یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

۳ بچه خدندگ ماركُش به محیط زیست لرستان تحويل داده شدند + عكسیکی از دوست‌داران محیط زیست در شهرستان کوهدشت استان لرستان متوجه بچه‌های کوچک نوعی جانور می‌شود که بدون مادر خود تنها مانده بودند.
این شخص چند روزی بچه‌ها را زیر نظر گرفته و پس از آن‌که مطمئن می‌شود از مادرشان خبری نیست، آن‌ها را به اداره محیط زیست شهرستان کوهدشت تحویل می‌دهد.
این ۳ حیوان کوچک که بچه خدنگ بودند جهت نگه‌داری به مرکز تیمار حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان منتقل شده و هم‌اکنون در این مرکز تحت تغذیه و مراقبت می‌باشند.
محیط‌بان جانباز "زینی سپهوند" پس از آن‌که سال گذشته در جریان تعقیب متخلفین از ارتفاعات سقوط کرده و دچار آسیب جدی از ناحیه کمر شده بود هم‌اکنون سرپرست مرکز تیمار حیات وحش لرستان می‌باشد و تا کنون حیات وحش آسیب دیده و یا تنها مانده زیادی را پس از تیمار در این مرکز در طبیعت رها نموده است.
خدنگ بزرگ یا موش‌خرما، پستانداری از خانواده خدنگ‌ها است. این جانور هنگام بلوغ ۳۶ تا ۴۵ سانتیمتر طول دارد و رنگ آن گندمی مایل به حنایی است.
خدنگ به راحتی از دیوار و درخت بالا رفته و شکارچی بسیار سریعی به شمار می‌رود. این جانور از گِل گریزان است و در مناطق گل‌آلود راه نمی‌رود. خدنگ می‌تواند کاملاً در سطح زمین بخوابد تا کم‌تر دیده شود.
 ۳ بچه خدندگ ماركُش به محیط زیست لرستان تحويل داده شدند + عكس
خدنگ روز فعال و همه چیز خوار است، هیچ‌گونه فصلی برای جفت‌گیری نمی‌شناسد و در تمام فصول سال به جفت‌گیری و زاد و ولد می‌پردازد.
خدنگ به آرامی و بدون سرو صدا حرکت می‌کند و می‌تواند روی پاهای خود بایستد و اطراف را نگاه کند.
این جانوران دشمن اصلی مارها به شمار رفته و در مناطقی که جمعیت مارها رو به افزایش است در طبیعت رهاسازی می‌شود اما علاوه بر مارها این جانور انواع پرندگان، پستاندارن کوچک، تخم پرنده، عقرب، حشرات و ریشه‌های گیاهان را در رژیم غذایی خود دارد. خدنگ از خرچنگ نیز تغذیه می‌کند.
خدنگ بزرگ در ایران تنها در نواحی جنوبی کشور زندگی می‌کند. یکی از زیستگاه‌های اصلی این جانور شهرستان رامهرمز در استان خوزستان است.
خدنگ‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند و پیوند خانوادگی بسیار قوی دارند. لانه خدنگ دارای چندین سوراخ با فاصله‌های متفاوت است و به صورت گروهی و یا تکی به شکار می‌روند.
مهم‌ترین عامل کم شدن جمعیت خدنگ‌ها انسان است. به دلیل این که خدنگ از مار و عقرب تغذیه می‌کند کشاورزان از خدنگ‌ها مواظبت می‌کنند و به آنها آسیب نمی‌زنند اما در مناطق پرورش طیور خدنگ آفتی بزرگ تلقی می‌شود.
در دامنه كوه پشت‌بازار خرم‌آباد نيز چند خدنگ ماركش زندگي مي‌كنند كه گاه با مارهايي كه در دامنه كوه زندگي مي‌كنند، به جدال بر مي‌خيزند.
 رهاسازي بچه خدنگ‌ها در طبيعت لرستان

 
خبر: محمدهادي رستمي
 

دیدگاه‌ها  

#1 کیوان 1393-09-08 10:36
مرسی از این هم استانی مهربان و دلسوز و کارکنان زحمتکش و جان بر کف محیط زیست ما قلبن دوستشان داریم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا