یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از آنجایی که گویش یا زبان به نوعی گنجینه فرهنگ یک قوم یا ملت است، بی‌توجهی به این گنجینه می‌تواند زمینه را برای مرگ و نابودی آن فرهنگ ایجاد نماید.
استفاده چندگانه از ارزش‌های چندبعدی گویش‌ها و زبان‌ها می‌تواند ضمن بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی درون جوامع و بین جوامع، کلید قدرتمندی در حل خیلی از چالش‌ها موجود جهانی و حتی در ابعاد بزرگ و پیچیده باشد. لذا بررسی ارزش‌های یک گویش یا زبان امری غیرقابل اجتناب است که نیاز جدی پژوهشگران را در این زمینه می‌طلبد.
در همین راستا، در سال 1395 اولین دوره کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند و با همکاری و حمایت سازمان‌ها و مراکزی مانند فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان فرهنگ و مطالعات اسلامی، مرکز پژوهش و افکار سنجی صداوسیما کشور، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌ شهید چمران اهواز، دانشگاه‌ بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه‌ شهرکرد و دانشگاه‌ مازندران و دانشگاه گلستان و انجمن زبان و ادبیات انگلیسی کشور در اهواز برگزار شد.
با توجه به موفقیت‌آمیز دوره اول کنفرانس مذکور که منجر به جذب و پذیرش مقاله از 34 کشور مختلف و از دانشگاه‌های داخلی و خارجی برتر جهان مانند دانشگاه آکسفورد و دانشگاه میشگان و با سخنرانی شخصیت‌های مانند معاونت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد، دوره دوم کنفرانس نیز جهت برگزاری در اهواز برنامه‌ریزی گردید.
دوره دوم کنفرانس مذکور در 12 و 13 بهمن‌ماه 1396 با هدف اصلی بررسی و ارائه آخرین تحولات و یافته‌ها موجود در زمینه گویش‌ها، زبان‌ها و زبان‌شناسی و با همکاری و حمایت دانشگاه‌های مختلف خارجی و داخلی و تحت داوری و نظارت کمیته بین‌المللی برگزار خواهد شد.
در این زمینه از پژوهشگران و دانشگاهیان داخل و خارج از کشور دعوت گردیده است تا مقالات خود را با توجه به محورهای کنفرانس به یکی از زبان‌های فارسی، انگلیسی یا عربی ارسال نمایند.
از مهم‌ترین محورهای زیرمجموعه‌ای می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: آواشناسی، واج‌شناسی، صرف و نحو، تجزیه‌وتحلیل كلام و كاربردشناسي، معنی‌شناسی، گونه شناسی زبانی، زبانشناسی تطبیقی، روان‌شناسی زبان، جامعه‌شناسی زبان، عصب‌شناسی زبان، زبانشناسی پیکره‌ای، جامعه‌شناسی زبان، زبانشناسی مقابله‌ای، سبک‌شناسی، آموزش، برنامه‌ریزی و ارزیابی زبان‌ها و لهجه‌ها، دوزبانگی و شبکه‌های اجتماعی.
در حقیقت، این رخداد علمی به‌عنوان یک فرصت مناسب برای پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان است تا آخرین یافته‌های علمی خود در زمینه‌های مختلف گویش‌ها، زبان‌ها و زبان‌شناسی را به اشتراک بگذارند و به تبادل اطلاعات در زمینه‌های مرتبط اقدام نمایند.
به طور یقین تبادل‌نظر و به اشتراک‌گذاری یافته‌های پژوهشی می‌تواند افق جدید و وسیع‌تری را جهت پژوهش‌ها و تحقیقات در زمینه گویش‌ها و زبان‌ها ایجاد نماید. اگرچه نرم‌سازی و استانداردسازی آخرین یافته‌های پژوهشی جهانی می‌تواند زمینه را برای تحقیقات و پژوهش گویش‌های با تعداد سخنوران کم در وضعیت بهتری قرار دهد.
در جهت نگرش چندگانه به آخرین تحولات گویش‌ها و زبان‌ها، میان‌رشته‌ای بودن به‌عنوان مبنای اصلی کنفرانس برنامه‌ریزی شده است تا متخصصین با تخصص و گرایش‌های مختلف بتوانند مسائل جاری مرتبط با گویش‌ها و زبان‌ها را از دیدگاه‌های مختلف و بر اساس گرایش خود بررسی نمایند.
مقالات دریافت شده بعد از داوری توسط کمیته علمی بین‌المللی جهت ارائه به‌صورت شفاهی یا پوستر اعلام می‌گردند و مقالات منتخب‌شده کنفرانس، بعد از ارائه در کنفرانس تحت مجموعه مقالات کنفرانس انتشار می‌یابد و در پایگاه علمی مانند سیویلیکا ایندکس می‌شوند.
علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال چکیده می‌توانند به وب‌سایت دومین کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی (WWW.LLLD.IR) مراجعه نمایند.

دیدگاه‌ها  

#1 ماکان 1396-01-07 00:54
تو را به خدا تکلیف این گویش ها و لهجه های زبان و ادبیات لری را مشخص کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا