یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کارشناس مسوول اداره نظارت بر حیات وحش محيط زيست لرستان اظهار داشت: جسد گوزن زرد خال‌دار ایرانی که 24 مردادماه امسال در باغ‌وحش تحقیقاتی کاسیت تلف شده بود، تاكسي‌درمي شد.
به گزارش روابط عمومي محيط زيست لرستان، بهرام رمضانی با بيان اين كه آقای حسینی یکی از دوست‌داران محیط زیست كار تاكسي‌درمي اين گوزن را انجام داد، افزود: وي بدون هیچ هزینه‌ای بارها و به صورت رایگان عملیات تاکسی‌درمی گونه‌های تلف شده حيوانات را بر عهده گرفته است.
وي افزود: آقاي حسيني اين كار را با دقت و ظرافت در مورد لاشه گونه‌های نادر جانوری انجام مي‌دهد.
رمضاني بيان داشت: با تاكسي‌درمي كردن دوست‌داران طبیعت حداقل گونه‌های جانوری در خطر انقراض را در موزه تاریخ طبیعی محیط زیست مشاهده مي‌نمايند.
تاریخچه تاکسی‌درمی:
تاکسی‌درمی مرکب از دو واژه یونانی تاکسیز taxis به معنی آراستن و درما Derma به معنی پوست است و در واقع فن و هنری در زمینه پوست‌آرایی، پوست‌آمایی و در کل مجسمه‌سازی حیوانات مرده یا شکار شده به شمار می‌آید.
قدمت تاکسی‌درمی به 5 هزار سال قبل و به زمان مومیایی کردن حیوانات توسط مصری‌ها بازمی‌گردد. مصری‌ها با خالی کردن شکم حیوانات و پرندگان، با پارچه‌های آغشته به موم بدن آن‌ها را می پوشاندند.
اگر چه اولین کارگاه تاکسی‌درمی خصوصی در ایران در سال ۱۳۴۸ کار خود را آغاز کرد، اما می‌توان گفت شروع این فعالیت به صورت علمی مربوط به سال ۱۳۵۰ است. از پیش‌گامان تاکسی‌درمی در ایران می‌توان دکتر تاج‌بخش و دکتر بلوچ را نام برد که در طول فعالیت خود آثار ارزشمند بی‌شماری را پدید آورده‌اند.
در فرآیند تاکسی‌درمی ابتدا پوست حیوان باید با دقت به شکلی که پاره نشود و آسیب نبیند کنده شود. بعد چربی‌های پوست را کاملاً جدا کرده و پوست را دباغی می‌کنند. سپس مجسمه بدن حیوان را می‌سازند که برای ساخت آن باید به علم آناتومی جانوران کاملاً وارد باشید. پس از آماده شدن مجسمه، پوست را بر روی مجسمه ساخته شده می‌کشیم، البته ساخت چشم‌ها، دندان‌ها، زبان و دیگر ریزه‌کاری‌ها را به آن اضافه کنید
 
 گوزن تلف شده در باغ‌وحش خرم‌آباد تاکسی‌درمی شد
 
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا