یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در شهر پر آب خرم‌آباد چشمه‌ای زیبا با پتانسیل جذب گردشگران فراوان وجود دارد که متاسفانه مورد بی‌توجهی مسوؤلان قرار گرفته است.
چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب، آبشارهای خروشان و زیبا و تالاب‌های منحصر به فرد و نهرهای باصفا باعث شده تا لرستان به پایتخت گردشگری طبیعی در کشور تبدیل شود.
 هرساله گردشگران از همه جای کشور و دنیا برای دیدن زیبایی‌های طبیعی به استان لرستان سفر می‌کنند و این درحالی است که اگر مدیریت خوبی در رابطه با ساماندهی و زیباسازی این نعمت‌های طبیعی خدادادی بشود می‌توانند به عنوان یک منبع درآمد برای شهر و استان تبدیل شوند.
 
*سراب شهوا قلب طبیعت خرم‌آباد
سراب شهوا (شاه آباد) _ شوا که به سراب حسین خانی نیز معروف است، چشمه‌ای پرآب و خروشان در قلب شهر خرم‌آباد است، این چشمه آبی زلال و تمیز و در هر ثانیه 964 لیتر آب دارد.
اطراف این چشمه ساختمان‌ها و خیابان‌های مربوط به اهالی این منطقه است و خیابان اصلی که به این چشمه می‌رسد خیابان مطهری نام دارد.
بخشی از آب شرب شهر خرم‌آباد از این چشمه تامین می‌شود و بخش دیگری از آن به نهری می‌ریزد که در خیابان مطهری و کوچه‌های اطراف آن وجود دارد.
بودن همیشگی آب در این نهر سبب شده تا در کنار این نهر درختان بلندی قد بلند کنند که همه این عوامل سبب شده که این منطقه نسبت به منطقه‌های دیگر شهر خنک‌تر و سرسبزتر باشد.
 
*سرگذشت چشمه شاه‌آباد از گذشته تا امروز
گفته می‌شود شاه عباس صفوی زمانیکه برای پیدا کردن شاهوردی خان به خرم‌آباد آمد منطقه باصفایی را پیدا کرد و درآنجا اردوگاه زده و اقدام به ساخت و ساز نمود.
به دنبال آن بازماندگان شاهوردی خان را قتل عام و در تپه کنار این چشمه دفن کرد. علت اینکه به این منطقه شاه‌آباد گفته می‌شود نیز این بوده که شاه عباس صفوی این منطقه را به اصطلاح آباد کرده است.
در زمان شاه نیز در کنار این چشمه ساختمان ساواک بنا شده بود که همین امر باعث شد که خیابان منتهی به این ساختمان به خیابان سازمان تغییر یابد.
با تخریب ساختمان ساواک قدیم زمین مربوط به آن که در کنار این چشمه قرار دارد و اکنون متعلق به اداره اوقاف است قرار شد تا توسط شهرداری در قبال آن زمینی به اداره اوقاف واگذارشود تا این زمین به پارک و فضای سبز تبدیل شود تا شاید بتوان این چشمه را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرد.
 
*سراب شهوا نیازمند توجه و محبت مسوؤلین
اگر در کوچه‌های این منطقه قدم بزنید بدون شک خواهید فهمید که این چشمه مورد بی‌محبتی قرار گرفته است. سنگ چین‌های اطراف نهرهای این چشمه و لایه‌روبی نکردن این نهرها و همچنین ریختن زباله‌ها توسط شهروندان در این نهرها سبب شده تا زیبایی این چشمه و نهرهای آن چندان به چشم نیاید، اگرچه سراب شاه آباد با وجود تمام این احوالات باز هم زیبایی خود را حفظ کرده است.
گفته می‌شود در زمان‌های نه چندان دور که خانه‌های حیاط‌دار و بزرگ هنوز جای خودرا به ساختمان‌های بلند و چند طبقه نداده بودند اهالی این محله با لوله کشی‌هایی آب حوض حیاط خانه خود را از آن تامین می‌کردند که بعدها این لوله کشی‌ها مسدود شد.
وجود این چشمه سبب شده بود تا در حیاط هر خانه‌ای درختان انجیر، هلو و خرمالو و...همیشه پربار باشد ولی افسوس که جای آن همه زیبایی و صفا را زندگی مدرن و ساختمان‌های چند طبقه گرفت.
شاید اگر پیش‌ترها این منطقه مورد توجه مسوؤلین قرار می‌گرفت اکنون یکی دیگر از زیباترین و باصفا‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور را در دل شهرمان داشتیم.
آقای محمدی یکی از ساکنان قدیمی منطقه شاه‌آباد است، خانه وی یکی از خانه‌های قدیمی این منطقه است و درون حیاطشان یک حوض بزرگ و درختان انجیر دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این خانه که خانه پدری ماست درگذشته که راه لوله‌ها مسدود نشده بود پدرمان برای آبگیری حوض و آب دادن به درختان حیاط از آب چشمه شاه‌آباد استفاده می‌کرد.
وی افزود: اما با گذرزمان و مسدود کردن این لوله‌ها دیگر خبری از آن حوض پرآب نیست، حق مردم این منطقه است تا از آب این چشمه استفاده کنند.
خانم دیگری که برای تهیه این گزارش با او گفت وگو کردیم و نخواست که نامش برده شود اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که کمتر به این سراب توجه می‌شود این باشد که این چشمه در نزدیکی بازار و محل خرید مردم باشد به دلیل تردد زیاد عابرین در این منطقه وجود زباله‌هارا در آن شاهد هستیم.
وی افزود: اگر این نهرها و اطراف این چشمه توسط شهرداری زیباسازی شود و کمی به آن رسیدگی شود می‌توان با لذت در کنار این نهرها قدم زد و قطعا به یک جاذبه بی‌نظیر در کشور تبدیل می‌شود.
مسیر سراب شَهوا خرم‌آباد پاکسازی شد/ حادثه برای حاضرین نیز مانع ادامه کار نشد
یحیی عیدی بیرانوند در بازدید از سراب شهوا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: حمایت مردم و انجمن‌های مردم نهاد لازمه توریستی شدن سراب شهوای خرم‌آباد است.
شهردار خرم آباد ادامه داد: اگر مسیر منتهی به این منطقه را تعریض کنیم دسترسی مردم به این سراب تسیهل شود.
وی با تاکید با اینکه هیچ‌کاری بدون حمایت مردم صورت نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: برای این موضوع هماهنگی‌هایی نیز باید با اداره اوقاف و امور خیریه صورت بگیرد.
عیدی بیرانوند با اشاره به اینکه هر جا مردم باشند موفقیتش 100 درصد است عنوان کرد: اگر انجمن‌های مردم نهاد و اهالی این منطقه به ما کمک کنند این امرصورت میگیرد.
شهردار خرم‌آباد اضافه کرد: با توجه به اینکه آب این چشمه تمیز و زلال است لذا برای پرورش آبزیان نیز مناسب است و این درحالی است که برای آبزیان وجود آن قابل توریسی شدن و سرمایه‌گذاری است
وی در ادامه افزود: حمایت مالی و منابع مالی نمی‌خواهیم فقط باید حمایت مردمی و پشتیبانی مردمی صورت بگیرد تا این امر محقق شود.
عیدی بیرانوند جلسه گرفتن انجمن‌ها مردمی با مدیر کل اوقاف را یک اقدام تاثیرگذار دانست و گفت: اگر جلسه برگزار شود می‌توان برای این زمین وقفی تصمیم‌گیری کرده و آن را تععین تکلیف کرد.
شهردار خرم‌آباد یادآور شد: برای محقق شدن این امر در ابتدا باید ملک‌هایی که دسترسی را به نهر را مسدود کرده را خریداری شود تا مسیر را برای دسترسی به این نهر تسهیل کنیم.
 
منبع: فارس

عكس قديمي محله شاه آباد (مطهري) خرم‌آباد در سال 1355 - يافته


تصويري از سرچشمه آب سراب شاه‌آباد خرم‌آباد در تيرماه 1355

اين منطقه داراي سرسره‌اي سنگي بود. بچه‌هايي كه براي شنا به اين نقطه مي‌آمدند، از اين سرسره هم براي بازي استفاده مي‌كردند.
در اوايل دهه 70 موتورخانه آب روي اين چشمه احداث شد و سيماي قبلي آن به تاريخ پيوست تا اين تصاوير تنها يادگارهاي خاطرات كودكي ما از اين منطقه باشند. (عكس از آرشيو آقاي محمود ساكي)

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر از خرم آباد 1395-12-01 18:04
تصاویر سراب شوا طی ماه های گذشته در فضای مجازی به طور گسترده بازنشر شده و قطعاً در نوروز1396 گردشگران زیادی به بازدید این منطقه در مرکز شهر خرم آباد میان.اما چه فایده که پیرامون سراب شوا وضعیت اسفناکی داره و این مایه ی شرمساری خرم آباد به عنوان شهر برتر گردشگری ایران خواهد بود.مسئولان محترم هنوز یک ماه تا عید باقی مونده.مرحمت فرموده کاری برای ساماندهی اولیه این نهر انجام بدید تا وجود زباله های متعغن حال گردشگران رو خراب نکنه!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا