یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یادواره شهید سرلشکر خلبان غلامرضا چاغروند در منطقه عمومی موسیان شهرستان مرزی دهلران برگزار شد.
یادواره شهید خلبان لرستانی در موسیان برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری یافته، صبح روز دوشنبه 12 مهرماه، یادواره شهید سرلشکر خلبان غلامرضا چاغروند در سالروز شهادت این شهید لرستانی، در بخش موسیان شهرستان مرزی دهلران برگزار شد.
در بخشی از این مراسم که با حضور فرمانده هوانیروز ارتش، فرمانده کمیته جست وجوی مفقودان ستادکل نیروهای مسلح، فرماندار و امام جمعه دهلران، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم برگزار شد، یادمان شهید (تندیس و ماکت بالگرد) در منطقه جلیزی بخش موسیان استان ایلام رونمایی شد.

زندگی‌نامه:
"رویا رحمتی" در خصوص این سردار لرستانی می‌نویسد: سرلشکر خلبان غلامرضا چاغروند فرزند مرحوم حاج "سبزعلی چاغروند" دوازدهم بهمن‌ماه سال 1331 در خرم‌آباد دیده به جهان گشود؛ وی پس از سپری کردن دوران طفولیت در کانون گرم خانواده در کنار 3 خواهر و 2 برادرش در دبستان ثبت‌نام کرد و با پشت سر گذاشتن دوره ابتدایی و راهنمایی، در دبیرستان امیرکبیر خرم‌آباد واقع در خیابان فرهنگ خرم‌آباد دوره متوسطه را با موفقیت سپری کرد و موفق به اخذ دیپلم شد.

سال 1353 در هوانیروز استخدام شد و پس از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره‌های مختلف نظامی در تهران و مراکز آموزشی هوانیروز اصفهان، با درجه ستوان سومی ترخیص شد.
سال 1355 به علت درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان به مدت یک ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس گردید. سال 1357 که عطر انقلاب اسلامی در همه جای کشور پیچید، غلام‌رضا همراه با انقلابیون در تمام تظاهرات و راهپیمایی‎ها شرکت می‌کرد.
پس از پیروزی انقلاب، سال 1358 هم‌زمان با شورش گروهک‎های معاند در کردستان ایشان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات‎های مختلفی به مبارزه و درگیری با آن‌ها پرداخت.
وی در سال 1358 با دخترعموی خود ازدواج کرد و تا 30 شهریور 59 در کردستان خدمت کرد. پس از آن با حمله‎ی عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران به جبهه ایلام اعزام گردید و در آنجا مشغول خدمت شد.
آخرین مأموریت این خلبان صبور و شجاع و باایمان در بعدازظهر 12 مهرماه 59 بود. در آن روز به شهید چاغروند و کمک خلبان ـ ستوان یار حسین مصری ـ و گروهبان یکم ـ عادل موسوی ـ عازم مأموریتی از کرمانشاه به ایلام و دهلران شدند و غلام‌رضا به مصری می‌گوید: ما داریم می‌رویم ولی احتمال برگشت‌مان کم است. آن‌ها پس از انجام مأموریت در دهلران با سوار کردن هفت نفر نظامی (ستوان‌یار حشمت‌اله شایان ـ ستوان‌یار آزادی ـ استوار خانی‌آبادی ـ گروهبان درویشی ـ گروه‌بان اقبالی ـ گروه‌بان نجفی و کارمند عطایی) عازم بازگشت می‌شوند.

مشهد شهید چاغروند
در مسیر زمانی‌که به منطقه‌ای به‌نام دهات جالیز که بین موسیان و دشت‌عباس قرار گرفته می‌رسند، هیچ آثاری از یگان‌های خودی در منطقه دیده نمی‌شد و یگان‎های دشمن در منطقه سرزمین ما مستقر شده بودند، گویا تصمیم گرفته شده بود که ارتش باید عقب‌نشینی کند و هیچ‌کس به تیم چاغروند اطلاع نداده بود و در همین حین بالگرد آن‌ها مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و ضمن آسیب رسیدن به بالگرد، کمک‌خلبان نیز مجروح می‌شود.
 خلبان چاغروند به‌علت آسیب دیدگی بالگرد دیگر قادر به پرواز نبوده و به‌منظور سلامت و سالم ماندن سرنشینان تصمیم و فرود اجباری در بین نیروهای دشمن می‌گیرد. نیروهای دشمن بالگرد و سرنشینان را به اسارت می‌گیرند.
دشمن با تدارک، یک مصاحبه رادیویی در همان مکان می‌دهد که خلبان چاغروند را مجبور به انجام خواست خود یعنی اهانت و اسائه ادب به امام خمینی (ره) کنند و شهید چاغروند از خود مقاومت نشان می‌دهد و او را با کارد زخمی می‌کنند و به‌طور مستمر درخواست خود را تکرار می‌کنند و شهید از آن سرباز می‌زند و در نهایت سر شهید را از تنش جدا کرده و حسین‎وار او را به شهادت رساندند.

خبر: علی تاجران/ ایلام

دیدگاه‌ها  

#1 احسان سیفی 1395-07-13 10:55
درود و رحمت خداوند بر او یاران شهیدش و لعنت ابدی بر سوء استفاده کنندگان از خون شهدا
نقل قول کردن
#2 دیناروند 1395-07-14 14:47
خدا رحمتش کند جزو اولین شهدا بود
شهید شد ولی حاظر نشد به ملت و رهبرش خیانت کنه…روحش شاد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا