یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مقاله علمی « تاثیر اقلیم بر موسیقی لرستان » اثر هنرمند لرستانی در دومین همایش جهانی شرق شناسی بیدل دهلوی در هندوستان به عنوان مقاله برگزیده انتخاب شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، “فرید رحمتی” در این مقاله به بررسی تاثیر شرایط اقلیمی، محیطی و جغرافیایی منطقه‌ی لرستان بر ساختار و خاستگاه موسیقی لرستان می‌پردازد.
در بخشی از این مقاله‌ی علمی آمده است: « طبیعت کوهستانی و نوع زندگی شکل گرفته بر اساس این طبیعت به طور مستقیم بر ادبیات، شعر و موسیقی فولکلور لرستان تاثیر گذاشته است. همین تاثیر به واسطه ی نوع اقلیم لرستان بر تقسیمات ایلی، قومی و در نتیجه نوع ادبیات محاوره ای و گفتاری و در پی آن در شعر، کلام و اکسان های گفتاری تاثیری مستقیم دارد، به طوری که نوع این اکسنت ها در موسیقی شمال لرستان با موسیقی جنوب این استان تفاوتی کاملاً ساختاری دارد. بدیهی است چون موسیقی لرستان همچون موسیقی سایر ملل شرقی، کلام محور و نه موسیقی محور و ساز محور بوده، پس می توان تاثیر نوع کلام و ادبیات گفتاری را که خود ناشی از نوع اقلیم های مختلف لرستان هستند به وضوح در نوع بیان و واج های موسیقی لرستان کاملاً دریافت ».
این در حالیست که در طول سال های٢٠١٥ و ٢٠١٦ چند مقاله علمی هنری این محقق و هنرمند لرستانی در چندین کنفرانس ملی و بین المللی از جمله کنفرانش جهانی پژوهش هنر سنگاپور، کنفرانس ملی آینده مهندسی و تکنولوژی دانشگاه علم و فرهنگ و کنفرانس مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی استانبول پذیرفته شده است.
منبع: روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1396-01-30 07:46
هم خو ما چیزی نداریم هی موسقی هم کاری کنند خوبه جای شکرش باقی است
نقل قول کردن
#2 امیرزاده 1396-01-30 09:22
عالیه . ایشون واقعا سواد موسیقی دارن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا