یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مطلع شدیم هفته گذشته متاسفانه قلعه باستانی خلیل‌خان در بخش بشارت از توابع الیگودرز و در نزدیکی امامزاده "خود‌سیا" توسط بلدوزر امور عشایر تخریب و از بین رفت.
به گفته یکی از مطلعین این قلعه باستانی در حدود ۳۵۰ سال قدمت داشت و بر اثر بی‌توجهی‌ها به یک محوطه مبدل شده بود اما بنای آن و حتی آسیاب آبی این محوطه هنوز پا برجا بود.
وی گفت: کتیبه‌هایی که بر آن نوشته‌هایی با نام خلیل خان درج شده و در محل دره این قلعه قرار دارد تاریخ 1095 هجری قمری را نشان می‌دهد.
یک مقام مسوول در تشریح ماجرا گفت: طرح راه‌سازی پل کول به امامزاده خود سیا در بخش بشارت توسط امور عشایر در حال انجام است.
وی افزود: شخصی شبانه با روشن کردن بلدوزر امور عشایر و با هدف یافتن گنج قلعه را تخریب و فرار کرده است و پس از این ماجرا کارشناسان میراث فرهنگی با حضور در منطقه اعلام نمودند این مکان تنها یک‌وارگه و هیچ گنجی در آن نهفته نبوده است.
یکی از اهالی منطقه گفت: مسوولین بجای رسیدگی به این ماجرا کدخدا منشی بر آن سرپوش گذاشته و به ظن آقایان همه‌چیز به خیروخوشی خاتمه یافت.
حال در توجیه ماجرا از سوی مسؤولین سؤالاتی در ذهن تداعی می‌شود، اینکه عنوان شود شخصی با استفاده از بلدوزر امور عشایر قلعه را تخریب کرد و فرار کرد و گنجی در کار نبوده و... آیا پاسخ و توجیه مناسبی می‌باشد؟
درحالی‌که میراث فرهنگی در مبحث اقدامات عمرانی با عنوان وجود آثار باستانی در منطقه قانونی ایستادگی می‌نماید چگونه است که اکنون سکوت نموده و هیچ پیگیری نمی‌نماید؟!
به هر حال انتظار داریم مسوولین به این موضوع رسیدگی نمایند.
عباس شاه‌علی/ الیگودرز

 
بعد از تحریب


قبل از تخریب 


*بخش بشارت یکی از بخش‌های شهرستان الیگودرز است.

دیدگاه‌ها  

#1 میراث فرهنگی 1395-08-13 12:43
باسلام خدمت خوانندگان محترم. با عرض می رسد که سازمان میراث فرهنگی پرونده ای درهمین راستا علیه متجاوزین به این اثر درشعبه دوم دادگاه الیگودرز تشکیل داده و درحال جریان وپیگیری است.
نقل قول کردن
#2 نیازی 1395-08-13 13:37
چکارش داشتن؟چه باری بوده رو دوششون؟
نقل قول کردن
#3 رحمانی 1395-08-13 22:24
همین بلا را هم سر کتیبه سنگ نبشته خرم آباد که متعلق به قرن پنج هجری بود آوردن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا