یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با حضور رئیس جمهور کشورمان بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات افتتاح شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات صبح امروز شنبه 15 آبان ماه با حضور رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات فرهنگی در مصلای امام خمینی تهران افتتاح شد.
در این مراسم حسن روحانی، رئیس جمهور و سید رضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند.
روحانی در ادامه از غرفه‌های مختلف بازدید کرد و به گفت‌وگوی با اهالی رسانه پرداخت.‎
در این مراسم حسام‌الدین آشنا (مشاور حسن روحانی در امور فرهنگی)، محمد نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس‌جمهور و نهاد ریاست جمهوری ایران)، علی جنتی (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید رضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) روحانی را همراهی کردند.

مصلی میزبان 900 رسانه
مصلای امام خمینی (ره) تهران امسال میزبان ۹۰۰ رسانه در قالب ۶۲۰ غرفه است، شعار امسال نیز «شفافیت و صداقت» در نظر گرفته شده است.
هم‌زمان با برگزاری بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات 9 نشست تخصصی با عناوینی چون نقش مطبوعات در صیانت از محیط زیست، رسانه‌های محلی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید، سازمان نظام رسانه‌ای و قانون مطبوعات و شیوه‌های بنگاه آفرینی برگزار می‌شود.
نشست تخصصی «کتاب‌های حوزه روزنامه‌نگاری» از ساعت 15 و 15 دقیقه تا 16 و 45 دقیقه چهارشنبه 19 آبان‌ در تالار شماره یک نمایشگاه مطبوعات با حضور سید فرید قاسمی پژوهشگر لرستانی برگزار می‌شود
مؤسسات مطبوعاتی ۲۳ غرفه، رسانه‌های استانی و منطقه‌ای ۶۵ غرفه، تشکل‌های مطبوعاتی هشت غرفه، کسب‌وکار مرتبط با رسانه‌ها ۲۰ غرفه، روابط عمومی دستگاه‌ها هفت غرفه، ادارات کل ارشاد استان‌ها و خانه‌های مطبوعات است ۳۱ غرفه، نشریات دانشجویی دو غرفه، روزنامه‌ها ۴۰ غرفه، خبرگزاری‌ها ۱۳ غرفه، رسانه‌های حوزه دین و اندیشه ۲۳ غرفه، رسانه‌های فرهنگی و هنری ۸۶ غرفه، رسانه‌های سیاسی و اقتصادی ۹۴ غرفه، رسانه‌های آموزشی و تخصصی ۹۹ غرفه، رسانه‌های عمومی و خانواده ۷۹ غرفه و رسانه‌های حوزه کودک و نوجوان ۱۱ غرفه را در اختیار دارند.

از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست

رئیس جمهور در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات: در شرایطی که امروز قرار گرفته‌ایم بار مسئولیت رسانه‌ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگری بیشتر باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در آیین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با ابراز خوشحالی از حضور در این نمایشگاه افزود: بی‌تردید رسانه مطبوعات و اصحاب آن که اصحاب فرهنگ و وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه در کشور هستند.
وی ادامه داد: رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای توسعه فعالیت رسانه‌هاست، ما در شرایطی که امروز در آن قرارگرفته‌ایم بار مسئولیت رسانه‌ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگر بیشتر باشد.
رئیس‌جمهوری گفت: بی‌تردید رسانه و مطبوعات و اصحاب آن‌که اصحاب فرهنگ هستند، وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با انتقال نظر حاکمیت به مردم و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای توسعه فعالیت رسانه‌ها، افزود: ما در شرایطی قرارگرفته‌ایم که بار مسئولیت رسانه‌ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگر بیشتر است.
روحانی ادامه داد: منطقه ما امروز در شرایط پیچیده‌ای دارد. ما نیازمند به امنیت هستیم. شاید تعییرات مختلفی باشد، یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود و دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند و قدرت بازدارندگی امنیتی می‌تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اما واقعیت آن است که منطقه ما امروز با معضلات امنیتی مواجه است؛ گروه‌هایی با افکار جاهلی و رنگ و لعاب دینی با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان و منطقه افتاده‌اند.
روحانی افزود: در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند ما را از ناامنی حفاظت کند و جامعه امنی را برای ما به وجود آورد انست که در کشور ما گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریزم وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر تروریزم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم یا بخشی از مردم ندای تروریزم را بپسندد، نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی.
رئیس جمهوری تصریح کرد: آنچه امروز در کشور و جامعه امنیت را آفریده است بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است.
رئیس جمهوری گفت: من به نمونه‌ای اشاره کنم، چرا موصل سقوط کرد؟ یک شهر بزرگ یک و نیم میلیون جمعیتی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور از صبح تا ظهر این شهر بزرگ سقوط می‌کند؟
روحانی افزود: آیا سقوط این شهر به خاطر آن بود که تروریست‌ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ سقوط موصل به خاطر این بود که تروریست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند یا اینکه دل‌بستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟ واقعیت آن است که ارتباط عاطفی و سیاسی موصل با بغداد قطع شده بود. در این شرایط نه داعش بلکه هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم که نه سیاه حتی سفید بود می‌توانست بر موصل فائق آید.
وی ادامه داد: سیاست خارجی نمی‌تواند موصل را حفظ کند، ارتش عراق هم نمی‌تواند موصل را حفظ کند. نباید در فهم مسائل امنیتی و سیاسی در امروز جهان و منطقه ما دچار اشتباه شویم.
رئیس قوه مجریه گفت: البته که نیروهای مسلح کشور ما یک قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته دیپلماسی و سیاست خارجی عاملی مهم برای پیشگیری از جنگ و نزاع بوده و خواهد بود اما در برابر معضل امروز امنیتی منطقه ما آنچه کارسازتر از همه عوامل است انسجام، وحدت و یکپارچگی جامعه و سپردن همه گوشه جان و گوشه جسم به ندای توسعه ایران عزیز است.
روحانی افزود: اگر نظام اسلامی ما به اقلیت‌ها احترام نمی‌کرد، اگر نظام اسلامی ما به وحدت دینی همت نمی‌گماشت، اگر نظام اسلامی ما جایگاه اهل سنت را در این کشور محترم نمی‌شمرد، اگر دولت در فکر تعادل توسعه‌ای در کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان، خراسان جنوبی و در سراسر کشور به فکر تعادل نبود و اگر امروز اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور دل به نظام و رهبری و قانون اساسی و دولت نبسته بودند داعش و القاعده در اینجا هم راه داشت.
وی در ادامه به فضای حقیقی و فضای مجازی اشاره کرد و افزود: نمی‌توان گفت فضای مجازی را نمی‌خواهیم. ما چه‌کاره هستیم که بگوییم می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم.
رییس جمهوری افزود: مثل این که یادمان رفته صاحب این کشور مردم هستند. مثل این که اصل ششم
قانون اساسی را یادمان رفته، مثل این که یادمان رفته که همه‌چیز از کنار صندوق روی ساخته می‌شود.
روحانی با بیان این که مردم در یک نظام مردم‌سالار دینی تصمیم گیر هستند، گفت: مشروعیت تمام مسؤولین کشور یا با روی مستقیم مردم است یا با رای غیرمستقیم مردم است.
وی ادامه داد: رسانه در میان مردم و جامعه و افکار مردم نقشی اساسی دارد، مخصوصاً آن‌هایی که با یک رسانه سال‌ها خو گرفته‌اند. این رسانه مثل می حافظ است که هرچه بماند اثرش بیشتر می‌شود. رسانه صدساله و صد و پنجاه‌ساله تا رسانه یک‌ساله و دوساله تا رسانه‌هایی که عده‌ای جوان‌مرگشان می‌کنند و نمی‌گذارند مسیر رشد را ادامه دهند.
رئیس‌جمهوری با طرح این سؤال که چرا تا جایی که ممکن است کار رسانه را به خود رسانه واگذار نمی‌کنیم؟ گفت: دولت دنبال تدوین لایحه‌ای است که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند تا همچون نظام پزشکی، نظام رسانه‌ای هم باشد. بسیاری از تخلفات حرفه‌ای باید در آن نظام رسیدگی شود نه در دادگاه. خیلی از رمز و رموز جزییات دنیای رسانه است که شاید یک حقوق‌دان برجسته به همه آن زوایا آشنا نباشد. مگر هر کاری را باید به جلسه دادگاه و قاضی سپرد؟
وی گفت: این‌یک رسالت اصحاب رسانه در مقطع امروز است که در زمینه امنیت ملی، اجتماعی، داخلی باید آرامش و رضایت واقعی را به وجود آورند.
روحانی با بیان اینکه می‌خواهم این نکته را بگویم شما اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می‌توانید برای جامعه امنیت آفرین باشید، این شعر را خواند: گفت ذات نایافته از هستی‌بخش کی تواند که شود هستی‌بخش.
وی افزود: اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت خود، راه خود، شغل، کار، خط و قلم خود باشند چگونه می‌توانند امنیت را بیافرینند؟
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: قلم شکسته و دهان بسته از او کاری ساخته نیست، نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی و نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی.
روحانی افزود: بگذاریم در جامعه آزادی باشد؛ همان‌طور که شما در یکی از نمایشگاه‌ها گفتید، بگذاریم آزادی مسئولانه باشد. امنیت امروز برای ما اصل است اما فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته یا حفظ می‌شود که تفنگ هم به جای خود لازم است.
رئیس‌جمهوری گفت: اما قلم چه؟ اما بیان و فرهنگ چه؟ اساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی ما فرهنگ بود هیچ‌وقت امام در دوران نهضت اسلامی راه قیام مسلحانه را نپسندید.
روحانی افزود: گاهی شاید لازم بود در مقاطعی اما خط امام این نبود خط امام تحول در افکار مردم و فرهنگ جامعه بود. او با سخنرانی و اعلامیه و نوار توانست کشور را متحول کند و با بیانات و نوشته‌هایش و شاگردانش و دعوت مردم به خیابان‌ها و در صحنه توانست بزرگ‌ترین قدرت نظامی منطقه را به زانو درآورد.
وی اضافه کرد: امام توانست همه حمایت‌های سیاست خارجی آن زمان از رژیم گذشته را ناکام بگذارد، پس قدرتی فرای تفنگ و دیپلماسی وجود دارد و آن فرهنگ است.
رئیس جمهوری در بخشی از سخنانش با تاکید بر این که امروز تروریزم بر اسب نارضایتی و ناامیدی سوار می‌شود، گفت: آن‌ها که جز ایجاد یاس، ناامیدی و غم، غصه و تشویش اذهان عمومی کار دیگری نمی‌کنند چه نتیجه‌ای از کار خود می‌گیرند، چرا افسردگی در جامعه ما به دلیل بی‌نشاطی، ناامیدی زیاد شده است.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چه کسانی هستند که به جای مزرعه امید، کشتزار یاس را دنبال می‌کنند.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که ما باید امروز امنیتمان را حفظ کنیم، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند با موشک، هواپیما و تانک امنیت ما حفظ می‌شود البته این‌ها ضروری و لازم است.
وی گفت: من به عنوان کسی که می‌توانم با صدای بلند این حرف را بزنم چون من قبل از دیگران به فکر تحکیم نیروهای مسلح و ساخت سلاح بودم، خیلی‌ها نمی‌توانند این موضوعات را مطرح کنند زیرا بلافاصله متهم می‌شوند، ولی من به عنوان کسی که 30 سال به فکر تحکیم نیروهای مسلح بودم، تاکید می‌کنم که ما نیروی مسلح قوی و بازدارنده، قدرت نظامی و دیپلماسی قوی می‌خواهیم اما یادمان باشد، ناامنی امروز در منطقه ما تنها با سلاح و دیپلماسی حل نمی‌شود، امروز گوش مردم باید با صدای توسعه کشور آشنا شود.
رئیس جمهوری با یادآوری این که جامعه نباید به ندای تروریست‌ها پاسخ دهد، افزود: در این راستا باید انسجام بین اقوام مذاهب در کشور باشد و این بخش بزرگ به دست اصحاب رسانه است.
وی با اشاره به این که ما امروز در شرایط نوینی قرار داریم، اظهار داشت: ما در شرایط پسابرجام و پساتحریم قرار داریم از این فضا و شرایط باید استفاده کنیم و پیش رویم.
روحانی در ادامه مثال زد: امروز یک هوای سالم آمده، به جای این که از این هوای سالم استفاده کنیم، ورزش کنیم، بدویم، در مسابقه جلو بیفتیم،
در این هوای سالم ایستاده و بحث می‌کنیم که چگونه هوا سالم شد، کسی که هوا را سالم کرد خطش چه بود.
رییس جمهوری گفت: واقعاً گاهی انسان دچار حیرت می‌شود، مگر ما منافع ملی نداریم، مگر آینده کشور نباید پیش روی ما باشد، امروز به اعتراف همه، ایران، اقتصادی است که در شرایط امروز می‌تواند سرمایه و تکنولوژی را جذب کند و بازار را بدست آورد.
وی با تاکید بر این که امروز ما سه جغرافیای بازار، سرمایه و فناوری را باید در این فضا بدست آوریم اظهار داشت: باید در این فضای به وجود آمده به این جغرافیاها بپردازیم و کشور را به حرکت درآوریم.
رییس جمهوری تصریح کرد: باید کشور را به حرکت درآوریم. امروز مجلس شورای اسلامی یک قدرت بسیار بزرگ است و بیش از سال‌های قبل در کنار دولت و دولت در کنار مجلس است.
روحانی با اشاره به رأی اعتماد به سه وزیر در روز سه‌شنبه خاطر نشان کرد: این عمل همه عاشقان این کشور را از روز دوشنبه امیدوارتر کرد و همه مردم ایران به خوبی قضاوت کردند که انتخابات اسفند 94 با خرداد 92 در یک مسیر بوده است و اتصال این دو را در روز سه‌شنبه مشاهده کردند.
وی با بیان اینکه مردم وقتی ببیند که مجلس و دولت در کنار هم در مسیر اعتدال هستند، افزود: مهم نبود که مجلس به این سه وزیر رای بدهد یا ندهد این از اختیارات مجلس است که خوشبختانه رای داد اما مهم این بود که مجلس دهم در برابر اتهامات واهی گوشش بدهکار نیست.
رییس دولت یازدهم اضافه کرد: مهم این بود که مجلس دهم با دقت بیشتری به مسایل مهم کشوری و سیاسی می‌نگرد و با دقت رأی خود را به صندوق‌ها می‌ریزد. آنچه دستاورد ما از روز سه‌شنبه بود تنها استقرار سه وزیر مهم در جایگاه خود در مسیر فرهنگ و نشاط جوانان ما نبود بلکه بالاتر از آن بود.
روحانی گفت: بالاتر نه آنکه دولت و مجلس با هم هستند بلکه از این هم بالاتر، بالاتر نه آنکه سه وزارتخانه معطل نماند بلکه از آن‌هم بالاتر و بالاتر اینکه برای اتهامات واهی گوش شنوایی وجود ندارد.
وی افزود: این افتخار ملت، مجلس شورای اسلامی و دولت است، دولت چرا همان سه وزیر را معرفی کرد؟ الحمدالله مدیر خوب و شایسته در کشور فراوان هستند. به این دلیل دولت آن سه وزیر را معرفی کرد تا به جامعه و به مردم بگوید رای اسفند 94 شما گم نشده است و در صندوق صحیح قرار گرفته و به نتیجه درست رسیده است.
رییس جمهوری تصریح کرد: امروز به وحدت، امید و نشاط برای تحول جامعه داریم و همه می‌خواهیم انقلابی باشیم اما انقلابی یعنی چه؟ هر کجا که اخلاق نبود انقلاب نیست.
روحانی گفت: هر کس که دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند، سخنی بدون دقت و بدون تحقیق می‌گوید و هر کس شنیده‌ها را بدون بررسی نقل می‌کند انقلابی نیست.
وی افزود: هرکس که فقط داد می‌زند و فکر می‌کند انقلاب یعنی فریاد زدن او انقلابی نیست. هرکسی که کوتاه‌ترین راه را برای تثبیت منافع ملی انتخاب می‌کند او انقلابی است و هر کس برای عزت این کشور و توسعه این کشور تلاش می‌کند انقلابی است.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: هرکسی راستی و درست وامانتداری را پاس می‌دارد انقلابی است و انقلابی یعنی استقلال، آزادی یعنی جمهوری اسلامی ما مفهوم دیگری را از انقلاب نمی‌شناسیم پس انقلاب یعنی اخلاق.
روحانی گفت: از انقلاب بالاتر، اسلام است و انقلابی اسلامی است که ما را به آرمان‌های اسلامی برساند والا کلمه انقلاب که مقدس نیست بلکه وقتی انقلاب اسلامی شد مقدس می‌شود و گاهی انقلاب معنی منفی در قران دارد پس انقلاب هم‌معنی مثبت وهم منفی دارد.

بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات از 14 تا 21 آبان ماه از ساعت 9:30 تا 20:30 در مصلي امام خميني (ره) پذیرای علاقه‌مندان است.


     
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا