‌نام و نشان شهر، در جهت اجرای پروژه‌های ماندگار گام برداشته و چه مادامی که مسئولیت سرپرستی شهرداری خرم‌آباد را بر عهده داشته، همه نشان از دلدادگی او به سرزمینی است که حالا دیگر جزئی از وجود او شده. تو گویی مظفری‌کاکاوند متولد خرم‌آباد است نه کرمانشاه!
باری، سندی از مجموع اسنادی که در اختیار نگارنده است نشان می‌دهد که علی‌محمد ساکی، به تاریخ 8/خرداد/2535 شاهنشاهی، در چند بند ابلاغی، از مظفر مظفری‌کاکاوند خواسته تا بر روند ساخت و احداث دریاچه کیو خرم‌آباد که اکنون به قطب گردشگری لرستان بدل شده است نظارت و در چند بند نیز از وی خواسته تا نسبت به بهسازی مسیر فرودگاه خرم‌آباد و آسفالت چند خیابان و چند معبر منتهی به اماکن عمومی شهر اقدام نماید. سندی که نشان از خدمت صادقانه و مشارکت مظفرخان مظفری‌کاکاوند در اجرای طرح‌های ماندگار شهردار ساکی دارد.




یکی دیگر از اسناد موجود نشان می‌دهد که مظفری‌کاکاوند در کسوت کفیل شهرداری خرم‌آباد به تاریخ 14 مهر 1348 و به دعوت بنیان‌گذار و رئیس اداره فرهنگ‌و‌هنر وقت لرستان «زنده‌یاد حمید ایزدپناه» جهت تشکیل انجمن کتابخانه در روز سه‌شنبه 15 مهر 1348، به آن مراسم دعوت شده است. اقدامی شایسته در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، امری که متأسفانه این روزها به دست فراموشی سپرده شده است!



خدمتگزاری مظفری‌کاکاوند جهت توسعه و آبادانی خرم‌آباد تا آنجا پیش می‌رود که علی‌محمد ساکی «شهردار وقت» طی نامه شماره 254 به تاریخ 8/فروردین/36 از مقام عالی استانداری لرستان استدعا می‌کند تا پیرو نامه شماره 26753 مورخ 28/اسفند/2535، همه مرحمتی که نسبت به وی و کارکنان شهرداری دارد را به مظفر مظفری‌کاکاوند اختصاص و با اهداء نشان درجه سوم آبادانی و مسکن او را تشویق کند. اقدامی که نشان از برادری و حق‌شناسی علی‌محمد ساکی و خدمت صادقانه و خادمانه‌ی مظفر مظفری‌کاکاوند داشته و دارد.


اسناد و مدارک متعددی از خدمات ارزنده مظفر مظفری‌کاکاوند موجود است که نگارنده سعی دارد، بخشی از آن را در معرض دید و قضاوت مردم شریف ایران، لرستان و خرم‌آباد قرار دهد. لذا، آنچه در بالا اشاره شد، مشتی است از صدها نمونه خدمت ارزنده جناب مظفری‌کاکاوند.
و اما روزگار در گذرگاه زمان و تاریخ در گذر است که انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی «ره» در 22 بهمن 1357، به پیروزی می‌رسد.
هم‌زمان با پیروزی انقلاب، مظفر مظفری‌کاکاوند که دیگر تجارب گران‌بهایی در کارنامه دارد، گزینه منتخب مسئولان انقلابی برای سرپرستی شهرداری خرم‌آباد می‌شود.
نامه شماره 312 مورخ 11 فروردین 1358 با امضاء دکتر حسین عالی «استاندار وقت لرستان»، نشان می‌دهد که مظفری‌کاکاوند «سرپرست شهرداری خرم‌آباد» و کارکنان تحت امرش در دوران انقلاب، اقدامات مجدانه‌ای از خود نشان داده‌اند که شایسته تقدیر بوده است.


حال، دیگر انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران تثبیت‌شده و مظفر مظفری‌کاکاوند به درجه بازنشستگی نائل آمده است. او در تصمیمی جدی سعی می‌کند تا باقی عمر را صرف خدمت به خانواده و تربیت فرزندان کند. فرزندانی که در حال حاضر، بر کرسی دانشگاه، در کسوت مهندسین خدوم کشور و در جایگاه اهل فرهنگ و هنر و رسانه، به حق تکیه زده‌اند تا با بضاعت خود، در تعیین سرنوشت ما و آیندگان تأثیرگذار باشند.
سرانجام، قلب مظفر مظفری‌کاکاوند، یار و همراه علی‌محمد ساکی و نخستین شهردار خرم‌آباد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، غروب سی‌ویک اردیبهشت‌ماه 1396، پس از 88 سال عمر پربرکت از تپش ایستاد تا قلب مردم شهر، به یادش و به نامش بتپد.
آری، قلب آن مرد وارسته از تپش ایستاد تا دوستدارانش، پیکرش را تا جایگاه ابدی‌اش واقع در آرامستان صالحین خرم‌آباد، پس از قطعه هنرمندان و نام‌آوران، قطعه ششم، بلوک شماره 4، بدرقه کنند و به خاک بازگردانند تا برای همیشه آرام گیرد.
روحش شاد، یادش گرامی، خدماتش ماندگار
 
خرم‌آباد فردا: امین ساکی
 



با سپاس از همکاری صمیمانه‌ی خانم شهرزاد مظفری‌کاکاوند، به خاطر در اختیار گذاشتن آرشیو اسناد و مدارک مرحوم پدرش.
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد رضا 1396-04-07 10:20
روحش شاد مرد بزرگی بود
نقل قول کردن
#2 شهروند 1396-04-07 12:06
درود به روان افراد صدیق وخدمتگزار و پاکدست مرحوممظفری کاکاوند و مرحوم مهندس ساکی کاش برخی از کارکنان شهرداری صداقت ودرستی و کار برای رضای خدا و خلق خدا را از این بزرگواران یتد بگیرند همه رفتنی هستیم چه با مال و مکنت وجهبی مال و مکنت ولی انجه می ماند نام نیک است.
نقل قول کردن
#3 اکبر-ظ 1396-04-07 14:44
روحش شاد . از اطلاع رسانی یافته متشکریم .
نقل قول کردن
#4 کیانوش بیرانوند 1396-04-07 23:07
مطلب خوبی بود
تشکر
سپاس
نقل قول کردن
#5 محسن رستمی 1396-04-07 23:30
سعادت آشنایی ازنزدیک بااین مرد بزرگ روداشتم انسانی وارسته بامناعت طبع بالاباصفاوصمیمی ومردمی ازخصایص بارزایشان صداقت وبی بودنش بود که دراولین برخورد این وجوهات شخصیت دروجودش کاملاهویدابودخد اوندقرین رحمتش خویش قراردهد ماندگاری وجاودانه بودن ارزشی گران سنگ وبی بدیل است که این مردبزرگ درگذرروزگاران تابه ابدبرخودارخواهد بود
نقل قول کردن
#6 سید نادر صورتیان 1396-04-08 11:38
سلام ...روح ان مرد بزرگ وفرزندش با اولیا واوصیا محشور باد ان شاالله....
نقل قول کردن
#7 فرهنگ 1396-04-08 19:15
خوبست صاحب پست و منصبان امروز یاد بگیرند
نقل قول کردن
#8 یاری 1396-04-09 00:42
خدا رحمتش کند. قدیم به همه شهر میرسیدند اما الان متاسفانه مرکز و جنوب شهر هیچ امکانات تفریحی و فرهنگی ندارند.از شمشیرآباد تا بدرآباد شما هیچ مجتمع یا مکان فرهنگی و هنری را نمی بینید
نقل قول کردن
#9 فرامرزی 1396-09-06 16:01
واقعا من از نزدیک با ایشان در ارتباط بودم چه قدرانسان شریف و درستی بودن همیشه این شخصیت و خانواده ایشان برای من الگو بود ه وهست روحش شاد من همیشه به یادش هستم و برای ایشان دعا را فراموش نخواهم کرد
نقل قول کردن
#10 شاپور هرسینی 1396-09-07 23:28
روحت شاد بزرگ مرد.درود برمردم کاکاوند که یکی از اصیل ترین و بزرگترین ایل لک ایران هستن.
نقل قول کردن
#11 محمد حسین رضایی مقدم 1402-08-05 01:59
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
روح پاک همه خدمتگزاران صادق به ایران عزیزمان قرین رحمت الهی. انشاالله
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا