یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در سال جدید همه ما نیز باید به فکر نوسازی، نوگرایی و رفتن به سمت اندیشه‌ها و شیوه‌های نو در کار، زندگی و حیات خود باشیم.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "آیت‌الله احمد مبلغی" در سخنانی به مناسب آغاز سال جدید در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با بیان اینکه نوگرایی و نوسازی در همه اصول تربیتی و اجتماعی اسلام جاری و ساری است، افزود: طبیعت در زمان نو شدن، می‌تواند مبدأ الهامی برای انسان باشد تا خود را از یک وضعیت ایستا و رو به فسیل شدن و درجا زدن برهاند و به سمت نوگرایی و نوسازی سوق دهد.
وی با اشاره به کلام امام علی (ع) که فرمود: «ولا تخلّقوا أولادكم بأخلاقكم، فإنّهم خلقوا لِزَمانِ غير زمانكم»، گفت: یکی از اشکالات نهفته در نگاه‌های تربیتی و اجتماعی ما این است که تربیت دینی را بر روی ریل نوگرایی و نوسازی تعريف و بنا نکرده‌ایم؛ درحالی که اسلام به اين دو خیلی بها داده است.
 
*توجه به "سنت الهی نوشوندگی نسلی " در چارچوب حفظ سنت‌های رفتاری
آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه مقصود از نوگرایی پشت پا زدن به سنت‌ها نیست، گفت: اگر سنت‌های ارزشي نفي شوند، نه‌تنها سنگ روی سنگ بند نمی‌شود بلکه دین، خود انسان و فطرت او به مخاطره می‌افتد و شخصیت افراد، مذبذب و جامعه انسانی دچار از هم گسیختگی خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی بحث نوسازی و نوگرایی در اسلام مطرح می‌شود منظور اين است كه نوشتن نسل‌ها يك سنت الهي در هستی است كه لازم است به اقتضاءات آن در چارچوبی متشکل از التزام به معیارها و سنت‌های رفتاری و دو اصل نوگرایی و نوسازی عمل کنیم.
 آیت‌الله مبلغی ادامه داد: یکی از اندیشه‌های کلان دین اسلام که به‌شدت مهمل گذاشته شده، توجه به نو شدن نسل‌ها به عنوان یک امر انسانی واقع در متن جامعه در طول تاریخ است.
 
*مخاطرات بی‌توجهی به تحولات نسلی
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مخاطرات بی‌توجهی به تحول نسلی بیان داشت: یکی از خطرات عدم توجه به تحول نسلی، گسست‌هایی است که بین نسل‌ها ایجاد می‌شود و این گسست‌ها از گسل‌های زلزله برای جامعه خطرناک‌تر، سخت‌تر و ویرانگرتر است.
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: اگر گسست نسلی خدای‌نخواسته رخ دهد بخشی از تعالیم دین و میراث در ان فرو می‌رود.
 
*عوامل اصلی گسست نسلی
وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل اساسی و قوی گسست نسلی، عدم ایجاد ارتباط بین نسل‌های قدیم و جدید می‌باشد، گفت: عدم ارتباط بین نسل‌ها گاهی به خاطر این است که نسل قدیم بر وضعیتی که بنا به اقتضائات زمانه شکل‌گرفته، مقاومت می‌کند و در مواردی نیز قصد تحمیل کردن آن را بر نسل جدید دارد.
آیت‌الله مبلغی ادامه داد: اگر نسل قدیم بخواهد بر خلاف واقعیت و مسیر، امری را تحمیل کند به خود، دین و نسل جدید ضربه می‌زند و این سه خطر وجود دارد.
وی گفت: علت بروز این سه خطر این است که ما به نو شدن نسل‌ها، اقتضائات نسل‌های نوشده و شرایط حاصل از این اقتضاءات که زمانه برای نسل‌های جدید پیش می‌آورد، بی‌توجهی کرده‌ایم.
وی گفت: نو شوندگی نسلی به تحول در نیازها و شیوه‌ها می‌انجامد و تحول در نیازها و شیوه‌ها به تحول در شرایط و ساختار اجتماعی می‌انجامد و نسل‌های جدید را وارد فازهای جدید می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به یک واقعیت اجتماعی و سنت الهی (نوشدن نسل‌ها) باعث می‌شود که ما در یک مسیر خلاف حرکت کنیم، درحالی‌که حضرت امام علی (ع) ما را از آن بر حذر داشته‌اند.
 
*رسالت حوزه در زمینه تحولات نسلی
 آیت‌الله مبلغی با بیان این که اصل تحول نسلی را علمای حوزه خیلی جدی بگیرند، گفت: راه نفوذ دادن دین به فضاهای اجتماعی در این صورت باز می‌شود.
 وی افزود: اگر خدای‌ناکرده به این امر مهم و سنت الهی بی‌توجهی کنیم، هرچند نیتمان خیرخواهانه و دلسوزانه است، حضور فعالی برای دین در جامعه رخ نمی‌دهد بلکه فراتر ضربه‌های هولناکی به آن وارد خواهد شد.
 
*نیازمندی شناخت موضوع تحول نسلی به مطالعه و تخصص
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: البته بحث تحول نسلی بحث‌های بسیار پیچیده‌ای دارد که باید ماهیت این تحولات نسلی را شناخت که آیا این نسل است که حوادث جدید را می‌سازد یا اینکه نسل جدید خود در بستر یک تحول جدید برساخته می‌شود؟ یا اینکه رابطه آن‌ها دو طرفی است که هم‌نسل جدید بر زمان تأثیر می‌گذارد و هم زمانه بر نسل جدید.
وی گفت: یک محور مطالعه این است که ما تحول نسلی را به شکل دقیق از حیث جامعه‌شناسی و روانشناسی بررسی کنیم و اقتضائات این تحول نسلی را شناسایی و گسست نسلی را نیز تعریف کنیم و سراغ دین بیاییم که دین برای پدیده گسست نسلی چه آموزه‌ها و برنامه‌هایی دارد؟ برای تحول و بحران گسست نسلی هم چه برنامه‌ای دارد؟
آیت‌الله مبلغی بیان داشت: متأسفانه ما گاهی بی‌توجه به این مساله هستیم و تنها با راه خود در ارتباط هستیم و صرفاً بر معرفی دین بدون توجه به مخاطب و شرایط تحول‌یافته آن پافشاری می‌کنیم و نتیجه این می‌شود که گاه هر چه کوشش ما بیشتر شود دوری نسل ما از دین بیشتر می‌شود.
 
استاد حوزه‌های علمیه قم گفت: اگر حوزه علمیه فقط روی همین تحول نسلی مطالعه کند نسل‌های جدید را درمی‌یابد و گر نه نسل جدید، در راهی خواهد افتاد که از خلأ حضور معنادار ما تأثیر می‌پذیرد.
 
* قانون‌گذاری و اقتضاءات نسلی
 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مرکز تحقیقات باید مسائل مربوط به تحولات نسلی را از نظر حقوقی بررسی و نیازهای برآمده از اقتضاءات نسلی را تبدیل به مسئله‌های حقوقی یا مواد قانونی کند.
 مبلغی ادامه داد: ما باید نیازهای نسل جدید که برای نسل قدیم دیده نمی‌شود را شناسایی و آن‌ها را تبدیل به مسئله‌های فقهی و حقوقی کنیم و روی میز مطالعات فقهی، حقوقی و تقنینی قرار دهیم و در جامعه حوزوی، دانشگاهی و مجلس مطرح کنیم.
وی گفت: ما نباید معطل باشیم که 10 یا 20 سال بگذرد و یک مساله، جای دیگر مطرح شود و بعد ما برویم آن مسئله را بگیریم و به‌صورت دیرهنگام، به فکر تزریق نوشدارو به سهراب بعد از مرگ او باشیم.
 وی گفت: گاهی این اقتضائات نسلی مربوط به خود محتوای قانون است که باید وضع شود و گاه به ابعاد آن مربوط می‌گردد که باید به قانون اضافه شود.
 آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: در ارتباط با قانون باید یک نوع هم جانبه گرایی را در وضع قوانین به‌تناسب وضعیت‌های نسلی در نظر بگیریم، نسل‌های امروزی مجموعه‌ای و کلکسیونی شدند و این‌گونه نیست که معطل یک بعد از ابعاد زندگی بمانند.
وی ادامه داد: ما به‌صورت مجموعه‌ای باید طراوت و نگاه همه‌جانبه نسل‌ها را به مسائل ببینیم و نیازهای تجمیع شده انسان‌ها و نسل‌های جدید را در ارتباط با پدیده‌های اجتماعی موردتوجه قرار دهیم.
 
توجه به تحولات نسلی در زیارتگاه‌ها
 آیت‌الله مبلغی به عنوان نمونه گفت: در قدیم مساله زیارت این‌گونه نبود، زیارت امروزه باید خیلی از راه‌حل‌های اسلام را برای تأمین نیازهای نسل امروز نمایندگی کند.
وی ادامه داد: نسل امروز به معلومات و اطلاعات فوری و لحظه‌ای نیاز دارد، آیا فضاهای زیارتگاهی ما می‌تواند این تجهیز به‌موقع را برای نسل جدید داشته باشد؟ نسل جدید دنبال یک گردش امروزی است آیا زیارتگاه‌های ما می‌تواند این فضا را ایجاد کنند که هم آن قداست و معنویت و خدا در آن باشد و هم نیاز این نسل‌ها برآورده شود؟ و این دو به هم برسند؟
وی بیان داشت: نسل جدید دنبال این است به آخرین تحلیل‌ها و ادبیات ویژه‌زمان خود، دست پیدا کند، آیا امروز زیارت‌ها و زیارتگاه‌های ما این کار را می‌کنند؟ آیا آن‌ها با نسل جدید رابطه برقرار می‌کنند؟ آیا سخنرانان در صحن‌های این زیارتگاه‌ها با ادبیات این نسل‌ها و ناظر به نیازهای آنان سخن می‌گویند؟
وی ادامه داد: باید در یک نگاه تخصصی و نه شتاب‌زده نسل‌ها را با مجموعه نیازهای آن‌ها شناخت و در جهت رفع این نیازها گام برداشت و نباید آن‌ها را از دست بدهیم.

دیدگاه‌ها  

#1 سروش 1396-01-15 13:22
از نوع بيان و حرف زدن كسي مي توان فهميد كه ايشان واقعا يك دانشمند و افتخاري براي استان است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا