یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی (ع) سال ۸۹ از سوی مسئولان استان لرستان مطرح‌شده ولی تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
به گزارش تسنیم، حرم امامزاده زید بن علی (ع) خرم‌آباد در مرکز بازار قدیمی این شهرستان قرار دارد که باوجود اتصال به قلعه فلک‌الأفلاک از شاخص‌ترین نقاط گردشگری، مذهبی و فرهنگی شهر خرم‌آباد به شمار می‌رود که در میان مغازه‌های بازار روز شهر محصورشده است.
وجود مغازه‌های تجاری، دست‌فروشان و زباله‌ها در اطراف حرم این امامزاده چهره خوشایندی ندارد و این امر به‌هیچ‌وجه شایسته نیست و باید اقدامی اساسی در راستای توسعه حریم این امامزاده انجام شود.

لرستان)
طرح آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی خرم‌آباد اجرا می‌شود + معرفی                                                
                                                                دورنماي امامزاده زيد بن علي (ع) از نماي شمال غربي؛ سال 1385

 
حرم امامزاده زید بن علی (ع) همچنان در محاصره مغازه‌ها
سالیان سال است که آزادسازی حریم این مکان معنوی از مطالبات اساسی مردم شده ولی تاکنون هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته درحالی‌که وجود چنین امامزاده‌ای در مرکز شهر یک فرصت مناسب برای توسعه گردشگری و مذهبی استان به شمار می‌رود.
روزانه خیل عظیمی از زائران برای انجام اعمال دینی به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند در حالی که این مکان مذهبی موقعیت فیزیکی مناسبی ندارد و قرار گرفتن در شلوغی بازار و سروصدای بیش‌ازحد مانع از انجام اعمال دینی، آرامش روحی و طلب حاجت زائران می‌شود.
این بقاع متبرک که از محبوبیت خاصی نزد شهروندان خرم‌آبادی برخوردار است و ارادتمندان زیادی نیز از دیگر نقاط مختلف کشور را به خود جذب می‌کند اما فضای محوطه داخلی و بیرونی این امامزاده محدود و برای برگزاری بسیاری از مناسبات مذهبی در ایام سال مناسب نیست که آزادسازی و توسعه حریم آن ضرورت دارد.
 
طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی (ع) عملی نشد
از سال 89 طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی (ع) خرم‌آباد ارائه‌شده اما به دلیل عدم اعتبار یا کوتاهی مسئولان به بهانه‌های مختلف تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده و متأسفانه پیگیری‌های مکرر جهت آزادسازی حریم این امامزاده ثمربخش نبوده و این مکان همچنان در بین مغازه‌ها محصور مانده که امید می‌رود با تعامل و همکاری مسئولان امر و مردم این مطالبه چندین ساله محقق شود.
 
دستگاه‌های متولی برای توسعه حرم ورود کنند
حجت‌الاسلام خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان درباره آزادسازی و توسعه حرم امامزاده زیدبن علی (ع) اظهار داشت: باید میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی، شهرداری، بنیاد مسکن و اوقاف به آزادسازی امامزاده زیدبن علی (ع) ورود کنند.
 وی بابیان اینکه دستگاه‌های متولی باید حرم امامزاده زیدبن علی (ع) را به قطب فرهنگی تبدیل کنند، افزود: اوقاف متولی امامزاده است ولی اطراف این حرم را چه کسی باید آزاد کند؟ فضای سبز، عمران و آبادانی شهری، مبارزه با بافت‌های فرسوده و مرمت بناهای میراثی اختصاص به چه کسی دارد و بودجه و اعتبار در اختیار چه کسانی است؟
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان عنوان کرد: اوقاف کجای کار است! ما خود را جلو انداخته‌ایم تا محرک آقایان باشیم تا این امامزاده به قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل شود. مخالف آزادسازی قلعه فلک الافلاک نیستیم ولی آیا زیبنده نبود که در مقابل این قلعه این امامزاده نیز توسعه می‌یافت؟
 
از تشکیل جلسات بی‌نتیجه به ستوه آمده‌ایم
خاکباز تصریح کرد: آزادی، سلامت و صلابت امامزاده زیدبن علی (ع) به‌عنوان قلعه مذهبی معیار اعتقادی ماست که تاکنون برایش هزینه مادی و معنوی زیادی داده‌ایم ولی این امامزاده محصور مانده و معلوم نیست چه اعتقادی با توسعه آن مبارزه می‌کند؛ از اینکه بارها جلسات تعیین تکلیف امامزاده را تشکیل داده‌ایم به ستوه آمده‌ایم.
وی گفت: آزادسازی حرم امامزاده زیدبن علی (ع) وظیفه چه کسانی است؟ کمیسیون‌های مختلف در اختیار کیست؟ کمیسیون ماده 5 در اختیار چه کسی است چرا به کمک اوقاف نمی‌آیند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار داشت: چرا باید پروژه‌ای از دولت قبل بماند و تا پایان این دولت هم هنوز قدم از قدم برنداشته نشود.
 
کار برخی دستگاه‌های متولی تنها در حد نامه‌نگاری است
وی افزود: ما همه‌جانبه شده‌ایم و جور همه را به‌دوش می‌کشیم؛ برخی دستگاه‌ها فقط می‌توانند نامه‌نگاری کنند، یکی از مسئولان استان نامه‌ای برای ما ارسال کرد که این امامزاده تعیین تکلیف شود ولی باید گفت خود شما این امامزاده را محصور کرده‌اید تا ساخت‌وساز صورت نگیرد، ما هم عطا را به لقایش بخشیدیم و فقط امامزاده را مدیریت می‌کنیم و کاری به اطراف حرم نداریم و می‌گذاریم آبروی شهر برود.
خاکباز عنوان کرد: چرا مسئول باید این‌قدر بی‌تدبیر باشد که از ما درخواست تعیین تکلیف کند درحالی‌که تعیین تکلیف این موضوع حمایت دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد. تنها کسی که تاکنون برای این پروژه کمک‌حال ما بوده شخص استاندار است و علی‌رغم اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی مخالف بودند ولی بیان کردند باید این کار امسال انجام شود.
 
آمادگی اوقاف برای خرید مغازه‌ها به قیمت کارشناسی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان تصریح کرد: 96 مغازه اطراف حرم وقفی هستند، اداره‌کل اوقاف لرستان این آمادگی را دارد که براساس محاسبه کارشناس رسمی دادگستری هزینه واحدهای تجاری حریم امامزاده را پرداخت کند هرچند دل‌خوش به این توافق نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 20 جلسه تشکیل‌شده ولی رقم‌هایی که توسط کسبه مطرح می‌شود برای هر مغازه یک میلیارد است؛ اگر می‌خواهیم یک نگین فرهنگی مثل شاه‌چراغ داشته باشیم باید مردم و مسئولان پای‌کار بیایند.
خاکباز گفت: چون حرم امامزاده زیدبن علی (ع) بنایی میراثی است تنها اوقاف متولی آن نیست چراکه جز مبلمان فرهنگی شهر و جزء بناهای فاخر استانی است که باید برایش هزینه شود.
باوجوداینکه آزادسازی و رفع محاصره این امامزاده از میان مغازه‌ها ضرورت دارد اما پیگیری این موضوع از سوی مسئولان استانی امیدوارانه نیست و پس از گذشت شش سال تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
 
گزارش: فاطمه بیرانوند

دیدگاه‌ها  

#1 ابراهیم 1395-09-10 10:16
با سلام خدمت نویسنده این گزاش و خبرگزاری یافته
ابتدا باید گفت که مغازه های اطراف امامزاده همه جز بافت تاریخی و قدیمی شهر خرم آباد هستند که اگر برای توسعه امامزاذه ازبین بروند دیگر بازاری در شهر باقی نمی ماند و خیانت به آثار تاریخی است دوما در اینکه امامزاده زیدبن علی مورد احترام عموم مردم است و احترام به آن واجب است شکی نیست ولی بیش از نود درصد مردم زمانی که برای خرید به بازار رفته اند

با دیدن صحن امامزاده به یاد زیارت می افتند یعنی اگر بازار نباشد کسی هم به زیارت نمی رود سوما اینکه صحن این امامزاده در شلوغ ترین حالت میزبان ده الی دوارده نفر از مردم بومی شهر است آیا با این تعداد اندک زائر نیازی به توسعه (بزرگ کردن) آن است و در خاتمه اگر روزی قرار بر توسعه آن شد بهتر است با یک فکر خلاقانه (و نه به تقلید از مکانی دیگر ونه با تخریب بافت قدیمی) به زیبایی هر چه تمام تر مکانی بوجود آورند که کمترین آسیب به بافت تاریخی وارد شده و مکانی زیبا در شان این امامزاده بوجود آورند. با تشکر
نقل قول کردن
#2 خایدالو سیتی 1395-09-10 13:51
برخی از صاحبان مغازه دنبال سرکیسه کردن دولت و اوقاف هستن و دوس ندارن شهر پیشرفت کنه..نمیگیم از حقتون بگذرید چون اهلش نیستید فقط لقمه بزرگتر از دهنتون نگیرید...ما شهروندان خودمون هم باعث جلو گیری از پیشرفت خرم آباد هستیم نمونه اش صاحب همین مغازه های اطراف حرم ک دوس ندارن پیشرفت بکنیم..
نقل قول کردن
#3 امیر 1395-09-10 14:13
اگر فقط تونستن اون ماهی فروش سر نبشو که بوی وحشتناکی با ماهیاش به راه انداخته از اونجا منتقل کنن کلی هنر کردن
نقل قول کردن
#4 امین 1395-09-10 14:31
تکلیف امامزاده زیدبن علی و باباطاهر هنوز مشخص نیست؟؟؟!
نقل قول کردن
#5 علي 1395-09-10 14:51
با سلام
كسبه اطراف از طريق مغازه ها امرار معاش ميكنند به دليل بقعه متبركه نان مردم را سنگ نكنيم
نقل قول کردن
#6 محسن 1395-09-10 15:23
فقط همين بافت تاريخي و بازار قديمي رو داريم توي شهر
اين رو هم تخريب كنيد
نقل قول کردن
#7 شهروند خرم ابادی 1395-09-11 11:47
خیلی جالبه میخوان بافت قدیمی شهر و بازار اون که نماد هویت فرهنگیش هست و از بین ببرن و نابود کنن
کسی به فکر اون خانواده هایی هست که نون اور خونشون بیکار میشه؟بعضی از این مغازه ها 4 خانواده ازش نون میخوره و میخوان با یه قیمت خیلی ارزان بگیرن مغازه ها رو ازشون که به نظرم از اون به بعد نماز نداره داخل امام زاده چون قصبی هست زمینش
الان زمین تجاری توی مرکز شهر چقدر هست قیمتش و قیمت کارشناسی که میفرمایند اقایون چقدر هست؟
به فکر بیکاری بالای 500 خانوار هم باشند اقایون...
نقل قول کردن
#8 شهروند خرم ابادی 1395-09-11 11:58
به نقل از خایدالو سیتی:
برخی از صاحبان مغازه دنبال سرکیسه کردن دولت و اوقاف هستن و دوس ندارن شهر پیشرفت کنه..نمیگیم از حقتون بگذرید چون اهلش نیستید فقط لقمه بزرگتر از دهنتون نگیرید...ما شهروندان خودمون هم باعث جلو گیری از پیشرفت خرم آباد هستیم نمونه اش صاحب همین مغازه های اطراف حرم ک دوس ندارن پیشرفت بکنیم..

دوست عزیز گرفتن حق سر کیسه کردن نیست ؛نباید برای توسعه یا تغیررات یه مکانی چندین خانواده رو بیچاره کنیم.هرچیزی بهایی داره .ده سال پیش مغازه های زیر قلعه رو یونسکو خرید و به هر مغازه دو متری هشتاد میلیون پول داد چون ارزش اونا همونقدر بود یا من یاد دارم که برای تعریض ساحلی غربی علوی خواستن یه خونه رو به یک پنجم قیمتش بخرن که صاحب ملک راضی نشد و سالها همونطور موند.اگه میخوان یک کاری کنن باید ارزش گذاری بشه
اگه این بازار حذف بشه مطمئن باش بخشی از هویت شهر حذف خواهد شد و خرم اباد یک قدم به نابودی فرهنگی اقتصادی نزدیک تر خواهد شد
التماس تفکر
نقل قول کردن
#9 شهروند خرم ابادی 1395-09-11 12:07
به نقل از علي:
با سلام
كسبه اطراف از طريق مغازه ها امرار معاش ميكنند به دليل بقعه متبركه نان مردم را سنگ نكنيم

من اونجا توی سر شماری اصناف دیدم مغازه هایی که شش یا هفت خانوار از اون مغازه نون میخوردن و بیکار شدن این همه ادم یعنی ایجاد یک مشکل اساسی جدید در شهر.همین کارهای بدون تفکر و کورکورانه هست که شهر ما رو در معرض نابودی قرار داده
400 خانوار رو میخوان از نون خوردن بندازن و زمین قصبی برای امام زاده فراهم کنن
اگر نیت اقایون واقعا این هست خوب بودجه بگیرن و بنا به قیمت واقعی مغازه ها رو بخرن از کسبه اونجا تا اونها هم بتونن کار خودشون رو توی مکان دیگه ادامه بدن هرچند همین هم باز صدمه میزنه
خودمون رو جای کسبه های بازار روز بزاریم ....
این کار به دور از انصافه اگر حقشونو ندیم
نقل قول کردن
#10 روح الله بیرانوند 1395-09-11 12:08
[quote name="ابراهیم"] با سلام خدمت نویسنده این گزاش و خبرگزاری یافته
ابتدا باید گفت که مغازه های اطراف امامزاده همه

سلام حرف شما درست
ولی این متوجه باشین که خیلی از همشهریان هم هستن ک میخوان برن زیارت ولی بدیل نبود فضای رفت و آمد مناسب و جای پارک وسیله نقیله نمی تونن ارن کار رو کنن و این بزرگترین دلیل هست برای استقبال زیارت کنندگان

اگه کاسب ها برای تخلیه همکاری کنن
اوقاف میتونه از فضای موجود هم پارکینگ خوب و فضای خوب برای رفاه زائرین امام زاده فراهم کنه
نقل قول کردن
#11 حامد 1395-09-12 20:37
قانون آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی (ع) سال ۸۹ در سفر هیعت وزیران به استان لرستان تصویب شد.
ولی پس از سالها هیچ کاری نکردند.
با نظر برخی دوستان مبنی بر عدم تخریب برخی مغازه ها اصلا موافق نیستم چون تمام مغازه های اطراف امامزاده اکثرأ متعلق به خود اوقاف است و پس از سال ها در تملک برخی افراد است
فضای تنگ و عدم بهداشتی که حریم این امامزاده دارد اصلا نه در شأن مردم است نه امامزاده.باید آزادسازی حریم و سر و سامان دادن به وضعیت کنونی در برنامه کاری مسولان قرار گیرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا