یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مفهوم «اوقات فراغت» به‌مثابه‌ی مفهومی مدرن از زمان پیدایش سرمایه‌داری مدرن و با شکل‌گیری دوران زندگی صنعتی در غرب، در ادبیات جامعه شناسان به وجود آمد.
اساساً مفهوم اوقات فراغت زاییده‌ای الگوی زندگی «جوامع صنعتی» است، بدین بیان که افراد به سبب تأمین هزینه‌های زندگی و بنا بر اصل «تخصصی شدن» و «تقسیم‌کار» مجبورند دست به کارهای بزنند که بدان علاقه ندارند یا انجام آن نیازهای درونی آن‌ها را برآورده نمی‌کند; در نتیجه زمانی که از انجام فعالیت‌های اجباری خلاصی می‌یابند، فرصت اشتغال به اموری را می‌یابند که با اختیار و آزادی آنان تناسب دارد.
در جوامع «پیش صنعتی»، زندگی و کار انسان تابع مستقیمی از شرایط طبیعی بود. افراد با آهنگ طبیعی کار و استراحت می‌کردند. با طلوع آفتاب کار خود را آغاز می‌کردند و غروب دست از کار می‌کشیدند.
با توجه به مقدمه فوق، و شرایط امروز جامعه ایرانی به طور عام و جامعه لرستانی و خرم‌آبادی به شکل خاص که به شکلی در حال گذار به یک کلان‌شهر با مختصات خاص خود است، سیاست‌گذاران امور فرهنگی و آموزشی در جهت هدفمند کردن اوقات فراغت شهروندان، رسالت برنامه‌ریزی را بر عهده دارند، گسترش اماکن و سالن‌های ورزشی، استخرها، پارک‌ها، سینماها، آموزشگاه‌های علمی، موسیقی، فیلم و... از نمودهای این سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است که در راستای بهره‌مندی مطلوب از اوقات فراغت است.
یکی از نهادهای مهم اجتماعی_فرهنگی که نقشی اساسی در پر کردن اوقات فراغت و گسترش دانایی، توسعه سرمایه‌های اجتماعی، تعمیق سرمایه فرهنگی، افزایش تعاملات همگرایانه، رشد فردی آحاد جامعه و... را بر عهده دارد کتابخانه‌های عمومی هستند.
با توجه به امکانات قابل‌قبول، منابع مناسب، و خدمات تقریباً رایگان در کتابخانه‌های عمومی به نظر می‌رسد خانواده‌های ما، جهت بهره‌مندی هر چه بیشتر خود و علی‌الخصوص نسل جوان و نوجوانمان در ایام مختلف سال بخصوص، در ایام تعطیلات تابستانی و هنگامه فراغت! دست آشتی به‌سوی کتاب و کتابخانه دراز کنیم و با حضور و عضویت در کتابخانه‌های عمومی علاوه بر بهره‌مندی و استفاده مطلوب از فرصت‌ها و فضاهای فرهنگی، زمینه توسعه فرهنگی دیارمان را فراهم کنیم.
لازم به ذکر است هزینه عضویت سالانه در کتابخانه‌های عمومی استان 5 هزار تومان می‌باشد و برای گروه‌های خاص اجتماعی مانند بازنشستگان دولتی و ... رایگان می‌باشد.
نصرت‌الله اميري‌خواه/ خرم‌آباد

 

دیدگاه‌ها  

#1 کیانوش بیرانوند 1396-04-07 23:08
سپاس از مطلب خوب شما جناب امیری
نقل قول کردن
#2 طاهری 1396-04-09 00:46
کدام کتابخانه محله؟
خرم آباد فقط پنج کتابخانه دارد.
هر صد هزار نفر یک کتابخانه کوچک…
نقل قول کردن
#3 اکبری 1396-04-11 13:14
به نقل از طاهری:
کدام کتابخانه محله؟
خرم آباد فقط پنج کتابخانه دارد.
هر صد هزار نفر یک کتابخانه کوچک…


با توجه به وسعت شهر خرم آباد و پراکندگی کتابخانه ها، میشود با 5 دقیقه پیاده روی به مقصد رسید!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا