یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان همواره به عنوان مهد تاریخ و تمدن شناخته شده است. بر اساس آمارها اکنون چندین هزار شیء تاریخی در گنجینه قلعه فلک الافلاک وجود دارد که به دلیل نبود موزه‌های مناسب نمی‌توان این ظرفیت‌ها را در معرض دید عموم قرار داد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند؛ برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به لرستان باید شرایط را برای توسعه ایجاد موزه مهیا کرد.
موزه‌های خصوصی یکی از راهکارها برای توسعه و زیرساخت‌های این حوزه هستند. در جامعه مجموعه‌دارانی داریم که به دلیل نبود مکانی مناسب نمی‌توانند مجموعه‌های ارزشمندشان را به نمایش بگذارند. به همین دلیل باید به دنبال توسعه و  ایجاد موزه‌های خصوصی در استان غنی لرستان باشیم که تاکنون این مهم محقق نشده و نتوانسته‌ایم از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد موزه‌ها استفاده کنیم.
البته بنا به گفته مسئولان اکنون چند مجموعه‌دار آمادگی خود را برای ایجاد موزه‌های خصوصی در استان اعلام کرده‌اند اما این مهم تاکنون محقق نشده است. به هر حال لرستان در مسیر تبدیل شدن به مقصد گردشگری است. به همین دلیل انتظار می‌رود تمامی مسئولان در این راستا گام برداشته و زیرساخت‌های مورد نیاز را تامین کنند. در صورت حمایت مناسب از سرمایه‌گذاران می‌توان شاهد احداث موزه‌های خصوصی در شهرهای مختلف استان بود. در این زمینه باید مشوق‌های مناسبی نیز در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب شود.
 
ارائه درخواست برای تبدیل مجوز
مدیر موزه‌های لرستان با بیان اینکه در لرستان، 4 مجموعه‌دار دارای مجوز هستند، اظهار می‌کند: علاوه بر این افراد، تعدادی دیگر نیز درخواست صدور مجوز داده اند که درخواست آنان در حال طی کردن مراحل اداری است. تاکنون 2 نفر درخواست تبدیل مجوز خود از مجموعه‌دار به موزه را ارائه کرده‌اند که با این امر موافقت شده است.
«محمد‌رضا محمدیان» ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته با اقدامات صورت گرفته بخش خصوصی زمین مورد نیاز برای ایجاد یک موزه خصوصی را از اراضی ملی دریافت کرد که به دلایلی و با توجه به اجرایی نشدن عملیات احداث، زمین از فرد مذکور پس گرفته شد. اقدامات برای گرفتن اراضی مورد نیاز برای احداث یک موزه خصوصی در شهرستان الیگودرز انجام شده است. در این زمینه مکاتبات لازم هم با مسئولان مربوطه در مسکن و شهرسازی در حال انجام است.
وی عنوان می‌کند: تاکنون از تمام ظرفیت خود برای شکل‌گیری 2 موزه خصوصی استفاده کرده‌ایم و امیدواریم در آینده شاهد تحقق این هدف باشیم.
 
استفاده از ظرفیت خانه‌‌های قدیمی
محمدیان به استفاده از ظرفیت خانه‌های قدیمی برای ایجاد موزه اشاره می کند و می‌گوید: در سطح استان خانه‌های تاریخی و قدیمی زیادی وجود دارند که می‌توان از آنها برای ایجاد موزه‌ استفاده کرد. در همین راستا مجموعه‌داران خصوصی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. اولویت واگذاری صندوق احیا به افرادی است که به دنبال احداث موزه هستند. این مسئول می‌افزاید: اکنون در لرستان 6 موزه فعالیت دارند و علاوه بر آنها چند موزه دیگر نیز احداث خواهند شد که امیدواریم امسال شاهد بهره‌برداری از آنها باشیم. لرستان دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و باستان‌شناسی است، در نتیجه آثار تاریخی منحصربه‌فردی نیز دارد.
مدیر موزه‌های لرستان عنوان می‌کند: بر اساس اطلاعات موجود بیش از 11 هزار شیء تاریخی در گنجینه قلعه فلک‌الافلاک نگهداری می‌شود و بی‌گمان در صورت وجود فضای کافی برای نمایش آنها می‌توان شاهد جذب هرچه بیشتر گردشگران به لرستان بود.
وی در ادامه با اشاره به لزوم احداث یک موزه بزرگ در لرستان، می‌گوید: استان با تمامی ظرفیت‌ها از داشتن یک موزه بزرگ محروم است و اگر خواهان تحقق این هدف هستیم باید مسئولان و مدیران ارشد استان وارد عمل شوند. احداث موزه‌های خصوصی در لرستان می‌تواند کمک خوبی به توسعه گردشگری کند. در این صورت می توانیم شاهد استفاده از ظرفیت‌هایمان باشیم. میراث فرهنگی از افراد علاقه‌مند به ورود به این عرصه استقبال می کند، اما انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاران نیز گام‌های عملیاتی برای تحقق این هدف بردارند.
 
تلاش برای ایجاد موزه های خصوصی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان می‌کند: اکنون شاهد اعلام آمادگی چندین نفر برای احداث موزه‌های خصوصی در شهرهای استان هستیم. در همین راستا این اداره کل از تمام ظرفیت خود برای تحقق این هدف استفاده خواهد کرد.
«غلامرضا سلیمانی» ادامه می‌دهد: از سوی دیگر چندین سرمایه‌گذار نیز آمادگی خود را برای احداث موزه در خرم آباد اعلام کرده اند اما تحقق این هدف را منوط به احداث چندین موزه در حریم قلعه فلک‌الافلاک و استفاده از ظرفیت ساختمان‌های موجود پس از ساماندهی قلعه عنوان کرده‌اند. به هر حال پس از ساماندهی این قلعه می‌توان از ساختمان‌هایی که از نظر محتوایی و کارشناسی با قلعه در تضاد نیستند، برای ایجاد انواع موزه‌ها استفاده کرد.
 
علی ابوالقاسمی/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1396-02-17 11:44
بجای پادگان که کلی محیط را اشغال کرده میشه یک موزه مدرن و یک پارک قشنگ درست کنند .
نقل قول کردن
#2 سپهر 1396-02-17 14:04
شکاف های قلعه باستانی فلک الافلاک گسترش یافته و در آستانه ی ریزش است.مسوولان محترم لرستان دست روی دست بگذارید و فقط تماشا کنید!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا