یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این روزها شاهد برپایی دهمین نمایشگاه کتاب لرستان هستیم. نمایشگاهی که در تلاش است بتواند یاری‌رسان اهالی فرهنگ و هنر استان برای دستیابی به توسعه فرهنگی باشد. امری که به نظر می‌رسد با ادامه تفکرات تاریخ‌مصرف گذشته‌اش، میسر نخواهد بود.
به‌راستی رسالت نمایشگاه‌های کتاب فی النفسه چیست؟
در یک چرخه اقتصادی سالم، مسؤولیت فروش کتاب بر عهده کتاب‌فروشی‌ها خواهد بود و ناشران، مراکز پخش و توزیع کتاب هرکدام رسالت و وظیفه‌ی  خاص خود را دارند.
اما متأسفانه هنگام برپایی نمایشگاه بیشترین تأثیر بر " کتاب‌فروشی" هاست و بازار فروش آن‌ها راکد می‌شود. رکودی که می‌تواند حیات کتاب‌فروشی‌ها را، به‌ویژه در نقاط محروم کشور را به خطر اندازد.
لذا رسالت نمایشگاه کتاب نباید فروش مستقیم کتاب به‌وسیله ناشران باشد.!
مثال: یکی از معتبرترین‌های نمایشگاه‌های کتاب در جهان، نمایشگاه "کتاب فرانکفورت" است که امسال از تاریخ 28 مهرماه تا 2 آبان ماه برپا می‌شود. این نمایشگاه هر ساله به مدت 5 روز دایر و سه روز نخست، به بازدیدکنندگان تجاری(متخصصان صنعت چاپ و نشر)  و دو روز پایانی به عموم بازدیدکنندگان اختصاص داده می‌شود.
نکته قابل‌توجه اینکه صنعت پویای نشر و اقتصاد رقابتی آلمان، جهت جلوگیری از رکود در کتاب‌فروشی‌هایش، اجازه فروش کتاب در روزهای آغازین نمایشگاه را نمی‌دهد چرا که معتقد است در این زنجیره هرکسی جای و نقش خود را دارد.
پس رسالت نمایشگاه کتاب چه باید باشد؟
نمایشگاه‌های کتاب، فرصتی برای معرفی تازه‌های نشر، معرفی و نقد کتاب، برپایی نشست‌های تخصصی در حوزه‌های نشر، محتوا و امثالهم، آسیب‌شناسی علل عدم گرایش به کتاب، تحلیل آینده نشر، ارائه راهکار در خصوص افزایش سرانه مطالعه، دعوت و دیدار با نویسندگان بزرگ ملی و محلی، برپایی کارگاه‌های مختلف آموزشی در حوزه نویسندگی، کتاب‌خوانی و... خواهد بود تا بازاری برای فروش.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه کتاب استان سمنان، با بیان اینکه ویترین برای عرصه کتاب در کشور با ضعف جدی مواجه است گفت: این نمایشگاه‌ها فرصتی موقت برای ایجاد "ویترین کتاب" و "حرکتی مسکّنی" برای دیده شدن کتاب است". 
توجه و استفاده از برنامه‌های فوق‌الذکر در برپایی نمایشگاه کتاب، می‌تواند آثار بلندمدت و عمیقی در "گرایش به مطالعه" در بازدیدکنندگان ایجاد نماید.
همچنین متولیان امر در کشور و بخصوص استان بایستی با بسترسازی مناسب و ارائه راهکارهای جدید و نو، عامه مردم علی‌الخصوص کودکان را به فرهنگ "کتاب" و "کتاب‌خوانی" و حرکت در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی، ترغیب و تشویق نمایند.

نصرت‌اله امیری‌خواه

دیدگاه‌ها  

#1 سارا 1395-07-13 10:45
گفته شما بسیار درست و متین .نمایشگاه امسال با اینکه نسبت به نمایشگاههای قبلی چه از لحاظ ناشران و چه مکان برپایی خیلی بهتر بود(البته به نظر من)ولی بازهم تازه های کتابش کم بود .
در جامعه ای که فقر اقتصادی یکی از بزرگترین مشکلات جامعه است چه توقعی دارین که مردم به سمت خرید کتاب برن .درحالیکه کتابهای خوب قیمتهای بالایی دارن .درصد تخفیف نمایشگاهها باعث استقبال خرید میشه .
نقل قول کردن
#2 امیر 1395-07-13 21:10
نمایشگاه که اکثر کتاباش مخصوص کودکان یا کمک آموزشی و برای کنکور دانش آموزانه.به جز چند غرفه بقیه طرفدار چندانی نداره متاسفانه.
نقل قول کردن
#3 سپهر 1395-07-14 09:11
ممنون از یادداشتتون...
نقل قول کردن
#4 هداوند 1395-07-14 09:18
خدا خیرشون بده مردم اصلا استقبال نکردن به اون صورت
نقل قول کردن
#5 مهدوی 1395-07-14 14:42
به نقل از هداوند:
خدا خیرشون بده مردم اصلا استقبال نکردن به اون صورت

الان که تو مصلی داخل شهر هست مردم استقبال کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا