یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران " از تاریخ 24 آبان الی 1 آذرماه 1395 با شعار "ایران می‌خواند " در راه است.
شاید در سال 1372 که اولین "هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران " با همت مسوولین آن هنگام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مسولین فرهنگی تصور نمی‌کردند " کتاب " در جامعه ایرانی چه سیری را طی خواهد کرد.
به گفته سید عباس صالحی صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شمارگان (تیراژ) کتاب در سال 1373 به ازای هر ده هزار نفر یک نسخه کتاب چاپ شده بوده است، در سال 1384 به ازای هر ده هزار نفر 3/3 نسخه کتاب چاپ شده است و در سال 94 به ازای هر ده هزار نفر 9/1 نسخه کتاب چاپ شده است، روند نزولی که زنگ خطر را برای عرصه اندیشه و تفکر جامعه ایرانی اسلامی به صدا درآورده است.
 طبق گزارش دیگری از سید عباس صالحی، در سال 1373، 13 صدم درصد از تولید ناخالص ملی کشور به حوزه کتاب و نشر مربوط می‌شد این سهم در 1380 به 24 صدم درصد و در سال 1393 به 12 صدم درصد رسیده است، امری که نشانگر عدم اقبال بازار مالی کشور به این حوزه است.
 آمارهای فوق هر کدام به نحوی بیانگر کم شدن استقبال عمومی به "خواندن و مطالعه " است، اینکه چرا مردم گرایش کمتری به سمت و سوی "خواندن " (به مفهوم خاص آن، یعنی ارتباطی تنگاتنگ، بسته و از روی اختیار و میل و رغبت فی‌مابین کتاب و خواننده) دارند، حتما دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، بیکاری، نظام آموزشی ناکارآمد، سبک زندگی خانواده، توسعه ابزارها و شبکه‌های جدید اجتماعی، کمبود فضاهای کتابخانه‌ای و... دارد. آسیب‌های اجتماعی از قبیل خودکشی، خشونت‌های اجتماعی، پرخاشگری، عصبیت، اعتیاد، افت تحصیلی، کاهش اعتماد عمومی، کاهش انسجام ملی و... را در پی خواهد داشت. در صورت عدم آسیب‌شناسی دقیق علمی و ارایه راهکارهای موقتی و بلند مدت، چه در سطح کلان (ملی) و در سطح خرد (استانی)، عواقب ناخوشایندی برای جامعه فرهیخته و فرهنگی ما به وجود آورد. جامعه‌ای که روز به روز براثر کوچ نخبگان و شایستگانش به دیگر مناطق کشور بسیار لاغر و ترد شده است. توجه به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در استان، تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های در دست‌ساخت، توسعه فضاهای فرهنگی (نگارخانه، سالن تئاتر، سینما، سالن موسیقی و...) در استان، حمایت از ناشران و نویسندگان محلی، حمایت از کتاب‌فروشان، هم‌افزایی سازمان و ارگان های فرهنگی در استان، ترغیب مردم به انس با کتاب، حضور و ظهور "کتاب " در برنامه‌های صدا و سیمای شبکه استانی و... می‌تواند از اقدامات عملی جهت تشویق عموم مردم به "کتاب و کتاب‌خوانی " باشد.
 هفته کتاب در راه است... بیایم لرستان را با چهره فرهنگی‌اش بی آراییم...
 

نصرت‌اله امیری‌خواه
کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان خرم‌آباد

   

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا