یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از ثبت سیاه‌چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "غلام‌رضا سلیمانی" بیان داشت: سیاه‌چادر، مسکن عشایر لرستان محسوب می‌شود که از موی بز و به‌وسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می‌شود؛ سیاه‌چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.
وی ادامه داد: سیاه‌چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می‌شود که از نی و موی بز بافته می‌شود. دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه‌چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز هست.
سلیمانی در ادامه افزود: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده 2 قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی‌ماه 1382 و آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره 26975/ت / 32915 مورخ 4 مردادماه، به‌منظور ثبت میراث ناملموس پرونده سیاه‌چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه نمود که پس از طرح در شورای مذکور به‌اتفاق آرا اعضا، حائز شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی تاکید کرد: گرایش به شهرنشینی و مصرف‌گرایی عشایر و روستائیان، پیشرفت علم و فنّاوری در زمینه تهیه و تولید انواع چادرهای برزنتی، کاهش روزافزون کوچ‌روی در بین عشایر، به فراموشی سپرده شدن شناخت کامل سیاه‌چادر و توجه به ارزش‌های مادی و معنوی آن به عنوان اصلی‌ترین سرپناه، از بین رفتن آداب‌ورسوم مرتبط با برپایی یا جمع‌آوری سیاه‌چادر و مسائلی از این قبیل نشان‌دهنده در خطر بودن این هنر ارزشمند است که تاکنون سینه‌به‌سینه به نسل حاضر منتقل شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در پایان افزود: لازمه ماندگاری این هنر اصیل از نظر اجتماعی، فرهنگی و هویتی ویژه جامعه‌ای با پیشینه تاریخی غنی و کهن، ضرورت حفظ این مصنوع بشری را برای نسل‌های آینده می‌طلبد.

دیدگاه‌ها  

#1 خورموه خرم دله 1395-10-26 09:20
میراث فرهنگی لرستان با قدمت و جذایبیتی که دارد می تواند بیشترین گردشگر و توریست را به اینجا بکشاند.
نقل قول کردن
#2 سپهر 1395-10-26 11:17
لرستان بیش از5000اثر تاریخی و فرهنگی داره که تا امروز فقط حدود2400مورد از اینها ثبت ملی شده.الآن لرستان رتبه دوم ایران رو از نظر تعداد آثار ملی داره اما اگر بقیه آثارش هم ثبت بشه رسماً به عنوان پر جاذبه ترین استان ایران شناخته خواهد شد.به امید آن روز...
نقل قول کردن
#3 محمدآریان 1395-10-26 14:18
کارشایسته ای بود
خسته نباشید
انشاالله آئین گل مالی
ونان تاوه ای هم به نام لرستان ثبت ملی شود
نقل قول کردن
#4 سپهر 1395-10-26 16:25
به نقل از محمدآریان:
کارشایسته ای بود
خسته نباشید
انشاالله آئین گل مالی
ونان تاوه ای هم به نام لرستان ثبت ملی شود

ثبت ملی " گلونی " پوشش باستانی زنان لر را هم به نام لرستان می خواهیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا