یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در جامعه امروز همه چیز رنگ و بوی دیگری پیدا کرده و خیلی از ارزش‌ها و ضد ارزش‌های نسل گذشته برای افراد کنونی جامعه چندان اهمیتی ندارد. در گذشته دختران رکن اساسی خانواده‌ها را بر عهده داشتند در حالی که در جامعه امروزی به کارهایی دست می‌زنند که نه‌تنها باعث توجه به آن‌ها نشده بلکه با این کار آسیب‌های فراوانی به خود، جامعه و حتی نسل بعدی وارد می‌کنند، ازجمله این موارد قلیان کشیدن در دختران است، به‌طوری‌که در بین برخی از دختران به عادتی متداول تبدیل شده است که تهدیدی برای نسل آینده ما به شمار می‌رود.
 
از تفریح تا تخریب با پتکی بر قلیان:
افراد قلیان را نوعی تفریح تلقی می‌کنند و همین امر باعث نفوذ قابل‌توجه قلیان بخصوص در قشر جوان شده است. اگر آثار سوءمصرف معین بین سیگار و قلیان را با هم مقایسه کنیم، می‌بینیم که قلیان 100 برابر سیگار ضرر دارد و به بدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند که خیلی از افراد از آن غافل هستند.
مصطفی قانعی فوق تخصص ریه در خصوص کشیدن قلیان گفت: آثار مخرب قلیان را به صورت افزایش انواع سرطان بخصوص سرطان ریه مشاهده می‌کنیم و به‌صراحت می‌توان اعلام کرد که اگر سیگار و قلیان از جامعه حذف شود، 90 درصد از سرطان‌های ریه هم از بین می‌رود که این آمار بالایی است، چرا که پرچم‌دار مرگ بین سرطان‌ها، دست سرطان ریه است و بیش از همه سرطان‌ها کشنده است و کمترین پاسخ را به درمان می‌دهد.
 
سرطان ریه در کمین قلیانی‌ها:
قانعی در خصوص سرطان ریه افزود: از یک طرف این سرطان قدرت مرگ بالایی دارد و از طرف دیگر بعضی افراد به دلیل برخورداری از ژن خاصی، استعداد ابتلا به سرطان در آنان زیاد است. افراد موضوع سیگار و قلیان را معمولاً نادیده می‌گیرند چون تصورشان این است که وقوع چنین رخدادی احتمالش پایین است در حالی که کسی از استعداد ژنی خودش خبر ندارد.
این فوق تخصص ریه در خصوص بیماری‌های دیگر قلیانی‌ها عنوان کرد: قلیان افراد را در معرض ابتلا به بیماری‌های انسدادی مزمن و دائم ریه قرار می‌دهد که برای بسیاری از این بیماری‌ها راه برگشتی نیست. به‌علاوه قلیان روی سایر روزنه‌های بدن اثر می‌گذارد و شانس گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد. اگر به آمار مرگ در کشور نگاه کنیم علت اول مرگ بعد از حوادث رانندگی و بیماری‌های قلبی عروقی است که در این بیماری نقش قلیان انکارناپذیر است.
 
قلیانی‌ها به هوش باشید:
قانعی در خصوص عدم احساس بیماری توسط افراد قلیانی اظهار داشت: اگر تست تنفسی روی افراد قلیانی انجام شود، بیماری که به صورت خاموش در آنان آغاز شده است را به‌وضوح نشان می‌دهد اما افراد جامعه زمانی خودشان را بیمار قلمداد می‌کنند که قادر به انجام فعالیت روزانه نباشند و این مرحله پیشرفته بیماری است.
وی افزود: امروزه با تصویربرداری و تست‌های پیشرفته تنفسی قادر به بررسی تاثیر قلیان بر سیستم عروقی هستیم ولی افراد معمولاً این تست را به تاخیر می‌اندازند تا بیماری به میزان قابل‌توجهی پیش روی کند. در آن مرحله حتی اگر فرد مطلع باشد و مصرف خود را قطع هم کند، فرقی نمی‌کند چرا که دیگر کار از کار گذشته است.
 
افراد باید یقین پیدا کنند:
این فوق تخصص ریه در خصوص آسیب‌هایی قلیان و اطلاع‌رسانی اذعان داشت: تمام مردم جامعه از عوارض مصرف قلیان و سیگار مطلع هستند اما برای اینکه این افراد یقین حاصل کنند که قلیان نابودکننده آنان است باید به سراغ پزشک متخصص و تست‌های تنفسی بروند تا با مشاهده نتیجه کشیدن قلیان در آینده‌ای نه‌چندان دور چه سرنوشت ناخوشایندی در انتظار آن‌ها است.
قانعی ادامه داد: افراد می‌توانند پس از چند ماه از کشیدن قلیان و سیگار به سراغ این تست‌ها بروند چرا وقتی فرد آزمایش را می‌بیند که 40 درصد ریه‌اش را از دست داده است فکر می‌کند که چه بلایی بر سر خود می‌آورد و به سراغ ترک می‌رود.
 
 وقتی وابستگی نیکوتینی دردسرساز می‌شود:
ذهن انسان به‌صورت قابل‌توجهی تحت تاثیر عوامل اطرافش است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که مواد مخدر به‌شدت ذهن را کنترل می‌کند و وابستگی فزاینده‌ای ایجاد می‌کند به طوری که فرد دست خودش نیست و گاه و بی گاه به سراغ این مواد می‌رود.
قانعی در خصوص وابستگی نیکوتینی به قلیان عنوان کرد: خیلی از افراد با اینکه آثار سوء قلیان را می‌دانند اما به دلیل وابستگی نیکوتینی در مغز فرد، ممکن است باعث عدم ترک در آنان شود.
وی افزود: در این زمینه ضروری است که رسانه‌ها وارد شوند و گامی در جهت آگاهی و فرهنگ‌سازی اقشار مختلف جامعه بردارند البته نمی‌توان نقش پزشکان را در پیشگیری و کمک به فرایند ترک و درمان نادیده گرفت.
 
دخترانی که نمی‌خواهند کم بیاورند:
جعفر بای آسیب‌شناس و جامعه‌شناس در خصوص قلیان کشیدن دختران اظهار داشت: این دختران تمایل دارند که در جامعه نقش‌آفرینی کنند. این افراد می‌خواهند نشان دهند که در فضای آزادی هستند در نتیجه به شکل افراطی و اغراق‌آمیز به کشیدن قلیان و سیگار می‌پردازند.
وی افزود: دختران قلیانی دوست دارند، خودشان اثبات کنند و بگویند که ما هم هستیم. این موضوع بسیار زیان‌بارتر از اعتیاد پسران در جامعه است چون از نظر آناتومی دختران آسیب پذیرترند و نمی‌دانند نقش همسری و مادری آن‌ها در قبال این کار از بین می‌رود.
بای در خصوص رسالت هر خانم تصریح کرد: رسالت خانم‌ها در جامعه بسی سنگین است اما گاهی برخی از آنان به‌صورت افراطی از فضایی که در آن قرار می‌گیرد به شکل نامطلوب استفاده می‌کنند و در نتیجه شاهد یکسری بی‌بندوباری در جامعه هستیم.
 
دختران تفاوت‌هایتان را پیدا کنید:
بای آسیب شناس و جامعه شناس در خصوص راهکاری برای حل معضل قلیان کشیدن دختران گفت: ابتدا باید به دختران توضیح داده شود که شما متفاوت هستید. اگرچه از آزادی هم برخوردارید، بعد باید حقوق زن و مرد را برای آنان مطرح کنیم که به لحاظ درجه حقوق برابری بین زن و مرد وجود دارد اما به لحاظ نوع آزادی‌ها تفاوت‌های جدی بین دختر و پسر وجود دارد چون رسالت دختران در خانواده به‌مراتب مهم‌تر از پسران است.
وی افزود: دختران نقش کلیدی در تولید نسل و کانون خانواده‌دارند برای همین موضوع کشیدن قلیان در آنان حساسیت خاصی دارد چرا که جامعه آینده و کنونی نیازمند مادرانی سالم است. همچنین لازم است به دختران یادآور شویم که با این همه هزینه که در راستای زیبایی و شادابی پوست از طرف دختران و زنان انجام می‌شود چرا باید خودشان و زیبایشان را با این مواد خطرناک نابود کنند.
بای درباره اطلاع‌رسانی از جامعه دختران گفت: اطلاع‌رسانی و آگاهی از مسائل جامعه دختران مهم است چون یک هشدار است، چون نمایانگر آینده معتادان است.
 
بازدید از کمپ زنان را نادیده نگیرید:
بای آسیب‌شناس و جامعه‌شناس در خصوص یکی از بهترین راهکارها برای کنار گذاشتن قلیان توسط دختران اظهار داشت: بازدید از کمپ زنان که نشان‌دهنده تخریب زنان است، در این زمینه بسیار حائز اهمیت و کمک کننده است.
وی اذعان داشت: آمار کارتن‌خوابی زنان و دخترانی که کار خود را با قلیان شروع کرده‌اند و تصورشان از قلیان تفریح بوده است درصورتی‌که آنان را به دامن کارتن‌خوابی و اعتیاد سوق داده، بسیار تأمل‌برانگیز است.
بای یادآور شد: دختران باید خود واقعی‌شان را بشناسند و استعدادها و توانمندی‌های خودشان را در حوزه‌های که در آنان تبحر و علاقه دارند، نادیده نگیرند و به پرورش آنان بپردازند.
 
دختران جامعه که مادران فردای این مرز و بوم هستند، باید هوشمندانه زندگی و رفتار کنند. قلیان اگرچه در ظاهر یک تفنن به حساب می‌آید اما در عمق خود، خطرات عدیده‌ای برای جسم و روح به همراه دارد که خودنمایی کردن با پتکی به نام قلیان، تاوان سنگینی به همراه خواهد داشت.
 
گزارش: بهار الهی

دیدگاه‌ها  

#1 لري 1395-11-15 09:40
خانم بارداری که در معرض دود قلیان باشد در او عملکرد جنین جفتی مختل، خونگیری جفت کم، خونرسانی به جفت کم و جنین دچار محدودیت در تمام رشد اندام‌ها خواهد داشت و به دلیل خون رسانی ناقص جفت ممکن است میزان مایع آمنیوتیک دور جنین کاهش پیدا کند
نقل قول کردن
#2 کرمیان 1395-11-15 18:46
همش از بیکاریه , چهل سال پیش , چهار تا کارخونه داشتیم اما الان اونا تعطیل شدند و هیچ جایگزینی هم براشون در نظر نگرفتند , طبیعی است که بیکاری و بی پولی موجب نا امیدی و افسردگی میشود
نقل قول کردن
#3 سامان 1395-11-15 19:42
الان دختراازما جلوزدن
نقل قول کردن
#4 علی زاده. ا 1395-11-16 02:14
[quote name="کرمیان"]ه مش از بیکاریه , چهل سال پیش , چهار تا کارخونه داشتیم اما الان اونا تعطیل شدند و هیچ جایگزینی هم براشون در نظر نگرفتند , طبیعی است که بیکاری و بی پولی موجب نا امیدی و افسردگی میشود

مصرف قلیان اصلا ربطی به بیکاری نداره چون
اونجا هایی که قلیان عرضه میشه فقط
جای آدم های خوشگذران شده. هر چیزی اونجا 3برابرقیمت واقعیش عرضه میشه.
برید ببینید چند تا ماشین شاسی بلند جلوی قهوه خانه های به اصطلاح خانوادگی توقف کردن.
ربطی به بیکاری نداره.
نقل قول کردن
#5 احمد 1395-11-16 02:17
آدمهایی که دچار ناآرامی واضطراب روحی هستند
نقل قول کردن
#6 اکبر- ظ 1395-11-17 18:19
متاسفانه میراث شومی است که از قدیم بجا مانده علیرغم مشکلات جسمی فراوانی که برای استفاده کنندگان به ارمغان میاره هنوز هم طرفداران زیادی از بین خانمهای مسن و دختران جوان دارد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا