یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از ماه‌های گذشته شاهد ایجاد کش‌و قوس‌های بسیار در مورد ساختمان سربازخانه واقع در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک بوده‌ایم ؛ به طوری که اغلب فعالان اجتماعی، گروه‌های مردمی، علما و بزرگان شهر خرم‌آباد بر این عقیده‌اند که این ساختمان باید به یک موزه مردم‌شناسی، فرهنگ عاشورایی و موزه علما تبدیل شود و افکار عمومی جامعه نیز با تبدیل آن به هتل به شدت مخالف هستند.
از سوی دیگر در جوار ساختمان سربازخانه جایگاه عزاداری مرکزی ولایت شهر خرم‌آباد واقع شده و به همین دلیل بسیاری از مردم با هرگونه تغییر کاربری این مجموعه مخالفت کرده‌اند.
روزنامه همشهری به عنوان نخستین رسانه لرستان در دی‌ سال گذشته در گفت‌و‌گو با کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی به صورت دقیق و با نگاهی کارشناسانه دلایل اصلی تطابق نیافتن تبدیل سربازخانه به هتل با ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک را اعلام کرد.
در همان روزها نیز کارشناسان میراث فرهنگی به شدت با واگذاری و تبدیل سربازخانه به هتل مخالف کردند و معتقد بودند این اقدام با ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک در تضاد است.
اما با این وجود مسئولان استان بر واگذاری این مجموعه پافشاری کردند تا جایی که زمزمه‌ها حاکی از آن بود که بنای سربازخانه با واگذاری به بخش خصوصی فاصله چندانی ندارد.
به همین دلیل و با توجه به ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه بروز مشکل برای جایگاه عزاداری مرکزی که در جوار سربازخانه قرار دارد افکار عمومی، علما، فضلا و هیأت‌های مذهبی نیز به‌شدت با واگذاری سربازخانه مخالفت کردند.
اکنون بخش قابل‌توجهی از مردم، بزرگان و علمای شهر خرم‌آباد خواستار تبدیل سربازخانه به موزه مردم‌شناسی، فرهنگ عاشورایی و موزه علما هستند.
چرا که اکنون با وجود ظرفیت‌های مردمی به دلیل نداشتن یک موزه مردم‌شناسی جامع و بزرگ بسیاری از ظرفیت‌های غنی مردمی و فرهنگ این دیار رو به فراموشی هستند.
به هر حال چندین هتل چند ستاره نیمه‌تمام در خرم‌آباد وجود دارد و انتظار می‌رود که مسئولان ارشد استان تمام توان خود را بر تکمیل آن‌ها قرار دهند و به دنبال تبدیل شدن سربازخانه به موزه مردم‌شناسی باشند.

نمایی از سربازخانه در اواخر سال 1393
سابقه طولانی عزاداری مردم در جایگاه مرکزی
رئیس شورای هیأت‌های مذهبی شهرستان خرم‌آباد در همین زمینه می‌گوید: در سال‌های گذشته  شاهد هستیم که همواره عزاداری مردم لرستان به عنوان نمونه در سطح کشور معرفی می‌شود.»
فریدون نصیری» ادامه می‌دهد: در نظر داریم که با توسعه شرایط را برای برگزاری گسترده‌تر عزاداری روزهای محرم در این مکان مهیا کنیم.
وی عنوان می‌کند: عزاداری در جایگاه ولایت سابقه بسیار طولانی دارد و هر ساله مردم خرم‌آباد در این مکان ارادت و علاقه شدید خود را به اهل بیت (ع) نشان می‌دهند.
این مسئول می‌افزاید: حتی شهرت و عزاداری ویژه مردم خرم‌آباد به گونه‌ای زبانزد خاص و عام شده که هر ساله تعداد زیادی از مردم سایر استان‌ها برای تماشای آن به خرم‌آباد سفر می‌کنند و به خوبی فرهنگ عاشورایی در جایگاه ولایت نمایان می‌شود.
رئیس شورای هیأت های مذهبی خرم‌آباد ادامه می‌دهد: به هر حال با تلاش‌های صورت گرفته این جایگاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و حتی امیدواریم مسئولان زمینه را برای ثبت جهانی آن مهیا کنند. نصیری بیان می‌کند: اکنون جایگاه مرکزی گنجایش حضور چندین هزار عزادار حسینی را دارد و به همین دلیل باید به دنبال توسعه آن و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز باشیم.
این مسئول در ادامه با اشاره به لزوم تبدیل شدن ساختمان سربازخانه به موزه مردم‌شناسی می‌گوید: ساختمان سربازخانه در جوار این جایگاه قرار دارد و با توجه به کمبود موزه مردم‌شناسی خواسته اصلی‌ما این است که این ساختمان به موزه مردم‌شناسی، فرهنگ عاشورایی و موزه علما تبدیل شود.
نصیری بیان می‌کند: به شدت مخالف تبدیل سربازخانه به هتل هستیم و مسئولان نیز باید به خواسته عمومی مردم خرم‌آباد برای تبدیل ساختمان سربازخانه به موزه جامه عمل بپوشانند.
وی عنوان می‌کند: چندین هتل نیمه‌کاره در خرم‌آباد وجود دارد و انتظار داریم که مسئولان توان خود را برای تکمیل آن‌ها به کار ببرند.
مسئول هیأت «درب دلاکان» خرم‌آباد ادامه می‌دهد: این جایگاه از نسل‌های گذشته تاکنون محل اصلی برای عزاداری هیأت‌های شهر خرم‌آباد بوده است و نباید در جوار آن مسئولان به دنبال ساخت هتل باشند. نصیری اظهار می‌کند: تجمع بزرگ عزاداران حسینی خود به عنوان مهم‌ترین عامل برای جذب گردشگران به شمار می‌رود و باید ساختمان سربازخانه به موزه مردم شناسی، فرهنگ عاشورایی و موزه علما تبدیل شود.
وی در ادامه با گلایه از نبود موزه مردم‌شناسی جامع در لرستان می‌گوید: با وجود این‌که استان از دیرباز تاکنون دارای ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی و مردمی بوده، اما به دلیل نداشتن موزه مردم‌شناسی جامع بسیاری از این ظرفیت‌ها رو به فراموشی هستند.

عكس عزاداري روز عاشورا و گل‌ مالي در خرم آباد- يافته

170 سال عزاداری امام حسین (ع)
در همین زمینه یکی از علمای لرستان می‌گوید: پرچم تفکر عاشورایی به دست تشیع بیش از هزار و 400 سال است که برافراشته شده و هر ساله جلوه خاص و شکوه بیشتری در جهان می‌یابد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید تاج‌الدین طاهری» ادامه می‌دهد: در کشورهای دیگر دنیا، یک حرکت عاشورایی مانند حرکت ایران اسلامی در حال شکل‌گیری و جلوه‌نمایی است.
وی عنوان می‌کند: به برکت خون شهدا و رهنمودهای علما و جمهوری اسلامی شاهد بازتاب هر چه بیشتر فرهنگ عاشورایی هستیم.
این مسئول می‌افزاید: این جایگاه در لرستان در دوران‌ گذشته در کنار این محوطه و پیرامون قلعه فلک‌الافلاک به عنوان مکان مرکزی عزاداری مردم خرم‌آباد بوده است.
طاهری بیان می‌کند: عزاداری در این محل بیش از 170 سال قدمت دارد و این مکان جایگاه هیأت های مذهبی کل شهر به خصوص هیأت‌های درب دلاکان و پشت‌بازار بوده است.
وی عنوان می‌کند: جایگاه ولایت کنونی از قداست بالایی برخوردار است و در قلب شهر ‌خرم‌آباد قرار دارد و مکانی است که شهدای انقلاب در جوار آن تشییع شده‌اند. این مسئول اظهار می‌کند: بنابراین انتظار می‌رود مسئولان استان، میراث فرهنگی کشور و ‌وزارتخانه‌های تابعه اجازه تبدیل شدن سربازخانه به بنایی با کاربری‌هایی همچون هتل ندهند.
طاهری بیان می‌کند: سربازخانه و این جایگاه عزاداری با قدمت چند صد ساله قابل تغییر نیست و اگر کسی این تفکر را داشته باشد که سربازخانه به هتل یا فضایی دیگر تبدیل شود، با افکار عمومی جامعه و اساس انقلاب مشکل دارد و مردم هیچ‌گاه با این موضوع موافقت نخواهند کرد.

حماسه مردم خرم‌آباد در شب عاشورای حسینی
ضرورت ساخت موزه مردم‌شناسی
این عالم لرستانی هم پیشنهاد می‌دهد که ساختمان سربازخانه تبدیل به یک موزه مردم‌شناسی، فرهنگ عاشورایی و مکانی برای شناساندن علما و بزرگان استان شود.
وی اظهار می‌کند: حدود 125 عالم مبارز و انقلابی در استان وجود دارد که حداقل 25 نفر از آن‌ها در حالت مرجعیت قرار دارند و بسیاری از آن‌ها برای نسل‌های پس از انقلاب ناشناخته هستند.
طاهری بیان می‌کند: از مهم‌ترین عالمان بزرگ لرستان می‌توان به «آیت‌الله بروجردی»، « آیت‌الله حاج سید ابوتراب جزایری»، «آیت‌الله حاج سید حیدر طاهری خرم‌آبادی»، «سید حسن طاهری خرم‌آبادی»،«آیت‌الله روح الله کمالوند» و «حاج سید احمد حبیبی» اشاره کرد.
وی عنوان می‌کند: برای ماندگار کردن نام بزرگان و عالمان لرستان نیازمند به مکانی برای ساخت موزه مردم‌شناسی هستیم.
این مسئول می‌افزاید: علاوه بر این، لرستان، افراد نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و شهدای گران‌قدر زیادی دارد که به دلیل نبود یک موزه مردم‌شناسی در حال فراموشی هستند به همین دلیل باید سربازخانه به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل شود.
طاهری با اشاره به این‌که هتل‌ها را می‌توان در مکان‌های دیگر شهر ایجاد کرد،ادامه می‌دهد: چندین هتل‌ نیمه‌کاره در شهر خرم‌آباد وجود دارد که امیدواریم با حمایت و پیگیری مسئولان استان اقدامات لازم برای تکمیل آن‌ها انجام شود.


بیانیه طلاب حوزه علمیه امام امیرالمؤمنین (ع)
در همین زمینه مدیریت و طلاب حوزه علمیه امام امیرالمؤمنین (ع) خرم‌آباد نیز با ارائه و انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند همواره در طول تاریخ تمدن‌های گوناگون سعی در به رخ کشیدن توان اجتماعی خود و به صحنه آوردن مردم داشته‌اند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تمدن بزرگ اسلامی که در روح شیعه تبلور پیدا کرده با شور و شعور حسینی که همچنان در اجتماع بزرگ اربعین متجلی است همه را بر آن داشته تا در تجمع‌هایی هر چند کوچک از آن سهمی در اقامه عزای حسینی داشته باشند.
مدیریت و طلاب حوزه علمیه امام امیرالمومنین (ع) خرم‌آباد ادامه دادند: مجموعه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد نیز در دوران‌های گذشته همیشه مکانی برای تجمع عاشوراییان بوده که حاکمان ظالم نیز توانایی مبارزه با آن را نداشته‌اند.
این افراد اعلام کردند: انتظار مردم حسینی و محب اهل بیت علیهم‌السلام خرم‌آباد از مسئولان این است که این اجتماع مردمی که هر ساله در این جایگاه برپا می‌شود را نه فقط تضعیف كنند بلکه مقدماتی را فراهم كنند که این اجتماع در سطح ملی مانند دیگر شهرها دارای بازتاب کشوری باشد.

   حمایت نماینده ولی‌فقیه از جایگاه مركزی ولایت
نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان می‌کند: مردم ولایت‌مدار و ایثارگر لرستان همواره به خوبی از امتحان سربلند بیرون آمده‌ و ارادت و عشق آن‌ها به اهل بیت (ع) رمز این موفقیت است.
آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» ادامه می‌دهد: هیأت‌های بزرگ خرم‌آباد سالیان درازی است که در جایگاه ولایت به عزاداری می‌پردازند و به همین دلیل این عزاداران شایسته داشتن مکانی مناسب برای برگزاری مراسم خود هستند.وی عنوان می‌کند: اکنون انتظار عزاداران حسینی و مردم این است که مکان کنونی همچنان باقی بماند.
امام جمعه خرم‌آباد می‌گوید: البته این جایگاه به ثبت ملی رسیده و در کشور این مکان با نام جایگاه ولایت مزین شده است.وی می‌افزاید: با توجه به این‌که افتخار مردم خرم‌آباد این است که جایگاه مرکزی،  هیچ‌گونه تغییری نکند و ما نیز از این موضوع حمایت می‌کنیم.
نماینده ولی فقیه در لرستان بیان می‌کند: امیدواریم در سال‌های آینده بتوان با زیرساخت و امکانات بیشتری مراسم عزاداری را در جایگاه مزبور برگزار کرد.
 
حماسه مردم خرم‌آباد در شب عاشورای حسینی
علی عبداله‌زاده/ همشهری
 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-08-05 10:30
با سلام...از پیگیری‌های دلسوزانه سایت یافته برا آبادانی شهر کمال تشکر را داریم. ..آقای استاندار اگه اینقد به فکر هتل برا گردشگرانی چرا ساختمان استانداری رو به سرمایه گذار ندادی برا ایجاد هتل
آقای استاندار میتونسید به جای واگذاری ساختمان استانداری به علوم پزشکی
نقل قول کردن
#2 سعید 1395-08-05 11:06
مسئولای شهریمون واقعا کفر آدمو در میارن! آخه وقتی اینهمه هتل و مجتمع گردشگری تخیلی نیمه کاره مونده چرا هتل جدید؟ این شهر با این حال و روزش مگه چقدر گردشگر داره که این همه هتل نیمه کاره بخواد؟!! التماس تفکر و وجدان
نقل قول کردن
#3 سعید 1395-08-05 11:34
قرار بود که موزه مفرغ بشه
نقل قول کردن
#4 صابر 1395-08-05 11:44
موزه عاشورایی رو ميتونيد در تپه شهدا گمنام اجرا کنید چرا که مربوط به طرح گردشگری برای راهیان نور هم هست .

ده هزار شی مفرغی داریم که ميتونن هزاران گردشگر خارجی جذب کنند . چرا طرح غیر کارشناسی میدید ؟
از اول قرار بوده موزه مفرغ بشه . اثر تاریخی باید هویت تاریخی خودشو حفظ کنه .
با این کار هویت فرهنگی میگیره .
نقل قول کردن
#5 بهمن 1395-08-05 12:21
بشه موزه که بهتره با توجه به بافت تاریخی بنا
نقل قول کردن
#6 مصطفی 1395-08-05 13:04
باسلام
اقای استاندار که قول موزه با نورپردازی خاص دادند برای امسال پس چی شد!
نقل قول کردن
#7 مومنی 1395-08-05 13:16
درودبرعلمای شجاع وحقیقت گووتشکرازپیگیری شما
نقل قول کردن
#8 ایمان 1395-08-05 17:18
لجبازی خودتون رو با تصرف در بیت المال انجام ندید.
درود و هزاران دورود بر مهاجرانی نژاد و دهمرده بزرگ .
نقل قول کردن
#9 ناشناس 1395-08-05 18:51
سلام متاسفانه میراث فرهنگی منفعل و فاقد هرگونه برنامه برای حریم قلعه است جدای اینکه طرحی وجود نداره مانع ایجاد طرح ها ی استاندار می شن ضمنا از شواهد و قراین بر می آید که سرباز خانه رو به عنوان ساخمات اداری می خوان استفاده کنند
نقل قول کردن
#10 حسین 1395-08-05 19:59
این یکی از آثار تاریخی خرم اباد است حیف است این آثار تاریخی راازبین ببریم
نقل قول کردن
#11 rooh 1395-08-05 20:58
اینهمه موازی کارری چیه...
نقل قول کردن
#12 علی 1395-08-05 21:02
باسلام. چرا از علمای بزرگ دلفان و کوهدشت نام نمی برید. آیت الله شیخ فرج الله کاظمی، آیت الله شیخ محمدرضا کاظمی و آیت الله شیخ محمدعلی حیدری. آیت الله آدینه وند و آیت الله شیخ فرج الله عباسی
نقل قول کردن
#13 سجاد 1395-08-05 21:30
با توجه به موقعیت قرار گیری در حریم قلعه فلک الافلاک به نظر بهتره بهترین استفاده ازش بشه و این کار نیاز به بررسی توسط کارشناسان و در نظر گرفتن تمام جوانب امر (از لحاظ درآمد زایی، معرفی فرهنگ لرستان، کمک به ثبت قلعه در فهرست آثار جهانی و خیلی عوامل دیگه بر اساس نظرات کارشناسان این موضوع) داره...بنابراین نباید از روی احساس یا از سر لجبازی و مخالفت تصمیم گیری بشه.
امیدواریم هر تصمیمی گرفته میشه به نفع مردم و رشد و توسعه شهر و استان باشه
نقل قول کردن
#14 حمید ت 1395-08-05 21:52
به نقل از صابر:
موزه عاشورایی رو ميتونيد در تپه شهدا گمنام اجرا کنید چرا که مربوط به طرح گردشگری برای راهیان نور هم هست .

ده هزار شی مفرغی داریم که ميتونن هزاران گردشگر خارجی جذب کنند . چرا طرح غیر کارشناسی میدید ؟
از اول قرار بوده موزه مفرغ بشه . اثر تاریخی باید هویت تاریخی خودشو حفظ کنه .
با این کار هویت فرهنگی میگیره .

جان مطلب رو بیان فرمودید.احسنت
نقل قول کردن
#15 یاسر یاسر 1395-08-06 01:11
به نقل از صابر:
موزه عاشورایی رو ميتونيد در تپه شهدا گمنام اجرا کنید چرا که مربوط به طرح گردشگری برای راهیان نور هم هست .

ده هزار شی مفرغی داریم که ميتونن هزاران گردشگر خارجی جذب کنند . چرا طرح غیر کارشناسی میدید ؟
از اول قرار بوده موزه مفرغ بشه . اثر تاریخی باید هویت تاریخی خودشو حفظ کنه .
با این کار هویت فرهنگی میگیره .




بسیار عالی درود بر شما...این ساختمان به گفته مسولان وقت میراث و استانداری موزه بزرگ مفرغ لرستان است..هرکسی به نفع خود این ساختمان را به هر سو که میخواهد میکشاند.
نقل قول کردن
#16 شهرام 1395-08-06 01:37
حالا همچین ملت نگرانندنکنه موزه نشه هتل بشه انگارهمین فرداشروع می کنن سه شیفت فعالیت میکنن طی مدت زمان شش ماه هم هتل به بهره برداری میرسه.
نقل قول کردن
#17 سپهر 1395-08-06 14:17
هر وقت پروژه هتل های نیمه کاره و تعطیل شده ی صخره ای و شاپورخواست و افلاک و پارسیان و کیو رو تکمیل و افتتاح کردید بعد به فکر ساخت یک هتل جدید در خرم آباد بیفتید.هتل کیو و هتل پارسیان که پارسال کلنگ زنی شدن هنوز یک درصد پیشرفت فیزیکی ندارن!!!
نقل قول کردن
#18 بیژن 1395-08-06 20:23
موزه مفرغ درسربازخانه زیبا ومنطقی است من خودیک هتل دارم شبی هفت نفردرهتل اقامت نداره بهتره کارخانه بسازن توریست وجهانگگردفقط درایام نوروز وایام عاشورا درخرمآباداقامت موقت داره به عنوان معبر نه مقصدگردشگری
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا