یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به منظور پاسداشت فرهنگ و موسیقی سیمره برنامه‌ای به‌افتخار استاد علی‌اکبر شکارچی در شهرستان دره‌شهر برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، به افتخار استاد علی‌اکبر شکارچی «شب فرهنگ و موسیقی سیمره» در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دره‌شهر برگزار شد.
مدیر اداره ارشاد اسلامی دره شهر در این مراسم، ضمن خیرمقدم به استاد علی‌اکبر شکارچی و حضار، ایشان را یکی از پرچم‌داران موسیقی ملی معرفی کردند.
محمدنژاد افزود: ما در دره شهر در موسیقی استعدادهایی داریم که باید کشف شوند و انگیزه‌ای برای آنان ایجاد کرد و حضور استاد علی‌اکبر شکارچی در دره شهر و مراسم تجلیل از ایشان نقطه عطفی در این راستا است.

مدیر اجرایی این مراسم سخنران بعدی بود، محمد محمدشاهی، در مورد استاد علی‌اکبر شکارچی گفت: ما دو علی‌اکبر در موسیقی ملی‌مان داشته‌ایم؛ استاد علی‌اکبر شیدا و استاد علی‌اکبر شهنازی و لرستان چقدر باید خوش‌اقبال باشد که قرعه‌ی بعدی به نام او افتاده! آری... استاد علی‌اکبر شکارچی...
وی در ادامه با قرائت شعری که همراه با درد، بغض و اندوه بود یاد و خاطره استاد محمدرضا لطفی را گرامی داشتند و از استاد علی‌اکبر شکارچی به‌عنوان یار دیرین ایشان یاد کردند.
محمدشاهی همچنین از استاد شکارچی به‌عنوان انسانی که نماد جامعه و فرهنگ خود است و خود را بدون هیچ وابستگی به نهادی در محراب عشق قربانی کرده‌اند، یاد کرد.
سخنران بعدی دکتر نجم الدین گیلانی بود که ایشان لقب شکارچی را به‌حق برازنده استاد دانستند و گفتند: کسی که در دریای بیکران موسیقی، ناب‌ترین و اصیل‌ترین نواها و نغمه را شکار و به ما هدیه کرده، برازنده لقب شکارچی است.
 وی از پیشینه موسیقی در سیمره، از خلقت بشر تا دوره‌های تاریخی (ایلام، هخامنشی و ساسانی) سخن گفتند. ایشان همچنین یکی از نام‌های سیمره را (مهرگان) در پیوند با جشن و موسیقی دانستند و با استناد به منابع ادبی از آهنگ‌هایی که باربد- نوازنده مشهور ساسانی- در باب نام و جشن مهرگان سروده است، سخن به میان آورد.‌
گیلانی با استناد به منابع باستان‌شناسی و سفال‌های منقوش و مکشوف در تپه موسیان و هفت‌تپه و تپگیان، پیشینه رقص کردی و لری را 7000 هزارساله دانستند و از فلسفه جنگی و عبادی رقص لری و کردی با استناد به کلام عرفا و فلاسفه سخن گفتند.
در ادامه استاد شکارچی پشت تریبون قرار گرفت و از همه افرادی که این برنامه را برای ایشان تدارک دیده بودند، تشکر کردند و به شرح مختصری از زندگی خود پرداخت.
شکارچی گفت: نوازندگی را در کودکی و تحت تاثیر نوازندگان محلی شروع کردم.
استاد شکارچی در ادامه صحبت خود موسیقی محلی و نواحی را سرچشمه موسیقی دستگاهی دانست و گفت: برای آن که با آب و خاک بتوانیم ارتباط برقرار کنیم هیچ‌چیز بهتر از شعر و موسیقی نیست. ایشان خانواده‌ها را تشویق به آموزش شعر و موسیقی به فرزندان خود کردند. سپس قطعاتی را به‌صورت مرکب نوازی در دستگاه راست پنچ‌گاه و افشاری به حضار تقدیم کردند:
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
گهی شهد و نوش ست و گاهی شرنگ
زمانه به یکسان ندارد درنگ
بیا تا همه دست به نیکی بریم
زمام جهان را به بد نسپریم
که گردون نگردد مگر بر بهی
به ما بازگردد کلاه مهی
سپاس از جهان دار و فریادرس
 نگیرد به‌سختی جز او دست کس
بخوانید این جمله در گوش باد
چو ایران نباشد تن من مباد
 
 
حواشی:
*این مراسم به همت محمد محمدشاهی و همکاری اداره ارشاد اسلامی صورت گرفت.
*در قسمت ابتدای مراسم، کلیپ‌هایی از زندگی و آثار شکارچی پخش شد.
*مجری این برنامه را شاعر و ادیب دره شهری؛ جعفر فیلی به عهده داشت.
*در بخش دیگری از برنامه، استاد مرالی- پیر سرنا نوازی منطقه سیمره -با خواندن اشعاری از جعفر فیلی روی صحنه آمدند و چنان زیبا و استادانه نواختند که استاد علی‌اکبر شکارچی بعد از اجرای ایشان و بر دستان وی بوسه زد.
* برنامه اجرای موسیقی توسط فرزندان دیار سیمره بود، شعرخوانی شاعر دره شهری «مختار فیلی» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
*در پایان برنامه مجری مراسم از استاد عبدالحمید هاشمی -خوشنویس دره شهری- و همچنین محمدنژاد - ریئس اداره ارشاد اسلامی دره‌شهر و مردان زندی و حامد فیضیان (خواننده) برای بخش تجلیل از استاد دعوت به عمل آمد که با تقدیم هدیه‌ای از استاد شکارچی تجلیل شد.
 
شایان فرجامی

دیدگاه‌ها  

#1 فرهنگی 1396-03-09 20:23
باسلام.کارفرهنگ ی زمانی ارزش داره که برای اهل فرهنگ وهنر ارزش واقعی قائل باشیم،باهمه ی احترامی که برای استادشکارچی قائلم ولی ...
----------------
یافته: مخاطب گرامی!
از انتشار پیامهای ارسالی شما( چندین پیام) با نامهای مختلف ( با یک ip( که به منظور زیر سوال بردن این کار فرهنگی ارسال کرده اید، معذوریم

نازنین 188.215.176.223 _
هاشمی 188.215.176.223 _
فهیمی 188.215.176.223
پورمحمدی 188.215.176.223_
نظری 188.215.176.223
محمدنژاد 188.215.176.223
نقل قول کردن
#2 همشهری 1396-03-09 21:21
درود ب علی اکبر شکارچی
نقل قول کردن
#3 کوکلا 1396-03-09 22:03
همطراز دانستن موسیقی لری و کردی و ذکر تا یه هفت هزار ساله برای موسیقی کردی کار درستی نیست موسیقی کردی هم دارای قدمت و ارزشمند است اما قدمت آن به اندازه موسیقی لری نمی باشد
نقل قول کردن
#4 حامد ج 1396-03-10 02:13
چرا آخه ،آقا یا خانم فرهنگی .مگه کار بدی کردن که از استاد تجلیل کردن مشکل شما چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#5 سردار 1396-03-10 09:12
تاریخ رو اشتباه تفسیر کردن . هفت هزار سال پیش کردها اصلا تا شمال جوانرود نفوذ نکرده بودند و الان هم کرمانشاه اسما کرد هستند وگرنه کردها جایی در ایلام و کرمانشاه ندارند و باید مقابل حرف ايشون که موسیقی لري و کردی رو همطراز دونستن واکنش نشان داد . خوشحالیم که مردم بالاگريوه دره شهر این هنرمند بالاگريوه ای بزرگ رو گرامی داشتند .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا