یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرهاد ورهرام (مستندساز) گفت: بسیاری از اساتید موسیقی قومی و نواحی، بدون ثبت و ضبط هنرشان از دنیا رفتند؛ مستندهای موسیقی- مردم‌شناسانه موردحمایت قرار نمی‌گیرند و در تلویزیون نیز پخش نمی‌شوند.
به گزارش یافته، نشست نقد و بررسی فیلم مستند «به روایت کمانچه» با حضور علی‌اکبر شکارچی، فرهاد ورهرام، کیوان کیانی و پدرام اکبری سه‌شنبه ۳۰ خرداد در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
علی‌اکبر شکارچی (آهنگساز و نوازنده کمانچه) در این مراسم گفت: موسیقی با کار، شیوه تولید و معیشت مردم در هم آمیخته است و با تغییر هر یک آن‌ها، دچار دگرگونی می‌شود.
 تصریح کرد: هیچ کاری در ایلات و عشایر و روستاها وجود ندارد که برای آن موسیقی و شعر نداشته باشیم.
فرهاد ورهرام مستندساز نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از اساتید موسیقی قومی و نواحی، بدون ثبت و ضبط هنرشان از دنیا رفتند؛ مستندهای موسیقی- مردم‌شناسانه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و در تلویزیون نیز پخش نمی‌شوند.
کیوان کیانی کارگردان «به روایت کمانچه» نیز در این نشست، این مستند را تنها مقدمه‌ای بر موسیقی لرستان خواند و گفت: امیدوارم در ادامه افرادی دیگر، انواع موسیقی‌های لرستان را به شکل مستند ثبت کنند.
فیلم مستند «به روایت کمانچه» درباره گذشته و حال موسیقی لرستان و نقش کمانچه در آن به کارگردانی «کیوان کیانی»، است. این مستند نگاهی است به روند تاریخی موسیقی در میان قوم لُر از سه هزار سال پیش از میلاد تا به امروز. این مستند موسیقایی، سرچشمه‌ی آواها و نغمه‌ها را در میان قوم لُر جستجو می‌کند و دوره‌های تطوّر آن را با نگاهی مردم‌شناسانه پی می‌گیرد. موسیقی‌ای کاربردی که بستر آن زندگی روزمره، نحوه‌ی معیشت، سوگ و سرور و زیست مردمی به‌ویژه ساکن در خطه لرستان است که بیشتر از راه دامداری و کشاورزی و حضور در دامان طبیعت، کوه‌هایی بالابلند و اقلیمی شگفت گذران می‌کرده‌اند و پاسخ به این پرسش که چگونه سازی چون کمانچه، در کمتر از یک سده توانسته به ساز اصلی قوم لر تبدیل شود و صدا و لحن و تأثیر خاص آن بر گوش هوش و جان مشتاق مردم، بازتاب‌دهنده‌ی روحیات، آرزوها و دیگر ویژگی‌های فرهنگی و قومی این دیار کهن شود.
به گزارش ایلنا، مستند «به روایت کمانچه» که با تصویربرداری محمدرضا حافظی، تدوین شیرین وحیدی و میترا کارآگاه و به کارگردانی کیوان کیانی ساخته شده، روز سه‌شنبه ۳۰ خردادماه جاری، در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران و با حضور کارگردان به نمایش و نقد و بررسی درآمد که علی‌اکبر شکارچی، فرهاد ورهرام، کیوان کیانی و پدرام اکبری در این برنامه حضور داشتند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا