یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جشنواره ملی کمانچه با عنوان «تال» 17 و 18اردیبهشت در سالن شهید آوینی ارشاد شهرستان خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته؛ این جشنواره برای دومین بار بعد از 11 سال با شرکت هنرمندانی از استان‌های لرستان، خراسان، تهران، زنجان، کرمانشاه، خوزستان، کرمان برگزار گردید.
اختتامیه جشنواره ملی کمانچه نوازان «تال» شامگاه هجدهم اردیبهشت‌ماه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.
    
                        

موسیقی قدمتی تاریخی در لرستان دارد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، موسیقی را سرآمد هنرها دانست و گفت: موسیقی در زندگی ما لرستانی‌ها قدمتی چند هزار ساله دارد.
 حبیب‌الله خجسته پور که در بین هنرمندان شرکت کننده در دومین جشنواره‌ی ملی کمانچه نوازان «تال» حضور یافته بود، گفت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که موسیقی کلامی و سازی آن در تمام زوایای زندگی ساکنانش حضور داشته و دارد.
وی افزود: حرکت در مسیر ترویج و معرفی ظرفیت‌های هنر موسیقی در لرستان به سایر فرهنگ‌ها، حرکتی ماندگار و موثر است که خوشبختانه در طول چند سال گذشته توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و انجمن موسیقی استان به خوبی شکل گرفته و امروز شاهد هستیم که اجراهای موسیقی بدون کمترین حاشیه و در فضای سالم در استان برگزار می‌شود.
معاون استاندار لرستان، تصریح کرد: این جشنواره، محلی برای ارائه‌ی هنر فاخر، به دور از هرگونه تحدید و ناراحتی است و هنرمندان حاضر در این رویداد منادیان هنر سالم موسیقی هستند.
خجسته پور ایجاد فضای سالم و با نشاط در جامعه را حرکت در مسیر آموزه‌ها و تعالیم دین مبین اسلام خواند گفت: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و مدیریت درست این فضا، می‌تواند موجب ایجاد شادی و نشاط سالم در جامعه شود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به‌خوبی در این خصوص عمل شده است.
 
 
نگاه عقلانی دولت تدبیر و امید، موسیقی را از محدودیت خارج کرد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در آیین اختتامیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی کمانچه نوازان «تال» و مراسم تجلیل از استاد درویش رضا منظمی، گفت: نگاه عقلانی دولت تدبیر و امید به موضوع هنر، موسیقی را از محدودیت و مظلومیت خارج کرد.
حجت الاسلام حمیدرضا حنان در این مراسم، هنر را یک جوشش درونی و الهام شده از عالم غیب خواند و گفت: دو نگاه نسبت به هنر وجود دارد، یکی معتقد است که جوشش درونی هنرمند باید در بستر اراده‌ی وی ظهور و بروز پیدا کند که به هنر و هنرمند واقعی ختم می‌شود و دیگری که به هنر و هنرمند تصنعی می‌انجامد می‌گوید که جوشش درونی هنرمند باید در قالب سلایق شخصی و بایدها و نبایدها شکل گیرد.
وی بایدها و نبایدها در مقوله‌ی هنر را محکوم کرد و افزود: خوشبختانه نگاه دولت تدبیر و امید به مقوله‌ی هنر، نگاهی عقلانی بوده که خواهان شکل‌گیری آثار هنری در بستر اراده‌ی هنرمندان است و به همین دلیل امروز شاهد شکوفایی چشمگیری در این حوزه هستیم که به تائید بسیاری از چهره‌های شاخص هنری کشور رسیده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تصریح کرد: موسیقی الهامی از عالم غیب است و کسانی که در گذشته به دنبال محدود و محصور کردن موسیقی بودند باید بدانند که با نگاه عقلانی، می‌توان از ظرفیت این هنر برای ایجاد آرامش و نشاط سالم در بستر جامعه بهره برد.
 حنان در بخش دیگری از سخنان خود، استاد درویش رضا منظمی را پیر هنر موسیقی استان خواند و گفت: این استاد فرهیخته از جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان موسیقی کشور برخوردار است و به‌عنوان یک هنرمند لرستانی، همواره معرف فرهنگ و آداب‌ورسوم این استان بوده است.
 
موسیقی لرستان با حمایت‌های مسئولین دوباره احیاء شد
رئیس انجمن موسیقی لرستان، گفت: موسیقی لرستان پس از یک رکود چندساله، با حمایت‌های ویژه‌ی مسئولین دولت تدبیر و امید دوباره احیا شد.
امین عباسیان در آیین اختتامیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی کمانچه نوازان «تال» و آیین تجلیل از استاد درویش رضا منظمی، ضمن تقدیر از حمایت‌های مسئولین از فعالیت‌های و برنامه‌های موسیقی، گفت: اهالی هنر و موسیقی خرم‌آباد را به عنوان شهر کمانچه می‌شناسند و ما امروز مفتخریم که با حمایت‌های ویژه‌ی استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار و البته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان به عنوان پایتخت موسیقی کشور معرفی شویم.
وی افزود: اگر حمایت‌های مسئولین دولت تدبیر و امید در استان نبود، موسیقی لرستان به این شکوفایی نمی‌رسید و به همین دلیل است که جشنواره‌ی ملی کمانچه نوازی بعد از ١١ سال و با پیگیری‌های صورت گرفته، دوباره در خرم‌آباد به اجرا در آمد.
عباسیان تصریح کرد: فراخوان جشنواره، اوایل فروردین‌ماه به سراسر کشور ارسال شد و پس از پایان مهلت ارسال، ٨٦ اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد و با نظر هیات انتخاب جشنواره، ٦٢ هنرمند به بخش پایانی جشنواره راه یافته و طی دو روز گذشته به رقابت با یکدیگر پرداخته و امروز برترین‌های آنان معرفی می‌شوند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا