یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان چند سالی است که بدون کم و زیاد کردن مطالبی در بین دانش‌ آموزان سراسر کشور توزیع و تدریس می‌شود.
در این تحقیق کتاب‌های منتشرشده در سال‌های 1393-94-95 بررسی شدند.
نکته نگران‌کننده این است که اين كتب نه‌تنها همه استان‌‌ها و اقوام را به یک اندازه معرفی نکرده بلکه برخی استان‌ها را خیلی بیشتر و برخی را کلاً نادیده گرفته است.
به‌عنوان مثال؛ در متن کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان؛ 36 مرتبه نام اصفهان آورده شده در حالی که حتی یک بار هم نام لرستان ذکر نشده است!
در نقشه‌های کتاب نیز 9 بار نام اصفهان آمده و لرستان 4 مرتبه؛ از 12 فصل کتاب، فصل ششم کتاب تماماً به اصفهان اختصاص دارد. صفحه ۵۷ به نام سفری به اصفهان آمده است که:
... آیا تا کنون به اصفهان سفر کرده‌اید؟ اگر آری؛ چه خاطره‌ای از سفر به این شهر دارید؟
آیا می‌‌دانید هر ساله هزاران نفر از مردم کشور در بهترین روزهای تعطیلات خود به این شهر سفر می‌کنند؟ و ...
به‌جز نقشه شهر و معرفی همه‌جانبه، حتی در فعالیت‌های کلاسی درس به‌نوعی از اصفهان تعریف و براي آن تبلیغ‌شده به نحوي كه فراموش می‌شود این کتاب برای همه بچه‌های ایران است و سهم همه تقریباً بايد یکسان باشد!
انتشار کتاب واحد برای همه کشور می‌طلبد که به‌طور یک‌سویه استانی را خیلی پررنگ و برخی استان‌ها را کلاً نادیده نگرفت. بهتر نبود گروه تألیف كتب درسي، یک درس را به عنوان درس آزاد همچون فارسی قرار دهند که هر استان فرهنگ، تاریخ، هنر و ... خودش را معرفی کند یا همه استان‌ها را به یک اندازه معرفی کرد؟
 
اما نکاتی دیگر در مورد کتاب درسی مطالعات اجتماعی ششم دبستان:
۱_ روی جلد کتاب تصاویری از برخی مشاغل، اقوام و ابنیه تاریخی آورده شده اما از لرستان و قوم لر خبری نیست. حتی به‌اندازه تصویر خودروی ساخت امریکا!
۲- صفحه ۲۸-۲۹ کتاب درس ششم در نقشه پراکندگی کشت گندم و برنج را نشان داده که کشت محصول برنج در لرستان ذکر نشده در حالی که استان‌های کویری لحاظ شده و می‌دانیم از نظر کمی و کیفی به پای برنج لرستان نمی‌رسند!
۳- در صفحه ۳۸ کتاب از درس هفتم با نام طلای سیاه به استان‌های غربی و جنوب غربی که دارای ذخایر نفت و گاز هستند اشاره‌شده که نامی از لرستان نمی‌بینیم (با وجود کشف میادین عظیم نفتی طی سال‌های اخیر).
۴- فصل هشتم صفحه 78 درس پانزدهم با عنوان انواع لباس که به‌رغم ۶ تصویر مجزا از لباس اقوام مختلف اثری از لباس قوم لر نیست! آیا لباس زن و مرد لر از نظر تاریخی، فرهنگی، زیبایی و اصالت جایی در بین این تصاویر ندارد؟ مگر نه این که چندی پیش لباس لری در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان زیباترین لباس محلی انتخاب شد.
 ۵- شاهکار نویسندگان کتاب مربوط می‌شود به فصل دوازدهم، صفحه 116 درس ۲۳ با عنوان آزادی خرمشهر که در نقشه حملات هوایی، از لرستان اسمی آورده نشده و اصلاً لرستان در نقشه موجود نیست، اما فلش حملات هوایی به غیر شهرهای مرزی، اصفهان و تبریز و تهران را هم نشانه رفته است! پس دومین استان خسارت دیده از جنگ تحمیلی و این همه شهید و جانباز در حین سال‌های جنگ را چه می‌شود؟ آیا شرکت نفت خرم‌آباد، کارخانه سیمان دورود، مدارس بروجرد و ديگر نقاط لرستان چندين مرتبه بمباران نشدند؟
آیا هنگامی که بودجه‌های عمرانی کشور به بهانه ناامنی استان‌هایی چون لرستان در سال‌های جنگ به کلان‌شهرهایی چون اصفهان سرازیر می‌شد مردم مظلوم لرستان مخالفتی کردند که حالا در نقشه‌های درسی مربوط به آن روزها حتی اشاره‌ای به بمبارانش هم نشده است؟
 حال که بحث جذب گردشگر مطرح است گویا کتاب درسی بیشتر مسوول تخریب و کوچک شمردن لرستان و قوم لر شده و از سویی دیگر شبیه نقشه‌های گردشگری ایام عید نوروز، البته برای برخی استان‌ها هدفی جز کسب درآمد ندارد!

شاید مسوولین استانی چون اصفهان بیشتر از مسوولین وزارتخانه باید ممنون نویسندگان کتاب باشند و طبیعتاً حق‌التألیفی که از اصفهان می‌گیرند شاید بیشتر از آموزش‌وپرورش باشد!
۶ - در کاربرگ انتهای کتاب به غذاهای محلی اشاره شده که در آنجا نیز به غذاهای لرستان و قوم لر اعتنایی نشده است.
 ۷- در کاربرگ شماره ۸ کتاب به محصولات کشاورزی اشاره شده که محصولاتی چون خرما، پسته و مرکبات را در نقشه مشخص می‌شوند و با وجود ذکر نام ۱۷ استان، باز هم نام لرستان آورده نشده است. می‌شد از دیگر محصولات کشاورزی هم به بهانه نام بردن همه استان‌ها استفاده می‌کردند.
امیدوارم روزی لرستان در حد نام، تاریخ و فرهنگش دیده شود و شاهد این بی‌عدالتی‌ها در ابعاد مختلف نباشیم.
کاش به‌جای حساسیت‌های سیاسی و قوميتي، همتباران لر در آموزش و پرورش به بررسی دقیق‌تر کتب درسی و مطالبه حق‌وحقوق دیار خود باشند چرا که موارد مشابه‌ای در کتب دیگر هم مشهود است!
 
مجید کرامتی‌مقدم
فرهنگی و پژوهشگر
 

دیدگاه‌ها  

#1 ارتش سبز لرستان بزرگ 1396-01-27 11:38
اصلا نامی از خرم آباد و قوم بزرگ لر در این کتاب نیست که باید هر چه سریعتر جلوی این خیانت فرهنگی و اجتماعی به قوم بزرگ لر را گرفت.اگر پای نژادپرستی هم باشد لرها اصالت ایران هستند و شماها مهاجرین نه ما.اگه نام پارس هم در نظر بگیرید باز هم مبداش و قلمرواش متعلق به لرهاست.دست از این زندگی فاشیستی بردارید.
نقل قول کردن
#2 شاهرخ 1396-01-27 12:09
احسنت به ظرافت و نگاه تیزبین شما ...حالا نوبت نمایندگان لرستان و مسئولان و لرستانی های صاحب نفوذ است که برای رفع این اجحاف اقدام کنند .
نقل قول کردن
#3 امیر 1396-01-27 12:26
این موارد عمدیه برادر من.از همین الان دارن روی ذهن بچه ها کار میکنن که بعدا مطالبه گر نباشن .دارن غیر محسوس به بچه های غرب بویژه لرستان تلقین میکنن شما هیچی ندارین باید با اصفهان و تهران و تبریز و یزد رسید اونا مهمترن
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1396-01-27 14:05
باید دید که نویسندگان و مولفاناین کتاب از چه قوم و از چه استانی بوده اندو نباید بی تفاوت و به آسانی از کنار این مسائل عبور کرد .
نقل قول کردن
#5 کوکلا 1396-01-27 14:44
لطفا این مطلب را برای نمایندگان مجلس و استاندار و نماینده ولی فقیه نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری و وزارت آموزش و پرورش ارسال فرمائید چونکه کاری از دست من و امثال من بر نمی آید حق ملت لر در هم جا در حال ضایع شدن است شما برنامه صدا و سیما را ببینید هیچ اثری از لرستان نیست ولی خبر های منفی ملت لر در صدر اخبار است گویی با لرها اعلام جنگ شده وما هم چنان دلخوش از توهماتی که در ظن داریم و خوشبین به همه مسایل هستیم
نقل قول کردن
#6 پشمک 1396-01-27 15:02
متاسفانه مردم ایران خیلی از هم فاصله گرفتن و این خبر خوبی نیست!! مدام در حال مسخره کردن هستیم
نه تنها ایران ! مثلا افغانستان تنها کشور فارسی زبان به غیر از ایران هست و در ایران همیشه مورد تمسخر هستند!!!
به هر حال اینجا ایران است!!!
نقل قول کردن
#7 لر 1396-01-27 15:30
وقتی تو شهر خرم آباد مرکز استان لرستان و بزرگترین شهر لر نشین کشور لری اصیل صحبت کردن نزد برخی مایه بی کلاسی میشه وقتی تو شرق و شمالشرق استان بسیار کم به گویش و لهجه های محلی لری صحبت میشه،وقتی تمام اسامی لری محل ها و مکان های لری ترجمه غلط به فارسی میشن.وقتی فارسی صحبت کردن میشه فرهنگ و اصالت و باکلاسی وقتی لری و لکی و بختیاری و دیگر گویش های استان هیچ سهمی از برنامه های صدا و سیمای استان لرستان ندارند و لهجه ی مسخره ای ابداعی از لری را باب کردند.چه انتظاری از دیگران و وزارت آموزش و پرورش دارید.ما خودمون چقدر برا فرهنگ و تاریخ و زبان و داشته هامون ارزش قائلیم که از دیگران انتظار ارزش قائل شدن براشون داریم؟!
نقل قول کردن
#8 رامین 1396-01-27 17:25
قوم لر قومیه که قدیمیترین آثار هنری و صنعتی رو داره. غنی ترین فرهنگ رو داره. اصیلترین قوم دنیاست. در تاریخ ایران هیچ قوم دیگری به اندازه قوم لر اصالتش رو حفظ نکرده. از اصالت و شرافت قوم لر که بگذریم، به جرات میتوان گفت که طبیعت استان لرستان در کشور منحصر بفرد است و هیچ استانی این همه جاذبه طبیعی نداره. اما دریغ و افسوس که هیچکس نه مسئولین کشور و نه حتی استان به این همه قابلیت و استعداد توجهی ندارن.
البته از ماست که بر ماست.
خیلی از مصائبی که به سر افراد و جوامع میاد حاصل رفتار و کردار خود اون مردمه. هیچکس حق مارو نمیگیره مگر اینکه همه مردم لرستان متحد باشن و دولت و حکومت را مجبور به پذیرش حقوق این قوم اصیل و بی همتا کنند. همین مردمی که کرمانشاه و خوزستان رو از چنگ عراقی ها درآوردن. همین مردمی که سالهاست جفا دیدن ولی به کشورشون وفادار موندن. همین مردمی که مهمترین سرمایه طبیعی یعنی آب شیرین رو در اختیار استان های دیگه قرار دادن اما در طرف مقابل اسمش رو قم رود گذاشتن!!! چه ناسپاس مردمی هستند...
نقل قول کردن
#9 فرید مرادی 1396-01-27 23:49
از ماست که بر ماست
نقل قول کردن
#10 بچه قدیم خورموه 1396-01-28 00:35
نه سهم در جنگ دیده شده نه قیلمی در رشادت بزرگ مردانوزنان ساخته شد همیشه در فیلم ها ما با چند گوسفند وساج نان پزی نمایش داده می شود شاید باود نکنید استاد م از تهران که برای یک سمینار دعوت شده بود خرم اباد می گفت خرم اباد شهریت دارد هتل دارد وچند سوال دیگر ایا حانیت صدان در حمله به مدرسه کر ولالها در بروحرد وشهادت ان بچه های مظلوم نباید حداقل در یک صفصفحه کتاب درسی میامد یا هر روز دعوای ریزعلی خواحوی تکرار شود
نقل قول کردن
#11 بچه قدیم خورموه 1396-01-28 00:40
ایا امار نزدیک به هشتاد شهید در موشک باران کلانتری خبابان سر چشمه کسی میداند ایا از امیر اذر فر فاتح حاج عمران صبحت شد وفیلمی ساخته شد تنها فرماندهی که امام مستقیمااز تقدیر ان در حبهه کرد
نقل قول کردن
#12 دلسوز لر 1396-01-28 07:06
از ماست که بر ماست.آخه این چه لهجه مسخره ایه که خرم آباد به خود گرفته.چرا شهرهای ازنا.الیگودرزله جه جدیدی ابداعی به خود گرفتن.چرا کوهدشت و نورآباد بیشتربه فکر توسعه کردهاهستندنه لرها و دو دهن دو زبان شده اند.چرا جنوب استان تعصبی روی سیمره ندارد.چرا دورود تنها خودش را طبیعت دار می دارد.چرا بروجرد ادعای مستقل شدن غیر لری می کند.لرستان داره از هم جدا میشه مثل یک خانواده تک نفره.ماها به هم نیاز داریم تا توسعه پیدا کنیم.اجازه ندهیم دشمنان لور حتک حرمت کنند ووقتی قدرت متحدشدن ما رو ببینندسو استفاده نمی کنند.از پایین تا بالاهمیشه این وجود دارد.#زنه بووه لورسو فره گپ#پایارلور#لرس تان بزرگ ساختنی است.
نقل قول کردن
#13 علی 1396-01-28 08:47
جالبه تو فیلم های که در مورد جنگ ساخته میشه هم لرستان نقشی نداره و بین بسیجی ها لهجه های مختلف صحبت میکنن بجز لری
نقل قول کردن
#14 فاطمه بابایی 1396-01-29 17:14
ممنون از نکته بینی و دقت نویسنده،من به شخصه از هیچیک از این موارد خبر نداشتم و این مطلب حداقل میتونه به اجحافی که در حقم شده آگاهم کن!!!البته این مطلب به این معنا نیست که عده ای در آموزش و پرورش دسیسه کردن که در ححق لرستان ظلم کنن،این صرفا به معنای عدم نظارت و توجه کامل و البته نفوذ و تاثیر گذاری مسئولین و نخبگان سایر استانها و در مقابل بی توجهی ماست!
نقل قول کردن
#15 روشنک 1396-01-29 17:24
ما نماینده انتخاب می کنیم که این مسائل رو انتقال بده چون حرف های ما راه به جایی نمیبره
نقل قول کردن
#16 عباس 1396-01-29 22:42
سلام. تا ما سهم خودمون رو از مدیریت کلان کشور بدست نیاوریم همین آش است و همین کاسه.
نقل قول کردن
#17 رنجور 1396-01-30 03:12
یک روز فرزند کلاس ششم من پرسید مگر لرستان جز ایران نیست پس چرا هیچ وقت توی کتابهای درسیمان اسمی از خرم اباد نیست یا وقتی کلاس سوم بودیم چرا خانواده آقای هاشمی " موضوع کتاب اجتماعی کلاس سوم خانواده آقای هاشمی بود " در راه سفرشان از خرم آباد عبور نکردند تا شاید دو خط هم در مورد شهر ما بنویسند ..... من از توجه فرزندم تعجب کردم و یکبار کتاب را از اول تا آخر مطالعه کردم کوچکترین اشاره ای به لرستان نشده بود و ما هم کلا مردم مطالبه گری نیستیم که بخواهیم اجازه ندهیم حقی ازمان پایمال شود توی سریالها که کلا لرها یا هندوانه فروشند یا کارگرو ابدارچی " با احترامی که برای همشهریان کارگر و ..... قایلم" وبا آن آهنگ کذایی باروو باروو باروونه و اصلا هم ککمان نمیگزد ... از ماست که بر ماست
نقل قول کردن
#18 مجتبی ترکارانی 1396-01-30 08:34
جناب کرامتی با تشکر از یادداشت خوبتان و دغدغه های محلی و اجتماعی شما. به نکات خوبی در کتاب درسی ااشاره کرده اید.پیشنهاد می کنم این یادداشت ها را حتما به صورت یک نامه و به صورت مبسوط همره با شرح دقیق نکات برجسته استان وبا ذکر منبع برای وزارتخانه بفرستید. تا در چاپ های بعدی لحاظ کنند. تا کید می کنم حتما با رفرنس معتبر باشد. خودت بهتر از من میدانی ما لرها به رغم موفقیت های خوبی که داریم ولی در مکتوب کردن و مستند کردن داشته هایمان و خوب نشان دادن خودمان ضعیف هستیم. همین باعث شده که نتوانیم داشته هایمان را خوب نشان دهیم. اگر در این راه کمکی خواستید ما به عنوان انجمن جامعه شناسی در کنارتان هستیم. موفق باشید.
نقل قول کردن
#19 کرامتی 1396-01-30 18:26
سلام,با تشکر از همه دوستان و اساتید بابت نظرات و پیشنهادات زیبایشان, جناب ترکارانی با کمال میل
نقل قول کردن
#20 امین فکور 1396-02-02 02:05
با تشکر از جناب کرامتی که بخشی از واقعیات نادیده گرفتن قوم لر را متذکر شدند .متاسفانه شاید سیاست دولت باشه برای از بین بردن فرهنگ و تمدن و قدرت دانش و غیرتمندی قوم لر که مبادا با اندیشه های ناب خود و غیرتمندی و زیر بار نرفتن ظلم این قوم که خطری برای ظلم برخی دولتمردان کنونی نباشه
و فقط میشه تاسف خورد امیدوارم روزی فرا برسه که قوم لر به ارزش واقعی خود پی ببرند و یک صدا با این ظلم مبارزه کنن
نقل قول کردن
#21 مجید 1396-04-25 18:40
درودها استاد
با توجه به ریزبینی ونکته سنجی جنابعالی،عمدی درکار است.
ازدیر باز تابحال قوم لرموردبی مهری هاوکم لطفیها بوده وهست انگار که ازپیشرفت لرها میترسن،ودوست دارن ما لرهاهمیشه درخاشیه باشیم
سپاسگزار
نقل قول کردن
#22 امین 1396-06-29 19:24
ما لریم.پس باید خرد شویم.همواره به کرات تو این چند سال شاهد بالا بردن نام کرد و اسم کردستان و رقص کردی و موسیقی کردی و جشنواره کردی و....از طرف رسانه های جمهوری اسلامی هستم،ولی متاسفانه در این رسانه ها حتی یکبار از محرومیت مناطق لر نشین و مشکلات قوم بزرگ لر و انعکاس این دغدغه ها در رسانه های ملی گزارشی منتشر نشده که هیچ،کم کم میخوان یه جوری اسم لر رو هم از تاریخ ایران پاک کنند,مثل همین کاری که خبرگزاری ...در مورد لرها انجام داد و علنا نام قوم لر را در این گزارش نیاورده و زبان لری را جزو فارسی طبقه بندی کرده!!!!!این در حالی است که فارسها حفظ ایران در طول تاریخ و تمدن اون رو بیشتر از هر قوم دیگر مدیون اصیلترین قوم کشور یعنی لرها هستند.
نقل قول کردن
#23 چگنی 1400-02-10 16:28
به نقل از دلسوز لر:
از ماست که بر ماست.آخه این چه لهجه مسخره ایه که خرم آباد به خود گرفته.چرا شهرهای ازنا.الیگودرزلهجه جدیدی ابداعی به خود گرفتن.چرا کوهدشت و نورآباد بیشتربه فکر توسعه کردهاهستندنه لرها و دو دهن دو زبان شده اند.چرا جنوب استان تعصبی روی سیمره ندارد.چرا دورود تنها خودش را طبیعت دار می دارد.چرا بروجرد ادعای مستقل شدن غیر لری می کند.لرستان داره از هم جدا میشه مثل یک خانواده تک نفره.ماها به هم نیاز داریم تا توسعه پیدا کنیم.اجازه ندهیم دشمنان لور حتک حرمت کنند ووقتی قدرت متحدشدن ما رو ببینندسو استفاده نمی کنند.از پایین تا بالاهمیشه این وجود دارد.#زنه بووه لورسو فره گپ#پایارلور#لرستان بزرگ ساختنی است.
چی میگی؟ اصلا خودت فهمیدی چی نوشتی؟
نقل قول کردن
#24 رشنو 1400-02-10 16:29
لرستان بعد از خوزستان دومین استان خسارت دیده از جنگ است. خرم‌آباد هم پنجمین شهر ایران است که بیشترین حملات هوایی به آن شد حالا هیچ اسمی از استان لرستان و شهر خرم‌آباد ذکر نشده؟ چرا؟
نقل قول کردن
#25 شاهمرادی 1401-07-19 10:00
درود جناب دکتر کرامتی،دقت و ریزبینی شما قابل تقدیر و تشکر است.برای حل مسایل فرهنگی بایستی بدون هیاهو و در محیطی فرهنگی این کم کاریها و اجحاف رو حل کرد.چند سالی ست که دبیرخانه فلسفه در استان لرستان هست .دبیرخانه بر تالیف کتب درسی نظارت مستقیم دارد و عاملی مهم و تاثیرگزار هست.آوردن دبیرخانه فلسفه به استان لرستان از زحمات دکتر منصور شاهرخی و دکتر احسانفر و سرکار خانم علیخانی بود.امیدواریم که روزی شاهد آوردن دبیرخانه گروه ابتدایی به استان لرستان باشیم یا لااقل میزبانی این مقطع به یکی از استانهای غربی کشور باشیم!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا