یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: گَردیله‌گیری، کوسه سوار، نوروز خوانی، باوُ نوروز، شب الفه و چهارده به‌در از جمله مراسم‌هایی است که در ایام نوروز در استان لرستان رایج است.
به گزارش یافته، "محمد بیرانوندی" در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه مردم استان لرستان از اوایل اسفندماه با گردگیری به استقبال سال نو می‌روند، گفت: خانه‌تکانی در گویش لری به "گَردیله" معروف است و اول اسفندماه مردم با گذاشتن کاسه‌ای آب، چراغ و قرآن کریم در خانه به استقبال گردیله می‌روند.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جارچی‌ها یا نوروزخوانان سوار بر اسب در روستاها و داخل آبادی‌ها کوچه به کوچه می‌گشتند و با خواندن شعرهایی خبر آمدن عید فرخنده نوروز را به مردم می‌دادند، اظهار کرد: خرده‌فرهنگ‌های متعددی در استان وجود دارد که در نوع خود جالب و جذاب است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال "کوسه سوار" آیینی برای خداحافظی با زمستان است. البته در گذشته ایام سال را با اسامی مختلف نام‌گذاری کرده بودند تا شاهد پایان زمستان و فرارسیدن بهار شوند که چله کوچک و چله بزرگ نمونه‌ای از آن‌ها تلقی می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مردم لرستان در پایان تعطیلات عید نوروز که مصادف با 13 فروردین یا همان 13 بدر است، مهمانانشان را به دامن طبیعت می‌برند، تصریح کرد: روز طبیعت مردم لرستان مصادف با 14 فروردین‌ماه می‌شود که مجدداً به دامن طبیعت می‌روند.
بیرانوندی اظهار کرد: درگذشته مردم اعتقاد داشتند که لحظه تحویل سال در خانه باید باز باشد چون باور داشتند که در لحظه سال‌تحویل "باوُ نوروز"یا همان "عمو نوروز" می‌آید و موجب برکت زندگی می‌شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم در اجرای آیین سنتی نوروز هم‌زمان با شب جمعه آخر سال یا به زبان محلی "شب الفه" همراه با سبزه و گل بر سر مزارها رفته و حلوای خیرات برای مردگان آماده می‌کنند.

دیدگاه‌ها  

#1 سیا 1396-01-12 14:53
آقا جنابعالی بالاغیرتا توو مجلس داری چکار میکنی؟آیین نوروزی لرستان را برای بقیه تشریح میکنی؟
نقل قول کردن
#2 رامین 1396-01-12 15:41
به نقل از سیا:
آقا جنابعالی بالاغیرتا توو مجلس داری چکار میکنی؟آیین نوروزی لرستان را برای بقیه تشریح میکنی؟

احسنت مقصر خودمون هستیم که به افراد بدون تخصص رای می دیم این میشه نتیجه اش که به جای دفاع از حوزه انتخابیه و تلاش برای رفع مشکلات فراوان میاد از ایین و رسوم صحبت می کنه و قصه هزار و یک شب تعریف می کنه مردم خرم اباد و لرستان از بیکاری و فقر به فلاکت افتادن اونوقب جناب نماینده یاد رسومات گذشته افتاده واقعا جای تاسف داره
نقل قول کردن
#3 شهروند 1396-01-13 02:11
ضمن تبریک سال نو خدمت نماینده محترم شهر
و یاد آوری این نکته که هر انسانی دیدگاه،جهان بینی،احساسات و مثل تمام هم میهنانش علاقه مند به آیین های ملیست
اما بنده حوزه ای مثل فرهنگ و‌ ارشاد رو شایسته ی بروز توانمندی ها و خدمتشون میدونم
اگرچه استفاده از مشاوران در زمینه هایی مثل اقتصاد و... برای نماینده ی غیر اقتصادی ضروری به نظر میرسه
اما امیدوارم که تحقق اهداف و آرزوهای مشاوران و تشویق برای کسب کرسی مجلس بهانه ای برای نماینده شدن نباشه
البته این رو هم حتما باید گفت که اگرچه این نظر شخص خاصی رو مخاطب خودش قرار داد
اما این موضوع کلی هست و در مملکت هر چیزی باید سر جای خودش باشه
«هر کسی را بهر کاری ساختند»
که اگر این مهم تحقق پیدا کنه مملکت بهشت که نه که انتظار هم نداریم و شدنی هم نیست
مگر ممالک پیشرفته بهشتن؟
ما میگیم تا جایی که در قدرت بالای بشر هست!!
عمل کنیم
نقل قول کردن
#4 علیرضا 1396-01-13 04:07
سلام اشکالی داره یک فردی ولو نماینده در خصوص آیین فرهنگی نوروز در لرستان مطالبی رو بگه
متاسفانه صدا و سیما مثل سایر مراکز در این خصوص برنامه سازی قوی نداره پس هر لرستانی باید این رسوم و آیین را سینه به سینه بیان کنه
نقل قول کردن
#5 احمد رضا 1396-01-13 05:24
[quote name="سیا"]آقا جنابعالی بالاغیرتا توو مجلس داری چکار میکنی؟آیین نوروزی لرستان را برای بقیه تشریح میکنی؟

داش سیا
ایشان (دکتر بیرانوندی محقق و پژوهشگر هستن و در راستای رشته ی تحصیلی ایشان
هیچ اشکالی نیست که چند سطری از صحبت های خود را به این مسئله ها بپردازد.
یعنی جناب عالی انتظار دارید اگه نماینده ای مثلاً پزشک هم باشد دیگه حق نداره یک متن پزشکی یا یک نطق پزشکی ارائه بده؟
نقل قول کردن
#6 سیا 1396-01-13 12:29
خیر برادر مشکل اینجاست ایشان در مورد بدبختی جوانان شهر اوونقدر ناگفته دارن که فک نمیکنم فرصتی برای این موارد باشه.ایشونفرصت دارن در کلاس دانشگاه تا میتونن از اداب رسوم ایرانی و ادبیات بگن ملت ایشونو فرستادن مجلس که کاری کنه برای این شهر
نقل قول کردن
#7 مهاجر 1396-01-13 15:26
بسمه تعالی
با سلام و احترام
ضمن تبیریک ایام و سالروز جمعمری اسلامی باید بگویم انقلاب ما انقلاب حداقلها نبود. ما به تشکیل حکومت اسلامی که قانون اساسی اش مبتنی بر اصول اسلامی باشد، کارگزارانش مسلمان و معتقد باشند و حداقلهای دینی در جامعه پیاده شود راضی نیستیم. انقلاب ما بخشی از آرمان ما بود و هست و خواهد بود. ایران قرار است مبدا تشکیل آن آرمانشهر – مدینه فاضله – پارادایس (لاتفاوت بینهما، چه فرقی میکند که اسمش چه باشد؟ مگر غیر از این است که حرف همه پیامبران الهی یک چیز بوده است؟ ان الدین عندالله اسلام) باشدو ما فقط این توفیق را داشتهایم و در واقع این نعمت الهی شامل حال ما شده که کلید آغاز این پروسه در دست ما باشد. به اطراف نگاه کنید؛ صدای «قولو لا اله الا الله تفلحوا» را بشنوید؛ از لیبی، از بحرین، از یمن، از مصر، از عربستان، از تونس. عطر دلانگیز انقلاب ما خیلی وقت است که دل مردم جهان را برده است. عطر خوشبوی انقلاب اسلامی جرقه خروش نهایی را زده است. گذشته سرخ ما در کربلا، اکنون خون مسلمانان را به جوش آورده و مردم ایثار میکنند تا به آینده سبز ظهور مهدی (عج) برسند.
نقل قول کردن
#8 مهاجر 1396-01-13 15:32
راه سخت است و خون باید داد اما امید داریم به مدد الهی؛ خون برادران و خواهران بحرینی ما به امید «و نرید ان نمن علی الذّین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» بر زمین ریخته میشود. حیف است که در این بهار، بوی بهار اسلامی در ایران عزیز ما نپیچد. به قول سعدی: « تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش/ حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار.»
بنده راجع به موارد گفته شده صحبتی نمی کنم چون تخصصی ندارم اما عزیزان سایت یافته دوسه تا مطلب از نقد و اظهار نظر گذاشته بوذند که گفتم مواردی را به همشهریان برسانم.
نقل قول کردن
#9 مهاجر 1396-01-13 15:33
باید از آقایان بیرانوند و ذو ملکشاهین و سایرین مطالبه به صورت دوره ای به عمل آید چون تقریبا یکسال از نمایندگی این بزرگواران گذشت هر حرفی هر کلامی و هر صحبتی اشکال نداره ولی روزی در پیشگاه خداوند متعال به خاطر کوتاهی در امور محوله باید پاسخگو باشید
نقل قول کردن
#10 مهاجر 1396-01-13 15:35
چون در جایی آقای بیرانوند صحبت از نقد نمودند انصافا اولین تاکسی سوار شید کاملا مشخصه به برکت انقلاب دامنه نقد تا کجاست این شعار ها رو کم کنید در سه سال باقیمانده برای مردم خود خدمتی کنید.ضمنا شما در تبلیغات صحبت از تسلط به چنذ زبان داشتید با یکیشون صحبت و با ارائه تاریخ شهر و دیار یه کم گردشگر جذب کنید.
ضمنا روز های باقیمانده از حضور در مجلس از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند. بکوش در خدمت به مردم نه شعار که مردم اقدام و عمل می خوان البته به استحضار هم استانی ها و همشهریان عزیز بگم برنامه و بودجه مصوب 96 و پروژه های تعریف شده را ملاحظه بفرمایید در سال 96 هم بجز شنیدن این موارد از نماینده های خود چیزی را انتظار نداشته باشند. انصافا کسی را هم بجز خودمان مقصر ندانیم. سال 96 سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال رو گرامی می داریم البته ما مسئولین شهر و دیارمان هم انشالله تا آخر سال جز برنامه های سخنرانی شون هست. فی امان الله
نقل قول کردن
#11 توضیح یافته: 1396-01-13 18:44
توضیح یافته:
به اطلاع می‌رساند که خبرگزاری خانه ملت با هدف آشنایی مردم با رسوم نوروزی هر استان، در ایام نوروز با نمایندگان هر شهر، گفتگوهایی با عنوان " آیین نوروزی در خرده‌فرهنگ‌ها" انجام داده و مصاحبه با " محمد بیرانوندی" نماینده مردم خرم‌آباد نیز در این راستا صورت گرفته است.
به نظر می‌رسد اظهارنظر نماینده محترم مردم خرم‌آباد در خصوص نوروز، نباید منافاتی با وظایف نمایندگی داشته باشد و انجام این گفتگو را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا