یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین رونمایی از کتاب «بلدچی» نخستین روایت بلند دفاع مقدس لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، مراسم رونمایی از کتاب «بلدچی» امروز دوشنبه، ۱۵ آذرماه با حضور مسئولان کشوری و مدیران ارشد استان لرستان در تالار ماه حوزه هنری لرستان برگزار شد.
کتاب بلدچی از انتشارات سوره مهر روایت جامعی از وقایع دفاع مقدس در استان لرستان است.
این کتاب در بیش از دو هزار صفحه علاوه بر جذابیت‌های داستانی و روایی می‌تواند مبنای خوبی برای انجام کارهای پژوهشی در این زمینه باشد.
 بلدچی در چهار جلد چاپ از پیش از انقلاب اسلامی شروع می‌شود و تا دوران پس از جنگ نیز ادامه پیدا می‌کند که توسط اسماعیل سپهوند از نیروهای اطلاعات عملیات لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب با همکاری موسسه صاحب‌الامر منتشر شد.
 

به بهانه رونمايي از كتاب "بلدچي"
٢٨ سال از پايان جنگ ٨ ساله ايران و عراق می‌گذرد. امروز طي مراسمي در خرم‌آباد از كتاب "بلدچي" نوشته اسماعيل سپهوند رونمايي شد.
اين كتاب خصوصيات ویژه‌ای دارد. نویسنده‌اش خود يكي از قهرمانان جنگ است كه بجاي جمع‌آوری اظهارات ديگران، مشاهدات عيني خود را از لحظات سخت جنگ به رشته تحرير درآورده مضافاً اينكه اسماعيل در عين تواضع، جوانمردي و امانت‌داری، انساني کم‌حرف، راست‌گو و جدي و دقيق است و بر اين اساس مطالبش از دقت و اعتبار بالايي برخوردار است. كتاب بلدچي به سفارش هيچ سازمان يا ارگاني نوشته نشده و هدف آن تبليغ منويات نهادهاي رسمي نيست.
بلدچي به‌عنوان يك اثر ملي و بلكه جهاني از دل رزمندگان گمنام و عمل‌گرای لرستاني برخواسته، كساني كه با وجود نقش تعيين کننده‌شان در بسياري از عمليات و حوادث جنگ، از كمترين معرفي و تبليغ نيز محروم بوده‌اند و شايد بلدچي فرصتي نو براي نماياندن بخشي از رشادت‌ها و ایثارگری‌های آنان باشد.
برخلاف بسياري از کتاب‌ها و فیلم‌ها و آثار توليدي كم محتواي مرتبط با جنگ كه همچون فیلم‌های اكشن بيشتر جنبه تجاري يا القاي نظرات تهیه‌کنندگان را دنبال می‌کنند و نتيجه عملي آن‌ها دل‌زدگی و فاصله گرفتن نسل جوان از واقعيات دوران جنگ است، بلدچي كتابي مستند و حاوي واقعيات جنگ است و متن آن می‌تواند دست‌مایه بسياري از اصحاب فرهنگ و تاريخ و هنر در آينده قرار گيرد. بلدچي بخشي از حرف دل رزمندگاني است كه طي سال‌های پس از جنگ، همواره حرف‌هایشان در هياهوي فريبكارانه كاسبان جنگ و جنگ‌ندیده‌های مدعي جبهه‌ای بودن گم شده است.
بلدچي براي هر كسي و با هر نظري كه در مورد جنگ داشته باشد مفيد است. بخواهيم يا نخواهيم جنگ ٨ ساله ايران و عراق بخش مهمي از تاريخ كشور ما است و براي هر نتیجه‌گیری و قضاوتي در باره آن، از شناخت درست اين واقعه مهم ناگزيريم.

رضا خواجوي

دیدگاه‌ها  

#1 خایدالو سیتی 1395-09-15 14:15
اکثرا رزمندگان لرستانی تو خاک عراق شهید شدن..
حتی رهبر انقلاب در وصف شجاعت لرها در جنگ فرمودند نبرد لرها قبل از آنکه شنیدنی باشد دیدنیست..اونوقت کارگردانهای ما فیلم دفاع مقدس ک میسازن از کرمانی تا مشهدی بگیر داخل فیلم هست..ولی لر هیچ .کردا رو هم ک اکثرا بر ضد رزمندگان نشون میدن..
نقل قول کردن
#2 حسام جمشیدی 1395-09-15 15:28
درود برحاج اسماعیل سپهوند .یکی از بهترین وخوش اخلاق ترین نیروهای سپاه لرستان
نقل قول کردن
#3 عزیزی 1395-09-15 15:53
لرستان با سه استان مرزی همسایه بوده و دومین استان خسارت دیده بعد از خوزستان است لرستان ۱۴۲ بار بمباران هوایی و ۱۲ بار موشکباران شده که در طی این عملیات ۲۶ هزار واحد مسکونی بطور کامل تخریب میشوند و ۲۳۴۵ نفر هم به شهادت میرسند شهر خرم آباد هم طبق آمار بنیاد شهید پنجمین شهر ایران بوده که بیشترین حملات هوایی عراقی به این شهر شده.مردمان لر بیشترین حضور در جبهه ها رو داشتند و هیچگاه بر علیه امنیت کشور جنگ نکردند برعکس حزب خلق و کومله و دموکرات…باید به لرستان رسیدگی جدی بشه با این همه منابع و پتانسیل رتبه یک بیکاری در شأن این استان شهید پرور نیست
نقل قول کردن
#4 یاسر 1395-09-15 15:54
به نقل از خایدالو سیتی:
اکثرا رزمندگان لرستانی تو خاک عراق شهید شدن..
حتی رهبر انقلاب در وصف شجاعت لرها در جنگ فرمودند نبرد لرها قبل از آنکه شنیدنی باشد دیدنیست..اونوقت کارگردانهای ما فیلم دفاع مقدس ک میسازن از کرمانی تا مشهدی بگیر داخل فیلم هست..ولی لر هیچ .کردا رو هم ک اکثرا بر ضد رزمندگان نشون میدن..

ببخش دوست عزیز ولی کومله و دموکرات کم سر پاسدار و بسیجی تو عروسی جلو داماد سر نبریدن
نقل قول کردن
#5 شهروند خرم ابادی 1395-09-15 16:02
با سلام وسپاس از رزمنده شجاع و بی ادعا حاج اسماعیل سپهوند که قهرمانانه در دوزان دفاع مقدس خود و یارانش مخلصانه جنگیدند و امروز نیز با وصف این ذلاوریها کامی ارزشمند در جهت شناساندن نقش بدیل لرستانیها در جنگ را به رشته تحریر در اورده .
نقل قول کردن
#6 گودرز 1395-09-15 16:11
واقعا گل گفتی از لرهافقط یا بعنوان کارگر ساختمان یا آبدرچی استفاده می کنند نه اینکه خدایی نکرده به این اقشار زحمتکش توهین شودولی انگار ناف ما لرها را برای اینکارها بریدن.ایول به اسماعیل سپهوند
نقل قول کردن
#7 kyhan 1395-09-15 18:15
لرستان دومین استان خسارت دیده از جنگ بعد از خوزستان بود
نقل قول کردن
#8 حسینی 1395-09-16 08:57
بیاد تمام رزمندگان .و دلاور مردان گمنامی که رشادتها افریدند وهرجا عملیات سختی بود از لشکرهای لرستان استفاده میشد
یــادم آمـــد قــصـــه جنـگ و گریز
قـصـه عشق و هــوای خاكریز
قصــه راه و عـبــور از خـط مــیــن
پیـكــری افـتــاده بر روی زمین
قصه جنگ، قصه عشق و بلاست
داستان عشق مردان خداست
جنـگ شد لیلــی و مجنون جان ما
گشت آنـجــا سر در فــرمـان ما
عشق یعنی نغمه های هر تفنگ
آفتــاب قـصـه هــای نـاب جنگ
عشق یعنی یـك لباس و یك پلاك
جلـوه ای چون آینه بر روی خاك
عشق یعــنی كولـه باری پر ز راه
بــا خـدای عشق در راز و نـیــاز
عشق یعنی یك بلای بی ستون
سنگــری در بــستر دریای خون
نقل قول کردن
#9 کاندیدا 1395-09-16 10:38
سلام،برای نسل جدید ؛وقتی از رزمندگان ؛ شهدا و دلاوری ها و پاکی ها سخن می گوییم ، شاید با دنیا طلبی هایی که متاسفانه از بعضی ها می بینند ؛ تصور درستی در ذهن شان نقش نمی بندد. حاج اسماعیل نمودی عینی از همان گروهی است که باید به نسل جدید معرفی شود.بی ادعا کم حرف صبور دلاوری به تمام معنا.
نقل قول کردن
#10 میثم 1395-09-16 13:02
چهار سال گذشت
وضعیت اشتغال استان را رصد کنید
که نرخ بیکاری کاهش یافته یا نه ؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا